Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2240 ggr
[MyCassie]
1/1/14, 8:46 PM

Borsta tänder

Börjar bli dags att borsta tänder på vår 8 månaders då hon har två tänder i underkäken. Men nu funderar jag på detta med tandkräm, vi har Bamse tandkräm hemma som då innehåller lite flour och hon kan ju inte detta med att spotta utan kommer med stor säkerhet svälja det efter borstning, min undran är då om detta är farligt även om det är en så liten mängd kräm man har på borsten?

Annons:
ChristineL
1/1/14, 8:50 PM
#1

Jag fick ett häfte om tänder och tandborstning på barn av folktandvården och det står att man inte ska försöka skölja munnen eller liknande på barnet utan dom sväljer det dom sväljer helt enkelt.

[MyCassie]
1/1/14, 8:54 PM
#2

#1 Ok. 

När jag ändå är igång och pratar tänder, när börjar man gå till tandläkaren med ett barn? Får barnen en kallelse per automatik eller måste man gå dit och skriva in dem som på vuxna?

ChristineL
1/1/14, 9:03 PM
#3

#2 - Dom ska få en kallelse runt ett års ålder, alternativt träffar tandläkaren i samband med bvc-besök vid ett år. Men det kan nog skilja sig lite mellan landsting…

[MyCassie]
1/1/14, 9:07 PM
#4

#3 Ok, bra att veta. :)

JossanH
1/1/14, 9:43 PM
#5

Flour är ett väldigt giftigt ämne om man sväljer det. Jag själv har kollat på apoteken om de säljer fluorfria tandkrämer för barn, utan att hitta något så vi har kört med flour hittills men använder vääääldigt lite tandkräm vid tandborstning just pga det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Svarttusch
1/1/14, 10:00 PM
#6

Man ska ju inte ha mer än vad som ryms på barnets lillfingernagel, jag har dessutom kört på mindre än så. Det finns tandläkare som påstår att tandkräm inte behövs förrens de är 1 år, men att man borstar innan. Jag har dock alltid tandkräm.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
[MyCassie]
1/1/14, 10:00 PM
#7

#5 Rekommendationen är ju just att använda väldigt lite tandkräm, lika lite som barnets lillfinger nagel.

jmkforlajjf
1/1/14, 10:04 PM
#8

Vi använder också bamse, och brukar bli ungeför ett lillfingernagel mycke, ibland pyttelite mer eller mindre. När vi var hos tandläkaren med henne så sa hon att det ska va ett lillfingernagel mycke, och det som hon sväljer under tandborstningen får hon svälja, det är ingen fara. Man ska inte skölja tänderna efter tandborstning, inte vuxna heller för då försvinner fluoret som är bra för tänderna fick jag veta sist jag var hos tandläkarn för 2 veckor sen, hade jag ingen aning om innan haha ;)

Tina-A
1/1/14, 10:31 PM
#9

Vi blev kallade till tandläkaren vid 2 år för första gången, så det är lite beroende på var man bor och om man bor i ett "riskområde" eller inte :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
1/2/14, 10:24 AM
#10

Jag skulle aldrig riskera att svälja ens en liten mängd flour varje dag, oavsett hur bra det ska vara för tänderna så är det inte bra för kroppen. Jag tror vi ger betydligt mindre tandkräm än barnets lillfingernagel.. Usch, gillar verkligen inte att vi får i oss så mycket skit som kroppen mår dåligt utav och försöker minimera intaget av gifter i den mån det är möjligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
1/2/14, 10:41 AM
#11

Vi har inte börjat med tandborstning eftersom Molly inte har fått några tänder än. Men när dom kommer så kommer jag att borsta hennes tänder och förmodligen pyttelite tandkräm.

Det är svårt att skydda sig mot allt otrevligt vi får i oss. Vårt kranvatten är inte jättebra på alla ställen. Vet en som skickade in sitt kommunala kranvatten på analys och fick reda på att det inte ens var tjänligt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[rumelle]
1/2/14, 11:21 AM
#12

Barn och ungdomar får lättare hål i tänderna än äldre personer eftersom deras tänder inte har hunnit lagra in så mkt fluor i ytan ännu. Därför är det bra att börja med fluortandkräm med en gång när första tanden har kommit. Rekommenderad mängd är, som flera har nämnt i tråden, motsvarande barnets lillfingernagel.

[MyCassie]
1/2/14, 11:53 PM
#13

I kväll testa vi borsta tänder på skötbordet och det gick jätte bra, hon öppna munnen och tillät mig borsta helt utan protest. Tandkrämen smaka tydligen gott ockap och mycket beröm fick hon för att vara så sammarbetsvillig.

Annons:
jmkforlajjf
1/3/14, 10:55 AM
#14

#10 jag menade inte att man ska svälja tandkrämen utan att man ska låta bli att skölja munnen med vatten efter tandborstning :P

JossanH
1/3/14, 11:15 AM
#15

#14 men då sväljer man ju tandkrämen som blir kvar, den lär ju inte krypa ut ur munnen själv ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
1/3/14, 11:46 AM
#16

Jag använder en aloe vera-tandkräm utan fluor till mina barn. Man behöver inte ha särskild barntandkräm om den är flourfri (grejen med barntandkräm är att den innehåller mindre fluor än den för vuxna).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
1/3/14, 11:49 AM
#17

Sen tänker jag också så att det viktigaste man kan göra för sina barns tänder är inte att borsta dem utan att inte ge de massor med socker och söta drycker eller juice. Djur som äter den kost de är anpassade för har inte problem med tänderna och behöver inte borsta dem. Men nu är det svårt för oss att uppnå så givetvis måste vi borsta tänderna! ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Destany
1/3/14, 1:32 PM
#18

Har borstat min sons tänder sen han var 4 mån då han fick sina första 2 tänder o nu när han e 7 mån så har han 6 tänder så det känns nödvändigt o borsta varje dag

ChristineL
1/3/14, 1:41 PM
#19

Jag låter förresten Nova leka med tandborsten morgon och kväll. Hon har inga tänder än men tror det är viktigt att vänja dom tidigt, hon får greja lite med den själv och jag "borstar" lite på tandköttet ibland.

Upp till toppen
Annons: