Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 6057 ggr
TezzD
11/18/13, 9:27 PM

1 år med brutet smalben

Är det någon mer här inne som har en 1 åring som brutit benet?

Min lilla flicka ordagrant hoppade ner från skätbordet på en 100 dels sekund, jag hann inte fånga henne trots att jag höll en hand på hennes mage… hon bröt främre smalbenet… rejält… hon hade gips skena i 1 vecka sedan plastgips i 3 veckor, detta tog dom av i Torsdags.. hon kan fortfarande inte stå på benet och gråter när hon försöker. Jag har hört att muskulaturen inte är som den var innan och detta behöver tränas upp. Men jag fick inte höra det från läkaren… utan ifrån andra… när jag såg bilderna så var läkningen påbörjad och det såg "ok" ut enligt honom, och eftersom min dotter inte går själv ännu så kunde hon vara utan gipset nu sa han…

Nu undrar jag, hur lång tid kan det ta innan hon kan stå igen? Kommer detta påverka hennes utveckling att gå? Har ngn mer varit med om detta? Jag har ju hört att "barn läker fort" du ska vara glad att det "bara var benet" osv… men hur fort går det egentligen? 😕 Hon är pigg o glad, men hon får väldigt ont till och från och det gör så ont i hjärtat… ska jag kanske sätta på någon gasbinda av ngt slag för att hjälpa henne med stabiliteten?

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Ria74
11/19/13, 8:20 PM
#1

Har inte varit med om någon ettåring som brutit benet, men en bebis på en månad i bekantskapskretsen bröt sitt ben.

Hon är årsgammal nu och vill inte riktigt försöka gå eller stå. Om det är sviter efter benbrottet vet jag dock inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TezzD
11/19/13, 8:24 PM
#2

Usch va hemskt 😕 det lät ju inte så positivt.. tack för ditt svar!🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

OlgaMaria
11/19/13, 8:43 PM
#3

Det var ju lite oroande att hon gråter när hon belastar benet tycker jag. Du får väl höra av dig till barnmottagningen om det inte går över snart. 

Min dotter bröt benet när hon var 1. Hon kunde inte gå då heller, men det var absolut ingen fara när vi tog bort gipset. Hon hade inget problem att belasta benet. 

Gasbinda låter som att det kanske kan hjälpa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TezzD
11/19/13, 8:54 PM
#4

#3, Ja, jag har funderat lite på det om hon kanske inte riktigt vant sig vid att gipset är borta, för hon sätter inte ner benet alls när hon står… hon kan däremot stå på knäna… och hon kryper fortfarande bara på ett knä och släpar det benet som varit gipsat efter sig. … 

Nu har det ju inte gått en vecka sedan dom tog gipset ännu, ska ge det lite mer tid så får vi se, ska iaf införskaffa en gasbinda och se om det kan hjälpa henne lite. Tack!🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Tess86]
11/19/13, 8:59 PM
#5

När det kommer till ens barn ska man aldrig vara rädd att fråga en gång extra. Som förälder har man rätt att vara orolig och överösa läkarna med frågor. Barnen kan ju inte själva förklara hur de mår och känner utan vi föräldrar måste se till att de får den hjälp de behöver. Ring barnmottagningen direkt imorgon och fråga om det är normalt och om någon kan titta på henne en gång till. Tänk om du väntar för att se om det går över och någonting faktiskt är fel, vad dåligt samvete du kommer att få då för att du lät henne ha onödigt ont onödigt länge istället för att söka hjälp.

TezzD
11/19/13, 9:04 PM
#6

Jo dom tankarna har jag haft… läkaren som vi hade var inte så pratglad och alla frågor jag ställde verkade irrelevanta just då… Men tack, behövde "pushen", jag ska ringa imorgon.😍

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
OlgaMaria
11/19/13, 9:06 PM
#7

#4 Vår dotter betedde sig precis så innan vi åkte in till akuten och fick veta att hon brutit benet (på röntgen fick vi veta att skadan var ett par veckor gammal och hon hade trillat från en gunga ett par veckor innan men inte haft några problem efter det, men så en dag ville hon inte belasta det ena benet. Jag antar att hon kanske slog till det lite igen så att skadan blev aktiv igen). Sen hade hon gips fyra veckor och efter det var det bra. Din dotter kanske inte är redo att vara utan gips? Det kanske inte läkt tillräckligt bra ännu? Eller så har hon vant sig vid detta beteende och blivit rädd att belasta det benet fast det är okej egentligen? Du kan ju alltid ringa 1177 och rådfråga också. :) Så jobbigt det är när barnen inte mår tipp topp, man blir så orolig. Heja dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TezzD
11/19/13, 9:32 PM
#8

Usch ja…. hoppas att det bara är "reflexer" och musklerna som inte orkar…

Jag ska se vad dom säger imorgon. 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Tess86]
11/19/13, 11:08 PM
#9

#6 Tråkigt med läkare som inte känns tillmötesgående och som att de bryr sig. Framför allt barnläkare vill man ju ska ha extra bra kvalitéer när det kommer till de sociala, vara förstående och mjuka. Hoppas att du får prata med en annan läkare den här gången, som kan ge dig ordentliga svar på dina frågor.

AnnaFagerell
11/20/13, 5:54 AM
#10

#1 Hur bryter man benet om man är en månad gammal?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
11/20/13, 8:52 AM
#11

#10 Bebisen låg på golvet på en filt medan mamman gjorde något i köket och deras 6 åring lyckades på något vis trilla över bebisen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TezzD
11/20/13, 9:40 AM
#12

#9 ja verkligen tråkigt. Han var ingen barnläkare dock. Vilket är synd. Ska ringa idag och se om vi kan få en tid så dom kan kolla på det. Har märkt att hon har mer ont nu :-(

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Tess86]
11/20/13, 1:23 PM
#13

#12 Stackars lilltjejen. Hoppas att ni har fått någon tid idag!

Annons:
jen83
11/20/13, 10:48 PM
#14

Vår minsta doter bröt fotleden ner hon va 1 hon hade redan börja gå inan å snubla på en tröskel å bröt leden å fik jips i 5 vekor å hon hade svåt efteåt at stödja å så men efte lite masage å trening samt at Vi stretcha foten å rörde på den up å ner så funka d ret snabt å nu springer hon som bara den å e 2 år nu :) men håler me som nån anan skrev fråga altid en extra ggn om du kener dej orolig å du kan ju altid ring typ barnhab å rådfråga en sjukjymnast som e bra på barn just å deras skelet :) Hopas hon snat bli bra d skär i järtat ner dom små Ha ont

TezzD
11/20/13, 10:50 PM
#15

Jag fick inte tag på ortopeden idag, dom skulle ringa mig imorgon. 

#14 Usch va hemskt, skönt att hon "mår bra" nu. Ja, det gör så ont i hjärtat… 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

jen83
11/20/13, 10:54 PM
#16

Kola me om ni int kan få koma til barnhab me hene å se om ni på nåt set kan trena hene? Dom e ju bra på sånt der. Hopas dom ring up imon, kan ju va at d kanse int e odentlit läkt enu så hon kan behöv stödskena et tag til :(

TezzD
11/20/13, 10:58 PM
#17

Ja, jag misstänker att det inte läkt ordentligt. Jag ska fråga dom imorgon.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Upp till toppen
Annons: