Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 15034 ggr
[Tess86]
2013-11-29 10:10

Röda kinder

Billy (4,5 mån nu) har fått röda och lite torra kinder av att vara ute, trots att han legat skyddad från vinden i vagnen. Hur skulle ni behandla och förebygga torrhet i ansiktet på ett så litet barn?

Annons:
Ladydragon
2013-11-29 10:24
#1

Smörj med mjukgörande kräm hör med BVC eller apotek vilken som är bäst 

sen oxå att dra ner lite på dusch och bad och göra sånt enbart kvällstid och smörja efteråt

[Zorita]
2013-11-29 10:48
#2

Jag har speciell bebishudkräm. Tristan har mjölkskorv som vi behandlar med schampo, men iom att han då behöver bada lite oftare blir han torr på andra ställen. Ibland smörjer jag också med Doves kräm för känslig hud som jag tror borde vara ok, den har i varje fall ingen parfym i.

Mabrotnosh
2013-11-29 11:45
#3

Hade min dotter fått det så hade jag smörjt med miniderm eller bepanthen. Och kanske undvika vatten när kinderna är kalla.

[Tess86]
2013-11-29 13:00
#4

Tack för svaren!

Billy badar bara en gång i veckan så det kan vi nog inte dra ner på och när han badar har han alltid olja i vattnet. Han har babysim en gång i veckan också och då duschar vi av honom efteråt men de senaste två veckorna har han knappt varit med. De röda kinderna kom efter att vi varit på långpromenad när det var lite kallare ute men han låg nerbäddad i vagnen med locket på, men trots åkpåse och mössa är ju alltid kinderna bara. 

Vi har både Bepanthen och Estelle&Thild Body Cream Baby & Child hemma så vi kanske kan använda någon av dem då och se om det funkar. Vi kan ju inte stanna inne med honom för jämnan! :)

PogoPedagog
2013-11-29 13:10
#5

Ett råd jag har hört är att inte smörja på morgonen om man ska ut i kylan. De flesra krämer innehåller vatten och då är det bättre att smörja på kvällen så kinderna är garanterad torra och gärna lite feta när man är utomhus på vintern.

[Tess86]
2013-11-29 17:24
#6

Jag har hört att man inte ska tvätta sig på morgonen (alltså vuxna då, jag brukar inte tvätta Billys ansikte med annat än vatten) för att man tvättar bort hudens naturliga fettlager, och då blir man torrare när man är ute. Så att smörja med en salva som innehåller vatten på morgonen låter ju som att det blir samma effekt. Men om man smörjer med bara lite olja innan man går ut kanske, alltså ren olivolja, inte med några tillsatser.

Jag har inte smörjt honom än men vi har inte varit ute idag ändå för Billy har lite feber, men jag ska smörja lite inför natten med Bepanthen eller den andra salvan för baby.

Annons:
Rutan_
2013-11-29 21:39
#7

Decubal eller Miniderm blev vi rekommenderade att använda med första barnet och att inte smörja precis innan man ska gå ut då. Tvättar inte ansiktet alls på bebisen på morgonen då det är som du skriver Tess86.

[Tess86]
2013-11-29 21:51
#8

Tack för tipset! :)

JossanH
2013-11-29 22:45
#9

Förra året frågade jag just detta på Apoteket och de rekommenderade bephanten men att man då ska smörja minst 15 min innan man ska ut så att den vätska som finns i salvan hinner dunsta innan man kliver ut i kylan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
2013-11-30 01:49
#10

Tack! Bepanthen har jag hemma så jag smörjer med det, men ej i samband med utevistelse.

OlgaMaria
2013-12-01 11:48
#11

Smörj med kokosolja eller rapsolja på kvällen. Ge också mer fett i maten, som riktigt smör. Det smörjer huden inifrån. D-droppar hjälper också hudens motståndskraft.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tess86]
2013-12-01 22:38
#12

Olja ja, bra tips! Det innehåller ju absolut inget vatten och kan ju inte vara farligt på något sätt heller. D-droppar får han varje dag enligt rekommendationerna (5 droppar). Vad gäller mat så ammar han fortfarande helt. Han smakar mat några dagar i veckan, ibland varje dag, ibland hoppar vi över någon dag, man då smakar han mindre än en tesked, så där hjälper det nog inte så mycket att tillsätta fett ännu. Men när han väl börjar äta portioner som ersätter ett amningstillfälle har jag också hört att man gärna ska tillsätta fett.

OlgaMaria
2013-12-02 11:55
#13

Du kan låta honom suga på lite smör varje dag, som en smakportion, om han gillar det. Mina barn har älskat att få äta bara smör som små!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Tess86]
2013-12-02 12:08
#14

Ja, det skulle jag ju kunna testa :)

Upp till toppen
Annons: