Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 2939 ggr
[Tess86]
12/8/13, 8:00 PM

Skorv

Jag ska ringa bvc imorgon och fråga men kollar om någon har tips tills dess.

Billy har haft mycket skorv längst bak på hjässan i några veckor. Vi satte på olja men fick inte bort så mycket. Till sist såg vi att det var rött i kanterna och fick tipset att sätta på olja och sedan ta bort skorvet försiktigt med en vanlig plastkam liggandes. Det gick bra, allt gick bort. Men på ett par dagar kom det tillbaka och ännu mer, över större yta. Och för varje gång han badar (en gång hemma och en gång på babysim/vecka) försvinner det en del skorv men blir nytt på ett par dagar, över hela hjässan.

Igår var vi på babysim och i natt hade det blivit tre små röda blodprickar på olika ställen på huvudet. Därför tänkte jag att vi måste ta bort skorvet igen. Jag tog bort det försiktigt och Billy är rödflammig över hela hjässan och med några blodprickar.

Det är inte så illa att jag anser att jag måste söka akut läkarvård utan kan vänta tills bvc öppnar imorgon. Han verkar inte ha ont. Men är det någon här som varit med om liknande? Hur gjorde ni för att motverka att skorvet kom tillbaka? Smörjde ni huvudet efter att ni tagit bort skorvet, för att lindra rodnaden, eller är det bättre att låta det torka upp?

Annons:
[annajohannas]
12/8/13, 8:04 PM
#1

Min son hade skorv när han var liten. Vi smörjde med barnolja, sedan tog vi örontopps och försiktigt tog bort det. Det försvann när han blev lite äldre. Att han blir röd, är ju att kroppen utsöndrar histamin. Men jag skulle nog rekommendera örontopps, för det blir inte sånt "skav" när man tar bort det. Vi smörjde och tog bort, sedan fick det torka in.

PogoPedagog
12/8/13, 8:11 PM
#2

Skorv är så vitt jag förstår helt ofarligt och det är mer estetisk fråga om man tar boprt det. Sedan kan det klia för vissa barn och då är det bättre att ta bort det. Så du behöver inte vara orolig för ditt barn. 

Vår son hade rejält med skorv som gick ned i ansiktet och kom tillbaks under lång tid. Han fick även exem kring ansiktet med rejäl klåda så vi fick till slut ta till kortisonsalva, det var extremt effektivt men ska inte användas i onödan.

[Tess86]
12/8/13, 8:13 PM
#3

Vi försökte med tops och frottéhandduk efter olja och bad men det hände inte så mycket, men med kammen gick det bort direkt utan att jag behövde trycka någonting. Jag la kammen mot huvudet och drog långsamt och försiktigt och då lossnade skorvet utan att jag behövde ta själva taggarna mot huvudet. Det är det enda som vi har lyckats få bort skorvet med. Men problemet är ju just att det kommer tillbaka på ett par dagar. 

Estetiskt sett bryr jag mig inte så mycket om han har skorv eller inte, men när vi lämnar skorven någon dag bara så ser man hur det blir rött i kanterna, så antagligen är det ju irriterat under också.

ChristineL
12/8/13, 8:21 PM
#4

Olja funkade inte alls för oss när Nova hade jättetjockt i pannan och ögonbrynen, jag testade bephanten en kväll och morgonen efter var det fortfarande mjukt och lätt att pilla bort, lite i taget. Fortsatte att smörja morgon och kväll och då försvann det på nån vecka. efter det har hon haft en del i huvudet och jag kör på med bephanten då.

[Tess86]
12/8/13, 10:06 PM
#5

Jag smörjde med bepanthen i eftermiddag efter att jag tagit bort den mesta skorven med olja, eftersom det såg så irriterat ut, och efter någon timme hade det kommit loss några fler flagor som var lätta att stryka bort från huvudet. Så den hjälper nog för att få bort det sista. Men jag visste inte om jag skulle smörja på mer inför natten eller inte, så jag gjorde inte det. Men om det har hjälpt så bra för er kanske vi ska fortsätta använda den morgon och kväll i några dagar och se vad som händer. Nu är nästan allt skorv borta och om jag fortsätter smörja nu ett par dagar får vi ju se om det kommer tillbaka eller inte, för innan har det ju varit lika tjockt igen på ett par, tre dagar. Tack för tipset! Då vet jag att vi är på rätt spår nu :)

ChristineL
12/9/13, 9:28 AM
#6

👍 Härligt att det verkar funka för er också!

Annons:
Mabrotnosh
12/9/13, 10:09 PM
#7

Jag fick rådet med barn olja och luskam

[Tess86]
12/9/13, 10:15 PM
#8

Det var det jag provade också, eller barnolja och vanlig plastkam, och det funkade ju för att få bort skorven. Problemet var att det kom tillbaka så fort igen och att det var så rött under.

Men nu har vi smörjt med Bepanthen imorse och ikväll och det ser faktiskt mycket bättre ut, inga mer småsår och rodnaden är borta. Och det ser inte ut som att det har blivit något nytt skorv, bara lite gammalt kvar som lossnar vart efter.

Upp till toppen
Annons: