Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 14377 ggr
[Zorita]
11/21/13, 7:34 PM

Grönt bajs?

Jag helammar min son, som är 3 månader, men de senaste dagarna har hans bajs varit jättegrönt? Han verkar inte ha ont i magen alls, utan skrattar och är glad för det mesta. Jag har försökt mjölka ur ena bröstet ordentligt så det inte ska vara pga det. Det enda jag kan tänka mig är att jag ätit gröna bönor de senaste dagarna, kan det vara det? Vad tror ni, borde jag gå till läkaren med honom? Eller vad tror ni det kan vara?

Annons:
[Lynx1]
11/21/13, 7:38 PM
#1

Det ska inte vara något problem, min son hade det ibland. Förvisso flaskmatad men minns att jag googlade på det eftersom jag ville veta att allt var ok och jag fick då uppfattningen om att allt var ok :-)

OlgaMaria
11/21/13, 7:40 PM
#2

Nej du behöver inte gå till läkaren. Det är inte ovanligt att de får grönt bajs ibland. Ofta i samband med att de är lite sjuka. Däremot kan jag tipsa om probiotika, t ex sempers magdroppar, som ger lite boost till magen att fungera bättre. Det är jättebra att ge probiotika under första levnadsåret för då etableras den bakteriekultur som kommer vara den normala för resten av livet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
11/21/13, 7:53 PM
#3

Kräks han mycket? En granne berättade att hennes son var ett riktigt kräk-barn och pga det var hans bajs grönt som pesto.

PogoPedagog
11/21/13, 8:11 PM
#4

De kan även få grönt bajs om de är riktiga storätare och tarmen inte hinner tillgodogöra sig allt. Men det är inte heller farligt på något vis om de inte får magknip av att äta för mycket för snabbt.

[Zorita]
11/21/13, 8:15 PM
#5

Nej han kräks inte mycket. Eller, kanske en gång per dag, på morgonen oftast. Är det mycket? Han har haft grönt bajs i omgångar, men nu har han haft det väldigt ofta ett par dar, så det är därför jag blir lite orolig. Det senaste dygnet har bara ett bajs varit gult, och det var hans "morgonbajs". Vi ska till läkaren snart oavsett, men vi skulle gärna gå nästa vecka efter löning för vi ska ge honom vaccin samtidigt och det kostar en del. Men om det är någon risk för honom kan vi förstås gå två gånger. #2 Bra tips, tack! Nu bor jag i Spanien och jag har ingen aning om vad det heter här, men jag ska kolla med läkaren. Generellt brukar han vara rätt bra i magen, inte mycket gaser eller så, men de senaste dagarna har det som sagt varit väldigt grönt i blöjan.

AnnaFagerell
11/22/13, 7:17 AM
#6

Grön avföring hos ett spädbarn beror på att passagen av maten genom tarmarna är snabb. När tarmpassagen inte är så snabb blir avföringen gul

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Destany
11/22/13, 8:59 AM
#7

Vilken bra tråd:) min son har alltid haft grönt bajs. Har undrar varför. Han äter ersättning o nu fick jag svaret:)

OlgaMaria
11/22/13, 9:23 AM
#8

Min kille fick ersättning och ammade lite grann under första halvåret. Han hade ofta grönt bajs men det blev alltid bättre när vi gav sempers magdroppar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Zorita]
11/22/13, 9:23 AM
#9

Ja min kille är en riktig storätare. Just nu äter han också ofta men lite (han är i varje fall snabb) varje gång, så det kan ju vara det! Jag tänker att han förbereder för ett språng eller så och tuttar igång produktionen bäst han kan.

Mabrotnosh
11/22/13, 4:25 PM
#10

Jag har hört att är bajset grönt sväljer de mycket luft. Men inget att vara orolig för

Upp till toppen
Annons: