Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2650 ggr
[MyCassie]
11/20/13, 2:29 PM

Utförsäkrad pga barn

Jag har varit sjukskriven sen 2011 och min sjukpenning gick några år sen över till aktivitetsersättning som i sin tur går ut i december. För att få förlängd måste man ansöka vilket jag gjort men fk vägrar mig förlängd om jag inte sätter min 6 månaders dotter på kö till en dagisplats samt att hon MÅSTE enligt dem börja dagis i augusti nästa år. Om inte så utförsäkras jag. Trott eller ej men jag väljer att bli utförsäkrad framför att fk styr mitt barn. Dessutom ska vi flytta till annat län nästa år, vart vet vi inte förrän då, detta är dock inget fk tar hänsyn till utan det är dagis nu eller utförsäkran som gäller. Har ju ändå föräldrapenningen att ta ut nästa år även om den är riktigt låg. Ville bara skriva av mig.

Annons:
[MyCassie]
11/20/13, 2:42 PM
#1

Kan tillägga också att fk kräver jag ska vara friskförklarad hösten nästa år. Det innebär att jag skaa bli helt botad från depression mm på 6 månader eftersom det inte är förrän nu behandlingen startat. Snacka om att sätta press.

Ria74
11/20/13, 3:06 PM
#2

Jag har inte så bra erfarenheter av försäkringskassan, inte för egen del. Men både min mor och en nära släkting har svåra sjukdomar och det har tagit lång tid för dom att få sina sjukdomar godkända.

Min kusin har ms, sekundär progressiv i ett ganska avancerat stadie och ändå bli hon inte beviljad aktivitetsersättning på mer än 25 %.

Dom kan rent ut sagt vara otrevliga när man pratar med dom också. Förstår att det måste vara jättejobbigt för dig/er. Hoppas det blir bättre där ni väljer att bosätta er med mer humana handläggare.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
11/20/13, 3:08 PM
#3

Blä, det låter inget kul. Men tur att du har så många dagar sparade så du klarar det ändå. Det är ett jäkla jobb att få pengarna att räcka och göra rätt med alla regler om man inte vill ha sina små barn på dagis.

Vi kanske borde ha en sådan tråd här med bra råd hur man kan leva billigt för att slippa ha sina barn på förskola om man inte vill. Vi är oxå sådana som helst vill hålla dem hemma ett tag. Iaf tills de blir två år.

[MyCassie]
11/20/13, 3:09 PM
#4

#2 jo jag vet. Min far som ä r sjukpensionär höll på att förlora pensionen då fk ansåg han minsan kunde jobba trots svår reumatism. Han vann dock sitt och fick behålla pensionen. Jag har dock i planen atg studera istället så fk säger jag bye bye till.

Ria74
11/20/13, 3:18 PM
#5

#3 Jag kan gärna lägga in en kategori där man kan lägga trådar gällande hemmavarande föräldrar.

Någon som har ett bra tips på vad en sådan kategori skulle kunna heta?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
11/20/13, 3:18 PM
#6

#3 vore en ide men med en hyra som tar nästan halva min mans lön, internet, mobiler, lån mm är det inte lätt att leva billigt precis. Speciellt inte i norrland.

Annons:
JossanH
11/20/13, 3:24 PM
#7

Jag är också hemmaförälder och planerar att vara en lång tid framöver. Jag förstår ditt val att vara hemma. Barnen är bara små en gång.

Jag har förstått att det är många som är drabbade av FK´s idiotiska regler och blir utförsäkrade oavsett sjukdom känns det som..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
11/20/13, 3:27 PM
#8

#7 Jo, läste i tidningen något tag sedan om en cancersjuk som fk ansåg var arbetsför och därmed blev han utförsäkrad.

AnnaFagerell
11/20/13, 3:51 PM
#9

Är inte det bara om du vill spara dina dagar du har kvar? Låter lite märkligt faktiskt för tar du ut föräldrapenning borde dom inte gå på dig men ska du ha annan ersättning och spara dina dagar så är det inget konstigt tycker jag. Det är ju samma sak som att man inte kan få ex bostadsbidrag om man har lite sparpengar etc. Inget märkligt och helt rätt tycker jag.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[MyCassie]
11/20/13, 3:54 PM
#10

#9 Eh va? Jag är sjuk och hade därmed sjukpenning/aktivitetsersättning, något de nu nekar att jag får fölängt iom att de anser att vår dotter ska inskolas på dagis nu och att jag kan bli frisk på 6 månader. Har inget med föräldrapenningen att göra.

OlgaMaria
11/20/13, 4:27 PM
#11

Men, om man kan ta hand om ett litet barn (de är väldigt krävande) eller studera så har man inte rätt till aktivitetsersättning (vilket jämförs mot alla typer av jobb). Jag är glad för din skull att du kan ta ut föräldrapeng och känner att du klarar av det, och sedan studera. Då har du ett alternativ. Försäkringskassan nekar mig aktivitetsersättning nu också men jag klarar inte av att ta hand om mina barn eller plugga eller ens jobba några få timmar i veckan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[MyCassie]
11/20/13, 5:32 PM
#12

#11 man kan studera samtidigt som man har aktivitetsersättning så länge det är enstaka kurs och inte program. Dessutom tänker jag studera när jag sagt upp mig från jobbet vilket är lång tid tills des och jag får ändå inte ha aktivitetsersättning så länge jag inte har jobb så studierna har inget med detta att göra. Och det är inte att vi har barn där fk sätter foten, de har intyg från läkare att jag inte är arbetsför och går på behandling. Det intyget tog de egen ställning till och anser att min behandling för att bli frisk tar 6 månader och att det är då vår dotter börjar dagis då barn enligt dem ska börja dagis vid 1, 5 år eller i detta fall 1 år och 4 månader. Iom det anser de att jag då kan jobba. Sen är jag gravid just nu igen och det barnet vill de jag tar abort på nu, ännu ett krav de kommit på. Inget jag kommer göra.

[MyCassie]
11/20/13, 5:42 PM
#13

Alltså, följer jag deras krav om att bli frisk inom kort, inskola dottern och göra abort får jag aktivitetsersättning tills det datum de sätter för mig att börja jobba. Följer jag det inte så får jag ingen ersättning och därmed betalar de inte heller den hjälp jag behöver för att kunna återgå till mitt jobb, i detta fall träna upp musklerna utöver samtalsterapin jag redan får på sjukhuset. Så jag väljer ingen ersättning helt enkelt när de har de kraven och försöker ha en bra framtidsplan istället och ta mig ur detta utan hjälp, fast samtalsterapin har jag alltid kvar.

Annons:
AnnaFagerell
11/20/13, 6:13 PM
#14

#12 Du får ursäkta men det där tror jag inte ett dyft på! Det är väl ingen som säger å¨t dig göra abrort. Nej, nu får du nog tänka om

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[MyCassie]
11/20/13, 6:15 PM
#15

#14 Så min handläggare nämnde det bara för skojs skull då menar du? Förstår inte varför du blir grinig på mig, säger bara det min handläggare sagt till mig när jag pratat med henne.

AnnaFagerell
11/20/13, 6:45 PM
#16

#15 Då tycker jag att du ska anmäla henne!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OlgaMaria
11/20/13, 6:58 PM
#17

Jag tror dig! Så sjuuuuuukt att uppmana någon att göra abort!! Men jag tror du gör rätt som väljer en annan väg än aktivitetsersättning nu i din situation om du kan klara att ta hand om barnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[MyCassie]
11/20/13, 7:03 PM
#18

#17 Ja det känns bra att välja den vägen och inte vara låst av fk. Ser nu efter mycket funderande och planerande framemot nästa år, kämpigt lär det bli men det kunde ha vart värre. :)

[MyCassie]
12/19/13, 7:23 PM
#19

Försäkringskassan hörde av sig igen, drog tillbaka kraven och bevilja mig fortsatt ersättning. Hjälper att få de tänka om tydligen. Enda kravet de satte var att de ville ha in en plan från sjukhuset på min behandling vilket de nu fått, så slutet gott allting gott.

OlgaMaria
12/19/13, 7:37 PM
#20

Fantastiskt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[MyCassie]
12/19/13, 7:53 PM
#21

#20 Japp, fin julklapp tycker jag. Räddar mig en hel dig och hjälper mig avsevärt att komma tillbaka till arbetsmarknaden då fk kan stå för aktivitetskostnader som kan funka som terapi för mig. :)

Rutan_
12/19/13, 10:23 PM
#22

Jag fattar inte hur du orkar skaffa fler barn när du är sjuk och har varit det så länge? Jag orkade likt TheresiaW inte ta hand om mitt barn när jag var sjuk. Fler barn ville jag ha men tyckte det var bäst att vara frisk innan dess och det beslutet är jag glad över att jag tog. Må så dåligt och två barn… nej tack.

Vad tänker du om att ha dina sjukdomar och två små barn samtidigt? Har du utformat någon plan, backup eller nåt för det?

[MyCassie]
12/19/13, 10:35 PM
#23

#22 Jag har ingen skylldighet att förklara eller försvara mina val här inne. Kan dock säga att alla är olika, alla har olika sjukdomar/besvär, allas vardag ser olika ut. Världen ser inte lika ut för alla. 😉

Rutan_
12/19/13, 10:37 PM
#24

Jag var bara nyfiken.

AnnaFagerell
12/20/13, 8:00 AM
#25

#22 Känner som du… Många skaffar en massa barn, klagar och mår sååå dåligt men kan inte arbeta. Barn är väl arbete om något! Vet många som samlar på sig hästar som kräver mkt, men jobba, nej! Jag har själv tre barn, har fyra ponnyer och flera sjukdomar som tar emot i kroppen. Men jag pallrar mig upp varje dag, går till jobbet och visst är det så att man gnäller ibland och tycker synd om sig själv men inget blir bättre av det. Visst är man olika, men jag tycker att skaffar man sig "jobb" hemma, kan man jobba borta också.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[MyCassie]
12/20/13, 11:13 AM
#26

#25 Din åsikt men alla har som sagt inte samma sjukdomar, det kan röra sig allt från skellet problem till operation som behöver lång rehab till psykiska besvär till infektioner till cancer mm hos alla som är sjuka, där de klarar en vardag men inte ett arbete. Allas vardag ser olika ut och vad man klarar och inte är inte lika för alla. Låter som att du har fördomar mot personer som är sjuka på ett eller annat sätt, klarar av en vardag med viss hjälp men inte att jobba på ett tungt arbete. Visst är man pappersvändare eller liknande så kanske man orkar, finns de som tycker sånt är tungt också även om inte jag tycker det är tungt, men har man ett fysiskt och psykiskt krävande arbete där hög stresstålighet krävs och där varje dag är en kamp mot att inte hamna på akuten (som då jag har) är det hela mer annorlunda. Den dagen du blir riktigt sjuk och klarar av dina hästar (djur kan vara terapi men är mycket jobb med) men inte ditt jobb, påmin mig att komma med pekpinnen som du gör.

[MyCassie]
12/20/13, 12:11 PM
#27

Kan tillägga att anledningen till att jag är sjukskriven är det jobb jag har, min vardag har inget med saken att göra. Vad som hänt för att jag blivit sjukskriven och sjuk pga ett jobb är inget jag behöver eller ens ska behöva dra upp för någon på ett forum samma sak gäller i vilken form jag är sjuk. Nog har man försökt gå tillbaka till arbetet men det gjorde mig sämre och har skickat mig raka vägen till sjukhuset istället. Nu efter 3 år har min behandling startat. För att bli sjukskriven krävs i mitt fall en anledning, flera läkares, sjuksköterskors och överläkares undersökningar och bedömning, några papper, min chefs åsikt, fks bedömning och ett beslut. Beslutet blev "Icke arbetsför" därav sjukskrivning, därav behandling. Sjukpenning går över till aktivitetsersättning om man är långtidssjukskriven och för att få förlängd aktivitetsersättning ska hela proceduren med undersökningar mm göras om och sen ett nytt beslut tas, i mitt fall blev det ett "icke arbetsför" igen men skillnaden denna gången är behandlingen jag får. Det är inte så att det är enkelt att bli sjukskriven, det är ett jävla jobb, spring och pappersarbete. Mer behöver ingen veta.

Annons:
AnnaFagerell
12/20/13, 3:18 PM
#28

#26 jag har ett mkt fysiskt jobb med mkt stress och mkt styrka men har lärt mig att hantera det. Den dagen jag ej kan göra mitt jobb, kan jag inte heller ha hästar. Punkt!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[MyCassie]
12/20/13, 3:22 PM
#29

#28 Bra att det funkar för DIG och de sjukdomar du har, sen är det olika vad man klassar som fysiskt tungt jobb. Vet inte vad du jobbar med lika lite som du vet vad jag jobbar med. :) Jag är dock inte du så du kan inte jämföra oss två.

AnnaFagerell
12/20/13, 3:27 PM
#30

#29 Det gjorde jag inte, var bara exempel som visar att det går… om man har lite positivitet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[MyCassie]
12/20/13, 3:29 PM
#31

#30 Ja jag skulle kunna hoppa ut i mitt jobb nu om jag skulle vilja bli rullstolsburen eller sängliggande resten av mitt liv men jag prioriterar inte så, så nej det är inte alltid det går. Du tar för givet att ALLA som är sjukskrivna kan jobba.

[Thiah]
12/20/13, 6:17 PM
#32

Nu känner jag att tråden börjat spåra ut lite. Det var väl inte varför MyCassie var sjukskriven som tråden handlade om utan att hon ville skriva av sig om fk bemötande.

[MyCassie]
12/20/13, 6:27 PM
#33

#32 precis. Något jag fått ursäkt för och rätsida på, så allt är gott på den fronten. :)

[Thiah]
12/20/13, 6:45 PM
#34

#33 bra bra :-)

Annons:
[Murvel]
12/20/13, 10:30 PM
#35

Om någon vill diskutera huruvida man kan ta hand om barn/skaffa fler barn när man är sjuk, så kan väl denne ändå starta en egen tråd? Visst att forum kan gå lite "off topic", men nu blev det snarare ett personligt angrepp där trådskaparens kapacitet och/eller sjukdom ifrågasattes.

I vilket fall. Försäkringskassan, arbetsförmedlingen med flera visar konstant att det inte direkt är hänsyn till individen som tas i första hand. Tyvärr. Vill vi ha lite värdighet som sjuka, arbetslösa, föräldralediga med mera så får vi rösta fram det i nästa val ;)

[MyCassie]
12/20/13, 10:46 PM
#36

#35 Amen!👍

Upp till toppen
Annons: