Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3773 ggr
lillalifa
12/28/13, 9:46 PM

Stor bebis.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ni som haft lite större barn hur växte/utvecklades era? :) 

Min son vägde 4300 gr vid födslen och var 55cm lång, 
Han kunde inte ha storlek 50 utan fick ha strl 56. 

När han va en månad hade vi bytat upp till strl 68,
Han va 59 cm och vägde 5530 gr den 17, igår när jag vägde han vägde han 6220 gr. Han är idag 6 veckor, folk som träffar honom tror han är runt 3-4 mån pga hans storlek han har också varit tidig med och fästa blicken, följa saker, svarsleende och när han var 3 veckor och ngra dagar vände han sig från mage till rygg, har hållit uppe huvudet och man kan lägga han på mage och han håller upp huvud,axlar och en del av bröst korgen sen 2 ½ veckor och varit relativt stabil sen han lades på mitt bröst efter förlossningen. 

Bvc sköterskan finner han väldigt intressant och han fick massor av beröm när hon var på hembesöket när han var 2 veckor, att han då redan fäste blicken på henne var hon överraskad över.  

På bilden är han 3 ½ vecka gammal.
 
Fler som har stora barn som utvecklats fort är då min fråga? :)

Annons:
Svarttusch
12/28/13, 10:07 PM
#1

Min son var inte "jättestor" men han var 54 cm lång och 4010 gram tung (lätt?) när han föddes, då två veckor över BF. Han har utvecklats motoriskt ganska snabbt. Jag minns inte på rak arm vid vilken ålder han gjorde allt, men han rullade vid 2-3 månader, kröp runt 4 mån tror jag och vid 6½ månad reste han sig mot möbler. 

Däremot tror jag inte det har att göra med att han är stor, det ligger nog i generna för min son. Hans pappa gick vid åtta månader och enligt BVC kan det vara ärftligt. Men det blir en skillnad för mig som har en son sen innan som låg still fram till 7 månader, kröp först vid tio och reste sig först vid 11 mån. Men han var också tidigare i utvecklingen kring språk osv än min yngsta nu. Det är också vanligt säger de på BVC, att de börjar med att utvecklas på ett område och sen fortsätter. T. ex min stora pojk hade problem med grovmotoriken, men lättare för finmotorik och att prata. 

Min yngsta är nu 10 mån och har fortfarande inte släppt möblerna, men han klättrar så mycket han orkar istället.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

lillalifa
12/29/13, 12:39 PM
#2

Jag var jätte sen med o gå o krypa vet dock inte hur hans far var iom hans mamma inte har koll för 5 öre på hur han var som barn då fadern hade honom som tyvärr gick bort innan vi träffades, men har flera i min sida av släkten (syskon) som varit tidiga samt hans systers barn har varit tidiga. Ska bli kul och se hur han fortsätter och utvecklas jag antecknar väldigt mycket då jag vill ha lite koll hehe :)

Velinga1984
12/30/13, 8:25 PM
#3

Dexter vägde 5.270 gram och var 57 cm lång när han föddes 11 decmber 2013. 

Idag, 2 veckor och 5 dagar gammal väger han exakt 6 kg och är 59,5 cm lång.

Han kan hålla upp sitt huvud själv i korta stunder och har 62/68 i kläder beroende på märke. Kan rulla till ryggläge från sidan så tror inte att det är allt för långt borta innan han kan vända sig helt.

Mabrotnosh
12/30/13, 9:00 PM
#4

Herregud och min lilla tös väger 6000 och hon är 4 månader och är 65 lång

Rutan_
1/1/14, 1:56 PM
#5

Båda mina pojkar var stora och var/är tidiga med mycket. Men tror också att det mer beror på annat än att de var just stora.

Velinga1984
1/1/14, 2:39 PM
#6

#5 Håller med dig. Äldsta sonen vägde 3880 g, 54 cm lång och var tidig på många saker ändå :)

Annons:
Ria74
1/1/14, 3:33 PM
#7

Min lilla tjej på 3240 gram och 50 cm lång har varit tidig med mycket. Hon drog sig upp mot sittande redan vid 3 månaders ålder och BVC-sköterskan var väldigt överraskad.

Tror mer det har med personligheten att göra, vissa barn är tidiga med vissa saker, andra tidiga med annat.

Men du har en jätteduktig stor/liten kille 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
1/1/14, 4:45 PM
#8

Min tjej vägde 4190g och var 53 lång. Hon har varit ganska tidig med det mesta men grabbarna i samma storlek och ålder har tuffat om henne en bit nu i storlek. Hennes syssling har alltid varit stor. Nästan 4600g och har alltid varit stor för sin ålder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

lillalifa
1/2/14, 2:28 PM
#9

Kanske beror mkt på om man låter de göra saker också, Tack för alla svar vad kul och läsa om hur era utvecklats. :)

millib
1/5/14, 12:18 AM
#10

Min son föddes i vecka 37 och vägde 3080. Redan efter 2h så lyfte han huvudet från mitt bröst, rullade runt vid 3 veckors ålder och höll upp huvudet vid 6 veckor. Vid 2 mån stod han upp och älskade att hoppa, såklart med händerna i mina händer. Så han var väldigt tidig trots att han var tidig :)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Velinga1984
2/2/14, 11:11 AM
#11

Hur har era barn utvecklas, står vikten still eller ökar den? Dexter blir 8 veckor på onsdag och vågen imorse visade 8.325. Längden i tisdags på BVC var 63. Han blev inlagd i helgen och sjukhuspersonalen förvånas över hans vikt. Än så länge ökar han ca 500 gr i veckan, som många barn gör. Helt okej viktökning alltså men jag är nervös över om det är vikten som påverkar hans andning. Vi inväntar ultraljud på hjärtat, vilket känns skönt att få det kollat.

Rutan_
2/3/14, 12:24 AM
#12

#11 Min sons vikt ökar hela tiden med 200-300 gram i veckan. Han vägde nästan 7,3 kilo och var 62 centimeter lång två månader och två veckor gammal. 

Hur är andningen påverkad? Alltså om han låter konstigt, har uppehåll etc?

Velinga1984
2/3/14, 4:38 AM
#13

Han låter täppt ifrån näsan, rosslar nästan. Tungt och ansträngande över bröstet. Korta andningsuppehåll, har inte klockat dom men inte oroväckande långa. Detta har han haft sen födseln, och han blev friskförklarat på neontalen efter 5 dagar där. Han har gjort Prov-inhalation, EKG, gjort 2 nya lungröngten, kollat syressättning och hjärtslag, sugit hans näsa samt blodprover. Vi låg inne 2 nätter och allt hittills är bra, därför fick vi åka hem. Remiss är skickat till öra-näsa-hals och ultraljud på hjärtat. Vi väntas få tid i veckan.

Annons:
Rutan_
2/5/14, 12:39 AM
#14

#13 Vad jobbigt för honom, och er.

Konstig fråga kanske men ser han proportionerlig ut? Innan har jag alltid tänkt mig en väldigt knubbig och michelinaktig unge när barnet väger mycket mer än genomsnittet, men som min son ser helt vanlig ut eller hur man ska säga, bara större.

Velinga1984
2/5/14, 9:33 AM
#15

#14 Han är proportionerlig, och ser lite äldre ut än vad han är pga att han är stor.

Upp till toppen
Annons: