Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 5103 ggr
Emelie-E
2013-12-04 14:42

Extremt torr hud

Har ni något tips på vad man kan göra/använda till en treåring som har extremt torr hud, får röda torra fläckar över hela kroppen och som kliar sönder armarna? Jag smörjer och smörjer och har gjort sen han var nyfödd. Om somrarna blir det oftast lite bättre. Men nu när det blir kallare så ser han hemsk ut och jag mår så dåligt av att se hans sönderkliade armar och alla dessa röda fläckar.. Men jag vet inte vad mer jag kan göra? Han badar inte ofta alls, misstänker dock att han gjort det i helgen och barnvakterna han var hos glömt smörja in honom efteråt så nu ser han värre än värst ut. Har alltid lite (en hel del) olivolja i vattnet om han badar, och smörjer alltid in honom efter bad. Nu när de verkligen är som värst smörjer jag in honom två gånger om dagen, behövs säkert mer men jag kan inte göra mer då han går på förskola om dagarna. Använder för tillfället ACO special care för mycket torr och känslig hud till honom, men har börjat märka att den snarare gör det värre. Smörjde in honom en kväll i förra veckan, han var torr men inte jättetorr men morgonen efter var han än mer torr och hade fått de röda fläckarna och nu går de inte bort.. Har testat med en del olika krämer genom åren men inget fungerar! Vi var hos BVC på treårskontroll i förra veckan och där fick jag inga mer tips än vad jag redan visste och testat.. Var även hos läkaren för ca två år sedan med honom då han verkligen hade kliat sönder armarna men inte ens dem gjorde något, han fick bara något klådstillande utskrivet och visst han slutade klia, men resten då?.. Har ni något bra tips? Jag vill inte att han ska ha dessa problem :(

Annons:
Iskall
2013-12-04 15:05
#1

Jag vet inte riktigt, men psoriasis (eller hur det stavas) kanske kan har. Men nu vet jag inte om det kliar mycket. Men man får mycket utslag om han har det.

Ta kontakt med läkare på hc istället för att prata med bvc. Ibland så kan hc var bättre att vända sig till.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

ChristineL
2013-12-04 15:17
#2

Använd kallpresad rapsolja i badet istället, det är skonsammare, sen fick jag tipset att smörja med Locobase repair (receptfritt på apoteket), och det blev bättre efter ett tag.

regskylt
2013-12-04 16:01
#3

Eksem? Provat miniderm? Den är jättebra mot torr hud

[Thiah]
2013-12-04 17:01
#4

Be även de på förskolan att smörja in honom innan t.ex. vilan. tycker gott at dom kan hjälpa till med det, speciellt nu på vintern.

Emelie-E
2013-12-05 10:09
#5

#1 det känns som att jag bara fick upp en massa värstingbilder när jag sökte på Google, så lite svårt att veta om det kan vara något sådant eller inte. Hoppas dock att det inte är psoriasis! Men jag blev bara lite avskräckt från att åka till läkaren då jag varit där en gång med honom och allt han fick var klådstillande.. Var där även en annan gång då hela benen blev rödprickiga och hemska och de gjorde ingenting.. Så det känns lite som bortkastad tid :/ #2 och jag har hört att olivolja ska vara bäst?.. Får testa med rapsolja istället då oliven inte gör det något bättre alls.. Vi har bara testat locobase fet kräm, den andra är så ruskigt dyr och den lär inte räcka mer än 2-3 dagar när man verkligen behöver smörja in hela ungen. Så den har jag inte testat. Fick dock en liten test-tub från BVC, får testa på ett litet område och se om den hjälper över huvud taget innan man funderar på att köpa en större. #3 att det kan vara eksem är något som har legat i bakhuvudet hela tiden. Så har även testat receptfria krämer för eksem, men det har inte hjälpt. Miniderm har vi testat. #4 kanske får göra det, men då vill jag nog hitta någon vettig kräm som faktiskt fungerar innan jag ber dem om det. För som det är nu känns det bara meningslöst att ens smörja in för det blir liksom inte bättre :( (Smörjer så klart in ändå, vill ju inte att det ska bli ännu värre)

Mabrotnosh
2013-12-05 11:10
#6

Helosan, decubal, till psoriasispatienter smörjer man med miniderm och acetylsalicylsyra vaselin. Provat???

Annons:
Iskall
2013-12-05 13:05
#7

Dom som har psoriasis är även mycket i solen, då solen tydligen ska göra så psoriasisen blir mildare tydligen.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Ladydragon
2013-12-05 14:20
#8

#5 du borde ta upp det med antingen BVC eller Vårdcentralen om att ni borde få mjukgörande salvor på recept istället….
dubbelkolla dock med Fass så den salvan ingår i högkostnadsskyddet 

Miniderm och Canoderm ingår i Högkostnadsskyddet 

och får ni salvorna på recept så finns alternativet att ha ett delbetalningskonto på Apoteket där man betalar runt 200 kr i månaden 

att snåla på salvorna är inget jag rekommenderar då det bara det hela ännu värre…för att få ordning på det så behövs det smörjas ofta och mycket 

jag rekommenderar Canoderm eller någon annan salva med Karbamid det brukar vara effektivt dock kan den svida lite i början 

hade det varit Psoriasis så är jag övertygad om att både BVC och vårdcentralen hade reagerat utslagen brukar vara väldigt typiska och går lätt att särskilja från torr hud och eksem 

nu är jag vuxen men lever med extremt torr hud jag använder runt 500-1000 gram Canoderm kräm varje månad….
en burk kostar 214 kr på recept och jag behöver 1-2 såna per månad så jag är oerhört glad över mitt delbetalningskonto på Apoteket

fridaas
2013-12-05 16:32
#9

Essex-salva på recept har vi, står att det är mot brännskadad hud egentligen men den funkar kanon här, både jag och dottern är eksembarn.

Har hört att kokosolja/kokossmör ska vara bra också, men har aldrig testat själv, funderar på att göra det nu när det börjar bli kallt och eksemen börjar blomma upp ännu mer.

Ringblommesalva har jag också använt med bra resultat, dock vet jag inte var man får tag i det, då pappas jobbarkompis gjorde egen förr, så vi fick från dem.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

johan
2013-12-19 11:42
#10

En av mina tjejer har också mycket torr hud och kliande eksem. Det är svårt att göra något åt, men det finns två tips som kan göra det bättre.

1. Använd mer salva. Min gissning är att du, liksom vi gjorde, tar för lite salva. Tipset är att du tar salva, masserar in i huden tills huden inte är vit längre. Sedan tar du mer salva och masserar in och fortsätter så tills du inte längre kan få salvan att helt försvinna in i huden.

Det vanligaste felet är att man inte smörjer tills huden inte kan ta emot mer salva och att man masserar in för dåligt. Salvan ska inte fastna på kläderna, utan masseras inte ordentligt. 

Gör du rätt, bör det ta ca 15 minuter att smörja in hela kroppen på ett barn. Gör detta både morgon och kväll och när det kliar.

2. Hitta en salva som fungerar. För mig har Miniderm och Canoderm fungerar bra, men inte för min dotter. Till slut fick vi Propylenglykon i Essex på recept och den är bäst för henne. Repair är bra på mindre ytor som runt mun, ögon, fingrar.

När det är som värst bör du ha en bra kortisonsalva, typ Elocon (tror jag den heter). Sluta inte smörja direkt när eksemen försvunnit, utan fortsätt ett par dagar extra.

För min dotter försökte vi länge fundera ut vad som triggar igång kliandet och gjort tester för allergier. Hon har inga uttalade allergier. Däremot märker vi tydligt att hennes hud reagerar direkt på väderomslag. Växlar det fort torrt till fuktigt, varmt till kallt, etc, så sätter det sig i huden något dygn innan vädret ändras. Hon är som en levande barometer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

regskylt
2013-12-26 19:08
#11

#10 man ska absolut inte använda kortison på ett par. Elocon är väldigt stark kortison och ges bara på recept och inte till barn

Emelie-E
2013-12-26 20:32
#12

Tack för alla svar! Jag håller på att slita sönder mitt hår.. Jag smörjer och smörjer men han bara kliar och kliar och hela han är full av rivsår. Så det blir nog läkaren i helgen för jag klarar inte av att se honom så som han är nu. Torr, röda fläckar överallt och dessa småsår.. Jag går sönder varje gång man tar av honom kläderna och får se hur han ser ut.

johan
2013-12-26 22:02
#13

#11: Vi har fått Elocon på recept av Sachsskas Barnmottagning. Däremot håller jag med dig om att man bör vara försiktig med kortison. Bäst är givetvis om man kan hitta orsaken till eksemen och undvika att utsättas för det, men ibland måste man ju få ner eksemen för att kunna sluta klia och läka.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
regskylt
2013-12-26 22:21
#14

#13 kortison är hormonstörande och kan hämma tillväxten.. så man bör absolut inte ge det till barn :/

Min sambo blev behandlad med kortison tidigt som barn och hans tillväxt blev hämmad, inte bara på längden. Armarna är för korta och även lårbenen. Enligt hans längdkurva blev han även nästan 20 cm kortare än vad han borde ha blivit..

fridaas
2013-12-26 23:40
#15

#14 ibland måste man kortisonbehandla för att det ska bli bättre. Jag fick en infektion i mina eksem som 10åring vilket gjorde att jag fick eksem bokstavligen överallt på hela kroppen. Då var det bad på sjukhuset som gällde varje tisdag i 4mån, insmörjning med den starkaste kortisonsalvan som finns (dock glömt namnet på den) men sköterskan som smörjde hade dubbla handskar. Efter 4mån när eksemen började lätta fick jag trappa ner kortisonsalvan sakta till salvor med mindre och mindre kortison för att sen sluta. Får jag tillbaka eksemen nu är det bara kortisonsalvan som gäller, och sen trappa ner sakta. Utan kortisonet försvinner de inte hur mkt jag än smörjer med enbart mjukgörande, min dotter på 2,5 är likadan. Så ibland måste man även om det är hormonförändrande, dock ska man inte överdriva användandet av det.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

johan
2013-12-26 23:57
#16

Jag har under en tid, ett par år faktiskt, har så jobbiga eksem att jag flera gånger fick kortisonsprutor, utöver salvor, solning och blåa bad. Har inte fått några av biverkningarna som regskylt beskriver, däremot har jag fått en del hudbristningar. 

Vore skönt att slippa kortison, men ibland är det det enda som fungerar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

regskylt
2013-12-27 00:09
#17

#16 som vuxen är det en annan sak att använda kortison.

Min sambo använder stark kortison dagligen pga sina eksem, så visst behövs det. men att ge kortison till barn ska man vara oerhört försiktig med. Ibland går det inte, men bästa är att börja med milt och inte hoppa på så starkt som Elocon direkt.

Ketang
2013-12-28 12:13
#18

TS alla tips jag kan se du fått är krämer som innehåller mycket tveksamma ämnen. Vaselin, paraffin osv är sånt som torkar ut huden och hör hemma i bilverkstäder. Googla på innehållet i dom krämer du tänker prova INNAN du smörjer med det. 

Mitt tips är att kontakta någon duktig hudterapeut som säljer biologiska krämer utan massa skräp i.

johan
2013-12-28 13:08
#19

#18: Man kan också fundera på om man helst smörjer in sin hud med något som legitimerade läkare skriver ut på recept, eller något som en försäljare i en hälsokostbutik väljer att sälja. Produkter helt utan samma krav på testning och av säljare helt utan krav på medicinsk utbildning. Men det ena behöver ju inte blint utesluta det andra. Men att jämföra salvor som bevisligen fungerat i många år utan att påvisat några skador med produkter som hör hemma i bilverkstäder, blir i brist på andra ord bara fånigt och naivt. Akta dig för diväteoxid också. Luften du andas är full av det! Och det är KEMISKT!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Emelie-E
2013-12-28 16:50
#20

#18 det där har jag i tankarna också men tycker det är så himla svårt att veta vad som är bra och inte. Har läst en del om att citronsyran som finns i nästan allt är långt ifrån bra osv. Men var hittar man vettiga krämer som faktiskt kan hjälpa? Jag är urkass på att läsa mig till saker, allt blir bara till en enda röra i mitt huvud..

Annons:
Ketang
2013-12-28 20:27
#21

#19 Jag diskuterar inte med folk som tänker "man kan dö av allt". Själv tycker jag att det är sunt att utesluta produkter och mat som är bevisat orsak till många vanliga sjukdomar. #20 Det är en djungel! Mitt tips är att gå med i Facebook gruppen "Ekologiska och biologiska produkter " eller ställ dina frågor på hälsa i fokus. Man får använda det sunda förnuftet. Tycker man att det är en bra idé att smörja sig med ämnen som kemikalieinspektionen varnar för så gör det! Vill man smörja sig med naturliga ämnen från växtriket så prova det! Nu pratar vi inte piller du kan dö av utan salvor som på sin höjd inte fungerar. Det du ska tänka på är vad som kan vara orsaken till klådan. Läs på schampo och tvål flaskorna och googla ämnena!

Upp till toppen
Annons: