Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1947 ggr
ChristineL
11/26/13, 2:30 PM

Ändrade sovvanor

Min dotter har sovit hela natten sen hon var två månader, blir sex på lördag. Jag läste nånstans att barn runt sex månader plötsligt kan vilja vakna på natten igen för att äta, och det verkar även vara så här nu.

Det jag undrar är, när era barn hamnade i den här perioden, började de samtidigt sova mer på dagarna? Hon har både igår och idag haft riktiga "sovdagar" Ska jag låta henne sova eller väcka henne efter en stund? Nu har hon nog sovit tre timmar, sov visserligen bara en kortis på förmiddagen…

Annons:
Ria74
11/26/13, 2:36 PM
#1

 Molly har haft "sovdagar" ända från början. Hon kan vara vaken massor i några dagar och jag börjar undra om hon aldrig ska bli trött, sen tar hon ett par dagar där hon sover nästan dygnet runt.

I början väckte jag henne eftersom jag var rädd att hon inte skulle kunna sova till natten, men numera låter jag henne sova. Hon sover lika gott till natten när hon har sovit hela dagen har jag märkt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
11/26/13, 4:56 PM
#2

Oscar har haft såna dagar sen han var 4,5 månad nu den senaste veckan har han börjat sova längre perioder på dagarna o när han gör det sover han bättre på natten. Sover han dåligt på dagen sover han dåligt på natten

JossanH
11/26/13, 5:34 PM
#3

Om det inte har varit alldeles för nära nattningen så har vår dotter själv valt sina sovrutiner. Jag har låtit henne sova i den mån den funkat. Vid ca5 mån kunde hon äta 5ggr per natt. Inget jag direkt stördes av då hon annars sov bredvid mig och sov hela natten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
11/28/13, 8:55 AM
#4

Man ska inte väcka bebisar i första taget. Oftast fungerar det bra trots att de kanske sover mycket på eftermiddagen någon gång. Bättre att lägga dem lite senare den kvällen än att väcka dem anser jag.

Mina barn har fått sova när de vill fram till 1 års ålder då vi har infört en sovstund på dagen efter lunch och då får de sova så länge de vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
12/1/13, 4:20 PM
#5

Nu har hon haft jättekonstiga sovtider i ett par dagar :P Natten har sett ut ungefär såhär, somna 20, vakna 00.30, vakna 02.30, vakna 05.30, vakna 7… Jag ammade varje tillfälle hon vaknade och hon somnade vid bröstet varje gång.

Teja-Bea
12/4/13, 10:33 AM
#6

Tror du att hon verkligen är hungrig varje gång? Prova att bara söva om henne, kanske varannan gång?

Sen skulle jag tipsa om att låta henne sova de dagar hon har "sovdagar". Man brukar säga att "Sömn föder sömn" på de här små =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
JossanH
12/4/13, 1:06 PM
#7

Min tjej håller på att få kindtänder och är helt slut pga det. I förrgår sov hon 16 timmar på ett dygn! Och hon sover 12-13 timmar per natt nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
12/4/13, 1:14 PM
#8

#6 - Jag har försökt söva henne men det funkar inte. Nu har hon sovit bra varannan natt och uruselt varannan :P

Mabrotnosh
12/5/13, 11:30 AM
#9

Ge henne en napp på natten

ChristineL
12/5/13, 11:36 AM
#10

#9 - Det har hon. Har alltid tidigare funkat att ge henne den när hon vaknat till, men nu verkar hon vara inne i en väldigt bökig period.

Upp till toppen
Annons: