Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2333 ggr
pernillaa
2013-12-15 22:13

Dessa läggningar....

Hej

Har en son som är 1,5 vid årsskiftet. Han har tidigare somnat själv utan problem sen vi provade 5minutersmetoden och det gick som galant. Han var så trygg och avslappnad på kvällarna och bara vände sig om och somnade själv. Sen började han hos dagmamman och han fick större närhetsbehov så det fungerade inte längre. Vi hade ett uppehåll med 5minutersmetoden och improviserade efter vad han tycktes behöva då. Han ville inte ens ha kvällsbadet som han brukar ha haft. Sen har vi haft både vinterkräksjukan hela familjen och jag och sambon har haft halsfluss och allt har varit uppochner här hemma. Han blev väldigt otrygg efter vinterkräksjukan och började be om välling mer och ville ha välling på natten igen också.
Ingenting är riktigt som det ska längre.
Vi har provat 5minutersmetoden igen men det var kaosartat och absolut inte bra för honom.

Läggningarna idag fungerar inte i längden och är påfrestande för både mig och sonen.
Vi har hamnat i en ond spiral där både han och jag blir spända när vi kommer in i sovrummet och har olika förväntningar av vad som kommer hända. Det är ingen lugn och mysig stund längre utan en kamp eller en lek, det beror på om jag låter honom hålla på i sängen eller om jag tar upp honom i knäet. Han gör ALLT för att trycka på mina knappar. Det är ljud, att slå på spjälerna, sparka, klättra med benen uppför väggen, pilla och gneka med nappen i munnen, slänga den osv osv. Och allt gör han med blicken fäst på mig och ett stort flin och så fort jag gör minsta rörelse mot sängen så skyndar han sig och lägger sig ner och ligger och flinar för han vet att jag tänkt lägga ner honom. Han accepterar inte längre att jag stryker på honom eller håller en hand på honom. Har försökt det för att få honom lugn men han bara vrider sig i sängen för att få bort handen. I knäet ska han bums pilla mig i ansiktet och på bröstet och ena armen och när han inte får det så slåss han. Jag försökte att bara låta honom vara i sängen och jobba sig less men han håller på i MINST 1 timme då och jag måste ha öronproppar för att inte springa ut ur rummet för jag tååål inte de här ljuden han håller på med. Är känslig för sånt, dumt jag vet.

Så eftersom jag inte lyckas lugna honom och det tar evigheter för honom att lugna sig själv i sängen så tog jag upp honom och faktiskt våldhöll honom tills han lugnat sig, vilket egentligen gick ganska fort men det fungerar absolut inte om jag håller honom redan från början, då måste jag isf lägga honom en stund i sängen så han får jobba en stund och kämpa emot innan jag liksom bryter genom att tvinga honom ligga kvar i min famn. Och där är vi nu!

Jag håller honom tills han somnat eller jag inte orkar hålla honom längre.
Jag har börjat få ont i rygg, nacke och axlar p.g.a. de här jobbiga läggningarna.

Jag vet inte hur vi ska bryta men det måste ju finnas något sätt.

Det är ju oftast enklare att se sånt här när man står utanför det och inte påverkas av känslor, så därför frågar jag er, vad tycker ni att jag borde göra?

Ska vänja honom av vid välling pö om pö men som det är nu får han en flaska på kvällen. Tidigare gav jag honom den i soffan i vardagsrummet men har provat nu att ge honom den i sovrummet för att han ska få en mysstund där uppe och kanske få en annan bild av sovrummets syfte men det hjälper inte. Han är så spänd.

Det sitter ju mycket i mitt huvud men trots att jag mentalt förbereder mig och är lugn och metodisk så blir det ingen skillnad.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Ria74
2013-12-15 22:22
#1

Spontant undrar jag om det kanske är lättare om sambon nattar ett tag. Det känns som både du och han behöver få en paus från läggningarna.

Förstår verkligen att detta är tufft och tär på er.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
2013-12-16 01:14
#2

Kanske lättare med en vanlig säng också så ni kommer lite närmare varandra? Jag kan tänka mig att det är jättejobbigt för dig att sträcka dig ner i en spjälsäng och hålla på, jag kan tänka mig att det tär på ryggen.
Vi har alltid nattat genom att ligga bredvid varandra i sängen. Läst några sagor och sen godnatt liksom, och så ligger vi där tills hon somnat. Jag kan ligga och surfa lite i mobilen om det tar tid innan hon somnar så är det inte lika tråkigt för mig att bara ligga..
När hon var lite yngre var hon också inne i en väldigt kort period där hon bökade väldigt mycket. Jag gjorde så att jag väntade inte tills hon satte igång. På dig låter det som att han får hålla på en stund men när du närmar dig så lägger han sig ordentligt? Du kan prova att vara där hela tiden.
Jag gjorde nämligen så att så fort hon ens började sätta sig upp så la jag henne ner och sa att vi skulle sova. Så gjorde jag så om och om och om och om och om och om igen så hon aldrig hann sätta sig upp utan jag bara la ner henne samtidigt som jag själv låg bredvid henne i samma säng. Det gjorde hon kanske 2 nätter i rad sen var det inge mera sånt.. och det var nog också när hon var ungefär 1,5. Då kunde hon också säga rätt många ord så om hon var törstig eller något så kunde hon säga det, så jag behövde inte oroa mig för att hon ville visa något som hon ville ha (och att jag i så fall skulle stoppa det genom att lägga henne ner, det ville jag inte) utan i så fall berättade hon det då så det var en stor trygghet.
Ligger dom bara stilla så somnar dom ju oftast rätt fort..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-12-16 22:17
#3

Jag vet inte, men spontant känns det dom att han har separationsångest och inte vet vart han har dig/er. Att åter testa 5 mm under en känslig tid kan ha gjort det hela mycket värre. Han vet inte om ni kommer stanna eller gå så han provocerar för att du ska stanna. Som sagt, jag vet inte, bara en spontan känsla. Tycker mig känna igen från andras berättelser jag läst efter att ha använt tex "sova hela natten kuren" som är en liknande metod där man inte tröstar med närhet utan med ramsor och låter barnet skrika tills det ger sig. Det kan ge bakslag som att barnet inte längre vill ha samma slags närhet/stöter ifrån sig föräldern när denne vill ge närhet och att barnet får separationsångest. Det låter onekligen som att ni kommit in i en ond spiral och jag förstår verkligen att det måste vara jobbigt att alltid kämpa med läggandet och att vara frustrerad på sitt barn är ju bland det värsta som finns men otroligt svårt att kontrollera. Jag tror på att bryta gamla rutiner och bygga nya för att sedan återgå till de gamla när ni fått ordning på läggandet, om ni strävar efter att ha samma rutiner som innan. Vi nattar också alltid i vår dubbelsäng, liggandes bredvid, tills hon sover. Vi har alltid mörkt så att man inte ser allt kul omkring sig. Mitt knep när hon är lite väl sprallig är att ligga och berätta vad vi gjort under dagen från morgon till läggning, och räcker inte det brukar jag "läsa" böcker ur minnet. Att bara ligga tätt intill och prata brukar oftast göra henne lugn. Ni kanske kan börja natta i ett annat rum för att sedan bära in honom till sin säng?

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2013-12-17 07:46
#4

Jag tycker # 2 ger bra råd:) 

Satsa stenhårt på att vara så otroligt tråkig ( men närvarande) du bara kan när ni väl sagt godnatt. Inte för mycket direkt ögonkontakt, inte för mycket prat för då blir ju det beteendet han har med nappkastande osv bekräftat. Låt honom veta att fram till ni sagt god natt är det mys o kul som gäller. Efter det är föräldrarna så trååååkiga att det är bättre att sova. Säg även när du lägger hinom något i stil med " nu har vi haft mycket kul idag men nu får du sova så vi orkar ha lika kul när du vaknar i morgon igen" Det bekräftar att det roliga inte tar slut bara för att man somnar utan det blir mer av det när ni ses i morgon.

Sedan verkar mer eller mindre alla barn jag hört talas om få flera bakslag i läggningsrutinerna lite då o då så gör inte för stor grej av det.

OlgaMaria
2013-12-17 10:45
#5

Det kan lätt bli så att alla vanliga rutiner blir till kaos efter förändringar dagtid och sjukdomar. 

Mitt tips är att gå till affären och köpa magnesium brustablett (finns på Ica maxi och säkert massa andra ställen). Ge en halv tablett i ett glas fyllt till hälften (låt honom dricka så mycket han vill, gör inget om han inte får i sig allt). Gör detta innan läggning. Magnesium är väldigt avslappnande och en förutsättning för att man ska kunna vila bra. Under stress förbrukas magnesium i rasande fart, så din lilla kille har antagligen väldigt låga magnesiumnivåer nu. 

Passa samtidigt på att införa nya läggningsrutiner - t ex (först magnesium), byta om, borsta tänderna, hålla i famnen och sjunga en godnattsång, sen lägga ner. 

Kan så gott som garantera att det kommer gå galet mycket bättre än innan. Kanske somnar han på en gång. Magnesium verkar fort och är som sagt mycket avslappnande.

Nästa kväll ger ni 1/4-dels tablett i 1/4-dels glas. Sen kan ni fortsätta så ett par kvällar men sen borde han klara sig utan. Ni kan fortsätta tills ni känner att han hittat sin ro igen. Men gör det inte till en vana. Tror iofs att risken för överdosering är väldigt liten men brustabletter är inte världens nyttigaste men ett enkelt sätt att ge till små barn. Finns också magnesiumspray och magnesiumsalt till badet man kan använda sig av men det är lite krångligare att få tag i.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tess86]
2013-12-18 06:28
#6

#5 Vilket intressant tips! Jag gillar dessa "husmorsknep" (om de är ofarliga för barnet dvs) och det är intressant att veta hur olika ämnen, och brist på dessa, påverkar vår kropp. Det måste ju vara jättebra med magnesium för vuxna som är stressade och har svårt att somna också då. Har du några bra länkar där man kan läsa mer om detta?

Annons:
OlgaMaria
2013-12-18 08:37
#7

Ja, magnesium är ett vanligt tillskott hos vuxna. Man kan ta det för att återhämta sig bättre efter träning, sova bättre och minska stress och ångest bland annat. Har ofta en väldigt positiv effekt vid hjärtsjukdomar också.

Här kan man läsa lite mer.

http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

och här

http://www.expressen.se/halsa/mineralen-magnesium-gor-dig-lugn-och-glad/

Magnesiumbrist är vanlig då jorden som vår mat kommer ifrån är urlakad på mineraler idag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tess86]
2013-12-18 19:06
#8

Tack så mycket för länkarna! Intressant läsning :)

Tina-A
2013-12-18 20:58
#9

#7: Jätteintressant!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

OlgaMaria
2013-12-18 21:30
#10

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: