Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 2704 ggr
Tanjis
10/16/13, 7:34 AM

varför ska man skaffa barn

Jag är kanske väldigt hård nu men jag förstår inte varför man ska skaffa barn och har aldrig någonsin förstått det. Jag tycker bara att det är fruktansvärt egoistiskt att sätta ett barn till denna värld som bara tycks bli oroligare för var dag som går och och miljön blir bara sämre och sämre. De flesta har det i sig att föröka sig vilket alla djur har men är inte jorden redan överbefolkat av det absolut värsta djur som finns: människan! Jag tycket så hemskt synd om barnen som växer upp i en sressad och jäktig miljö, allt ska gå så fort och barn är känsliga för sådant och stressen bidrar även till fler konfliktet i familjer och statistiken på barn som mår psykiskt dålig är alldeles för hög! Varför ska man egoistiskt skaffa egna barn när det finns så många barn som antingen behöver fosterföreldrar ellet adopteras. Har precis läst ett inlägg om en mamma som ångrar att hon blev mamma och drömmer sig tillbaka till en tid av fester och sena nätter och känner därför att jag behöver få ut min åsikt! PS: jag är steriliserad och kommer adoptera i framtiden.

Annons:
Mabrotnosh
10/16/13, 9:24 AM
#1

Vissa adopterar och andra inte. Jag har en dotter skulle kunna skaffai tre barn två egna och adoptera en. Men ska man tänka som dig så skulle inga barn bli gjorda alls. Sen kan man tänka som så att varför ska man leva om man nu ska hård dra det. Sen skaffar väl folk egna barn för att det är lättare än att adoptera om du läser om alla regler och krav som man ska uppfylla och tiden det tar så kanske du förstår bättre.

[Zorita]
10/16/13, 9:41 AM
#2

Tala för dig själv, jag tycker det är en fantastisk värld och ser fram emot att få visa min son allt det fina som finns i den. Visst kan saker förbättras, och i min uppfostran av min son kan jag bli del av det förbättringsarbetet. Jag kommer att göra mitt bästa för att han inte är stressad, så han växer upp till att bil en stark och lycklig kille som får njuta av vår fina värld själv. Men jag förstår inte riktigt. Du tycker synd om barn som växer upp stressade. På vilket sätt hjälper det med adoption då? Adopterade barn riskerar ju samma sak? Bäst då att inte ha barn överhuvudtaget, tänker jag, om du är orolig för stress inom familjen. Men visst är det egoistiskt att skaffa barn! Allt vi gör är egoistiskt egentligen. Det är synd om mamman och barnet där hon ångrar sig. Själv ångrar jag inte mitt val att skaffa barn en enda sekund. Det är tvärtom något av det bästa jag gjort! Han är min lilla chans att förbättra världen, för jag kan uppfostra honom till att bli en bra människa. Våra barn är trots allt framtiden.

Ria74
10/16/13, 10:10 AM
#3

Jag har alltid vetat att jag ville bli mamma, om om det sen var ett biologiskt eller ett adopterat barn spelade inte mig någon roll. Men jag är självisk nog att vilja uppfostra och ta hand om ett barn

Nu fick jag ett biologiskt barn för några månader sen och det är det bästa som har hänt mig. Jag hoppas kunna uppfostra henne till en stark och lycklig individ.

Att få adoptera är ingen självklarhet. Det finns många orsaker till att man eventuellt inte anses lämplig som adoptivförälder.

En vän till mig har en kronisk sjukdom, inte allvarlig och inte dödlig. Men hon anses inte lämplig som adoptivförälder. Hennes sambo har övervikt  och anses därför inte heller som lämplig. Dessutom är dom inte gifta och många länder godkänner endast adoptioner till gifta par och då ska dom ha varit gifta i vissa år. Så det är inte så enkelt att "bara" bestämma sig för att adoptera.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tanjis
10/16/13, 11:00 AM
#4

#2 om man adopterar ett barn så är det ju redan fött och kommer troligen utsättas för hemskheter då ungen redan är född och stress är kanske bättre än svält och fattigdom.

Tanjis
10/16/13, 11:03 AM
#5

#1 men det är väl bra att nån tänker som jag… jorden är överbefolkad som det är så det skulle nog inte skada om mindre barn föddes…

JossanH
10/16/13, 11:42 AM
#6

Allt är väl mer eller mindre en extremt självisk handling. Skaffa husdjur, barn, spendera pengar på onödiga saker, åka bil, slänga mat, äta kött. Allt bidrar ju till en sämre planet på ett eller annat vis. Jag tänkte som dig för runt 10 år sedan. Hur ska jag möjligen kunna sätta fler liv till denna planet? Men sedan försökte man göra saker bättre. Se saker mer positivt. Se det vackra i världen. Kanske just mina barn kommer växa upp och göra skillnad för en bättre planet? Stressen försöker vi minska genom att leta hus ut på landet, hoppa över förskola de första åren och lära barnen lära sig att ta hand om djur och natur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Destany
10/16/13, 1:00 PM
#7

Att få min son är det bästa som hänt mig. Om jag måste välja mellan honom o att festa så väljer jag honom tusen gånger om. Han ger mitt liv mening. Jag accepterar att alla inte vill ha barn så det e ju bara att acceptera att vissa vill ha barn.

[WickedAlly]
10/16/13, 3:52 PM
#8

Jag instämmer i att världen kan vara hemsk, men min omgivning, som också kommer bli mitt barns omgivning är inte så hemsk. Alla världens katastrofer lurar inte utanför ytterdörren. Min omgivning är snarare rätt fin, jag har allt jag behöver och kärleksfulla människor kring mig som bryr sig om mig och mitt kommande barn. 

Kanske drivs jag enbart av våra naturliga instinkter, att det är min kropp som säger till mig att föröka mig men barnet är så oerhört efterlängtat. Som andra skrivit i tråden så vill jag uppfostra mitt barn till att bli en stark och lycklig individ. Om han eller hon kommer göra världen till en bättre plats i framtiden återstår att se, men jag vet att den lille kommer göra mitt liv bättre i alla fall. Och jag kommer göra allt jag kan för att ge mitt barn det bästa liv jag kan, hur stressigt man har det kan man ju faktiskt själv till stor del påverka. Livet blir ju vad man gör det till. 

Adoption är fint, många barn blir ju räddade från misär, men det är inte något som passar alla. Jag vill ha biologiska barn, jag vill bära fram mina barn och ja, det är antagligen väldigt egoistiskt. Jag känner inte alls att jag skulle kunna knyta an till ett adopterat barn, det är en sådan där känsla man inte riktigt vet vart den kommer ifrån, den bara är där. Så i mitt fall hade det nog inte vart bättre att adoptera, varken för mig eller för barnet.

AnnaFagerell
10/16/13, 5:56 PM
#9

Jag har tre barn och skulle gärna ha fler om det inte fanns käppar i hjulen för det. Mina barn lever inte i en stressad värld. Man väljer hur man vill leva. Det är bara att acceptera hur andra lever.

Istället för att gå på ett hyfsat rikt land med dina kommentarer kanske du skulle nå ut till den världen där du skulle vilja adoptera barn ifrån istället. Det är väl ändå där man ska sluta föröka världen?!

Är egentligen en ond cirkel med adoption. Ju fler som adopterar, desto fler barn tillverkas. Lite som en fabrik.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

smurfis
10/16/13, 9:40 PM
#10

Man väljer ju själv hur man lever och vilken miljö man skapar för sin familj och sina barn. För mig är barnen den största gåvan av dem alla och mitt liv är så mycket rikare med dem.

Men barn är inte för alla och vill man inte ha barn ska man inte heller skaffa sig barn. Jag har alltid vetat att jag vill bli mamma och längtat efter barn. Adoption är inte alltid en enkel process, det tar väldigt lång tid, man ska bli godkänd, man ska ha råd. Det är inte så enkelt som det kanske låter alla gånger.

[Thiah]
10/17/13, 5:02 PM
#11

Barnen behövs för att göra vår/jordens framtid bättre. Att tro att man löser världens problem genom adoption är fel. Det gäller att komma åt kärnan i problemen och utrota fattigdom och miljöförstörelse. 

Sen ska folk komma ihåg att adopterade barn behöver oftast väldigt mycket mera av sina föräldrar. Det är ofta avtrubbade barn utan en klar bakgrund som man får hem. Jobbat med flertalet adopterade inom dagvården och det är resurskrävande. (och självklart ska dom få den hjälp och det stöd dom behöver). 

Jag kan absolut tänka mig att adoptera men jag vill börja med att få ett biologiskt. Skulle inte våga ta mig an ett adoptivbarn utan att ha kunskapen från ett biologiskt och förhoppningsvis helt friskt barn först. 

Sen tror jag även att de värderingar som vi ger våra barn kommer rädda planeten. Att lära dem hållbar utveckling och att ta hand om det som finns samt se skönheten i att låta naturen vara är en bit på väg.

Upp till toppen
Annons: