Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 2678 ggr
Ria74
2013-10-07 21:46

Har ni vaccinerat era barn?

Molly ska få sin första vaccination nästa vecka och jag pratade med en annan mamma som sa att hon inte tänkte vaccinera sitt barn alls.

Därför tänkte jag fråga hur ni har gjort? Har ni vaccinerat mot allt, mot en del eller inte alls? Varför gjorde ni det valet ni gjorde?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2013-10-07 21:48
#1

Vi kommer att vaccinera mot allt. Jag är mer rädd för sjukdomarna än för vaccinationerna och eventuella biverkningar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zorita]
2013-10-07 22:47
#2

Vi kommer vaccinera mot allt.

Destany
2013-10-08 08:07
#3

Har vaccinerat 1 gång när han var 3 mån (är 4 mån nu) o jag kommer vaccinera mot allt. Det e allvarliga sjukdomar man vaccinerar mot o jag vill inte han ska få dem

[AmandaO]
2013-10-08 08:10
#4

Vi har vi vaccinerat henne en gång hittils, när hon var 3månader. Då la vi även till hepatit b. Dom blandade i det i samma spruta så det blev ingen extra spruta. Hon kommer få vaccineras mot allt.

JossanH
2013-10-08 12:09
#5

Jag har valt att vaccinera mot allt, mest för att jag är lite dåligt insatt i vaccinernas biverkningar och för och nackdelar. Det är svårt att sätta sig mot normen, men jag dömer ingen som väljer att göra annorlunda!! När svininfluensan härjade vaccinerade jag mig inte men min sambo gjorde.. Ju mer man läser om det vaccinet ju mer säker är jag på att jag själv gjorde rätt val. Man ska alltid vara skeptisk tycker jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

regskylt
2013-10-08 12:54
#6

Vi vaccinerar mot allt förutom svininfluensan och andra influensor. Det var jobbigt att stå emot normen 2009 när ALLA vaccinerade sina barn. Vi resunerade att vi inte ville vaccinera vårt barn med ett vaccin som inte var tillräckligt beprövat. Det var värt det känner vi när det i efterhand har kommit upp en massa skit om det.

Annons:
[Rödluvan]
2013-10-08 12:56
#7

#6 Vadå, var det någon som påpekade det?

JossanH
2013-10-08 13:26
#8

#7 även som vuxen som valde bort svininfluensevaccinet så fick man höra mycket om hur extremt oansvarig man var.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Rödluvan]
2013-10-08 13:51
#9

#8 Oj, jag hörde inget sådant.

[MyCassie]
2013-10-09 23:07
#10

Vi har vaccinerat två gånger hittills, en gång vid 3 månader och en gång nu vid 5 månaders ålder. Hon är vaccinerat mot allt inklusive hepatit vilket är ett vaccin man får välja att lägga till själv. Kommer fortsätta vaccinera mot allt men jag skulle aldrig ge henne vaccination mot tex svininfluensan, inte ens jag själv är villig att ta den.

orsakverkan
2013-10-10 10:40
#11

Vaccinerat mot allt plus TBE

Rutan_
2013-10-12 23:53
#12

Vi har vaccinerat vår son mot allt.

Velinga1984
2013-10-13 10:26
#13

Sonen är vaccinerad mot allt utom mot svininfluensan och likande influensa-sprutor. Jag tänker inte ge mina barn nånting som är dåligt beprövat, och som visade sig ge mer biverkningar än vad det gjorde gott. Jag tar inte heller mot de olika influensorna.

Jag fick också höra hur oansvarig jag var som vägrade ge mot svininfluensa men mitt barn=mitt val. 

Sonen kommer vaccineras mot TBE när han väl går med på att ta sprutor (just nu har han en fas där han är spruträdd 😕)

Annons:
AnnaFagerell
2013-10-13 18:42
#14

Alla tre barnen har fått alla sprutor som erbjuds. Min yngsta har fått pnemunockock vacc också vilket är ganska nytt. Alla tre har fått svininfluensa pga mitt jobb på gård.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rutan_
2013-10-14 19:44
#15

Men influensavaccin mm ingår inte i basen. Det är väl basen ts menar, eller? För det är de vanliga vaccinationerna jag menar i alla fall.

AnnaFagerell
2013-10-15 05:44
#16

#15 TS skriver har ni vaccinerat mot allt…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kimpa
2013-10-27 21:55
#17

Våra barn är vaccinerade mot allt bortsett från svininfluensan, som vi inte heller vaccinerade oss mot.

exitingsvillemo
2013-10-30 12:19
#18

vår son har fått alla vaccinationer, är mer rädd för sjukdomarna än för ev bieffekter av vaccinet.

JossanH
2013-12-02 10:04
#19

Nu har jag satt mig in lite mer i vaccinationerna, biverkningar och ämnen som kvicksilver och aluminium, läst om många drabbade familjer som fått barn med nervskador, autism, kollapser och andra sjukdomar pga vaccination. Har även läst om företagen som tillverkar vaccinen vi använder, som verkar allt annat än pålitliga. Jag har avbrutit vaccinationerna och kommer inte vaccinera mer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ladydragon
2013-12-02 12:37
#20

#19 är du medveten om dom där studierna i efterhand har visat sig vara felaktiga? 

mitt råd är att du läser på mera och att du är mera kritisk…..

tycker oxå du borde läsa om barnsjukdomarna du inte väljer att vaccinera mot och dess följdsjukdomar 

själv tycker jag det är viktigt att vara påläst men att man då är kritisk och inte bara läser på "om ena sidan" alltså läser på ordentligt både fördelar och risker med vaccinationer och inte bara går på skräckpropagandan som vissa sprider 

min son är vaccinerad och även vaccinerad mot Svininfluensan

Annons:
ChristineL
2013-12-02 13:38
#21

Vi följer vaccinationsprogrammet

PogoPedagog
2013-12-02 15:52
#22

#19 Jsut kopplingen mellan autism o mässlingsvaccinationen är iaf i princip alla numer överens om att det var dåligt gjorde studier som visade ett samband. 

Däremot när dessa felaktiga studierna om ( tror det var på 80-talet) började många skippa vaccinet vilket lett tiull att man ganska nyligen fick ett utbrott av mässlingen i  någon norrländsk ort ( kommer inte ihåg vilken:P)

[Zorita]
2013-12-02 16:18
#23

Det var inte dåligt genomförda studier, det var en helt förfalskad studie. Andrew Wakefield förfalskade resultaten för att tjäna pengar, och han har nu flera tusen sjukdomsfall på sitt samvete :( Det finns inte en enda studie som visar att vaccin ökar risken för autism (och många studier som visar att det INTE ökar risken). Däremot finns det mycket som visar på att risken för sjukdomar ökar om man inte vaccinerar, inte bara för ens egna barn men för barn i ens omgivning också.

Mabrotnosh
2013-12-02 16:26
#24

Vi kommer vaccinera mot allt även fast det är hemsk när de skriker och har så ont.

JossanH
2013-12-02 22:38
#25

Jag läser allt jag kommer över ja. Det är ju mitt beslut, så ingen annan behöver ju oroa sig över det ;) Jag kände en klump i magen när hon skulle få de första sprutorna, men var totalt oinsatt för att våga avstå. Man ska gå på sin magkänsla. Du kan vaccinera när barnet är äldre (och fått ett bättre utvecklat immunförsvar) om du ångrar dig, men det är svårare att göra tvärt om..

Sajtvärd på Iller.ifokus

orsakverkan
2013-12-04 11:28
#26

Man ska inte gå på magkänsla. Man ska gå efter den bästa forskningen och informationen som finns tillgänglig. Vaccinera enligt vaccinationsprogrammet om inte särskilda medicinska skäl finns för annat.

Att "läsa allt" innebär att man måste läsa mycket dålig information också. Frågan är om alla har kunskap och förmåga att bedöma så mycket information på ett användbart sätt. Jag skulle inte klara av det själv.

JossanH
2013-12-04 13:02
#27

#26 att vaccinera är frivilligt. Då får man alltså själv välja hur man vill göra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
orsakverkan
2013-12-04 13:50
#28

#27 Självklart får man välja. Men alla val är inte lika bra.

JossanH
2013-12-04 14:11
#29

#28 alla val passar inte alla och är därför inte lika bra. Man gör ju de val som är bäst för sin egen familj. Det val som är bäst för mig behöver inte vara bäst för dig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

exitingsvillemo
2013-12-04 22:54
#30

#29 fast i en fråga om vaccinationer kan man ju inte resonera så. vaccination eller ju antingen bra eller dåligt, det är ju inte olika för olika familjer.

Är det dåligt så är det det för alla och är det bra så är det bra för alla.

orsakverkan
2013-12-05 11:01
#31

#29 Bara för att DU gör ett val för DIN familj betyder det inte att valet är det bästa.

Mabrotnosh
2013-12-05 11:05
#32

Nej men det valet är det bästa för hennes familj. För min familj är det bästa valet att vaccinera. Massor med barn blir vaccinerade varje dag och skulle det vara allt för hemskt att vaccinera hade man hört massor om det på nyheterna och det gör vi inte så tror inte det är så farligt. Vaccinerar hellre än att mitt barn blir sjuk i någon av dessa sjukdomar.

JossanH
2013-12-05 12:02
#33

#30 och #31 fast jag anser att ni har fel. Det är klart att vi har olika åsikter och "tycker" och "tror" helt enkelt olika. Självklart skulle jag kunna sitta och propagera för vad jag tror eftersom jag gör val som känns säkrast för oss. Men nu vet jag att ni inte vill det för ni gör vad som känns säkrast för er. Jag ser faktiskt ingen större skillnad med det som att vissa ger köpegröt för barnets bästa medan andra avstår köpegröt av samma anledning. Det finns positiva och negativa sidor med ALLT, vilka som väger över och känns viktigast kan variera mellan olika personer. Det är ju inget konstigt med det. Som en liten parentes kan jag nämna att dessa "livslånga" vacciner inte alls alltid är livslånga. Man får inte tro blint på att en spruta gör en immun för så enkelt är det inte. Själv blev jag vaccinerad som liten men hade inga antikroppar mot röda hund när jag blev gravid. Samma sak med en vän till mig.. Och många fler jag diskuterat detta med. Det finns även vaccinerade människor som tex drabbats av kikhosta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2013-12-05 12:03
#34

Det är aspekter som JAG anser är viktigt. Att ni tycker annorlunda är helt fine med mig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Ketang
2014-09-16 12:57
#35

Jag har en vaccinerad flicka som fick en skadad tarm av vaccinet. Efter det har jag studerat vaccin i flera år och minsta flickan är inte vaccinerad. Här blir det inte en enda spruta till! Det finns MYCKET information om vaccin och dess biverkningar och sätter man sig in i detta noga så slutar man att vaccinera. Läs/titta på länkarna så får ni en liten inblick i hur det här med vaccin, lurade läkare och media faktiskt fungerar.

Andrew Wakefield hittade ett samband mellan Autistiska barn och MMR (Svenska MPR) vaccinet. https://www.youtube.com/watch?v=GMEbs5zvywc

http://vimeo.com/user5503203/review/103711143/91f7d3d4d8

Troy2012
2014-09-16 13:48
#36

Vi har två ovaccinerade barn. Vi valde också att noga gå igenom mkt forskning för och emot vaccin efter skador på barn av vaccin i vår närhet.

JossanH
2014-09-16 13:59
#37

#35 ja, det är ju en hel del saker som kommit fram senaste tiden gällande vaccin och autism och hur CDC har mörkar och ändrat forskning till sin fördel. Det finns visst kopplingar till autism trots allt.. Jag står fortfarande fast besluten att vi gjort rätt som avbrutit alla vaccinationer och inte kommer vaccinera vårt senaste tillskott. Tarmskador verkar inte vara ovanligt. Har själv en vän vars 3 månaders bebis fick sin spruta för drygt 1 vecka sedan och efter den känner hon inte igen sin bebis. Hon sover oroligt, har svårt att koppla av och verkar nästan hyperaktiv. Jag hade inte nämnt för henne att vi inte vaccinerar utan hon började fråga runt om vad vi haft för biverkningar.. Har även en annan kompis som tog första sprutan av HPV-vaccinet men fick domningar i armen som häll i sig många veckor efter sprutan. Hon vågade aldrig ta andra sprutan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jossne
2014-09-16 14:12
#38

Vi väljer att avstå vaccin och kommer fortsätta att avstå. Anser att det är för stora risker med att vaccinera.

Jera
2014-09-16 14:14
#39

Ni som säger att ni vaccinerar era barn fullt enligt vaccinationsprogrammet, tar ni själv boosters då också? Om man läser officiell fakta om vaccinerna, skyddar vissa bara i 5 år (t ex HPV), och ingen livet ut, vad jag har hittat. Sedan undrar jag också varför man vaccinerar en baby mot Hepatit B. Har inte fått klar info där. Hepatit B finns knappt i Sverige, och de få fall som finns är nästan uteslutande narkomaner. Sedan smittar det bara via blod och sex. Inte många bebisar som har oskyddat sex eller delar sprutor med narkomaner. Själv har jag inga barn att vaccinera, men har själv slutat ta sprutor.

Ria74
2014-09-16 14:24
#40

#39 Hepatit B har vi inte vaccinerat emot eftersom vi inte var i någon riskgrupp för det.

HPV har jag själv inte heller tagit eftersom jag är helt enkelt för gammal. Det fanns inte när jag var i rätt ålder för vaccination.

Jag tar däremot influensavaccin varje år. Dels för att jag jobbade på förskola med barn som inte kunde vaccineras av diverse orsaker och ville inte riskera att smitta ner dom och dels för att vi har kroniskt sjuka i familjen som inte heller kan ta vaccination och som kanske inte överlever en influensa.

Dom sprutor vi tar är dom som finns i det vanliga vaccinationsprogrammet för barn. Jag är väldigt rädd för en del sjukdomar som har fruktansvärda följder och livslånga handikapp t.ex polio.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ketang
2014-09-16 14:26
#41

Ni som vaccinerar era barn mot en eller alla sjukdomar som vaccin erbjuds emot. Har ni läst bipacksedeln om innehåll och biverkningar? Hur väl insatta är ni i detta med vaccin överlag? Hur mycket har ni engagerat sökt information om vad som kan hända om man vaccinerar?

En grej till, ni som vaccinerar och tror stenhårt på att det är bättre än att avstå, hur vet ni att ert barn inte är känslig/allergisk mot något i vaccinet? Har ni gjort allergitester för att förhindra en anafylaktisk chock i samband med vaccin?

Har ni som väljer att vaccinera era barn läst statistiken på sjukdomarna? Vet ni att sjukdomarna som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn minskade kraftigt redan INNAN vaccinen kom? Har ni funderat över varför sjukdomar som vi INTE vaccinerat mot som ex Scharlakansfeber minskat kraftigt helt utan vaccin? Ni som är livrädda för ex stelkramp, har ni läst statistiken som visar att vi har max 1-2 fall/år i Sverige och att större delen av vår befolkning går helt utan skydd efter som det sällan är så att man uppdaterar sitt skydd.

Har ni funderat på varför man inte vaccinerar sig mot mässling, påssjuka, rödahund, polio, kikhosta osv som vuxen? Vaccinen håller inte i hur många år som helst, så var är alla insjuknade vuxna i dessa sjukdomar???

Annons:
Ketang
2014-09-16 14:34
#42

#40 Har du läst om Polio? 1% av alla som fick Polio fick förlamnings symptom. Dessutom så smittar det via förorenat vatten och avföring vilket vi inte har i Sverige. Vården är extremt duktiga på att skrämma upp folk som inte tänker själva tyvärr. Forska i detta med vaccin själva så förstår ni sammanhanget bättre sen.

Och dessutom så vet ni väl att en nyvaccinerad kan smitta andra! Så om du vill skydda barn på förskolan och andra i din närhet ska du absolut inte gå och låta någon spruta in virus i kroppen!

Ria74
2014-09-16 14:47
#43

#42 Jag har sett polio på nära håll, denna kvinna har grava förlamningar kvar efter sin polio.

Jag har läst på om vaccin och väljer att vaccinera ändå.

Difteri t.ex är en dödlig sjukdom.  Även stelkramp är en otäck sjukdom som inte är så svår att få. Med invandring i Sverige samt att vi reser till andra länder gör att vi utsätts för smittorna igen.

Jag tror att du måste läsa på om vaccin eftersom du tror att man kan smitta andra genom att själv bli vaccinerad.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

exitingsvillemo
2014-09-16 14:58
#44

#41 jag antar att du aldrig gett dina barn ngt som kan framkalla en allergisk reaktion?! 

Du säger att vården skrämmer upp ovetande människor, hur menar du? Att vårdpersonal medvetet lurar folk att ge sina barn vaccin? Av vilken anledning? Vad skulle dom vinna på det?

Ketang
2014-09-16 15:46
#45

#43 Jag har sett en kille köra ihjäl sig i trafiken, det betyder inte att alla som åker bil kommer att dö. Jag har sett MÅNGA vaccinskadade barn och vuxna, varför att ett poliofall värre än våra vardags sjukdomar som autism, diabetes osv där barnen lider av allvarliga problem livet ut för att någon aktivt valt att spruta i dom aluminium och formaldehyd mm.  Visa mig gärna EN källa som bevisar att en ny vaccinerad inte smittar andra, speciellt om man vaccinerats med ett levande vaccin.

#44 Inte giftiga saker som kan skada dom nej, varför skulle jag göra det? 

Svara gärna på varför vi inte har epidemier av polio, difteri och stelkramp mm nu för tiden med tanke på att man bara vaccinerar sig mot detta i yngre åldrar men väldigt sällan i vuxen ålder. Vaccin fungerar bara (om dom nu fungerar) i några år, så MÅNGA går utan skydd…varför blir dom inte sjuka?

Ria74
2014-09-16 16:04
#46

#45 Varför är du så aggressiv? Du får hemskt gärna låta bli att vaccinera dina barn, men låt mig vaccinera mitt.

Det går väl inte riktigt att jämföra att dödas i trafiken och att vaccinera sitt barn. Jag har aldrig sett ett vaccinskadat barn eller vuxen, men det betyder inte att jag inte tror att dom finns.

Visa mig en källa på att man smittar som nyvaccinerad istället. Min källa är läkare och vårdpersonal. Många barn vaccineras med avdödat vaccin och smittar därför inte. Men du menar alltså att det är bättre att jag smittar någon på förskolan med influensan än att jag vaccinerar mig och skulle teoretisk kunna smitta någon som du säger.

Vi har inga epidemier eftersom många vaccinerar sig. Många sjukdomar slår oftare mot barn än mot vuxna. Hur långt skydd det är på difteri och polio vet jag inte, men på stelkramp finns det både vaccin som håller i 10 år och som håller i 30 år. Själv är jag vaccinerad mot stelkramp för mindre än 10 år sedan efter ett otrevligt kattbett.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2014-09-16 16:09
#47

#45 Här finns en länk där du kan läsa mer om vaccin för barn: http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccinationer-av-barn/

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Troy2012
2014-09-16 17:35
#48

Man kan också gå in och läsa här.

http://vaccin.me/

Annons:
Ria74
2014-09-16 17:48
#49

#48 Det finns en rad felaktigheter på den sidan så jag hade inte vågat lita på artiklarna där rakt av. Men visst kan man läsa och begrunda.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2014-09-16 17:50
#50

Även här är en länk där man kan läsa mer om vaccinationer: http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/vaccinationer/

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Troy2012
2014-09-16 18:57
#51

Man kan också läsa på http://www.nvic.org/

JossanH
2014-09-16 19:24
#52

Mest kända dödsfallet i difteri måste väl ändå vara Anna Wahlgrens barn som fick det utomlands. Det barnet som var senast vaccinerad mot difteri var det barnet som fick sjukdomen och ej överlevde..

Sajtvärd på Iller.ifokus

jossne
2014-09-16 19:27
#53

Jag kallar absolut de sidorna vinklade. Levande virus kn smitta. Personer som vccineras med kikhosta vaccinet kan bära bakterien i upp till sex veckor och amitta andra utan att det märks. Är det inte konstigt att dr börjar inse detta nu, efter närmare 15 år användning. Det är ju inte direkt en nyhet att ing vaccin är testade för cancer, eller poliovaccinet har ju orsakat cancer hos flera miljoner pch sv40 gårfrån genertion till generation. Visste ni att det dessutom inte finns några studier som jämför vaccinerade med ovaccinerade, mycket forskningsfusk och mörkande. Fråga bvc hur många spännande mikroorganismer som kommer med i filtreringen. Fråga om de gjort några studier hur dna från djur och andra människor agerar i spädbarns kroppar, inte den teoretiska delen som de går på idag. Ja vi använder acellulärt kikhosta vaccin i sverige. http://www.fda.gov/newsevents/newsroom/pressannouncements/ucm376937.htm http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18922486/

Ria74
2014-09-16 19:45
#54

Jag anser att vi alla får själva välja hur vi vill göra med våra barn, det är upp till var familj att bestämma.

Jag skulle aldrig råda någon annan att varken vaccinera eller att inte vaccinera.

För min egen del hade jag aldrig någonsin förlåtit mig själv om mitt barn hade dött i en sjukdom det går att vaccinera mot. Väljer andra föräldrar annorlunda är det upp till var och en. Man ska göra som man känner är rätt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2014-09-16 20:04
#55

Det finns självklart för- och nackdelar på båda sidorna. Men respektera varandras val!

Annons:
JossanH
2014-09-16 20:27
#56

Helt rätt Christine :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2014-09-17 11:52
#57

Ria74 Det är ingen idé för mig att ge dig en massa länkar som bevisar att du har fel, för du skulle aldrig läsa igenom dom ändå. Och det har som sagt tagit mig flera år att aktivt söka information om detta för att komma fram till mitt beslut.  Jag har lagt upp ett gäng länkar redan, men dom har du inte nämnt. Att du smittar när du är nyvaccinerad kan du själv se på Fass bland annat. Jag är inte aggressiv, det förstår jag inte var du fått ifrån. Att länka till sjukvårdens sidor är som att länka till läkemedelsföretagen. Jag hoppas att du själv inser hur tokigt detta är, annars får vi ta upp det också!

Jag ställer frågan igen, efter som vaccinet inte håller mer än några år, varför blir inte vuxna sjuka i ex Polio, Difteri, Stelkramp, Mässling, Röda hund osv? Att många barn är vaccinerade hjälper INTE att hålla dessa sjukdomar borta. Däremot gör rent vatten, bättre inomhusmiljö och bättre kunskap om smittspridning det.

Folk börjar bli mer och mer upplysta och tar större och större ansvar för sina barns hälsa, det ser man tydligt på vaccinationstäckningen, väl pålästa föräldrar har börjat ta avstånd från vaccin.

Här kommer det ett gäng nyttiga länkar för den som vill sätta sig in i detta.

Ketang
2014-09-17 12:01
#58

För att ta in all den här informationen om att vaccin skadar mer än det gör nytta så måste man vara beredd på att släppa hela sin världsbild man byggt upp under hela sitt liv. Det är inte som vi tror, läkemedelsbolagen vill inte att vi ska hålla oss friska, dom vill tjäna pengar. En bra jämförelse brukar vara Livsmedelsverket, litar ni till 100% på dom? Ger ni era barn Becel, Milda och besprutade frukter och grönsaker? Livsmedelsverket styrs av de multinationella företagen och går ut med rekommendationer som företagen tjänar pengar på enkelt förklarat.

Läkemedelsverket utbildar läkare och annan vårdpersonal tror ni att dom får lära sig hur farligt vaccin kan vara under sina 4*45min som dom pratar vaccin på läkarlinjen? Det är en ganska spännande tanke för mig, hur folk tänker. Att man hellre litar på en människa som har läst reklam från ett företag i 4*45 minuter än på någon som efter flera års studier på egenhand där personen ifråga läst både för och nackdelar, sen kommit fram tillsammans med många andra som lagt ner minst lika mycket tid själva, att vaccin orsakar så mycket lidande runt om i världen och gör mer skada än nytta. Och att dessa personer då blir arga och säger att man inte vet vad man pratar om, men läkaren med mindre än 4 timmars reklam läsning HAN/HON kan minsann detta. Litar ni på all reklam lika mycket som ni litar på medicin reklamen? Om jag säljer FitLine eller något annan hälsokostpreparat skulle ni troligtvis inte alls lita på mig även om jag sa att jag lärt mig att detta gör underverk för kroppen och är helt ofarligt, för att företaget som säljer det säger det. Men vaccin och läkare litar ni på? Då är det bara att beklaga och hoppas att era barn inte får astma, allergier, diabetes, kronisk värk, epilepsi, exem eller ännu värre biverkningar när dom får aluminium, formaldehyd och djur DNA insprutat i kroppen.

Jag vill bara väl, för jag har under dom här åren sett för mycket barn som skadats och av vaccin, inkl mitt eget. Och jag vill bara att föräldrar läser på innan dom vaccinerar. Men läs inte bara reklamen på 1177, läs bipacksedeln på fass.se till att börja med och var kritiska! Det är era barn det handlar om. ❤️

Ria74
2014-09-17 12:04
#59

#57 Varför tror du inte jag har läst genom dina länkar. Jag har tittat på alla länkar du har skickat, dock inte dom i sista inlägget eftersom jag inte hunnit än. Men det kommer jag att göra.

Jag har sagt innan att du får jättegärna låta bli att vaccinera dina barn. Men jag kommer att fortsätta vaccinera mitt och lita på läkare och vården vi har i Sverige.

Vi kommer nog aldrig att hålla med varandra i denna frågan, men vi kan respektera varandras åsikter tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ketang
2014-09-17 12:11
#60

Jag respekterar att du vill vaccinera och jag har full förståelse för rädslan för sjukdomarna, det var jag också rädd för innan jag läst på, men jag har väldigt svårt att förstå varför du litar så på vården? Dom utbildas av läkemedelsindustrin.

Ria74
2014-09-17 12:33
#61

#60 Jag litar på vården eftersom jag har haft bra erfarenheter av den.

Har en kroniskt sjuk mor som har fått mycket hjälp. Själv har jag varit förskonad från svåra sjukdomar, men hade en svår förlossning där jag fick superbra hjälp av vården. Har en sambo med en kronisk sjukdom om också har bra hjälp.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ketang
2014-09-17 12:43
#62

#61 Det är ju tråkigt att du inte kan se utanför ramarna av vänliga läkare med "bra piller". Men jag håller tummarna för att dina barn slipper kroniska sjukdomar som biverkning efter vaccination.

Annons:
Ria74
2014-09-17 12:51
#63

#61 Som sagt vi kommer nog aldrig att riktigt hålla med varandra i denna frågan.

För min del önskar jag att ingen förälder behöver se sitt barn få kroniska sjukdomar, biverkningar av vaccinationer eller någon farlig sjukdom som kan sluta med döden.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
2014-09-17 16:56
#64

Dottern är vaccinerad mot allt förutom influensor, hepatit. Hon kommer inte bli vaccinerad mot hpv när det är dags. Sonen ska få sina första sprutor i slutet av månaden, rotavaccinet sa vi nej till, han kommer inte heller få några influensasprutor. Har fått diskutera rejält med ursäkta ordvalet men kärringen på bvc om detta. Hon tycker att vi är oansvariga föräldrar som inte influensavacvinerar eller mot rota. Men tror inte att det är bra att vaccinera mot allt hela tiden. Har bytt bvctant nu dock hon håller med oss.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2014-09-17 17:10
#65

Här är en till som kommer följa det nationella vaccinations programmet. Litar på sjulvården i det här fallet. Däremot kommer vi inte ta influensa sprutan.

Ria74
2014-09-17 17:14
#66

Influensaspruta ger inte jag heller min dotter. Det är bara jag själv som tar den.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-09-17 17:36
#67

Jag har tagit sprutan två gånger pga att jag är i riskzonen med mina lungor. Maken har aldrig tagit. Ungarna på våra dagisar är friska :)

[WickedAlly]
2014-09-18 09:21
#68

Vi kommer också följa programmet samt hoppa över influensavaccinet. Har aldrig vaccinerat mig mot influensa själv heller. Med tanke på hur det gick efter svininfluensan så är jag ju rätt glad för detta kan man säga.

Intehärutandär
2014-09-18 09:47
#69

Jag o min tonåring är vaccinerade emot de vanliga sjukdomarna. Bäbisen i magen kommer få detsamma. Är väldigt viktigt för mig, speciellt med invandringen vi har som dragit med sig "utrotade" sjukdomar i Sverige.

Annons:
soundtrack
2014-09-18 09:54
#70

Vi planerar också att följa vaccinationsprogrammet, men kommer liksom många andra hoppa över influensavaccinet (tar det aldrig själv). Kommer ta mig en rejäl funderare på HPV-vaccinet också… Utöver detta så har lillan även fått tuberkulos-vaccin pga att jag är latent bärare av sjukdomen.

viktoria91
2014-09-18 11:57
#71

Jag har inga barn, dock har jag fått kikhosta trots vaccinering.

[TanatosNyx]
2014-09-18 14:53
#72

Som väl insatt i branschen svarar jag definitivt ja, den dagen jag får barn kommer de att vaccineras enligt vaccinationsprogrammet. Andra vaccin (influensa, ev gardasil mm) är ytterst tveksamt dock.

Det sprids oerhört mycket skrämselpropaganda bland småbarnsföräldrar idag, vilket kan få förödande effekter. Vi har t.ex. stora problem med mässlingutbrott på vårat sjukhus! Så tänk er noga för, innan ni nekar erat barn väl prövat vaccin.

Ketang
2014-09-24 16:30
#73

#72 Väl prövat säger du. Vet du hur dom testar vaccin? Har du studerat deras tillvägagångssätt? I så fall hade du vetat att den placebo man ger i studierna innehåller samma gifter som dom vanliga sprutorna tex aluminium. Dessa gifter ger biverkningar oavsett om viruset finns i sprutan eller inte. Därför ser man inte en ökning av biverkningar av vaccinerade barn. 

Och när du skriver "väl insatt" menar du då att du läst läkemedelsbolagens reklam inkl dom få biverkningar som dom går ut med, väldigt noga då eller betyder det att du har läst mycket från BÅDA sidorna? För i min värld förstår jag inte hur någon som är "väl insatt" kan ha så dåligt med kunskap om dom stora hälsorisker man utsätter en kropp för när man sprutar in rent giftiga kemikalier i den, speciellt inte i små barn som håller på att bygga upp immunförsvaret, nervsystemet osv.

[TanatosNyx]
2014-09-24 16:57
#74

#73 Jag vill påstå att dom mikroskopiska mängder vi talar om här, är klart värt det i jämförelse med riskerna som sjukdomarna man vaccinerar för utgör, ja

Det är en så försvinnande liten mängd vi snackar om, att du nog skulle bli rent förskräckt om du fick veta t.ex. vad fisken på din tallrik innehåller! Eller maten överlag som du tillagar med moderna redskap som släpper både ditt och datt. Vattnet i din kran, deodoranten inne på ditt badrum (hoppas inte det är en antiperspirant) osv… Jag kan hålla på ett tag.

Som en del av min utbildning så ingår att ta del av information om både för och nackdelar, ja. Ganska grundligt dessutom. Läkemedelsbolags reklam säger du? Tvivlar på att det var reklam de använde som föreläsningsmaterial på högskolan (biomedicin).

Vaccin är inte perfekt nånstans, det är det ingen som påstår, ändå argumenterar du som om du blivit lovad ett mirakelmedel, för att sen plötsligt inse att oj, den här grejen var visst inte perfekt… Nej! Det är den inte. Men det är såhär krasst det ser ut idag. Vi kan inte trolla oss magiskt friska. Därför får man välja för eller emot.

JAG anser mig vara väldigt trygg i mitt val, då jag är medveten om vad sjukdomarna vi vaccinerar mot kan få för följder. Polio, stelkramp, påssjuka (ffa riskerna för pojkar) etc…. Nej, jag tvekar inte när jag vet att en normal person konsumerar ca 100mg aluminium per dag. Ska vi kika på vad vaccinet innhåller för mängder?

Ja, jag noterade även att du bara tog aluminium som exempel, men mitt svar är också  ett exempel för att ge dig ett perspektiv på den skräckpropaganda du verkar ha svalt. Jag säger heller inte att det är fel att vara rädd om sina barn, jag själv förfasades ett tag över vaccinerna, framförallt när narkolepsifallen började rapporteras i samband med svininfluensavaccinet. Därför är jag också starkt skeptisk till vacciner som tvingas fram utan att hinna genomgå alla testprocedurer vi faktiskt har idag. Det är då sånt här händer. Inte när det kommer till väl testade vacciner, vilket jag försökte belysa  i #72.

JossanH
2014-09-24 19:58
#75

Jag tycker det blir väldigt missvisande att jämföra ämnen som man sprutar in i kroppen, genom dess skyddande barriärer, med ämnen som man får i sig via tex kosten. Lite som att säga att mjölk är totalt ofarligt att injicera för att det är ofarligt att dricka. Det stora problemet är också att BVC inte alls upplyser om att man kan få allvarliga biverkningar av vaccinen. Det finns tom de som säger att det "värsta som kan hända" är lite feber. Så jag har full förståelse för att man tror att vaccin är ett mirakelmedel utan biverkningar när BVC inte informerar om något annat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2014-09-24 20:52
#76

#75 Det kan jag hålla med om, informationen är överlag väldigt dålig kring vacciner. Mycket tror jag (egenbildad uppfattning) beror på att man är rädd att avskräcka folk ifrån att ta emot vacciner (om man ser till den stora massan så är det värre, då det ökar riskerna för att dessa sjukdomar ska få någon större epedemi). Men det moderna samhället vill ah info, vi är mycket mer måna om att ta reda på fakta själv idag, vilket är bra! Så jag tycker allt att industrin kan hosta upp bättre fakta.

Sen har du givetvis rätt i att det inte är en bra jämförelse mellan kost/injektion i och för sig. Men en del av det vi äter lagras in i kroppen, och det förgiftar lika mycket i slutändan, och det var det jag ville åt. 🙂

Annons:
JossanH
2014-09-24 21:04
#77

#76 att gifter vi får i oss via tex kost eller yttre påverkan i långa loppet förgiftar minst lika mycket, eller ännu mer, än vacciner tror jag absolut. Det jag är orolig över är den samlade mängd gifter som sprutas in på en gång som inte kroppen har fått chansen att värja sig mot, som kan "chocka" kroppen. Och det är bland annat den reaktion som skrämmer mig mest. Sedan finner jag förstås obehag av blotta tanken att olika virus odlas på tex apnjurar som kan föra med sig både dna och oupptäckta virus från apor i vaccinet. Det är nog inget vi borde få i oss på det viset..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2014-09-24 21:50
#78

Kan man inte kringgå att "bägaren rinner över" genom att dra ner på exponeringen på andra områden för att ta emot vaccinet ändå? Det är ju ett ganska värdefullt skydd, med relativt låg halt av skadliga ämnen. 🙂

Mjo, det där med ap-njurar (och testiklar) var en jävla industri som uppmärksammades på 70-talet. Tack och lov fick dom stopp på eländet redan på tidigt 80-tal, då det var ett extremt lidande och vanvård av försöksdjuren. (Ush!).

Vanliga odlingsformer idag är på t.ex. alger (agar-agar, vanligt inom vegan-kost) och för massindustri hönsägg (problem för allergiker! se upp med allergiska barn).

JossanH
2014-09-24 22:23
#79

Jag håller på att göra vår livsstil så giftfri som möjligt men tror inte att det gör någon större skillnad på hur kroppen tar hand om gifterna i vacciner. Eftersom de sprutas rakt in i en cocktail innehållande många olika ämnen så tror jag att kroppen får svårt att ta hand om dessa ämnen oavsett och då immunförsvaret är så extremt komplicerat är jag rädd att man triggar igång immunförsvaret på fel vis så att det kan skada det istället för att stärka det. Visst tror jag att vi tar otroligt mycket stryk av hur vi lever i vårt samhälle och för mig känns det viktigt att försöka stärka kroppen naturligt istället för att försöka "manipulera" vårt immunförsvar med mediciner och vacciner. Jag tror att vi blir svagare och svagare av att göra så, och istället för mer motståndskraftiga blir vi mindre och mindre motståndskraftiga. Det verkar även vara vanligt med reaktioner i form av mag/tarmproblem efter vaccination. Och ser vi till våra husdjur som också flitigt vaccineras så är det ett problem även där. Att kroppen reagerar på vaccin är ju allmänt känt. Biverkningar existerar i allra högsta grad. Man kan börja med att läsa biverkningslistorna i bipacksedeln. Så hur man än gör så kommer man inte undan att det kan vara otroligt skadligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2014-09-24 22:39
#80

#79 Jag förstår hur du tänker och respekterar absolut din åsikt. Det krävs krafttag både här och där i dagens samhälle för att få bukt med våra "välfärdsproblem".

Just angående immunförsvaret är det där en riktigt het potatis som behöver diskuteras. En av de största ämnena som är på tapeten just nu är ju överanvändning av antibiotika kontra multiresistenta bakterier. Det är viktigt att folk reagerar på såna här saker, ställer krav, kräver förbättringar. Som konsument med makt "måste" man vara med och påverka om det ska hända något inom rimlig tidsgräns. Finns ingen efterfrågan finansieras det heller inte särskilt flitigt, vilket leder till sämre forskning (både mängdmässigt och tillvägagångsmässigt).

Ja, biverkningar är allmänt känt, men som det framgår här i tråden så talas det knappt om det, det är hysch-pysh. Det är inget man som konsument bör acceptera. Man har rätt att veta precis vad det är man tar emot. Lika väl som man bör veta vad som  kan hända om t.ex. för många börjar avstå vaccin.

Jag är helt för förbättringar både när det kommer till läkemedelsindustrin, forskning/djurförsök och även livsmedelsindustrin. Allt har mycket större betydelse för våran hälsa än vad som framkommer i dagsläget. Däremot tror jag på att uppmärksamma problem och kräva bättre alternativ, snarare än att sluta konsumera ("varför bättra på något som knappt säljs" blir det i slutändan).

JossanH
2014-09-24 23:37
#81

#80 håller med dig på många punkter, men anser jag något så pass farligt/dåligt så kommer jag sluta konsumera tills dess jag har fått en produkt som jag anser duger eller hittar en bättre/likvärdig av annat slag. Och jag ser ändå en positiv trend i detta tänkande. Mer och mer ekologiskt tex. Och detta gör att jag i första hand vänder mig till naturligt läkande framför kemiskt framställt läkemedel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2014-09-24 23:55
#82

#81 gillar ditt sätt att tänka, men t.ex. stelkramp och polio är två viktiga faktorer när jag tänker på vaccin. Dessa har man inte så vidare bra odds mot om man drabbas, och stelkrampsbakterier finns lite överallt runtomkring oss. För mig vinner där rädslan över att kanske förlora mitt barn.

JossanH
2014-09-25 09:25
#83

#82 jag är faktiskt inte speciellt orolig. Tom på 1177 kan du läsa att de flesta som drabbas av polio (vilket är extremt ovanligt att få) blir bra igen och att det är sällsynt att man för tex förlamningar. Polio sprids även främst genom avföring och förorenat vatten, vilket vi inte kommer i kontakt med här. Ang stelkramp så är även det extremt ovanligt och med tanke på att det vaccinet bara "räcker" i 20 år så lär det vara otroligt många vuxna som går helt utan skydd och ändå är det så pass ovanligt att där bara rapporteras ett fåtal fall per år. Sedan tror jag att man som ovaccinerad har lite större kontroll på hur sår och sjukdomar utvecklar sig och att man faktiskt kan få hjälp av vården då jag hört många skräckhistorier om just vaccinerade människor som fått sjukdomen de vaccinerat sig emot utan att få rätt vård då läkarna helt enkelt tagit för givet att de inte kunnat få sjukdomen pga vaccination. Sedan förstår jag att vi lever med olika värderingar och rädslor. Jag har flera nära vänner som inte ens vetat om att vi valt bort vaccin. Just pga att det kan vara ett otroligt känsligt ämne. Men nu efter ena vännens barn fick en reaktion så har det kommit upp till diskussion. Jag hoppas dock att föräldrarna tar sina beslut grundade på vad de känner är rätt utan att ha påverkats för mycket av mig. Folk måste börja tänka själva!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Rafflan
2014-09-25 14:43
#84

#81 vill bara påpeka att  ekologiskt  är inte så mycket bättre än vanligt kött i det stora hela. Och dem får minst lika mycket mediciner som vanligt kött ;)

Och grödor gödslat med skit från djur som kanske fått mediciner, och kanske ätit dålig mat som innehåller dåliga saker, och sånt kan kommamed ut i avföringen och in i maten som växer på åkern.

JossanH
2014-09-25 16:16
#85

#84 det finns studier som visar att ekologiskt ÄR bättre för hälsan. Sedan att det finns en massa bluff och båg där kan man som konsument inte styra över, man får lita på att det som står på förpackningen är det man får, för vad skulle vi annars äta? Så länge man inte kan odla själv finns där inte mycket alternativ. Ekologiskt (kravmärkt) kött är uppfött på ekologiskt foder. Och en extremt viktig aspekt är att det ställs högre krav på djurhållningen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2014-09-25 16:47
#86

#83 Det är sant. Jag har nog mer tendens till katastroftankar. Skulle aldrig få en lugn stund om min unge flängde runt och skrubbade knäna bland jord och lera ovaccinerad. (Något de flesta vuxna dock inte gör hehe. Men riskgrupper får ju förnyat vaccin, t.ex. militärer).

Det är en risk jag inte lagt så mycket tankar vid, det här med smitta trots vaccin. Ett bra exempel på varför såna här saker alltid är bra att diskutera, att höra vad motparter har att säga. Man kan alltid lära något nytt och ta till sig nya perspektiv.

Ja absolut måste folk börja tänka till, och även lyssna på de som resonerar annorlunda. Det är så utvecklingen går framåt. 🙂 Man kommer inte framåt i utvecklingen genom att bara följa strömmen och säga "ja tack och amen", lika lite som man uppnår något genom att bara tvärvägra utan att ha något vidare motiv med det. (Det märks att du har tänkt igenom ditt beslut att inte vaccinera noggrant, och det är lärorikt/intressant att lyssna på ditt resonemang.).

Rafflan
2014-09-25 22:11
#87

#85 hur många ekologiska gårdar har du besökt vs vanliga köttgårdar? ;)

Men med ekologiskt har det djuren lite bättre ja, och vi bör göra allt vi kan för att djuren ska få det bättre och för att tänka på naturen, men ekologiskt är bara lite bättre, inge "otroligt" som många tror ibland :)

[TanatosNyx]
2014-09-25 22:25
#88

Rafflan: Visst är det väl tvivelaktigt ibland med kalitén på det ekologiska, men någonstans måste man ju börja, visa sitt val. Visa vad marknaden efterfrågar liksom? Det är samma sak där som med vacciner - vi bör ställa krav och tala om vart gränsen går.

JossanH
2014-09-25 22:44
#89

#87 inte har jag fart runt och kollat på massa gårdar, men bodde nära en köttgård ett par år, som inte var ekologisk, och har en ekologisk mjölkgård i närheten som jag besökt ett par gånger. Som jag skrev tidigare så kan man som konsult inte styra över vad som följs och inte följs utan man får lita på att de krav som ställs på ekologiskt kött efterföljs. Att efterfrågan ökar och att det sedan genererar "friskare" kött och bättre djurhållning :) #86 håller med om att diskussioner på den här nivån är givande och intressant :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: