Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3192 ggr
Rafflan
12/2/13, 9:55 PM

Döpa eller ej?

Nu har jag varken barn eller plan på att skaffa barn, men blev nyfiken, det är ju vanligast att man döper sitt barn i kyrkan. Men vissa väljer att inte döpa sitt barn.

Varför väljer man att inte döpa? finns det nåt negativt med att döpa ett barn?

bara nyfiken :)

Annons:
LinaLj
12/2/13, 9:58 PM
#1

När man döper ett barn i kyrkan så lovar man att uppfostra dem i den kristna tron. Många föräldrar idag är inte aktivt kristna och vill därför inte döpa sitt barn in i en tro som de inte själva har. Det krävs dessutom att minst en av föräldrarna är medlem i svenska kyrkan för att barnet ska bli döpt.

Många av mina vänner (nyhedningar) har privata ceremonier for att fira barnets födelse och visa upp det för släkt och vänner. Fyller samma funktion förutom den religiösa biten.

Praefatio
12/2/13, 9:59 PM
#2

Jag är inte döpt och väldigt glad för det, kommer inte döpa mina barn. Vill inte tvingas in i en tro och ett samfund utan att själv välja det. Dopet härstammar ju från en tid då man tyckte att man föddes med arvssynd och hamnade i helvetet om man dog innan man hann döpas. Blir man kristen som ungdom eller vuxen går det alldeles utmärkt att döpa sig då! Så jag ställer snarare motsatt fråga: Varför i hela världen döper man sina barn? Verkar vanligt även bland de som inte är det minsta kristna.

Vi kommer ha namngivningsfest istället, hemma utan kyrkliga inslag. Liten "ceremoni" med sång, "välkommen till världen"-tal från de som vill och fika. Mycket bättre :)

JossanH
12/2/13, 10:32 PM
#3

Är inte troende så därför döps inga ungar här :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

jmkforlajjf
12/2/13, 10:40 PM
#4

Klart det inte är något dåligt med att döpa sitt barn. Vi lever ju trots allt i ett fritt Sverige där var och en får välja själv vad man ger för traditioner till sitt barn. Jag är inte vidare kristen, men valde ändå att döpa mitt barn då jag tycker det är en väldigt fin tradition. Det är ingen som säger att man måste vara kristen för att döpa sitt barn, dock tycker väl kyrkan att det är en fördel om man är det. Man kan fortfarande döpa sitt barn utan att man tvingar på dom något kristet? Förstår inte riktigt vad vissa ovanstående menar med att man tvingar på sitt barn en tro. Om man själv inte tror så tvingar man ju inte på dom något? Vilken hets det var om det. I dagsläget är det inget som är vidare seriöst här i världen så om man väljer att döpa sitt barn eller inte spelar väl ingen roll.

tlover
12/3/13, 11:05 AM
#5

(har inte barn än men vi försöker)

Jag kommer inte barndöpa mina barn, delvis då det är emot min tro (barn kommer till himlen hursom, jag hör till pingstkyrkan och valde själv att döpa mig), delvis vill jag inte tvinga på mina barn en tro (dom ska få välja) och delvis så är min man inte kristen (men barndöpt men han har valt att gå ur kyrkan eftersom han inte är kristen).

Däremot har vi inte bestämt om vi ska ha barnvälsignelse eller inte eftersom jag och min man har olika tro.

l'm back

Frida
12/3/13, 11:50 AM
#6

Det kom väl fram en hel del åsikter i ämnet i denna tråd så där kan du hitta många orsaker till varför vi är många som inte vill döpa våra barn.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
CelsiusT
12/3/13, 4:03 PM
#7

Jag och mina syskon är inte döpta. Mina föräldrar har själva inte konfirmerat sig och det har inte jag eller mina syskon gjort heller. Mamma o pappa är inte troende så finns ingen anledning till sånt. Kommer man som äldre barn på att man vill konfirmera sig (vilket är det äldre barnets sätt att bekräfta sin tro på gud) så går det bra att döpa sig inför det.

Själv är jag inte troende och kommer inte döpa mina barn. Undrar verkligen varför folk döper sina barn. Är man troende är det väl en sak, det förstår jag. Men dom flesta av mina vänner är inte troende och flera av dom har inte ens konfirmerat sig, men ändå vill dom döpa sina barn i kyrkan.

Här kommer det att bli en namngivelse-fest, helt bortkopplat från kyrkan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
12/3/13, 7:04 PM
#8

Intressant, tack för alla svar :)

Själv kommer jag nog döpa mina barn pga tradition, det är ingen tvång att konfirmerar sig, gå i kyrkan eller ens vara med i kyrkan om dem inte vill göra sånt senare i livet bara för dem är döpta :)

CelsiusT
12/4/13, 4:10 PM
#9

#8 Nej det är inget tvång, utan helt upp till var och en. Men från början så är det ett sätt att tacka gud för barnet - så som en gåva. Det handlar också om att barnet får möjlighet att ingå i gemenskapen med församlingen och med gud. Och att barnet ska få hamna under guds beskydd (tex så att det kommer till himlen då hen dör).

Och om man då inte anser att det är en gåva från den kristna guden för att man inte tror på den guden så blir det väldigt konstigt. Och om man själv inte går i kyrkan så ser jag inte varför man ska vilja slussa in sitt barn i församlingen och under guds beskydd. Det är ju trots allt något som barnet själv kan välja sedan då det blir äldre.

Jag tycker nog det är lite konstigt att döpa sina barn om man inte är aktiv kristen. Likväl som jag tycker det är konstigt att bekräfta sin tro på gud (konfirmera sig) när man inte ens tror på gud. Känns lite skenheligt. Men det är jag det och samtidigt anser jag att alla gör som dom själva vill (fast vid dop av små barn så bortser man ju trots allt från barnets vilja).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
12/5/13, 11:29 AM
#10

Jag konfirmerade mig för att jag ville veta mer om kyrkan och vad det handlade om att tro. Alla i min konfirmations grupp konfirmerade sig för att få presenter och för att åka på roligt läger. Jag kommer döpa min dotter om några dagar och jag håller på traditionerna. Jag är inte kristen och tror inte på gud men tror non jag skulle be till en högre makt om något hemskt hände mig eller någon i min familj. Jag kan tycka att det är en mysig tradition att man samlar hela släkten på 40 Pers i kyrkan för att döpa sitt barn. Jag tror heller inte att min dotter kommer känna sig tvingad att tro på gud och skulle hon i framtiden Inte tycka att hon vill vara med i kyrkan så får hon väl då gå ur.

Akinna89
12/6/13, 8:19 AM
#11

Varken jag eller min sambo är med i svenska kyrkan, så även om vi skulle vilja döpa vårt barn i kyrkan skulle det kännas lite hyckligt, om man vill va med på grejer i kyrkan så borde man ju va medlem o betala också kan jag tycka :) Nu är vi inte såna som tycker det är viktigt med kyrkliga traditioner, så vi får skapa våra egna, så får barna bestämma själv sen hur dom vill göra.

CelsiusT
12/6/13, 9:27 AM
#12

#10 Man kan läsa utan att genomgå konfirmationen. Att genomgå konfirmationen betyder att man bekräftar sin tro på gud. Tror man inte på gud så kan det såklart ändå vara kul att läsa, men varför genomgå konfirmationen om man inte är troende? Är inte det egentligen lite fult mot dom som faktiskt är kristna?

Jag respekterar ändå ditt val att döpa ditt barn. Jag förstår att många tycker det är en trevlig och fin tillställning. Även om jag själv tycker det är konstigt att följa vissa delar av traditionerna (vad jag menar: följa dom fysiskt och genomföra dop/konfirmation men inte egentligen genomföra innebörden i det och/eller av fel orsaker)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
12/6/13, 4:19 PM
#13

Jag följer traditionen att döpa mitt barn för att jag annars skulle bli halshuggen av min familj och mina släktingar. Och visst men är du 13 konfirmerar du dig för paketen inte tusan tänker du på gud Och Vad Det Står För Eller Sätter Dig Ner Och Googlar På Vad Det Innebär.

Annons:
CelsiusT
12/6/13, 5:14 PM
#14

#13 Jag gjorde ;P

I skolan pratade vi dessutom mycket om vad det betydde, inför konfirmationen. Hade diskussion på religionskunskapen ang konfirmation eller inte. Så dom flesta fick ju infon även om dom inte bad om den. Om inte annat så tycker jag att dom borde få informationen då dom går och läser, och läsandet innebär inget tvång för konfirmation.

Tråkigt med sådana påtryckningar, så man inte har en egen fri vilja. Både vad gäller föräldrar som säger att deras barn ska konfirmera sig och föräldrar som inte vågar låta bli att döpa sina barn pga vad släktingar ska säga. Ska man döpa så ska man väl göra det för att man själv vill tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
12/6/13, 5:34 PM
#15

Jag har också döpt mitt barn fast jag inte är troende. Jag tycker det är en vacker tradition, kyrkan är en vacker lokal och anser inte att det gör mig till en sämre förälder.

Vill hon inte vara med i svenska kyrkan senare i livet står det henne fritt att gå ur den. Jag kommer att göra en massa val för min dotters räkning innan hon fyller 18 och kommer säkerligen att göra fel val vissa gånger. Det gör vi alla, ingen förälder är perfekt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zorita]
12/6/13, 6:55 PM
#16

Min pojke ska inte döpas. Vill han döpa sig eller konfirmera sig får han göra det, men vi kommer inte ge presenter eller pengar. Jag är döpt men inte konfirmerad och var alltid den som kunde mest om kristendomen i skolan, trots att jag var den enda som inte var konfirmerad. För mig är det viktigare att stå för vad jag tror/inte tror på än några guldsmycken och mossiga traditioner.

Tina-A
12/6/13, 7:55 PM
#17

Jag är inte döpt och väldigt glad för det!

Dina frågor i TS:

Varför väljer man att inte döpa?

De flesta som väljer att inte döpa gör det för att de inte är troende. Då dop inte har någonting med namnet att göra utan enbart är en religös handling där man lovar inför alla att man ska uppfostra sitt barn kristet så väljer därför många icke-troende att inte döpa. Inte alla är jättepigga på att stå och ljuga i kyrkan…

finns det nåt negativt med att döpa ett barn?

Det kan aldrig göras ogjort och jag vill inte påtvinga mitt barn kristendomen och stå och ljuga i kyrkan om hur jag ska lära henne de krista värderingarna och alla budord och att jag ska lära henne att gå med gud. Nej tack. Vilket hyckleri.

Om mitt barn sen kommer på att hon är troende får hon jättegärna döpa sig om hon vill! Det är ju jättelätt att göra som tonåring eller vuxen. Snabbt och smidigt och hon får välja sin tro själv :) Mycket bättre!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jmkforlajjf
12/6/13, 8:44 PM
#18

Kanske är bäst att vi inte ger våra barn något namn heller utan vi får kalla alla för "den", dom kanske inte alls vill ha namnen dom får och det går ju inte att göra ogjort förens dom fyllt 18 om dom väljer att byta själva. Vilken dum jävla diskussion och sitta och kalla folk för hycklare som vill döpa sina barn. Snacka om kränkande.

tlover
12/6/13, 9:01 PM
#19

#13 jag gjorde det, jag trodde inte ens att jag skulle få presenter och det var inget som helst krav hemifrån att konfirmera mig då jag som pingstvän valde att döpa mig istället för att bli lovad till Gud av mina föräldrar (däremot var jag ung då jag valde det, 10 år men fick vänta ett år för att vara säker, nu har jag en annan slags tro men jag tror fortfarande)

#18 att döpa sig har inget med namn att göra utan att lova bort sig till Gud. Det valet tänker jag inte göra åt mina barn, det får dom göra själva (och jag kommer att stå bakom dom vare sig dom väljer att bli muslimer, pingstvänner, taoister eller ateister).

l'm back

jmkforlajjf
12/6/13, 9:05 PM
#20

#19 Nej, jag vet att det inte har något med namnet att göra. Men man ska inte sitta och nedvärdera andra och kalla dom för hycklare dom som väljer att döpa sina barn. Är man inte själv kristen men ändå väljer att döpa sina barn, så tvingar man inte på dom någon religion. Då är dom enbart med i svenska kyrkan. Inga som helst konstigheter med det.

Annons:
Tina-A
12/6/13, 9:06 PM
#21

#18: Man får byta namn innan man är 18. Det finns lag på att alla barn måste ha ett namn så det kommer man ju inte undan. Men som sagt, barnet får byta namn när som helst, bara att skicka in ett papper. Måste absolut inte vara 18 år och det är gratis att byta. Så..

#20: Fast, nej.. Man är inte "enbart med i svenska kyrkan". Du avger flera löften vid dopet. Läste du på något om dop innan eller körde du bara på i blindo? Det låter inte som du vet alls vad det handlar om. Det är enbart religöst och ett löfte att barnet nu för alltid ska "gå med gud", att du ska uppfostra ditt barn kristet och lära barnet om den kristna tron. Lever ni religöst eller stod du och ljög i kyrkan? Inte för att jag bryr mig egentligen, men du kanske ska läsa på lite innan du gör liknande saker.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tlover
12/6/13, 9:07 PM
#22

#20 som jag sett det så förklara folk mest hur dom känner, dvs varför dom inte döper, inte att man inte ska döpa om man inte är kristen.

(däremot verkar många ha missat att det finns många kristna som inte barndöper, tex pingstvänner)

l'm back

Tina-A
12/6/13, 9:11 PM
#23

#22: Ja, jag har en vän som är väldigt troende som valt att inte döpa. Hon läser bibeln och ber varje dag och är alltså -väldigt- troende. Hon vill inte heller slänga in sitt barn i en religion barnet inte valt själv. Hennes son är 3 nu och han kommer att få döpa sig frivilligt när han är tonåring om han själv vill och om han själv tror på gud då. Om man inte tror på gud finns det ju ingen direkt anledning att döpa sig heller, så då får han ju skippa det helt enkelt. Men fritt val har han, helt rätt tycker jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tlover
12/6/13, 9:14 PM
#24

#23 👍

ang slutet på #21 därför vet jag inte ens om jag ska ha barnvälsingnelse, då lovar man också att fostra enligt den kristna tron men jag vill ge mitt barn ett fritt val och jag vill heller inte ljuga i kyrkan det skulle vara hemskt

l'm back

jmkforlajjf
12/6/13, 9:17 PM
#25

#21 för våran del är hon enbart med i svenska kyrkan, ingen som har tvingat på oss något annat. Och vi är inte kristna, så vi fostrar henne inte åt det hållet heller. I våran familj har man som tradition att man döper sitt barn. Det är en tradition som jag håller kär, och tycker är väldigt vacker, därav valde jag att döpa mitt barn, och framtida syskon kommer också att döpas. Möjligt att jag kanske ljuger när jag lovar att jag ska fostra henne kristet, men i min värld så är betyder de ingenting annat än att det är en tradition. Förstår inte varför du är så jäkla hetsig om att man är både de ena och det andra för att man väljer att döpa? Tror du barnen får men för livet eller? Tycker du låter helt galen så som du går igång när man pratar om dop. Såg dina åsikter på föregående diskussion om dop och dom lät ungefär likadana. Sluta sitt och nedvärdera människor för att dom inte har samma syn som du.

Tina-A
12/6/13, 9:27 PM
#26

#25: Oj, vad du tänder till! Nej, jag bara delar med mig av mina åsikter. Jag är varken galen eller hetsig, snarare tvärt om.

Jag ser att du har tolkat in någonting i dopet, eller snarare tolkat bort någonting av dopet som inte riktigt stämmer. Du kan ju låtsas att dopet inte betyder någonting men det är ju faktiskt inte sant. Du kan gå in på typ dopguiden eller vilken sida som helst och läsa. Jag förstår att du tycker att det är en tradition fast du har ju uppenbarligen missat vad hela dopet går ut på.

Om jag tror att barn får men för livet? Nej, det tror jag inte. Däremot kan du ju aldrig göra det ogjort och jag tycker att det är sjukt onödigt att stå och ljuga i kyrkan och lova att man ska leva sitt liv på ett visst sätt när allt bara är skitsnack.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jmkforlajjf
12/6/13, 9:39 PM
#27

#25 ja det är väl ingen som vågar erkänna att dom "hycklar" inför gud. alla som var på dopet känner mig och min familj, och vet att vi inte är kristna, så då måste de ju alltså betyda att jag inte ljög för dom. Så det var ju skönt. Anledningen till att jag tycker du låter galen är för att du både i den här diskussionen och förra skrev precis samma åsikter, som om du desperat vill få alla att sluta döpa sina barn. Därav tycker jag att du låter galen när du skriver. Och jag vet vad dopet går ut på, men som sagt, det är fortfarande en tradition, och man måste inte tolka allting in i minsta detalj. Det är fortfarande en fin handling, som jag vill överföra till mitt barn. Det spelar ingen roll vad själva dopet betyder i sin helhet, utan vad det betyder för mig och min familj. En stor del varför jag även döpte min dotter var för att min farmor är väldigt kristen. Och hon är väldigt gammal, och har nog inte många år kvar, därför såg jag de som extra viktigt att hon fick se sitt första barnbarnsbarn döpas, då hon troligtvis drömt om det väldigt länge. Självklart får du tycka vad du vill, men jag tycker de är fult att kalla folk för hycklare och lögnare för att dom väljer att döpa.

Annons:
Tina-A
12/6/13, 9:49 PM
#28

#27: Jag har aldrig kallat någon för hycklare och lögnare, men visst tycker jag att själva akten är det. Jag har aldrig nämnt något om någon person eller gått till personangrepp på något sätt utan bara talat allmänt.

Jag vet att det redan finns en tråd om det här och att jag svarat i den också. Jag skriver samma saker för att mina åsikter är desamma fortfarande, var väl bara några veckor sen tråden var uppe så det är väl inte så konstigt att mina åsikter inte ändrats.. :)

Jag förstår vad du menar. Jag skulle aldrig gjort det du gör och jag håller inte med dig, men jag är definitivt för religionsfrihet och valet att forma sitt liv som man vill, så jag respekterar det sätt du valt att leva på. Ni hade säkert ett jättefint dop. Jag själv hade namngivningsceremoni för min dotter, det var också jättefint.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jmkforlajjf
12/6/13, 10:05 PM
#29

#28 jag tycker det lät som att du kallade alla som döper för hycklare och lögnare, det var mest det jag tände till på. Så jag ber om ursäkt, då jag måste missuppfattat dig. Och förlåt att jag kallade dig galen, de kanske var lite åh ta i, men jag tyckte allting lät galet helt enkelt :P Så jag tycker iallafall att vi kan avsluta denna harmoniska diskussionen och fortsätta kolla på idol ;) gokväll :P

PogoPedagog
12/6/13, 10:43 PM
#30

Jag tror inte barnet tar skada av att bli döpt. Däremot skulle jag som icke-troende förälder känna mig hemskt illa till mods att stå i kyrkan, inför prästen och alla vänner och släkt och ljuga rakt upp och ned.

[Zorita]
12/7/13, 8:27 AM
#31

Ta skada och ta skada… Det är väl mest inte kul att bli lovad bort till nån religion man inte vill ta del av. Jag tycker mina föräldrar var rätt fåniga som döpte mig trots att de var ateister. Bara för att det är tradition betyder det inte att det är bra.

Rafflan
12/7/13, 11:28 AM
#32

#31 bara för att folk gör det som tradition betyder ju inte det att det är dåligt?

CelsiusT
12/7/13, 12:52 PM
#33

#32 Fast att bara göra det av tradition och inte bry sig om vad det innebär och/eller skita i dess betydelse är ju faktiskt att vanhedra religionen. Och det tycker jag faktiskt är något dåligt. Jag hade nog kunnat ta illa vid mig av att folk vanhedrar min tro på det sättet. 

Personligen kan jag tycka att det är respektlöst att döpa sina barn och sedan skita i dess betydelse. Men å andra sidan är jag intresserad av religion, tradition och tycker det är viktigt att göra rätt, även om jag själv råkar vara ateist.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tina-A
12/7/13, 1:06 PM
#34

#32: Absolut inte! Jag håller med. Alla traditioner är inte av ondo.

Två traditioner jag inte alls tycker är dåliga är t.ex. att måla påskägg på påsken och äta speciell mat på midsommarafton. Ingen av dessa traditioner påverkar en människas liv på ett direkt sätt. De kan vara traditioner av traditions skull, no harm done :)

Två traditioner jag tycker är dåliga är omskärelse och att i vissa kulturen ha som tradition att ta hål i små flickbebisars öron. Båda dessa ovanstående i klass med barnmisshandel om du frågar mig. Dessa traditioner påverkar en annan människa direkt och det är inte bra, eftersom individen i fråga inte får yttra en åsikt över sin egen kropp. Bestämmanderätten över sin egen kropp har föräldrarna tagit över - det tycker jag är fel.

Dop hamnar i ungefär samma kategori som dessa ovanstående tycker jag. Jag tycker absolut inte det är barnmisshandel, men däremot tycker jag inte det är rätt. Att två väldigt troende föräldrar väljer att döpa sina barn tycker jag inte är konstigt. Man uppfostrar barnet som man själv lever. Jag hade dock tyckt det varit bättre om barnet själv fick döpa sig när barnet är stort nog att välja själv, men jag förstår att de två troende föräldrarna ändå väljer att döpa på grund av religionens stora betydelse.

Att som icke troende kasta in sitt barn i en religion man själv inte tar del av och som barnet inte heller kommer få ta del av tycker jag är fel. Det är väldigt konstigt och en lögn rakt igenom. Och sjukt onödigt dessutom.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Ria74
12/7/13, 1:26 PM
#35

Nu hade vi inget traditionellt dop utan det blev mer som en namngivningscermoni men det hölls fortfarande i kyrkan och av en präst. Vi är inte troende, sambon föräldrar är mer kyrkliga än vad min familj har varit men dom är inte troende. Ni som tycker det är hyckleri att döpa om man inte är troende. Låter ni era barn gå i kyrkan på skolavslutning? Varför i såfall?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
12/7/13, 1:46 PM
#36

#35Ni som tycker det är hyckleri att döpa om man inte är troende. Låter ni era barn gå i kyrkan på skolavslutning?

Varför i såfall?

Nu har väl det här i princip helt försvunnit? Barn har inte avslutningar i krykan längre vad jag vet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LinaLj
12/7/13, 1:59 PM
#37

#35

För mig är det stor skillnad mellan att barnen sitter i kyrkan på avslutningen. Jag hade inte haft problem oavsett var avslutningen hade hållits, moské, kyrka, aula. 

Men att däremot lova att uppfostra ett barn i en religion skulle aldrig falla mig in (personligen) eftersom det inte är en tom gest för de som är troende. Jag anser att man ska respektera de som utövar en religion och inte förminska innebörden i de sakrament som finns. Jag skulle inte skulle bli glad om någon tog en ceremoni som är så viktig för mig i min religion och sa att "det är ju inte så viktigt, vi gör den bara för att".

Ria74
12/7/13, 2:27 PM
#38

#36 Beror nog på var i landet i så fall. Här omkring är skolavslutningen fortfarande i kyrkan. #37 Då är det bara vissa saker man gör i kyrkan du motsätter dig. För att få veta de kristnas syn på detta så får man nog fråga dom. Dom som inte är troende kan ju rimligtvis inte veta hur dom kristna ser på detta. Jag respekterar fullt ut att alla inte vill döpa. Men att kalla dom som gör de för hycklare, skenheliga och gud vet allt är att gå över gränsen för mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
12/7/13, 2:34 PM
#39

Jag förstår att många håller fast vid dopet som en tradition. Jag trodde absolut att jag ville gifts mig i kyrkan när den dagen kommer men efter att jag var på ett bröllop i vuxen ålder (var väl 19 tror jag) och tänkte på vad prästen och brudparet predikade och lovade så sa jag-aldrig ett kyrkligt bröllop! Jag skulle aldrig kunna lova saker inför en prsät som jag inte ens har avsikt att hålla. Samma gällde då förstås dop. Men jag vet många som döper. Många som är totalt okristna som döper i kyrkan. Jag kan förstå själva grejen. Det är vackert i kyrkan och man lägger ingen tyngd vid själva ceremonin egentligen, utan blundar för vad den betyder. JAG skulle aldrig göra det. Men så på mig, jag är både döpt och konfirmerad men inte bryr jag mig om det idag. Jag konfirmerade mig pga läger med kompisar och för att få presenter (faktiskt ;)). Jag bryr mig inte om att jag är döpt för så "skulle det vara". Men jag döper inte mina barn pga en tradition.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
12/7/13, 2:37 PM
#40

#35 jag tycker inte om skolavslutningar i kyrkan, jag hade tex en kompis vars föräldrar (muslimer) inte kunde komma på hennes skolavslutning eftersom det var i kyrkan.

När jag gick i låg och mellanstadiet så funkade det att ha skolavslutning ute/i idrottshallen så varför ska inte det funka annars.

l'm back

CelsiusT
12/7/13, 4:50 PM
#41

#38 Det handlar inte om att motsätta sig saker man gör i kyrkan. Att gå på en skolavslutning i kyrkan innebär inte att man lovar att göra något särskilt. Men att döpa ett barn är att ingå ett "kontrakt" med gud, 'vi lovar att fostrar vart barn i guds anda, så kommer han att ge barnet beskydd'. Vid en skolavslutning så lovar man ingenting… Jag motsätter mig absolut inte att man döper sina barn, det tycker jag är jättetrevligt att folk gör. Men att döpa sina barn och inte ens veta vad ett dop innebär och än mindre bry sig om innebörden, det är för mig väldigt konstigt.

Men förövrigt, för att svara på din fråga i #35 så är jag inte döpt, jag är ateist och jag har själv blivit tvingad att gå på skolavslutningar i kyrkan i min uppväxt - och jag har alltid motsatt mig det! Mina föräldrar tyckte väl inte det spelade så stor roll, men jag tyckte själv det kändes konstigt att prästen skulle stå och tala på min skolavslutning - vad har han med den att göra? 

Tyckte det var skönt på högstadiet då den hölls i skolans gymnastikhall. Mycket fint och trevligt ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Zorita]
12/8/13, 10:38 AM
#42

#35 Jag tycker inte skolavslutning hör hemma i kyrkan. Vi hade det när jag var liten och jag tyckte det var helt fel. Det var bättre när den hölls i aulan så man slapp lyssna på prästen.

[Thiah]
12/8/13, 11:25 AM
#43

#42 vi hade skolavslutnigarna i kyrkan men behövde aldrig lyssna på nån präst. Tyckte det var väldigt vackert där i den kyrkan och jag såg det mera som att man bara var där. 

Förstår absolut att skolavslutningarna inte ska vara i kyrkan om en präst är involverad. Samma gäller andra religioner. Skolavslutningen ska vara fri från religion.

CelsiusT
12/8/13, 1:00 PM
#44

#43 Håller med dig, skolavslutningen ska vara fri från religion, alla ska känna sig hemma och välkomna. Men jag förstår också om prästen vill säga några ord om man nu är i hans kyrka. Därför tycker jag inte att kyrkan ska vara platsen för skolavslutningen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Onliner]
12/11/13, 1:21 PM
#45

Först döpte de vuxna, på Jesu tid och strax efter. Sedan, på Medeltiden, härjade massa sjukdomar, som pest, i Europa och då ville man försäkra att barnen skulle bli räddade/frälsta. Resultatet blev helt enkelt att man började döpa småbarn.

Fram till år 2000, då Svenska kyrkan och Svenska staten skildes, var kristendom en av de mest naturliga sakerna som fanns i Sverige.

CelsiusT
12/11/13, 1:32 PM
#46

#45 Kanske för somliga, men vi har alltid varit ateister och inte tycker jag att det var någon skillnad på vad jag tyckte var naturligt förr mot nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
12/11/13, 7:31 PM
#47

Religion är som att diskutera vilken färg som är snyggast eller vilken barnvagn som är bäst. Vi kommer alltid tycka olika. Det är väl bra att vissa döper sina barn och vissa inte. Bra för de troende att kyrkan finns kvar och bra för de som behöver någonstans att vända sig när saker känns svårt. För kyrkan handlar inte bara om religion och tro utan det är också en plats där man kan få prata ut och söka tröst om man till exempel har drabbats av cancer. Då är det många som börjar tro på en högre makt för att det är tröstande. Och blir det så att min dotter vill känna sig tröstade eller bara behöver någonstans att ta vägen så är jag glad av att ha henne döpt. Visst det finns psykologer men det är inte riktigt samma sak. Man kan få tröst av att inte prata med någon utan bara få någonstans att gå.

CelsiusT
12/11/13, 11:17 PM
#48

#47 Faktum är att så sett så är kyrkan öppen även för den som inte är döpt idag, alla är välkomna. Och man kan fortfarande döpa sig som äldre om man vill känna full samhörighet. Jag säger nu inte att det är fel att du har döpt din dotter. Men jag vill bara förklara att i mina ögon så är det inte skäl nog för att döpa trots att man inte tror själv.

Vill man döpa så är det upp till var och en, tycker det är bra att det finns folk av olika tro och att man har fritt att få utöva sin tro. Och jag tycker själv att det är viktigt att verkligen respektera varje religion, och jag tycker det är tråkigt att många inte tycks tycka det är viktigt alls.

I mina ögon kommer det alltid att vara tokigt att döpa ett litet barn som inte själv har något att säga till om, vad folk än har för anledningar. Och än mer tokigt är det i mina ögon att döpa sitt barn när man inte ens själv tror på det man genomför.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Mabrotnosh
12/12/13, 9:54 AM
#49

Men ska man hård dra det så är det jag som är förälder och jag som bestämmer. Skulle barnet få välja själv och hade något att säga till om här i världen skulle mycket vara upp och ner.

Lorita
12/12/13, 10:31 AM
#50

#18 du måste ge ett barn ett namn, det har barnet rätt till och är barnet missnöjd med sitt namn går det jättelätt att ändra innan barnet fylt 18 min dotter tog bort sitt tilltalnamn och valde att bli kallad sitt andranamn när hon skulle börja 6:an (hon hade tre namn och nu har hon två)

Mina barn är inte döpta då jag själv lämnat kyrkan då jag inte är troende

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
12/12/13, 10:33 AM
#51

#49 VA? Det var nog den dummaste anledning jag hört. Inte så men… tror du att världen skulle bli upp och ner om vi låter barnet fatta egna beslut när det blir äldre?

Det här är ju faktiskt en fråga som är högst individuell och inte det minsta farlig att låta barnet ta sitt egna beslut, antingen som äldre barn eller som vuxen. Det är en fråga som handlar om barnets egen vilja och tro. Vad barnet har för valmöjlighet. Men du kanske bestämmer huruvida ditt barn är homo- eller heterosexuell också? Eller vilket parti ditt barn ska rösta på som vuxen?

För mig känns det som frågor inom samma kategori. Ingen tar skada av att barnet väljer att döpa sig som vuxen, eller väljer att inte döpa sig. Eller väljer att rösta vänster, eller höger. I mina ögon är det frågor som är upp till varje individ att själv bestämma.

Och jag tror att världen skulle bli väldigt mycket mer rättvänd om man låter varje individ själv välja vad dom ska tro på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
12/12/13, 12:17 PM
#52

Nej menar att så länge barnet är litet och inte kan fatta sina egna beslut får jag ta dem åt henne. Om det är rätt eller fel får hon avgöra när hon är vuxen. Jag är döpt och jag har aldrig lidit av det. Jag är inte troende men jag tycker att dopet är en fin tradition som är värd att hålla på. Innan jag fick barn ville jag inte döpa dem. Men nu när jag har barn så kommer de bli döpta. Jag tycker det är en fin tradition och en chans för alla att hälsa henne Välkommen till världen då mina 50 släktingar inte träffas så ofta så är det roligt att bjuda in alla och träffas. Sen kan man ha en namnceremoni men jag tycker inte det. Sen har vi en dop klänning som alla kusiner och alla mina syskon är döpta i och kusin barn och det är säkert 25 namn broderade i denna klänning. Varför ska jag vara den som bryter traditionen och inte låter min dotter ha den klänningen på sig? Sen är kyrkan en mysig och välkomnande plats. Så varför inte döpa henne i kyrkan. Hon kommer döpas den 22/12 när kyrkan är som finast då den är jul pyntad. Så halshugg mig för att jag inte är troende och döper mitt barn men det är mitt val. Jag kritiserar inte er för att ni vill ha en enkel namnceremoni hemma. Jag respekterar ert val och ni borde göra detsamma med de som väljer att döpa. Men helt plötsligt skulle det vara fel att döpa sina barn i kyrkan. Sen kan ju ni tycka att man är en hypokrit som väljer att döpa sina barn i kyrkan. Men är det åter igen fel att hålla på traditioner som gått i arv generation efter generation. Varför dra in homosexualitet och politik i detta? Diskussionen handlar inte om det utan att döpa sitt barn. När min dotter blir vuxen får hon göra som hon vill. Gå ur kyrkan, vara med, bli lesbisk, skaffa pojkvän, stötta Greenpeace eller vad tusan som helst. Men ända tills hon är vuxen nog kommer jag bestämma vad hon ska ha på sig på morgonen och i vilken skola hon ska gå i när blir så pass gammal och jag kommer bestämma hur hon ska se ut i håret och att hon blir döpt och vad hon kommer få äta eller hur mycket godis och när hon får äta godis. Alla dessa beslut kommer jag att få ta i hennes ställe och sen får jag väl hoppas att hon blir som folk är mest.

CelsiusT
12/12/13, 1:10 PM
#53

#52 Varför dra in sexualitet och politik? För att du drog upp att världen skulle bli upp och ner och du lät ditt barn ta egna beslut. Och jag anser att det är lika rätt och riktigt att låta sitt barn själv välja över dopet på samma sätt som det själv får välja sexualitet och politik.

Jag halshugger ingen för deras val. Men jag anser att det inte är särskilt fint mot dom troende att döpa sitt barn och skita i innebörden. Men det är min åsikt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
12/12/13, 1:26 PM
#54

#52 mensar du alvar?????????? "När min dotter blir vuxen får hon göra som hon vill. Gå ur kyrkan, vara med, bli lesbisk, skaffa pojkvän, stötta Greenpeace eller vad tusan som helst. Men ända tills hon är vuxen nog kommer jag bestämma vad hon ska ha på sig på morgonen och i vilken skola hon ska gå i när blir så pass gammal och jag kommer bestämma hur hon ska se ut i håret och att hon blir döpt och vad hon kommer få äta eller hur mycket godis och när hon får äta godis."

hur ska din barn kunna bli vuxen om du ska bestämma över exualitet och miljömedvetenhet mm

hade mina barn velat böpa sig innan dom fylt 18 skulle dom få det så som deras kusin valde att döpa sig när hon var 15 år.

Mina barn har fått bestämma över sina liv för jag anser att de är dom som lever sina liv inte jag och jag är bara här som mamma och stöd.

vist var det jobbigt när hon valde "fel" pojkvän, nu är hon en erfarenhet rikare och vet att mamma finns kvar även efter att man valt fel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ria74
12/12/13, 2:24 PM
#55

Håller med Mabrotnosh att som förälder tar jag ju besluten till hon blir vuxen.

Nu menar jag INTE hur hennes sexuella läggning är,  hennes åsikter eller vad hon ska tycka.

Jag menar att jag kommer att bestämma vilket dagis hon ska gå på, hur mycket tid hon ska tillbringa där. Att hon inte kommer att få äta bara glass eller godis till middag vare sig hon vill eller inte. Så länge hon inte kan berätta själv är det jag som bestämmer vad för kläder hon ska bära och vilken tid hon ska lägga sig. Att hon måste göra sina läxor och gå i skolan.

Barn ska naturligtvis få bestämma själva till en viss gräns. Ju äldre dom blir desto mer kommer dom att få bestämma själva. Men jag kommer inte att stå vid sidan och titta på om hon t.ex får för sig att hon vill börja knarka när hon är 15, bara för att hon själv ska få bestämma. Då kommer jag att utnyttja min rätt som förälder att bestämma åt henne.

Sen får ni tycka att jag är en dålig förälder om ni vill, men jag kommer aldrig att stå bredvid och se på om hon skadar sig själv och hävda att barn ska få bestämma själva!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
CelsiusT
12/12/13, 2:40 PM
#56

#55 Jag håller helt och hållet med dig. Men inget av det är jämförbart med att döpa sitt barn.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
12/14/13, 12:00 AM
#57

Snacka om a läsa snedvridet men ok. Orkar inte diskutera mer. Jag är förälder och tänker ta mitt ansvar till att fatta beslut som hon är för liten att fatta. Sen får ni läsa det upp och ner om ni vill.

Upp till toppen
Annons: