Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2820 ggr
Ria74
2013-11-20 21:30

Hur firar ni jul?

Hur firar ni jul med era barn?

Firar ni hemma eller åker ni till släkt, vänner? Är traditioner viktigt för er? Julklappar hur ser ni på det?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Thiah]
2013-11-21 05:35
#1

Nu har ju inte vi barn ännu men sambons två systrar kommer just ha fött två små. Den äldsta kommer vara 6 veckor. Vi ska alla spendera julafton hemma hos sambons mamma och styvfar och äta gott i lugn och ro. Jag skulle tro att det nyblivna mammorna sätter tempot. Blir en skön och lugn jul. Sen kommer man få krama massa bebis :) Hur tänkte ni göra?

Tina-A
2013-11-21 07:39
#2

Vi firar här hemma hos oss! De som vill kommer förbi, brukar bli några ur familjen men långt ifrån alla. Vi dricker glögg, äter klassisk julmat och ger några presenter. Väldigt lugnt och mysigt tycker jag! Traditioner är inte så viktiga för mig, men julen gillar jag speciellt för barnens skull. Jag skulle dock aldrig ställa fram en jesuskrubba tex, haha! Hur firar ni ts? :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorita]
2013-11-21 09:39
#3

I år ska vi åka hem till mina föräldrar :D Nästa jul kommer jag säkert behöva fira i England, det ser jag inte fram emot (ge julklapparna den 25e?! Det är ju en dag för sent!) Vi tar först en promenad, sen slappar vi. Barnen (alltså jag och mina syskon) försöker smygläsa rimmen på klapparna under granen medan mamma och pappa schasar bort oss. Sen blir det Kalle. Efter det kommer tomten, vilket nog får bli min sambo i år (vi har inte haft en tomte på många år, men nu har vi ju en liten i familjen igen, yay!) Sen öppnas det klappar, äts julmat, leks med klappar och sen sover vi. En av de bästa dagarna på året!

NinniH
2013-11-21 09:45
#4

I år kommer vi vara hemma hos oss, så kommer mina föräldrar på besök. Maken jobbar julafton, går av på juldagen. Jag har inget körkort, så att åka för att fira jul innebär att jag måste ta tåget med barnvagn och 2 hundar = glöm det! Sen när han är ledig åker vi upp och firar jul i efterskott med hans familj.

Säger som Tina att traditioner inte är särskilt viktiga för mig och vissa jular har vi knappt firat. Däremot känns julen lite mer viktig nu när vi fått vår son.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ria74
2013-11-21 13:19
#5

Detta är första året med Molly så vi vet inte riktigt hur det blir än. Både mormor, morfar och farmor, farfar vill nog att vi firar där. Problemet är att dom bor på 22 mils avstånd.

Får jag som jag vill så firar vi hemma hos oss och så får den som vill komma.

Tradition är viktigt till en viss del. Jag skulle inte kunna tänka mig att välja bort julen helt, men sen kan den se lite olika ut olika år.

Julklappar ger vi varandra. Till oss vuxna blir det lite mer symboliska klappar nu, men barnen ska ha tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2013-11-21 14:18
#6

I år är vi i Dalarnas hos sambons mor och syster. DVS få personer och ganska lugnt. DEt enda jobbiga med det är att de är panikartat rädda för minsta förändring så om jag t.ex råkar ställe ett julpynt 10 cm fel eller använder fel fat att lägga godis på måste det genast rättas till. Otroligt jobbigt för då kan man inte hjälpa till alls med förberedelser och jag hatar att sitta sysslolös.

I min familj har du vuxna försökt komma överens om att sluta med julklappar i många år men efetrsom en av våra sytrar vägrar har vi inte löst det än.

Annons:
Frida
2013-11-21 15:16
#7

Vi firar vanligen jul vartannat år hos respektive föräldrar och tar ytterligare en julafton på juldagen med de föräldrar som "blev utan" på julafton. Så mycket till traditioner finns egentligen inte, inte mer än att julfrukosten alltid består av risgrynsgröt och Kalle är ett måste 😉

"Turordningen" säger att det i år är julfirande hos svärföräldrarna som gäller. Huruvida det blir så eller ej återstår att se, det bestäms nog inte förrän en vecka eller två innan julafton. Men i sådana fall blir det tre små bebisar hos svärföräldrarna på julafton vilket kan bli intressant.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Tess86]
2013-11-22 23:15
#8

Vi firar oftast i mina föräldrars hus i stan eller deras hus i skärgården men i år blir det hemma hos oss, första julen vi firar i vårt hus. Mina föräldrar och min syster kommer och min sambos mamma med sambo är välkommen också. Även hans systrar men jag tror inte att de kommer i år. 

Vi träffas på morgonen/förmiddagen. Om det är fint väder brukar vi vara ute en stund, gå en promenad eller leka i snön. Firar vi i huset i skärgården brukar vi åka spark ner till havet.

Vi brukar äta julmat efter Kalle men eftersom någon måste stå i köket istället för att mysa tillsammans och det alltid blir så sent med paketöppning och sånt tänkte vi prova med jullunch i år istället. Sen när Kalle börjar tar vi istället efterrätt i form av glögg, lussebullar, pepparkakor, nötter, frukt, godis osv. 

På eftermiddagen samlas vi och läser en saga. Vi har en gammal sagosamling som vi brukar läsa ur varje år. Det är väldigt mysigt att få vara lite barn igen med högläsning. 

På kvällen brukar vi öppna paket men eftersom Billy bara är fem månader i jul kommer vi nog att börja tidigare så att han får komma i säng innan han blir för trött. I många år framöver kommer vi antagligen att följa de traditioner som min man hade i sin familj. De hade paketöppning redan på eftermiddagen så att barnen hade tid att leka med julklapparna tillsammans med de vuxna under kvällen. Det låter som en mysig tradition, att leka med barnen, kanske spela något spel som passar hela familjen osv. 

För mig är traditioner viktiga men det betyder inte att de inte kan se lite olika ut från år till år. I år kommer vi att sätta tempot och aktiviteterna efter Billy såklart. Jag har aldrig firat en jul utan mina föräldrar och min syster och skulle jag fira utan dem och bara tillsammans med en annan familj skulle det nog inte kännas som jul för mig.

ChristineL
2013-11-23 10:07
#9

Första julen med vår lilla flicka. Vi kommer fira tillsammans med min familj på julafton och träffa delar av mannens familj någon av de andra dagarna. Vi kommer åka upp redan den 22:a för att förhoppningsvis slippa den värsta jultrafiken (bor 25 mil ifrån så är ett litet projekt). Vi firar var annat år hemma hos oss och var annat år borta.

Min mamma frågade om vi inte kunde skippa den klassiska julmaten iår, det var inte jag så sugen på. Ingen gör rödbetssallad, köttbullar och sylta som min mormor! Fast jag vet inom mig att hon kanske inte hänger med så länge till…

Enligt tradition är vi mat mitt på dagen, ser på Kalle Ankas jul och sedan kommer tomten som i år är min lillebror.

Kan du vissla Johanna? Brukar alltid stå på i bakgrunden och/eller Karl Bertil Jonssons jul.

Jag ser fram emot denna julen, ska bli så kul att se hur Nova reagerar på stämningen, tomten, paket och allt :D

Mabrotnosh
2013-11-26 13:42
#10

Uppesittarkväll kväll hos mina föräldrar där alla väntar på skinkan ska bli klar så man får årets första skink macka. Julafton träffas alla hos min moster jag menar hela släkten på 40 Pers+2 i magen just nu och äter tillsammans. Sen tittar vi på kalle och smälter maten. Sen kommer tomten och delar ut det gigantiska berg av klappar som skymmer granen. Sen gör man lite som man vill.

Upp till toppen
Annons: