Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2819 ggr
Ria74
12/8/13, 4:09 PM

Hur många barn?

Hur många barn har ni och hur många tänker ni skaffa? Blir det som det blir med antalet eller planerar ni?

Vad ser ni för fördelar med just det antalet ni har tänkt skaffa?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
12/8/13, 4:16 PM
#1

Jag har ett barn och planerar inte att skaffa fler.

Fördelen jag ser är att man har tid att ägna sig helt åt barnet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
12/8/13, 5:36 PM
#2

Vi har ett barn och varken jag eller mannen vet ifall vi vill ha fler eller inte. På ett sätt vill jag stanna på ett barn, för att kunna ge honom allt, på ett annat sätt vet jag hur viktig min syster var för mig under min uppväxt och fortfarande är och vill ge min son samma sak. Jag tänker, hur viktigt är det egentligen att ett barn får "allt" och finns det något som jag inte skulle kunna ge honom med två barn? En större familj, ett större skyddsnät och fler som bryr sig om varandra kanske är viktigare än alla materiella saker man har råd med med ett barn och den odelade uppmärksamhet som ensambarn får.

[Zorita]
12/8/13, 5:42 PM
#3

Jag vill ha tre barn. Vi var fyra barn i familjen och jag älskade att växa upp med så många syskon. Därför skulle jag inte kunna tänka mig att låta min son växa upp ensam. Dock tror jag inte jag orkar med fyra, så då blir det tre ;) Två är lite för få för mig, då får man inte riktigt den där gruppkänslan jag gillade när jag växte upp.

Djurälskaren87
12/8/13, 7:35 PM
#4

har inga barn nu men skall ha två barn.

PogoPedagog
12/8/13, 8:07 PM
#5

Jag vill ha två barn. Jag tycker syskon känns viktigt för det ger så mycket social träning, konfliktlösning inte minst. Jag vill inte ha fler än två helst. Jag vill inte bidra till överbefolkning av jorden och med två barn blir det +-0 människor vi satt till jorden när jag o sambon dör en gång.  Sedan tänker jag praktiskt på saker som att de ska få plats i bil och hus och att vi ska ha ekonomiskt utrymme att låta dem ha aktiviteter. Så två barn känns lagom för oss.

Rutan_
12/8/13, 11:13 PM
#6

Vi har två barn och just nu känner vi att det är nog med dem, men vi är inte helt säkra på att vi är "färdiga" ändå.

Förutom syskonbiten tänker jag som #5 i resten. Känns lite motsägelsefullt att ändå kanske vilja ha tre ungar men vi får se hur det blir med det.

Att ha syskon eller inte tror jag inte spelar så stor roll i sociala sammanhang etc. Jag och min syster kom visserligen bra överens och har hela uppväxten haft en bra relation, men min sambo till exempel har inte haft någon som helst glädje av sina syskon förrän i vuxen ålder. Den sociala träningen fick han i så fall av att umgås med vänner. Så att jag har två barn beror inte på att jag vill att vårt äldsta barn ska ha syskon utan för att jag vill ha två barn. Varför jag vill det har jag inget direkt svar på, kanske för att vi var två barn i min familj, jag vet inte. Men att skaffa ett andra var heller ingen självklarhet från början.

Annons:
[MyCassie]
12/8/13, 11:19 PM
#7

Jag har ett fött barn och ett i magen för närvarande. Vill ha sex barn men huruvida det blir av återstår att se.

CelsiusT
12/11/13, 12:04 PM
#8

Har inga barn än, men första är på g. Jag vill egentligen bara ha ett för att orka och hinna med och känna att man har möjlighet att göra allt det där med barnet som man skulle vilja. Men samtidigt vet jag ju hur skönt det var att ha syskon, det byter ganska mycket med syskon och jag vill ge mitt barn den möjligheten. Sambon vill dessutom ha två barn, så gissningsvis så försöker vi skaffa ett till sedan. Kommer nog stoppa in spiral eller något sånt sen när två barn är gjorda, för fler vill jag inte ha ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
12/12/13, 12:58 PM
#9

Vi har ett barn men vill ha minst 2, kanske 3.. men det tär på kroppen att vara gravid och det är nog mest där skon klämmer faktiskt ;)

Sambon har 3 syskon och jag har 2. Vi är en stor familj på båda sidor och det är så härligt. vill gärna att mina barn också ska få uppleva det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
12/12/13, 2:26 PM
#10

Tror ni det är skillnad på om man själv är uppväxt med syskon eller inte när det gäller att skaffa ett visst antal barn?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
12/12/13, 2:38 PM
#11

#10 Kanske. Jag är en liten sladdis och har två äldre syskon. Har varit ensam halva tiden och halva tiden har syskonen bott hemma. Min syster (som ju då har en jämnårig bror och en mkt yngre syster) har än bara ett barn och det verkar som om dom inte vill ha fler heller (fast jag kan ju inte garantera vad hon tänker).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SammieS]
12/13/13, 10:10 PM
#12

:)

tlover
12/13/13, 10:33 PM
#13

Vi har inte barn än men försöker men vad jag vill just nu förklarar Angela i Bones "I wan't like a million of these" 😉

Men sen om man klarar  det vet jag inte, jag vill inte bara ha ett då jag anser att syskon är viktigt och jag vill väl inte överbefolka världen för mycket även om vi satsar på att vara en "producer" och inte en "Consumer" 🤔

Kanske 3 är det gyllene medeltalet

edit: ett alternativ är ju att bara föda två barn enligt #5 resonemang och sen skaffa "miljoner" fosterbarn 😃

Att ha fosterbarn har jag velat sen jag var tonåring i alla fall (vi har en hel del som haft eller varit fosterbarn i min familj)

l'm back

Annons:
[Thiah]
12/14/13, 9:09 AM
#14

Jag vill kanske ha 2-3 barn men vi får se hur det går med första. Kroppen ska orka, vi ska orka med bebis och varandra samt att ekonomin ska fungera.

PogoPedagog
12/14/13, 9:36 AM
#15

Många ensambarn säger ju tyvärr att det är jättejobbigt att vara själv när man blir äldre. När det börjar bli dags att ta hand om sina egna föräldrar och annan släkt utan egna barn blir det väldigt tufft om man är själv.

Ria74
12/14/13, 10:06 AM
#16

Jag är själv uppväxt som ensambarn och har trivts ypperligt med det. Ingen att bråka med, man blir väldigt självständig och van att fatta egna beslut. 

Att man har syskon är ingen garanti för att man får hjälp med att ta hand om sina föräldrar när dom blir gamla.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
12/14/13, 10:34 AM
#17

#16 "Att man har syskon är ingen garanti för att man får hjälp med att ta hand om sina föräldrar när dom blir gamla." 

Skulle precis skriva samma sak 🙂

PogoPedagog
12/14/13, 12:42 PM
#18

Nej så klart och jag tycker inte det ska avgöra hur många barnb man skaffar. Men det kan ändå vara värt att lägga en kort tanke på det. Särskilt om man har många andra barnlösa i släkten som blir gamka på samma gång som en själv.

[Thiah]
12/14/13, 1:08 PM
#19

#18 jag tror att just det är det sista argument jag, personligen skulle använda för att skaffa ett till barn. 

Jag ser gärna att barn har syskon men det är inget måste min kropp, vår relation som familj samt ekonomi går före allt annat. 

En av "mina" barns mamma sa att hon är nöjd med ett enda barn för det finns ändå så många barn i världen redan.

Anne.K
12/15/13, 9:03 AM
#20

Jag har ett barn och är nöjd där. Vill inte ha fler. Och vill inte skaffa ett syskon till min dotter bara för att min omgivning tycker att jag borde det. Jag överöser hellre min dotter med extra mycket kärlek.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
JossanH
12/15/13, 1:17 PM
#21

Alla är individer men jag har stött på ett antal ensambarn som faktiskt trott att de varit viktigast i världen, och som jag har upplevt varit mer bortskämda, på ett dåligt vis.. Varit lite otacksamma.. Men det är ju bara mina erfarenheter :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
12/15/13, 5:50 PM
#22

#21 jag har stött på flertalet syskon som saknas respekt för andra och tror att de är världens viktigaste människor så det där beror nog på uppfostran mer än att vara ensam barn. :)

JossanH
12/15/13, 8:19 PM
#23

#22 som sagt, mina erfarenheter :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
12/16/13, 8:19 AM
#24

Och jag ska villigt erkänna att det var de "värsta" ensambarnen som ploppade upp i mitt huvud, men har just insett att ett par av mina bästa vänner är ensambarn och mycket ödmjuka :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
12/16/13, 12:54 PM
#25

Har ett barn och har gärna ett till.

[Thiah]
12/16/13, 6:17 PM
#26

#24 så är det väl alltid, att det är de värsta exmplen man känner till som ploppar upp. :D

Dominika
12/31/13, 4:05 PM
#27

Jag har två barn och ett barn som jag är bonusmamma till. Ett barn på väg också :D

Med vänliga hälsningar Denise
Medarbetare på Allergier iFokus
och medarbetare på Barn iFokus

Annons:
Velinga1984
1/1/14, 8:03 AM
#28

Jag har 2, med 9 års mellanrum. I drygt 8 år ville jag bara ha 1 barn men känslorna för min sambo fick mig att ändra mig. Det är hans första och vi vet inte om vi vill ha fler. Får se med tiden.

NinniH
1/1/14, 9:28 PM
#29

Tidigare har jag alltid sagt "minst 2, max 3, absolut inte bara en!". Men nu när lilleman är född så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att nöja mig med bara ett. Han är dock bara 4 månader, så det står inte direkt skrivet i sten. Om det blir ett syskon får vi se i framtiden. Blir det ett så är det inte för att många i vår omgivning tycker att han "självklart ska ha syskon, annars blir han så bortskämd!", utan för att vi själva vill det.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[jnordstrom]
1/4/14, 2:26 PM
#30

Jag vet inte hur många barn jag vill ha eller får chansen att skaffa. Men jag vet att jag är så otroligt tacksam för mina syskon. Även om dom inte är mina bästa vänner och vi inte gör allt ihop så är dom min familj. Den dagen våra föräldrar inte finns har vi varandra. Även om vi alla har bildat familjer så har vi ett band som ingen kan ta ifrån oss. Vi är liksom grunden till allt. Jag hoppas innerligen att jag får möjlighet att ge min ofödda son (som har bf idag, kommer ut snart! ) iaf ett syskon i framtiden!

Upp till toppen
Annons: