Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 679 ggr
[Zorita]
2013-11-08 12:20

Åka bil

Min son på 11 veckor hatar att åka bil. Efter bara några minuter börjar han skrika och vi måste stanna. Efter ett tag somnar han så vi kan klara av lite längre bilresor, men inte utan fördröjningar på uppåt en timme. Jag sitter alltid i baksätet och försöker underhålla honom, förutom när jag själv kör förstås. Vi har hängt upp leksaker, erbjuder napp, sjunger, men ingenting funkar. Det är lite jobbigt för där vi bor måste vi åka bil om vi ska nånstans, till affären eller bara på promenad. Nån som har nåt tips på hur vi få honom att stå ut? Som det är nu får han som panik, vilket är väldigt stressande för oss allihop.

Annons:
Ria74
2013-11-08 12:36
#1

Molly har inget emot att åka bil. Men hon kan bli uttråkad om vi åker långt så då brukar vi se till att hon precis har ätit, fått nya blöja och är rejält rapad innan vi börjar åka. Hon brukar slockna direkt när bilen rör sig då.

Dom gångerna när hon inte sover så brukar jag sitta bak hos henne och försöka roa med diverse leksaker.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2013-11-08 13:41
#2

Vår son hatade oxå att åka bil så länge han satt i babyskyddet. Vid åtta månader fick ahn en annan stol där han såg ut mer och då började han acceptera att åka bil.

Mitt enda råd är att försöka lägga alla bilresor på tider där han ändå ska sova. Som efter lunch kanske eller sent om kvällarna.

Man kan även försöka distrahera med en mobil med något filmklipp på om inget annat fungerar. Högljudd opera-sång från föräldrarna godkände vår son som underhållning men det orkar man ju inte med så länge haha.

AnnaFagerell
2013-11-08 16:06
#3

Jag tycker synd om er! Mina barn har aldrig gillat åka bil heller. Min sista lilla grabb var värst. Det fanns inte mkt vi kunde göra så vi har undvikit längre resor helt enkelt. Det går bara inte. Går knappt nu heller, han är nu tre. 

Kolla så barnet inte är för varm brukar vara en bra grej. Jag hade en spegel åt min dotter, då åkte hon bättre.

Inbillar mig att det varit åksjuka med alla mina tre trots att det bara var en av dem som kräkte. Undvik mat direkt innan men dock inte åka hungrig heller.

Fick byra bil när jag fick min minsta så jag kunde ha honom framme. Inte för att det hjälpte honom, men det hjälpte mig en del.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: