Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1313 ggr
pernillaa
2013-11-03 20:52

Snabb fråga

Håller på och lägger min son som är 16 månader med hjälp av 5-minutermetoden. Har kört med den tidigare vilket fungerat bra men gjorde uppehåll då han beövde mer bekräftelse och närhet när han började hos dagmamman.
Nu är han helt hysterisk, främst över att han tappat tutten och ropar efter den. Jag hade bestämt att inte göra någonting annat än säga godnatt till honom var femte minut men börjar fundera ifall det vore en idé att ge honom tutten och säga godnatt och inget annat?!
Är samtidigt rädd att han då börjar använda det för att få hjälp från mig, att han kastar tutten då.
Och att det gör honom hoppfull att jag ska trösta honom och blir förvirrad när jag inte gör det.
Vad tror ni?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Ria74
2013-11-03 20:59
#1

Jag är ingen älskare av 5 minuters metoden så jag hade nog gett honom tutten, antar du menar nappen? och tröstat.

Men har du tänkt att köra strikt på 5 minuters metoden så kan det som du säger förvirra honom när sen inte tröstar honom. Svårt det där.

Det är nog antigen det ena eller det andra som gäller. Antingen tröstar du och ger honom tutten eller så kör du strikt med metoden.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
2013-11-03 21:09
#2

Jag som inte gillar 5 minuters metoden,  förstår inte hur man kan låta sina barn skrika sig till sömns. Men överlag så handlar det om att vara konsekvent oavsett metod, alltid samma sätt vill säga.

Tina-A
2013-11-03 22:10
#3

Om han är hysterisk vill han nog ha sin napp och sin mamma som tröstar honom..

_"Är samtidigt rädd att han då börjar använda det för att få hjälp från mig, att han kastar tutten då.
_Och att det gör honom hoppfull att jag ska trösta honom"

Det är ju väldigt smart av honom, att spotta ut nappen för att du ska komma. Självklart gör han det om han vill att du ska komma, han VILL ju att du ska komma och trösta honom. Så gör du det så lär han ju spotta ut nappen för att du ska komma. Han kan ju inte förmedla sig på så många sätt.. Såå går du in och stoppar in nappen fortsätter han säkert spotta ut den för att han saknar sin älskade mamma och vill att du kommer till honom. För att svara på din fråga.

Mitt hjärta gråter när jag läser om föräldrar som frivilligt och utan anledning lämnar sina barn ensamma, hjälplösa och hysteriska…. Men det kanske inte hör hit.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-11-03 22:15
#4

I motsats så ja, om du inte svarar på hans rop och inte kommer in när han ropar efter dig och efter sin napp så kommer han snart inse att hans signaler inte når fram och sluta ropa efter dig eftersom det inte finns någon poäng i det.

Det går att se på barnhem i en hel del länder där det är många spädbarn och få personal. Barnen slutar ropa eftersom ingen ändå lyssnar. Har en vän som adopterat ett sådant barn som var helt känslokall och aldrig grät ens när han gjorde sig illa. Han var så van och barn påverkas så starkt från det som händer tidigt i deras barndom.
Var på en jätteintressant föreläsning om barns utveckling (jobbar inom förskola) där föreläsaren, som var psykolog, berättade att dessa barn på liknande barnhem ofta dör eftersom man helt enkelt avlider och tynar bort utan mänsklig kontakt.
Men självklart INTE att ett barn dör av 5 minuter metoden, missuppfatta mig rätt, men det är ju ändå en intressant tanke att barn mår så dåligt av att inte få sin röst hörd att de tillslut dör. Åter igen, självklart inte bara utav 5 minuter, men det påverkar såklart barnen negativt med alla skadliga stresshormoner som sänds ut när man är ensam och ledsen.

Åter igen, sorry för OT! Jag är färdig nu..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

pernillaa
2013-11-03 22:16
#5

Jag förstår helt och hållet er tankegång. Har skapat en ny tråd där detta kan diskuteras mer genomgående.
Jag tog upp honom tillslut för det blev bara värre. Det är inte läge än riktigt.
Sist vi drog igång detta så tog det 25 minuter första kvällen och då klingade gråten av eftersom och kvällarna därefter var det absolut inga problem. Men den här gången var det annorlunda. Varje gång jag kikade in och sa godnatt blev det ätter värre.
Så vi väntar ytterligare ett tag.
Så nu kan vi lämna den här tråden.
Tack för era åsikter.

Ha en bra dag! // Pernilla

JossanH
2013-11-03 22:32
#6

Tänk bara på att metoder som 5minuters metoden kan göra att han blir ännu mer krävande och behöver din närhet ännu mer. Det kan nämligen bli så att han inte vågar lita på att du kommer när han vill det och därför inte riktigt vågar släppa taget om dig. Sådana saker kan även göra lämning värre då det kan öka separationsångesten. Ska man utföra sådan här metoder tror jag att det är riktigt viktigt att göra det vid rätt tillfällen så att man inte gör situationen ännu värre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: