Annons:
Etikett16-barn-och-internet
Läst 2210 ggr
Mabrotnosh
12/1/13, 8:31 PM

Barn och facebook

Jag gillar inte att man lägger upp bilder på facebook på mitt barn utan att man frågat mig först. Min moster tycker att jag gör en höna av en fjäder och att jag är larvig. För bilden sprids ju inte. Har nu fått en super grinig moster som tycker att jag överreagerar och som tycker att jag är sur och grinig och rent ut sagt larvig. Håller ni med? Eller gör jag rätt som faktiskt vill ha koll på hur bilder på min dotter läggs upp eller används. Jag menar det finns ju Barn bilder som blivit stulna och sånt. Sen är det ju faktiskt så att alla bilder som lägga upp ligger kvar oberoende hur många gånger de tas bort. Överreagerar jag?

Annons:
[rumelle]
12/1/13, 8:39 PM
#1

Nej, jag tycker inte att du överreagerar. Det är du som är målsman och ansvarig för dina barn. Jag tycker att det är ansvarsfullt och bra av dig att vilja ha koll på bilder av dina barn som läggs upp på nätet. 
Personligen hade inte jag gillat att det låg en massa barnbilder på mig uppe på diverse olika ställen på nätet när jag blev vuxen. Om man då önskar få bort alla bilder på sig själv så blir det ett jäkla jagande för att hitta bilderna och sedan få personen som lagt upp dem att ta bort dem igen.

Ria74
12/1/13, 8:39 PM
#2

Det är ditt barn och du bestämmer om det ska finnas bilder på nätet eller inte. Den enda som har något att säga till om mer än du är pappan till barnet.

Jag lägger gärna upp bilder av Molly, men jag hade inte gillat om någon annan hade gjort det. Det är mitt barn och när jag lägger upp en bild kan jag ha kontrollerat innan så jag tycker det är okej att den är offentlig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fialialej
12/1/13, 8:39 PM
#3

Att inte bilden sprids är ju helt fel. hela SYFTET med att lägga upp en bild på facebook är väl att folk ska se den? Med de otydliga sekretessinställningar facebook har är det dessutom svårt att veta vem som har tillgång till bilderna. Jag tycker du har rätt att bestämma och din moster har inte med saken att göra.

Tror till och med att det kan vara olagligt att lägga upp bilder på ditt barn utan ditt medgivande. Kolla gärna upp det.

"På natten är alla katter svarta"

aekitsune
12/1/13, 8:42 PM
#4

Det är inte olagligt att lägga upp bilder på någon utan tillstånd. Däremot äger facebook bilderna i samma sekund som du laddar upp dem, och de i sin tur får sälja dem vidare till andra (t.ex. företag som vill ha reklambilder osv). Jag tycker du gör helt rätt. Dessutom finns det massa sjuka människor där ute, man vet aldrig vad de gör med bilderna.

http://aekitsune.blogg.se

[MyCassie]
12/1/13, 10:05 PM
#5

Tycker inte du överreagerar. För mig har det skett att en person jag inte känner tog min dotters bild från mitt konto och dela vidare den (hon är vän till min svärmor och mamma till en tjej min man en gång i tiden var bekant med men anser inte hon har rätt att dela bilden för det), fick stopp på det genom att radera bilden från mitt eget konto.

Mabrotnosh
12/1/13, 11:13 PM
#6

Tack men hon verkar inte förstå vad jag menar och tycker fortfarande jag gör en höna av en fjäder. Bilderna är borttagna dock. Men fattar inte hur man kan lägga upp en massa Skit utan att fråga. Det är som om jag skulle ta bilder på henne och bara lägga upp utan att fråga ordet är ok. Hon har till och med lagt upp bilder på sin förarbevis för moppe med hans personnummer. Så hon tänker inte. Men nu har jag sagt till henne. Kommer det fler bilder kommer de att bli anmälda. Jag själv tog bort mina även fast jag vet vad de används till. Men det är slut på bilder överhuvudtaget nu. Jag lade upp ibland för att visa vad hon växt eller extra gulliga saker hon gör. Men det är förstört. Har egentligen lust att ta bort henne från Facebook men då har jag ännu mindre koll, för hon postar fan allt.

Annons:
[MyCassie]
12/1/13, 11:20 PM
#7

Lägga ut någons annans person nummer på nätet är faktiskt ett brott, går under personuppgiftslagen.

Mabrotnosh
12/2/13, 7:57 AM
#8

Lästen efterhand vad jag skrivit. Jag har inte dyslexi eller något men min telefon har. Person numret tillhörde hennes son.

Frida
12/2/13, 6:26 PM
#9

Jag tycker inte heller att du överreagerar. Det är ditt barn så du bestämmer. Jag har själv gjort det väldigt klart för anhöriga att inga bilder får läggas upp på sonen på vare sig facebook, instagram eller liknande. Tack och lov så förstår våra familjer varför vi vill ha det så.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

CelsiusT
12/3/13, 11:14 AM
#10

Jag är väldigt nyfiken på hur den generationen som är barn idag kommer att uppleva saker och ting när dom blir gamla nog att förstå? Jag vet ju att jag och mina jämnåriga kompisar tycker att våra barn-album är ganska privat. Något man tittar på ensam eller ihop med sin familj, men inte med jämnåriga kompisar (kanske bästisen) men absolut inte med kompisar man inte är 'kompis' med.

Men eftersom en mamma idag är kompis med en annan mamma så ger det den andra mamman tillgång till bäbis/barn-albumen på unge nr1, tänk om det barnet i framtiden är mobbad av den andra mammans barn? Var finns då dessa barnalbumsbilder och hur används dom?

Jag tycker det är läskigt när mina kompisar lägger ut bilder på mig. Men jag kan ju oftast själv säga till/välja att det inte ska synas. Men visst finns det ändå bilder ute på fejjan som inte är sådär jätteroande av mig. Men ett barn, dom förstår inte och kan inte ens ta ställning i frågan. 

Samtidigt som jag känner att det här är den nya världen, och jag har många vänner som vill se mitt barn växa. Jag tycker själv det är kul att se systerdottern utvecklas, eftersom vi inte träffas så ofta. Men det känns väldigt dubbelt. Svårt att veta hur man ska ställa sig i frågan känner jag.

Men jag tycker över lag, att säger någon "jag vill inte att den bilden ska ligga på facebook" så är det vad som gäller - oavsett orsak. Och jag tycker gott att man kan slänga iväg en förfrågan innan man lägger ut bilder på andra människor och deras barn.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
12/3/13, 3:19 PM
#11

Tack för att ni håller med mig då har jag iallafall stöd härifrån och jag begriper nu ännu mer att jag inte överdriver eller överreagerar och gör en höna av en fjäder.

Mabrotnosh
12/25/13, 2:40 PM
#12

Så nu är min dotter döpt och min moster gick förbi framme vid altaret när folk får ta kort och sa "jag la ut en bild på Esther på facebook, det är ok va?" Har uttryckligen sagt till henne att jag vill att hon frågar innan hon lägger upp dem. Blev oxtokig men tänkte att jag tar det sen. Tog upp det med henne och hon förstår verkligen inte vad Det är för skillnad på om jag lägger upp bilden eller om hon gör det. Nu har hon blockerat mig på Facebook så jag inte ser hennes bilder och jag är oxtokig. Vadfan ska man göra för att få människan att förstå att det inte är ok. Nu kan jag inte alls lite på henne lita på att hon inte lägger upp bilder på Esther(min dotter om det inte framgick). Vad ska jag göra i sammanhang där vi umgås hela släkten. Täcka för min dotters ansikte när folk ska ta bilder eller? Vad fan gör jag??

Tina-A
12/25/13, 3:32 PM
#13

#12: Vad tråkigt att hon inte lyssnar! Väldigt respektlöst. Eftersom hon är din moster kanske din mamma kan prata med henne, tror du hon lyssnar då?

Om hon själv har fotat Esther och sedan lägger upp dom begår hon inget brott, men det är fortfarande oschysst om det är något du inte vill. Om hon tar bilder som du själv har fotat och lägger upp dom är det däremot ett stöldbrott som kan anmälas, då fotografen alltid äger sina egna bilder och att lägga upp någon annans bilder är ett brott om det inte är godkänt av den som tagit bilderna. Men det är ju lite tråkigt att anmäla sina familjemedlemmar, jag kan tänka mig hur stämningen blir sen..

Om hon däremot själv fotar och lägger upp och vägrar lyssna så är man tyvärr lite hjälplös.. Att gömma Esther från kameror, säga att ingen får fota henne eller sluta träffa mostern tills hon fattar är nog de få alternativ du har :-/

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Ria74
12/25/13, 3:34 PM
#14

#12 Tycker det är väldigt respektlöst av din moster att inte respektera din önskan. Hade jag varit du hade jag sagt ifrån högt och tydligt på släktkalas att du inte vill att någon tar foton av din dotter eftersom du inte vill att dom t.ex sprids på facebook.

Dom flesta tycker nog att det är en självklarhet att man inte lägger upp bilder av någon annans barn utan att fråga och kommer inte att reagera. Din moster däremot kanske blir sur, men de verkar hon ju ha blivit ändå eftersom hon blockerat dig på facebook. Tyvärr är det svårt att förklara för någon som inte vill förstå.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jen83
12/26/13, 12:07 AM
#15

Jag skule inte låt hene ta nåra bilder på mit barn om ja vore dej! du ha ju sagt til hene flera ggn å hon respektera dej inte så då skule inte jag tilåta mer kort för henes del! Skule nån jöra så ock ja hade sagt at d inte va ok då skule jag bli tokig, det e dit barn å dom bilder fins altid kvar even om hon ta bort sin sida så fins dom på nätet å google pga at fb Ha avtal me Google så dom bli gansk ofentliga på så set!

Mabrotnosh
12/26/13, 12:50 AM
#16

Pratat med min mor och hon sa att använd min Facebook och kolla ibland om hon lägger upp bilder. När hon gör det säg till mig så får jag prata med henne. Till och med min mormor fattar varför jag inte vill ha bilder på facebook. Min mormor är snart 80 och har Facebook. Fattar hon borde väl hennes dotter som är hälften så gammal förstå det.

Mabrotnosh
12/26/13, 12:52 AM
#17

Gick sen in på min mosters instagram där hon påstår att hon inte har bilder. Hon har 176 följare och massor med bilder upplagda på min dotter, bilder som jag inte ens vet om eller ens vet existerar. Dessa bilder kan hela världen se.

Sophie&Segra
12/27/13, 10:25 AM
#18

Du får ursäkta.. Men vad fan är det för fel på människan? Hade jag varit du hade jag blivit spritt språngande galen och ställt till med scener som hette duga! Stå på dig!! Kram

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

AnnaFagerell
12/28/13, 3:19 PM
#19

Min syster har lagt upp bilder på mina barn och det tycker jag är helt okej. Hon är stolt över sina syskonbarn. Däremot är det fullt påklädda bilder och jag kan inte förstå vad som skulle vara fel med det. MEN, vill inte Du det så får hon respektera detta.Vi är alla olika.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mabrotnosh
12/30/13, 10:31 AM
#20

Nu har puckot blockat mig så jag inte ser hennes bilder alls plus att hon gjort samma med min sambo men inte alls med min mamma så fått tillåtelse att gå in på mamma sida för att kolla ibland vad för bilder hon lägger upp. Ja min bror tar bilder också och är jätte stolt över hans systerdotter men han behåller bilderba för sig själv och har inte ens kommit på tanken att lägga ut dem på nätet. En bild jävel till och jag stryper människan. Är så förbannad på henne just nu att jag skulle kunna strypa henne. Problemet och anledningen till varför jag inte vill ha bilder på henne på nätet är för att lägger man upp bilder på facebook så är det inte dina bilder längre och vem som helst kan använda dem i reklam sammanhang bara de får tillstånd av Facebook som äger bilden. Sen finns de folk som fått bilder stulna där folk påstår att barnet är deras och jag vill inte det ska ske och ingen springer runt med fotoalbum och visar bilder för hela vvärldn och hade någon gjort det på mig när jag var liten hade jag varit tacksam om något satt stopp för det. Bilderna finns ju kvar alltid och då är det upp till min dotter att lägga ut dem själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: