Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6123 ggr
[Lyxen Fly]
2013-12-01 10:50

Hård i magen?

Min son som är 12 dagar ger jag lite pumpad bröstmjök men mera utav Nan1 ersättning. Sedan några dagar tillbaka.

Han har hela tiden bajsat löst fram tills igår då bajset började bli hårt och han trycker verkligen på och vi brukar hjälpa honom genom att hålla i benen.
Han bajsar ca 2-3 ggr om dagen.

Är det något vi bör vara oroliga för eller låta vara? Han skriker ibland när han krystar ut det.. 

Har läst att några gett några droppar men jag gillar inte idéen att exprimentera själv som nybliven förälder.

Bör jag ta upp det med BVC (som förövrigt inte sa något om hård i magen när vi pratade om ersättning) eller är det normalt?

Annons:
[Lyxen Fly]
2013-12-01 10:56
#1

Vi ger mått enl förpackning men kan det vara så att det är för mycket pulver? Är lite rädd för att ge för lite också..

Ria74
2013-12-01 11:15
#2

Av ersättning blir dom lätt hårda i magen. Bajset ska allra helst vara som salva i konsistensen förklarade bvc för mig när jag började med ersättning.

Semper har en ersättning man kan köpa på apoteket som heter semper bifidus om barnet är hårt i magen. Den har jag haft hemma hela tiden men inte behövt använda.

Droppar som finns är minifom och Sempers magdroppar. Minifom är om barnet har kolik och svårt med rapar och fisar. Den hjälper till att slå sönder luftbubblorna i magen så gasen inte blir så jobbig. Sempers magdroppar är med god bakteriekultur, ungefär som när vi äter proviva eller a-fil med bakteriekultur. Jag har använt och använder båda sorterna till Molly.

Jag hade tagit upp det med bvc att din lille son är hård i magen, dom brukar kunna ge råd om hur man ska göra.

Att han bajsar 2-3 gånger om dagen låter helt normalt. Äter barnen ersättning ska dom helst bajsa varje dag, men Molly hade en period när hon bara bajsade varannan dag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
2013-12-01 11:46
#3

Förhoppningsvis rättar det snart till sig. Det tar ett tag för magen att vänja sig vid ersättningen. 

Sempers magdroppar är jättebra att ge. Det är probiotika som hjälper magen att få en bra bakterieflora. Börja dock med 1 droppe första dagen, 2 andra dagen osv tills du ger 5 droppar per dag (har för mig att man ska ge 5 droppar per dag?). 

Du kan ge lite extra vatten i ersättningen. Bebisen äter mer om ersättningen är lösare så det är ingen fara. Men gå tillbaka till normal dosering ifall bajset blir löst. Du kan också ha i lite rapsolja i ersättningen så löser det upp lite mer i magen.

Fungerar inte amningen/vill du inte amma?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2013-12-01 16:17
#4

En tesked kallpressad rapsolja i ersättningen (tre gånger om dagen) verkar smörjande för tarmen och kan också vara bra.

[Lyxen Fly]
2013-12-01 20:16
#5

Tack för alla tipsen! Ska prata med BVC innan jag provar också.

#3 Amningen funkar tyvär inte, dels känner jag väldigt obehag, känner mig inte bekväm med det och dels vill han inte ta bröstet alls, kan prova ett tag, men funkar inte alls och sen provar man flaskan som han tar direkt.

Men pumpar också så han får i sig bröstmjölk med :)

Mabrotnosh
2013-12-01 20:38
#6

Jag ammar aldrig min dotter och hon hade en period runt där då hon var väldigt hård i magen. Blandar du i för lite pulver händer inget annat än att din son kanske inte blir mätt och vill ha mer mat oftare men så lite pulver ger man ju aldrig. Ger du för mycket blir de hårda i magen. Strukna mått är bäst och beroende på hur länge han varit hård i magen så skulle jag vänta ut det. Deras tarmar funkar ju liksom inte så bra på utsidan och att hålla på och fiffla med droppar och grejer är nog onödigt i början. Magen kanske kommer igång av sig själv, min dotter har aldrig behövt droppar eller olja eller liknande.

Annons:
Mabrotnosh
2013-12-01 20:41
#7

#5 känner du dig inte bekväm med amningen så måste du verkligen inte amma. Ersättning funkar lika bra. Min dotter är frisk och växer som hon ska och du kanske kan slappna av och njuta av din son om du tar bort det som är obekvämt.

PogoPedagog
2013-12-01 21:17
#8

#5 Men är det så att du skulle vilja amma är Amningshjälpen suverän. De har en massa användbara råd som de på BVC oftast inte har en aning om, samt en facebook-grupp som ger råd inom minuter bara. De hjälpte mig när jag var desperat och i tårar en helgkväll när ingen annan hjälp gick att få:)

Men det är så klart bara om du själv vill. Då går det oftast att lösa bara man får rätt hjälp men gör det du tycker känns bäst för just er.

Teja-Bea
2013-12-04 10:29
#9

Min pojke är uppvuxen på flaska. När de får ersättning kan de lätt bli hårda i magen.

Droppa i lite rapsolja i ersättningen, det kan hjälpa.

Min son fick även sempers magdroppar (dyra men jag tycker det absolut är det priset!) och får dem fortfarande (8 månader gammal nu)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Upp till toppen
Annons: