Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 880 ggr
ChristineL
11/5/13, 7:49 PM

Att välja förskola

Hur tänker ni där? Hur har ni valt?

Där vi bor finns både Kommunalt, Montessori, Waldorf och Föräldrakooperativ. Det som ligger närmast (100 meter) är kommunalt och inte särskilt stort vilket jag ser som positivt, men jag är också sugen på föräldrakooperativet, det ligger väldigt fint men lite "off".

Det är inte dags för oss att välja än som tur är, men vora som sagt kul att läsa hur ni har tänkt.

Annons:
Ria74
11/5/13, 7:52 PM
#1

Jag har funderat på montessoriförskolan här på orten eftersom den är liten, mysig och jag känner rektorn där.

Jag har jobbat på den kommunala förskolan och tycker att tempot ofta är ganska hetsigt plus att det är stora barngrupper.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
11/5/13, 9:22 PM
#2

Vi har än så länge valt bort förskola och beslutat att vara hemma så länge som möjligt. Många tänker nog inte på att även det är ett alternativ om man har den ekonomiska möjligheten och väljer att prioritera bland de saker man tycker är viktigt :) För oss är det jätteviktigt att få vara med vårt barn de första åren och ju äldre hon blir (är 15 mån nu) desto roligare är det att upptäcka världen tillsammans. Dottern är helt slut efter ett par timmar på öppna förskolan så för mig känns det viktigt att inte ha henne i en sådan miljö, många timmar, flera dagar i veckan, utan föräldrar. Om den dagen kommer då vi faktiskt kommer ha henne på förskola (inte innan 3 års ålder) kommer vi prioritera små barngrupper och lärare som det känns rätt med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
11/5/13, 10:27 PM
#3

Jag jobbar ju i kommunal förskola själv så jag visste direkt vad jag letade efter till min dotter - SMÅ barngrupper. Barngrupperna i kommunala förskolor är på tok för stora och det är inte bra. Man hinner inte med barnen som man vill, stressen är hög, barnen måste vara rätt självständiga eftersom man inte hinner med varje barn var och ett så ofta - det är på morgonen och sent på eftermiddagen i så fall. Det märks också i barngruppen att det är många barn. Även om man är 3 vuxna på 15 barn så är det ändå skillnad när man är 1 på 5 barn, även fast antal personal / antal barn är densamma. Barnen blir mycket lugnare i mindre grupper.

Jag letade direkt efter små förskolor med andra ord. Hittade ett föräldrakooperativ som är en montessoriförskola där småbarngruppen var på 6 barn! Nu har dom 7 men det är fortfarande okej. Dom är 2 vuxna så det är väldigt bra personaltäthet. Perfekt! Vi har gått där i 1 år och jag trivs jättebra med min dotter där. Jag gillar montessoripedagogiken och gillar föräldrakooperativet. Man har en del att säga till om och jag sitter med i styrelsen så jag får vara med och fatta viktiga besult, det gillar jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
11/6/13, 5:56 AM
#4

Fick inte själv välja. Fanns bara plats på den lokala förskolan. Är dock inte så stort. Bara ca 15 barn/grupp. Indelat i små och stora. Delas hösten när de är 3.

#2 Hade min stora kille hemma tills han var över 2. Märkte dock att det var mkt svårare lämna honom hos dagmamma än de andra två som fick gå när de var 14 månader. Då var han ändå van vid "folk" från ett par v gammal då jag hade honom ensam hos min mamma för första gången. Aldrig varit svår att lämna bort men hade svårare anpassa sig för dagis/dagmamma.

Mina barn är dock bara på förskola 3 dar i veckan. Tycker att det är ganska okej faktiskt. De slipper vara där 5 dagar och jättelånga dagar.

Min misting hade inte fungerat hos dagmamma dock. Måste vara mer runt om honom och en person som har 4 andra barn kan inte ta hand om min plutt tyvärr. Han kräver för mycket.

Här har dagbarnvårdarna tagits bort nu.  

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Velinga1984
11/6/13, 7:07 AM
#5

Jag prioriterade sk nattdagis, så jag kunde sköta mitt oregelbundna jobb utan barnvakter. Så kommer det även med denna bebis.

ChristineL
11/6/13, 10:00 AM
#6

#2 - Åh, jag vill verkligen att vi ska kunna vara hemma tills hon är minst två år, men jag tror tyvärr inte att det kommer gå. Jag ska träffa min chef nästa vecka och prata om när/hur/om jag ska komma tillbaka. Jag vill flagga mycket för helgjobb för då kan jag dra ner på föräldradagarna. Samtidigt som jag egentligen inte känner alls för att gå tillbaka :/

Men små barngrupper är ju något många verkar prioritera, och det tycker jag också är viktigt.

Annons:
JossanH
11/6/13, 11:50 AM
#7

#6 det kan vara en stor omställning för många att välja bort ett lite flödigare liv och istället vara hemma. Googla gärna på hemmaföräldrars nätverk om hur andra har löst det som stannat hemma och det positiva med att vänta med förskola :) #4 ofta kan dessa barn upplevas som svårare att lämna då de förstår mer av vad som sker, men det är det jag vill- att vår dotter ska förstå varför vi lämnar henne när den dagen kommer. Just nu tex har en fas då hon har extra mycket separationsångest. Hon vill ha mamma nära mycket! För oss känns det så skönt att slippa ignorera hennes behov genom att lämna bort henne. Det är först vid 3 års ålder som behovet av lekkamrater verkligen finns. Och det kan man lösa genom öppen förskola och andra aktiviteter. :) Tänker man efter känns det rätt absurt att lämna ett gråtande barn där föräldern själv går ut och gråter i bilen. Att lämna på förskola behöver inte innefatta någon gråt alls. Bara man ger det den tid som behövs för en inskolning. Man kan lätt öka barnets separationsångest genom att lämna innan barnet är redo.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
11/6/13, 3:46 PM
#8

#7 Varför ska ett mindre barn gråta mer än ett äldre? Tycker nästan det är tvärt om faktiskt. Lättare att lämna dem när de är mallan 14-16 månader, sen blir det jobbigare.

Sen är det ju så att om barnen fick bestämma skulle de inte vara där alls kanske. Bara börja skolan direkt. Men man kan ju inte låta barnen bestämma och att man kan ha barn bygger kanske på att man arbetar…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ChristineL
11/6/13, 3:57 PM
#9

#7 - Tack för tipset, det ska jag kolla in!

JossanH
11/6/13, 9:55 PM
#10

#8 "Varför ska ett mindre barn gråta mer än ett äldre?" Det har jag inte skrivit. Du får nog läsa en gång till :) det jag skrev var att det kunde upplevas svårare att lämna ett äldre barn pga att de förstår mer. Det sista stycken ang gråt var bara en parentes och som du ser har jag inte nämnt någon ålder där. "Sen är det ju så att om barnen fick bestämma skulle de inte vara där alls kanske. Bara börja skolan direkt. Men man kan ju inte låta barnen bestämma och att man kan ha barn bygger kanske på att man arbetar…" Fast man måste inte ha sitt barn på förskola alls. Man kan låta barnet bestämma (om man har möjlighet att hoppa över arbete förstås). Jag läser dagligen om föräldrar som kanske har sina äldre barn på förskola 15timmar i veckan - om barnet själv vill gå dit- vill det inte det så stannar dom hemma. Förskolan sker alltså helt på barnens villkor. Så visst kan man det om man har de ekonomiska möjligheterna :) Skulle kännas totalt förkrossande att lämna ett barn på förskola som helst av allt inte skulle gå dit alls om barnet fick välja själv. Sedan tror jag att många fler skulle kunna vara hemma mycket längre med sina barn, men att man någonstans blir lite bekväm (eller rent ut sagt tror att man måste lämna på förskola och arbeta heltid) och hellre jobbar och lever lite lyxigare. Men det är ju förstås helt upp till var och en hur man gör :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
11/7/13, 7:52 AM
#11

#10 Hur många procent kan ha sina barn hemma utan förskola? Undrar var du fpr det ifrån att andra skulle kunna vara hemma mer? Kan säga att jag lever långt ifrån lyxigt och måste ändå jobba mycket. Just för att ha råd med barnen. Hade jag inte haft barn skulle jag nog knna gå ner till halvtid. MEN sen ska man väl tänka på också hur man vill leva som pensionär?! Jobbar man inte lär man inte ha råd vara hemma alls som gammal. Det hör liksom ihop.

Jag tror att många barn har mkt mer glädje av förskolan än tv och dator hemma….

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
11/7/13, 12:40 PM
#12

#11 för att jag känner många som har det gott ställt och som väljer att lämna sina barn på förskola och arbeta heltid istället för att prioritera annorlunda. Jag vet även många andra hemmaföräldrar som fått välja bort vissa saker för att kunna stanna hemma. Hur man väljer att prioritera och vilka möjligheter man har präglar valen man tar med sina barn. Alla väljer att göra vad som passar dom bäst vill jag tro. Det här är absolut inget sätt för att försöka slå dig på fingrarna. Du gör vad som passar dig och dina barn bäst, utifrån dina möjligheter :) "Jag tror att många barn har mkt mer glädje av förskolan än tv och dator hemma…." Fast för att man är hemma måste ju inte barnen sitta framför en TV eller dator ;) Vi hittar tex på saker i stort sett varje dag. Går på öppen förskola 3ggr i veckan, är ute och leker, ute och går, hälsar på mor och farföräldrar, åker och handlar tillsammans. Skillnaden är väl att vi sällan måste stressa till något :) På kvällen tittar vi ganska ofta en liten stund på TV, men det tror jag knappast är speciellt för hemmabarn ;) Och än är dottern inte så gammal att det fortfarande finns jämnåriga som inte börjat på förskola, men de flesta i min omgivning har tyvärr börjat planera för det nu.. Det är ju synd för då får vi färre barn att leka med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
11/7/13, 12:54 PM
#13

Jag hade jättegärna stannat hemma några år med Molly. Men det är inte ekonomiskt möjligt för oss.

Vi har ingen möjlighet att leva på en lön eftersom ingen av oss tjänar så mycket att bara en behöver jobba. Ändå lever vi verkligen inte lyxliv, åker aldrig på utlandssemester, äter ganska billig mat, har inga dyra hobbysar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Zorita]
11/7/13, 1:54 PM
#14

Personligen ser jag fram emot att få börja jobba. Jag älskar min son, men att ha ett kul jobb är viktigt för mig. Dessutom planerar vi att ha fler än ett barn, så det skulle bli väldigt många år jag fick stanna hemma om vi gjorde så. Jag tror min son mår bättre av att vi mår bra. Dessutom vill vi gärna ha pengarna för att kunna bo lite bättre och ha råd med resor och roliga aktiviteter. Att kunna resa och sånt är viktigt för oss, och det är inget jag skulle ge upp bara för att gå hemma. Fast nu bor vi på ett ställe där jag inte kan få jobb (och jag har redan gått hemma i fyra år så det kryper i kroppen på mig!) Därför tittar vi nu på att flytta tillbaka till Sverige. Har inte riktigt funderat på förskola, men små grupper är viktigt och att vi trivs med personalen där.

[Thiah]
11/8/13, 6:10 AM
#15

Jag har inte ens ruvat färdigt vårt barn men funderar ändå på daghem. Har ingen bil så närheten är viktigt och sen är det viktigt för oss att det är ett svenskspråkigt daghem. Här i helsingforsregionen finns en hel del svenska dagisar med lite olika tankesät så vi får se. Men vi ska hursom försöka vara hemma tills hen är 15 månader, sen få vi se hur vi klarar oss.

AnnaFagerell
11/8/13, 6:40 AM
#16

#12 Då vänder vi på det… jag vet massor av barn som sitter hemma med dator och tv. Dessa skulle behöva vara på fritids istället för att åka bussen hem och vara ensamma med tv, dator och chips.

Många kan inte vara hemma i flera år med sina barn. Och själv anser jag det ganska dumt för sin egen del att vara det också. Man behöver själv stimuland. Man behöver arbeta för att få hyfsad ekonomi även som pensionär.

Jag tror det är många fler som har svårt med ekonomin utan att unna sig lyxgrejer. De som kan stanna hemma är nog ganska ovanliga. Även om du råkar känna fler och vara en av dem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
11/8/13, 8:38 AM
#17

#16 "Då vänder vi på det… jag vet massor av barn som sitter hemma med dator och tv. Dessa skulle behöva vara på fritids istället för att åka bussen hem och vara ensamma med tv, dator och chips." Jag trodde diskussionen gällde förskola eller att vara hemma TILLSAMMANS med sitt barn :) Inte att skolbarn sitter hemma med sina datorer, chips och TV. Det är en helt annan diskussion. "Många kan inte vara hemma i flera år med sina barn. Och själv anser jag det ganska dumt för sin egen del att vara det också. Man behöver själv stimuland. Man behöver arbeta för att få hyfsad ekonomi även som pensionär." Visst är det spännande att man kan och får ha olika åsikter :) Jag stannar hemma för mitt barns skull samtidigt som det känns rätt för mig. Jag säger inte att det skulle kännas rätt för andra. Både jag och sambon är hemmabarn, likaså flera av hans och mina kusiner. Våra föräldrar är otroligt stöttande då dom är nöjda med sina val. Att ha sitt barn hemma innebär heller inte att man aldrig arbetar. Hur man löser det med arbete brukar skilja från familj till familj. Den som är hemma kanske arbetar några kvällar/ helger i månaden eller kanske pluggar under tiden :) "Jag tror det är många fler som har svårt med ekonomin utan att unna sig lyxgrejer. De som kan stanna hemma är nog ganska ovanliga. Även om du råkar känna fler och vara en av dem." Det tror jag absolut! Det finns nog många som önskar att de kunnat stanna hemma längre än vad de har möjlighet till. Men jag tror också att många skulle ha den enonomiska möjligheten att vara hemma lite längre än vad de är. Eller inte ens tänker på att vara hemma är en möjlighet för att detta med förskola är normen. Men jag respekterar deras val också. Jag har bara gett en annan infallsvinkel på det hela. VILL man vara hemma längre så kan man tex besöka hemmaföräldrars nätverk och läsa om hur andra föräldrar löst det ekonomiskt. Alla gör vi ju val utifrån vår egen situation. För mig är det jätteviktigt att slippa lämna mitt barn på förskola de första åren, för andra är det inte viktigt alls. Så det beror på vad man själv har för tankar runt det. Och i vissa kommuner kan man även få ut vårdbidrag för att vara hemma :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
11/8/13, 1:36 PM
#18

Vi hoppas oxå kunna ha bartnen hemma lite längre. Till 2-3 års ålder. Båda föräldrar tycker mycket mer om att vara hemma än att jobba:D 

Vi bor i eget hus vilket ju är sjukt mycket billigare än hyresrätt tyvärr, orättvist, så vi klarar oss mycket väl på en inkomst och har även planer på hur vi ska klara pensionen senare.

Men iaf, sen när barnen närmar sig treårsåldern vill jag gärna ha dem på förskola iaf viss tid för att de ska få lära sig socialt samspel i stora grupper i god tid till skolan. Själv var jag hemma tills jag var fem och det tog några år innan jag hittade vänner.

Sen förskola kommer vi enbart välja utifrån vilket läge som är mest praktiskt för oss. Jag har inte hört något illa om något ställe i vår lilla kommun.

AnnaFagerell
11/8/13, 4:03 PM
#19

#17 för att jag tänker att det börjar med att man är hemma med sina barn och sedan när de kommer upp i ålder ska de också vara hemma…

Blir dock lite irriterad för du anser dig veta att andra familjer kan vara hemma längre, undrar vad du grundar det på? Skulle gärna bytt lön med andra, och varit hemma längre med mina barn.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
11/8/13, 4:37 PM
#20

#19 jag tror du drar egna slutsatser om saker jag inte skrivit. "för att jag tänker att det börjar med att man är hemma med sina barn och sedan när de kommer upp i ålder ska de också vara hemma…" Det där är ju bara en helt personlig spekulation/fördom från din sida. Varför skulle det vara högre procent hemmabarn som är hemma själv och sitter framför datorn och TVn och äter chips? Jag skulle säga att risken är högre hos barn som inte har föräldrar som egentligen bryr sig. Missuppfatta nu inte detta som att de som väljer förskola inte bryr sig, utan de som- oavsett om dom är hemma eller har sina barn på förskola 40 + timmar per vecka- inte bryr sig speciellt mycket om sina barn. Min erfarenhet är snarare att hemmaföräldrar, som väljer att vara hemma med sina barn till största del för barnets skull, är måna om att aktivera sina barn på andra sätt. Men du kanske har andra erfarenheter? Själv har jag erfarenheter från mig själv, mina syskon, sambo med syskon och flera utav våra kusiner som varit hemmabarn, och skulle verkligen inte kunna placera några utav oss i det facket. Skulle snarare säga att vi hela bunten är ganska aktiva. :) "Blir dock lite irriterad för du anser dig veta att andra familjer kan vara hemma längre, undrar vad du grundar det på? Skulle gärna bytt lön med andra, och varit hemma längre med mina barn." Snart ger inte den här diskussionen något mer då du bara verkar välja vissa delar av mina inlägg utan att läsa andra högst relevanta delar.. Jag har ingenstans påstått att du skulle kunnat stanna hemma längre, citerar mig själv: "Du gör vad som passar dig och dina barn bäst, utifrån dina möjligheter :)" Jag har även försökt förklara ett antal ggr att inte alla har den ekonomiska möjligheten, citerar igen: "Det tror jag absolut! Det finns nog många som önskar att de kunnat stanna hemma längre än vad de har möjlighet till." "Alla gör vi ju val utifrån vår egen situation" "Hur man väljer att prioritera och vilka möjligheter man har präglar valen man tar med sina barn." MEN jag tror fortfarande att det finns de som faktiskt har den ekonomiska möjligheten att vara hemma, men som väljer att arbeta ändå. Vad jag grundar det på har jag redan svarat i inlägg #12. Det har alltså ingenting med dig eller din lön/förutsättning att göra. Hoppas att du kan försöka läsa mina inlägg för det de är och inget annat :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: