Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1056 ggr
Ria74
11/21/13, 1:24 PM

Godis till barn ja eller nej?

Ger du godis till ditt/dina barn? Hur ofta får blir det? Är det något godis du aldrig skulle kunna tänka dig att ge?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
11/21/13, 1:32 PM
#1

Svarade nej, hon är bara 4 månader än så det blir inget godis.

När hon blir äldre kommer hon att få smaka på godis när hon själv ber om det inte innan. Vill hon sen ha godis kommer hon att få äta t.ex lördagsgodis på en bestämd dag i veckan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
11/21/13, 2:41 PM
#2

Nej! Nu är hon ju bara knappa halvåret, men kommer vänta med socker så långt som möjligt. Sen i framtiden blir det antagligen lite lördagsgodis, men inget i veckorna.

Mabrotnosh
11/21/13, 4:52 PM
#3

Godis borta men inte hemma. Hon får gärna äta godis hos farmor och farfar eller mormlr och morfar men här hemma kommer vi inte ha godis, chips, läsk eller något annat söl

JossanH
11/21/13, 6:52 PM
#4

Vår dotter är 15 mån och har aldrig smakat godis men har smakat en slick glass, och en och en annan tugga av annat fika. Jag ser inte varför vi skulle introducera massa onödigt socker så länge hon är lika nöjd med frukt och bär. Försöker bara ge hembakat bröd av samma anledning och hon har knappt smakat sylt och äpplemos heller. Hon har aldrig smakat läsk eller saft heller. Hon kommer få smaka så småningom, men vi kommer hålla ner på det så gott det går.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
11/21/13, 7:27 PM
#5

Barn 3,5 år 7 år och 12 år äter godis på lördagar. Minstingen bara om han inte somnat tidigt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Tess86]
11/21/13, 7:30 PM
#6

Jag valde "Vill bara läsa…" Eftersom Billy bara är 4 månader gammal känns det inte relevant att svara nej (det är ju inte ett aktivt val att inte ge godis, han är ju helt enkelt för liten). Hade han varit äldre hade jag antagligen svarat ja. Billy kommer att få äta godis eftersom vi gör det, men vi har inte bestämt vid vilken ålder.

Annons:
OlgaMaria
11/21/13, 7:42 PM
#7

Min dotter är 5 och hon får bara godis när hon är nånstans där andra får. Det blir nog en gång i månaden ungefär.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alenzi
11/21/13, 7:43 PM
#8

#4 OT, men tänkte bara tipsa om att man kan göra fantastiskt gott äppelmos helt utan socker. Bara att koka ihop äppelbitar och kanske en nypa kanel :) Stående mellanmål här.


[Zorita]
11/21/13, 8:27 PM
#9

Jag svarade ja, men det var för han kommer få äta godis när han blir äldre. Nu är han bara 3 månader så det är bara mjölk som gäller. Socker tänkte vi vänta ett par år med, men sen kommer han få fri tillgång till det. Jag tror förbjuden frukt smakar bäst, och så länge han kan hantera godiset så kommer han få det lite då och då. När jag växte upp hade vi godisskålen stående hela veckan. Den fylldes på på fredagen eller nåt, men godiset åts inte upp. Mamma gjorde glassar och vi hade frysen full med det senaste från GB glass. Nyckelordet här är full, för ingen av oss åt upp alla glassarna. Sen när hon började göra godis och choklad kom alla kompisarna hem till oss och åt, men vi åt knappt nånting. Så är det fortfarande. Jag minns ett tag när mina kompisar gjorde deals med sina föräldrar, att om de inte åt godis på ett år skulle de få något. Jag försökte göra en liknande överenskommelse med mamma, som bara skrattade. "Du äter ju inget godis ändå," sa hon, till min förtvivlan. Idag kommer jag inte ens ihåg när jag köpte godis senast (jag äter om jag blir bjuden ibland, senast för kanske nån månad sen på restaurang). Så vill jag att min son ska ha det också, att godis inte är något speciellt utan en grej man äter lite ibland när lusten faller på.

Rutan_
11/21/13, 8:31 PM
#10

Ja fast inte hemma, glass i så fall om det räknas. Hos mor-och farföräldrar kan det bli popcorn, glass och kex. Sen vet jag att han fått nåt på förskolan ibland när nån annan fyllt år. Så länge han inte frågar efter godis eller intresserar sig av det tänker vi inte ge något heller.

Ladydragon
11/21/13, 11:15 PM
#11

Jag valde att göra tvärtom med mitt barn när det gäller godis läsk kakor m.m 
vi har aldrig haft lördagsgodis eller nåt sånt och han har i stort sett alltid fått godis läsk m.m när han vill 

däremot så har vi försökt hålla igen lite på vad det gäller att ha godis läsk o sånt hemma just för att det inte ska bli för mycket onyttigheter men lite godis och nån läsk har vi i stort sätt alltid hemma 

när sonen var liten så åt han oftast lite godis varje veckan och lite läsk kanske nån kaka oxå 

men eftersom det aldrig var någon diskussion och nejsägande så var allt sött rätt ointressant för hans del 

nu är sonen tonåring och tar mycket ansvar själv för vad han äter och när och i hans fall så äter han knappt godis dricker läsk rätt sällan 
kakor oxå 
när han handlar för sina pengar köper han ofta frukt nån tidning m.m mycket sällan godis eller andra onyttigheter 

däremot är det stor skillnad på hans kompisar och klasskompisar som växt upp med lördagsgodis och väldigt mycket regler och nejsägande till godis kakor och annat sött
det är otroligt mycket smygätande hos dom vissa är i affären i stort sett varje dag och köper onyttigheter som dom sen trycker i sig på väg hem så ingen ska se det 
och mycket av deras pengar går åt att köpa typ allt onyttigt dom kommer över 
är dom hemma hos oss så brukar det va dom som äter upp godis och sånt om det finns hemma 

men självklart respekterar jag att alla göra på sitt vis

AnnaFagerell
11/22/13, 7:11 AM
#12

#11 Det går inte mkt godis här heller trots lördagsgodis. Läsk dricker vi bara om vi ex äter på mc donalds. Aldrig läsk på lördagar heller.

Själv tror jag inte så mkt på att ge dem tillgång alltid. Har sett vad det kan göra då en vän har det så. Tonåringarna käkar massor och är beroende av läsk och energidryck. Tror på att inte göra en så stor deal av godis. Att servera bra och god mat som mättar och kanske ha lite fika då och då med hembakta kakor där barnen är med och bakar samt att barnen har någon form av hobby och inte sitter vid dator och tv jämt vilket jag tror inbringar till ätandet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
11/22/13, 9:58 AM
#13

#8 vi gör också "sylt" så :) kokar ihop lite frysta bär. Kan bli väldigt surt, och ibland har vi i lite honung för att det ska gå att äta haha. Men dottern gillar det bara för att hon vet vad det är. Jag tror att det är otroligt olika hur barnen hanterar fri tillgång. Jag har ett exempel här hemma där en familj låter sin 3 åring äta i stort sett hur mycket godis som helst, och det gör hon också. Äter hon inte godis så tuggar hon tuggummi. Min brorson tex kunde inte hantera godiset när han var liten. Han ville äta allt. Var tvungen att ha strikta regler och nu som tonåring är han faktiskt mycket ansvarsfull med vad han lägger pengarna på och vad han äter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
jmkforlajjf
11/22/13, 5:25 PM
#14

Våran dotter på 15 månader får enbart godis och fika när vi är hos andra. Hemma får hon majskrokar ;)

Upp till toppen
Annons: