Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 10933 ggr
Ria74
10/17/13, 8:23 PM

Hur länge koka vattnet till ersättning?

Hur länge ska/bör man koka vattnet till ersättningen?

Jag kokar alltid vattnet, blandar ersättningen och kyler till ättemperatur, men här i Sverige har vi ju rent vatten och snart kommer hon ju att börja äta och dricka annat än ersättning. Till maten rekommenderas det att ge vatten som måltidsdryck och då är det ju vatten direkt från kranen. Därför funderade jag på hur länge man bör koka vattnet man använder till ersättningen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Mabrotnosh
10/18/13, 8:44 AM
#1

Vi har också funderat på det och jag har pratat med BVC och rent logiskt så kan man sluta koka vattnet vid fyra månader då de börjar med smakportioner. Vi kokar ju vattnet för att koka bort eventuella bakterier och de lär väl få i sig bakterier när de börjar med smakportioner. Vissa kokar inte vattnet alls om de har kommunalt vatten. Men jag gör det för att det inte är jobbigt med en vattenkokare där man kan värma vattnet till den temp du ska ha sen.

Gnuttan
10/18/13, 10:00 AM
#2

Våran kille är 7 månader nu och vi kokar fortfarande vattnet till ersättningen men vi blandar det varma vattnet med kallt kranvatten till lagom temp. Vattnet som han dricker när han äter vanlig mat är bara kallt kranvatten som värms i mikron.

Mabrotnosh
10/18/13, 1:25 PM
#3

Vi köpte en vatten kokare som man kan ställa in temperaturen du vill ha på. Vi kommer sluta koka vatten vid 4 månader och då kommer vi koka upp till 40 grader/blanda mat/äta. Nan ska ju blandas i 40-45 grader. semper i 70

[MyCassie]
10/18/13, 2:20 PM
#4

Vi värmer i vattenkokare som stänger av sig automatiskt vid 100 grader.

Ser alltid till att byta ut vattnet i kokaren när det är lite kvar, då kockar jag upp det lilla som är kvar till 40 grader (dricktemp) och häller det i flaskan, sen fyller jag kokaren på nytt och låter den koka till 100 grader.

Sen svalnar det oftast till lämplig grad i god tid för nästa matning, hinner det inte svalna så heller jag rätt mängd vatten i flaskan och sen kyler jag ner vattnet genom att ställa flaskan i en kastrull med iskallt vatten.

Använder denna termometer för att avgöra temperatur.

Ria74
10/18/13, 4:34 PM
#5

Jag kan inte ställa in min vattenkokare utan det kokar upp vattnet och sen brukar jag låta det svalna lite och blandar i pulvret och sen ner i en bytta med kallt vatten.

Jag använder ingen termometer när jag kollar så tempen är lagom för att ätas utan jag provar genom att spruta in lite i munnen på mig själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
10/18/13, 6:17 PM
#6

#5 Jag ställer inte in vattenkokaren. Många vattenkokare slår av vid 100 grader per automatik.

Annons:
Upp till toppen
Annons: