Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1442 ggr
CelsiusT
12/25/13, 10:33 AM

Bära på olika sätt

Tänkte höra lite om ni har tips och idéer kring bärandet. Jag vill gärna testa att bära med själ, gärna så mycket det går. Men känns på något sätt lite bökigt att ta av och på sig sjalen och om man är ute och pappan plötsligt ska bära och man bara har en sjal så blir det jobbigt. Har kikat runt lite på komplement till sjal och hittade en Babasling. Är det någon här som testat en sån? Vad tyckte ni om den?

Har ni några andra bra tips på bärandet av små barn? Hur har ni gjort och vad har ni varit nöjda med? Vad har ni testat som ni inte varit nöjda med och varför?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Tina-A
12/25/13, 3:36 PM
#1

Vi har en sån där sling men anävnde den bara 1 gång. Den kändes så osäker och ostabil, precis som att den skulle tippa och hon skulle trilla ut så länge man inte stod helt rakt. Man kunde inte röra sig fritt och böja sig eller plocka med grejer, det var alldeles för bökigt så den hamnade bara längst in i garderoben.

Vi hade en trikåsjal och var supernöjda! Min man bar bara med sjal någon enstaka gång men det var för att han föredrog att bära "för hand" så att säga. Jag hade sjalen jätteofta både hemma, när vi var ute i skogen med hunden, när jag handlade på ICA, när vi var på IKEA… Jämt. Den var superbra.

Vi hade en sele också men inte någon ergonomisk sele utan en "vanlig" och den tyckte varken jag eller dottern om, den var lite för hård och hon hamnade inte i någon bra position i den. Den kändes inte skön att sova i så som sjalen gjorde, så selen använde vi också bara någon enstaka gång.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

CelsiusT
12/25/13, 3:53 PM
#2

#1 Det låter som du tycker bäst om sjalen och inte så mycket om dom andra alternativen ;P Är sjalen bekväm? Så att man kan tex ta på sig den inför att man åker hemifrån och har den på sig när man är borta, så man inte måste ta av och på sig den hela tiden utan lätt kan växla mellan att ha bäbis där eller i vagnen eller hos pappa? 

Du har inte din slinga liggandes i någon garderob och kan tänka dig att sälja den för en billig peng?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tina-A
12/25/13, 5:16 PM
#3

#2: Haha, ja. Det är rätt uppfattat! Jag tyckte jättemycket om sjalen och inte alls om slingen och inte så mycket om selen, men jag tror att en ergonomisk sele skulle kunna vara bätte men det har jag aldrig provat! Sjalen avlastar ryggen väldigt bra och barnen kan sova lätt och bra i sjalen och de hamnar i en väldigt bra grodposition för benen, medan i selen jag hade fick jag ont i axlarna direkt och hon bara hängde rakt ner och kunde inte sova och den var hård och.. inte bra alls.

Sjalen är jättebekväm och det är ju som ett tygstycke, du kan ta på den på morgonen och ha den hela dagen, och under dagens lopp kan du plocka i och ur bebisen som du vill. Det är ju inte jättesexigt med sjalen hängandes på sig, men man kan absolut ha den på hela dagen oavsett om man har bebis där i eller inte .. :) Den kan bli lite lös om man tar i och ur bebisen flera gånger, men man kan spänna sjalen medan man fortfarande har den på sig så man behöver inte ta av eller på den flera gånger.

Jo, slingan ligger någonstans och jag skulle absolut kunna tänka mig att sälja den billigt! Risk finns att den har hamnat i källaren och då är den i princip borta och lär inte komma fram förän hela källaren töms, haha. Men jag kan leta lite i garderoben som den borde ligga i ifall den är kvar i lägenheten!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

CelsiusT
12/25/13, 5:37 PM
#4

#3 Okej =) Ja det låter bra det här med sjal och jag kommer definitivt investera i en bra sjal, det hör jag ju (och har ju planerat det länge, ända sedan första gången jag hörde om det). Men kan ändå vara lite nyfiken på det här med slingan, speciellt om pappan eller någon kompis/släkting vill bära lite så kan det vara praktiskt med en slinga som man lätt slänger på sig en liten stund. Och även till mig själv om jag inte orkar ha sjalen på mig varje dag (misstänker att det kan vara skönt att vara fri vissa dagar) men ändå vill bära vissa stunder. Så det vore väldigt snällt om du vill göra ett försök och kika efter den iaf ;P Inte fel att iaf prova tänker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
12/25/13, 5:47 PM
#5

Jag har använt sele och älskade den. Den var jätteskön att ha på sig och hon satt säkert. Molly har med älskat sin sele och sovit gott i den många gånger.

Sjal testade jag lite, men tyckte de var svårt att få till den så hon satt säkert. Förmodligen gjorde jag fel och vågade inte dra åt den hårt nog.

För att sammanfatta det enkelt så älskade jag selen och gillade sjalen mindre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
12/25/13, 5:54 PM
#6

#5 Men tänker att selen är svår att använda vid tex Amning och att barnet bara hamnar i en position, det går ju liksom inte att variera ställning. Blir det inte svårt att bära mycket (liksom även inne hemma o så) om man har bara sele?

Jag tänker att sjalen kan vara bra i början då man bär barnet mer eller mindre konstant både inne och ute och oavsett vad man gör. Medan en sele kan vara bättre när barnet är större/tyngre och man bär lite mer då och då och att bärandet då bara handlar om att få vara nära mamma en stund. 

Men som sagt, jag har ju ingen erfarenhet, bara tankar och idéer. Så det är juttekul att höra hur ni andra har gjort och vad ni har för erfarenheter och tankar kring dom olika sätten att bära.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Ria74
12/25/13, 6:07 PM
#7

#6 Nu ammade inte jag, men visst det blir nog svårare att amma i selen. Jag testade ju inte ens så jag vet inte ens om det går.

Det var inga problem att bära mycket. Jag bar mer eller mindre konstant i hela dagen i början. Hon satt väldigt säkert med stöd för huvudet och ryggen. Jag kunde böja mig ner också utan att vara rädd för att hon skulle trilla ur selen. Det var supersmidigt hemma när jag behövde båda händerna, laga mat var inget problem eller städa eller gå och handla.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
12/25/13, 6:14 PM
#8

#7 Hade barnet inga problem med att sitta still i samma ställning hela tiden? Jag tänker att även dom är ju i behov att ändra ställning då och då.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tina-A
12/25/13, 6:34 PM
#9

Jag tror generellt att sjal är skönare för mindre barn då dom både kan sitta i grodposition, med benen hängandes, mot den som bär, bort från den som bär och liggandes och liggandes/halvsittandes medan de ammar i sjalen.

Sele tror jag generellt är bättre för lite större barn när dom inte längre vill ligga ner när dom blir burna eller har samma behov av grodposition. Sitter barnet i grodposition i de ergonomiska selarna? För i groda ville min dotter sitta jämt när hon var liten, det tror jag de flesta riktigt små barn vill. Så en bra, ergonomisk sele kanske är bättre att ha typ efter 6 månader medan sjalen är bättre innan. Jag har ju aldrig haft en bra sele så jag vet inte ritkigt, men jag gissar :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
12/25/13, 6:57 PM
#10

Eftersom jag bytte blöja ca var 3 timme så lyftes hon ju ur selen och då kunde vi ändra position. Hon visade aldrig att hon inte gillade att sitta som hon gjorde i selen. Hon hade benen och armarna fria så hon kunde dra upp dom eller sträcka ut dom som hon ville.

Nu har vi inte haft sjal, men jag antar att dom inte själva kan byta position i dom heller?

Ergobaby vet jag att dom kan sitta i grodposition i. En i min föräldragrupp har en sådan och hon är supernöjd med den. Den kan hon ha på ryggen, magen eller på höften.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
12/25/13, 7:04 PM
#11

#10 Nej, men man kan ju ändå själv ändra läge på bäbisen väldigt lätt och mycket. Stora variationer. Lätt för dom att ligga ner och sova i sjalen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
12/25/13, 7:09 PM
#12

#11 Ligga kan dom inte i selen så vill man att dom ska kunna det så är nog sjal som gäller 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rutan_
12/26/13, 10:02 PM
#13

Vi använde bärsele och vi gillade den. Jag kunde dock inte bära sonen så mycket för min rygg klarade inte av det (fick sluta bära när han vägde ca sex kilo) men sambon gick med honom i den när vi var i skogen och så. Har inte provat att ha lillebror i den än.

Annons:
Svarttusch
12/28/13, 9:57 PM
#14

Jag har använt trikåsjal till bägge barnen. Riktigt smidigt. Mest med stora pojken då vi bodde i lägenhet där man fick kånka vagnen upp och ned osv. Då tog jag hellre sjalen när vi skulle handla. Den var värd varenda krona. Är man bra med symaskin (eller åtminstionde kan det här med trådriktning) kan man sy en själv :) 

Nu med lilla sonen använde jag den mest när jag skulle gå och hämta storebror på förskolan. Då kunde jag lätt hjälpa honom på med kläder osv medan lillebror sov i godan ro. Det bästa med trikåsjalen är ju att du kan ha den hela dagen. T. ex kan du knyta den hemma innan du ska iväg och handla, lägga i barnet direkt från bilen, sen ur igen osv. Jag med mina ryggproblem (hade extrem foglossning och detta ledde till felbelastning som gav mig sprickor i diskarna) hade inga problem med att bära i den. 

En sjal jag dock INTE gillar är ringsjal. Köpte en billigt och använde i en kvart. Jätteont i ryggen och axeln som belastades.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

CelsiusT
12/28/13, 10:07 PM
#15

#14 Okej, ja ringsjal är väl lite samma som dess "slingor"? Det är ju samma princips iaf.

Det är lite så jag tänker mig, att man kan ha sjalen på sig typ hela dagen. Lite förvånad bara över att dom flesta i min närhet som jag hört/sett har köpt en har jag aldrig sett använda den (mer än kanske någon enstaka gång). Så har funderat lite på varför dom inte använder sina sjalar. Men det verkar som om många tycker att det är lite läskigt att bära sitt barn i sjal, kanske folk inte vågar knyta den ordentligt, eller inte vågar lita på den?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Svarttusch
12/28/13, 10:10 PM
#16

Det kan ju mkt väl vara så att man inte litar på sjalen, jag fick frågan om jag verkligen litade på sjalen. Det gör jag ju såklart :) Man kan ha knuten både på magen eller på ryggen, jag valde att ha den på magen för då kunde jag känna på den med jämna mellanrum :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

ChristineL
12/29/13, 9:53 AM
#17

Vi har en tricot-slen från babylonia som vi är jättenöjda med! Man får med både instruktionsbok och dvd, man lär sig snabbt hur man ska knyta den och den går att knyta på flera olika sätt. Bättre att knyta för hårt än för löst och man känner om barnet börjar glida och man har knutit för löst. Övning ger färdighet :)

SaraC
12/29/13, 11:22 PM
#18

Trikåsjal är bäst när barnen är pyttisar. Sen funkar en ergonomisk sele bra (och länge!) :) I ergonomisk sele sitter barnet i grodposition, det som är meningen (och att de ska vara sköna för bäraren). Till vissa selar behöver man dock spädbarnsinlägg till småttisar. Har inte provat själv men hört från flera andra att det fungerar utmärkt att amma i ergonomiska selar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Zorita]
1/5/14, 11:24 AM
#19

Jag testade sjal men gillade den inte. Min sons fötter blev alldeles vita för de fick inga blod när jag drog åt, och drog jag inte åt satt han inte säkert. Han gillade den inte alls heller. Inne bär jag för hand så att säga, och annars är vår Babybjörn barnsele en riktig hit.

JossanH
1/5/14, 1:14 PM
#20

Har en manduca bärsele som är ergonomisk och med inbyggt spädbarnsstöd för att bebisen ska sitta i grodposition. Dottern har lite problem med att sitta fast men annars gillar jag bärselen och hon trivs när jag har den på höften. Även de ergonomiska selarna kan man variera och manducan går att använda upp till 20 kg, men då bär man nog helst på ryggen ;) Det viktiga om man köper en sele som man vill bära mycket i är att det är en bra sele av ett bra märke. Icke ergonomiska selar som är vändbara så barnet kan sitta och titta utåt från kroppen är inte bra att bära mycket i då barnet inte sitter på rumpan utan vilar hela tyngden på skrevet och belastar då ryggen fel. Det är förstås även viktigt för den som bär, att selen är bra :) Man ska även tänka på att små barn inte ska sitta vända utåt då de inte kan värja sig mot alla intryck. De behöver tryggheten mot föräldern. Vill man amma i selen (vilket jag aldrig gjort) så kan man ju lätt knäppa upp ena axelremmen och lägga barnet till rätta. Jag provade även bärsjal men fick inte riktigt till snitsen när jag skulle knyta och tyckte att barnet blev som en degklump i sjalen. Till nästa barn ska jag prova lite mer. Känns ännu smidigare att ha inomhus men att selen kanske är smidigare när man är ute och ska turas om att bära.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
CelsiusT
1/5/14, 1:40 PM
#21

#20 Ja det är just det där med att turas om att bära som gör mig lite "orolig" när det kommer till sjalen. Den är ju inte världssmidig att bara slänga över till den andre liksom.

Känns klumpigt med en sele, speciellt inne. Och det är ju inte jättekul att ha på sig när man inte har barnet i den. Känns i mina ögon som en sjal är mysigare för barnet också. Men man kanske ändrar sig sen när man provat.

Nån mer som provat ringsjal/slinga?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rutan_
1/5/14, 8:59 PM
#22

#21 Inte så svårt att ta av sig bärselen när barnet inte är i den.. ;)

PogoPedagog
1/5/14, 9:09 PM
#23

Jag använde ringsjal en del när han blvit lite större. Runt fyra-åtta månader. Man bär vikten över ena axeln men det är ändå förvånandsvärt skönt. Min syster älskar sin och bar en tiokilos bebis i den på en promenad på en mil:)

När Bastian var mindre fungerade dock armarna bäst att bära i eftersom han absolut skulle trycka in ansiktet rakt i bröstet på en både i selen o sjalen så man trodde han skulle kvävas.

Upp till toppen
Annons: