Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1083 ggr
[Thiah]
11/9/13, 7:49 AM

Mobiler på BB

Läste en artikel på Aftonbladet nu på morgonen.  Vad tycker ni om mobiler redan på BB? 

Visst vill man väl ta en bild och skicka runt eller kanske ringa någon men man kan väl sätta bort den medan man ammar eller är på infomöte?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17810164.ab

Annons:
AnnaFagerell
11/9/13, 9:48 AM
#1

Jag hade själv mobilen på bb men ringde eller skickade nåt sms när bebisen var född. Hade inte vanlig telefon inkopplad på bb sista gången för drygt 3 år sedan. Tyckte det var helt okej då med mobilen och man fick ha det. Men tiden gick till bebisen och inte till telefonen.

Tycker det är upp till var och en sålänge det inte stör andra. En del jobbar när bebisen är några månader, andra är hemma länge. Det väljer man själv. Vill BB inte ha det så får dom ju införa mobilförbud tycker jag. Men för min del bryr jag mig inte om andra och deras ungar. Gör vad jag själv anser bäst och tror inte man kan påverka hur andra är och vad de prioriterar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
11/9/13, 10:44 AM
#2

På bb här i Kristianstad är det mobilförbud och det tyckte jag var jättebra. Ville man använda mobilen fick man gå utanför avdelningen.

Under dom 2 dygnen jag låg där så använde jag mobilen en gång till att ta bild på Molly och skicka till släkt och vänner.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
11/9/13, 11:06 AM
#3

#2 Det var inte mobilförbud när jag låg där 2010

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Zorita]
11/9/13, 11:34 AM
#4

Jag tyckte det var fantastiskt att ha ipaden när bebisen sov, men framför allt under de tre dygn han låg i kuvös och jag bara låg och väntade påa tt få gå och amma honom. Jag var uttråkad som det var och då var det skönt att ha något att göra. Jag tycker man får göra som man vill. Kanske ska man informeras om riskerna osv, men så länge man inte stör andra ser jag inte riktigt problemet.

Ria74
11/9/13, 11:46 AM
#5

#3 Jag fick veta i somras att det var mobilförbud så det är väl något nytt då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jen83
11/9/13, 12:03 PM
#6

Ja ha 5 barn mina 4 sista e fö tidit föda! Barn nr va ja ca 2 mån på neonetal me å mobil va gansk sönt at ha dok las den bort ner ja höl på me sonen,barn nr 3 va i Göteborg i 6 mån å mobil hade ja int velat va utan då sama der sunt fönuft e man me barnet så e man me barnet int me mobilen! Barn nr 4 ca 3 mån på neonetal å mobil likså der bra at Ha ta kort, infomera anhöriga mm men sunt fönuft! Barn nr åkte hem gansk snabt endå men alt hanlar om sunt fönuft klat man vil ta en bild å skika men siter man å amar å myser så leger man bot telefon anse ju jag

Annons:
JossanH
11/9/13, 12:06 PM
#7

Jag ringde förstås dom närmaste när dottern var nyfödd och tog en bild och skickade. Då låg hon nog vid bröstet på mig under tiden. Efter det tyckte jag nästan att det var jobbigt att jag svarat på ett mess hur det var; att jag skulle sövas och skrapad pga blodförlust och eventuella rester kvar i livmodern.. Jättejobbigt att jag oroat någon för då var jag tvungen att lugna efter operationen. Efter det hade man ju inte ögon för annat än bebisen!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
11/9/13, 4:35 PM
#8

Det var mobilförbud på förlossningen i Borås, men på bb var det väl fritt fram. Hade den bara för att skicka mms/sms och ringa runt.

Destany
11/9/13, 9:18 PM
#9

Var mobilförbud på bb i kristianstad där jag låg nu i somras.

Rutan_
11/9/13, 10:52 PM
#10

Vissa är ju totalt klistrade vid sina mobiler och skickar ut ny status på till exempel facebook precis hela tiden, det tycker jag är rätt sjukt ärligt talat. Hur kan det vara så viktigt? Jag undrar om någon annan än de själva tycker det är lika intressant, ja möjligen deras föräldrar då…

NinniH
11/9/13, 10:54 PM
#11

Var inget mobilförbud på BB i Örebro. Hade både mobilen (för att kunna ringa maken om det behövdes, eftersom han inte sov kvar) och surfplattan. Plattan var suverän att ha när lilleman sov, fanns inte mycket annat att göra på rummet än att stirra in i väggen annars. Men båda låg undanstoppade när han var vaken/ammade. På neo var det dock såklart mobilförbud, så då fick jag gå ut för att ringa.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Thiah]
11/10/13, 7:58 AM
#12

#10 det är just därför det är mobilförbud på vissa ställen. För att folk inte kan släppa mobilen för en sekund

[Zorita]
11/10/13, 12:08 PM
#13

Jag tycker faktiskt inte man kan sitta och döma andra och bestämma hur andra ska göra. Man vet faktiskt inte om det hjälper den nyblivna mamman att hantera en för många ganska svår omställning. Vem vet, de som sitter och surfar under infomötet kanske jämför infon mot de nyaste rönen eller läser den senaste forskningsrapporten om Amning? Sen undrar jag vad som är ok då? Är det ok att läsa en bok? Får man ha mobilen bara man kan visa att man är inne på kindleappen? Tv och film, är det bara ok så länge de visas på en tv-skärm? Tidningar får man bara läsa på papper? Och det är helt ok att prata med folk så länge man gör det över en fast telefonlinje? Visst finns det de som tycker det är fantastiskt att bara stirra på gullungen i åtta dar (jag var inne så länge), men det finns andra som gärna vill ha något annat att göra. Jag tycker folk ska få göra som de vill, så länge de inte stör någon annan. Det finns de som använder mobilen till överdrift, men jag tror att de flesta gör det som känns bäst för dem. Om det nu är att använda mobilen tycker jag de ska få göra det utan att bli dömda. I slutändan tror jag att det är det som är bäst för både föräldrar och bebis.

Annons:
JossanH
11/10/13, 12:25 PM
#14

#13 fast hela artikeln handlade ju om mobilanvändandet när det gått till överdrift. Föräldrar som inte märker när sina små får andingsuppegåll pga att dom sitter med ansiktet i telefonen istället, eller föräldrar som har mobilen uppe under ett möte. Oavsett om det skulle vara senaste forskningen som googlades så är det brist på respekt att inte lyssna- skulle det vara okej att sitta i telefonen och prata också under ett informationsmöte så länge man pratar om saker de tar upp på mötet? Och ögonkontakt med barnet när man ammar är jätteviktigt för anknytning. När barnet väl sover och man själv är vaken är väl en annan sak. Men mobilen får ju inte bli viktigare än barnet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
11/10/13, 12:39 PM
#15

#14 Ett förbud för mobiler drabbar ju även de som använder dem förnuftigt. Visst ska man visa hänsyn och lyssna. Men där jag var gav de råd som var hopplöst förlegade, och då var det super att kunna kolla upp saker på tex babycenter eller webmd.

JossanH
11/10/13, 12:54 PM
#16

#15 i första inlägget står inget om något förbud. Bara ett oansvarigt användande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
11/10/13, 1:02 PM
#17

#16 Majoriteten av kommentarerna samt artikeln nämner mobilförbud, så jag tyckte det var relevant. Tycker du jag är OT ber jag om ursäkt.

[Thiah]
11/10/13, 1:36 PM
#18

Tyvärr är det ofta så att de som gör saker förnuftigt lider av de som inte klarar av förnuftighet.

JossanH
11/10/13, 6:19 PM
#19

#17 absolut relevant men vart lite konstigt då det verkade som att jag borde förstått att du pratade om förbud, när inte det var grundfrågan :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
11/10/13, 7:11 PM
#20

#19 Ok, ja det kanske jag var lite otydlig med :)

Annons:
Mabrotnosh
11/13/13, 1:19 PM
#21

Inte mobilförbud i Örebro som sagt men det borde vara det på rummet iallafall. Det hamnade en tjej bredvid mig som kontant ringde och smsade och pratade i luren som om personen i andra änden var döv. Fick aldrig sova för hon pratade i luren kontant och pratade hon inte fick hon en miljon sms och hade ljudet på högsta. Hade varit skönt med tystnad.

Destany
11/14/13, 9:07 AM
#22

Jag e inte mobilberoende men jag tyckte det var synd att det var mobilförbud. Jag fick inte lämna rummet pga att jag var sjuk o jag var inlagd 1 vecka. Så det var faktiskt otroligt tråkigt o ensamt.

Jaguar_
11/14/13, 4:38 PM
#23

Jag skulle aldrig välja mobilen framför min bebis om jag fått en. Jag hade velat använda mobilen för att ta bild så jag kunde skicka gruppmeddelande till de nära så de fick se och haft bilder själv för att spara minnet. Sen hade jag inte brytt mig mer om den mobilen haha

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: