Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 20459 ggr
pernillaa
2013-10-04 07:07

Lämna barnet själv hemma

Vill bara kolla av vid vilken ålder ungefär ni tycker det börjar bli okej att lämna sitt barn ensam hemma en liten stund?
Säg typ en kvart-30 minuter.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
[Tess86]
2013-10-04 09:01
#1

Det beror nog väldigt mycket på barnet. Jag skulle börja med att tänka på två saker. För det första, brukar barnet hitta på mycket bus? Såna bus som kan bli farliga om barnet får vara ensam. För det andra, brukar barnet bli rädd, t.ex. på natten eller bli orolig om du är borta en stund, typ duschen, och vilja vara nära hela tiden. Om det är så är det nog för tidigt. Om barnet däremot har kommit till en trygg ålder, kan ta lite ansvar och man kan fråga barnet om det vill vara ensamt och vet att man får ett ärligt svar, då kanske man kan prova. Första gångerna kan man ju gå så kort bit att barnet kan ringa så är man hemma direkt. Går man till en nära affär t.ex. kan man ju avbryta handlingen och skynda sig hem.

Velinga1984
2013-10-04 13:03
#2

När sonen var runt 8 år så började jag lämna honom själv om jag tex gick för att handla eller gå promenader som inte han ville med på. Skrev alltid lapp med mitt mobilnummer så vi kunde nå varandra samt lämnade ytterdörren upplåst.

Nu fyller han snart 9 år och har sin egen mobil men längsta tiden hemifrån utan honom är max 1 timme. Jag tycker att han är för liten för att vara själv längre stunder.

Rutan_
2013-10-05 23:54
#3

Jag var nio år när mina föräldrar lät mig vara hemma själv ungefär två timmar, men minns inte om de lämnade mig ensam kortare stunder innan dess. Mina föräldrar jobbade olika tider så det var inte så ofta som ingen var hemma.

AnnaFagerell
2013-10-13 18:53
#4

Idag är detta nog ett känsligt ämne. När jag själv gick i ettan var jag ensam hemma. (är 33 idag). Idag är det tabu att lämna barn ensamma.

Min dotter som är 7 åker själv hem med bussen 1 dag/v och är hemma 1,5 timme ensam då. Men jag jobbar på gården. Är ju dock ute hela tiden och hon får inte gå ut i stallen.

Min 12 åring har varit ensam hemma i många år. Han fixar att laga mat och ta hand om sig jättebra. Åker tåget själv etc.

Tycker dock inte om att barnen är ensamma och ringer ofta till dem då. Vill ej de ska vara ensamma då det är mörkt.

Tänker inte så mycket på att barnen ej klarar sig själva utan mest på vad annat folk gör

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2013-10-13 18:54
#5

Idag är detta nog ett känsligt ämne. När jag själv gick i ettan var jag ensam hemma. (är 33 idag). Idag är det tabu att lämna barn ensamma.

Min dotter som är 7 åker själv hem med bussen 1 dag/v och är hemma 1,5 timme ensam då. Men jag jobbar på gården. Är ju dock ute hela tiden och hon får inte gå ut i stallen.

Min 12 åring har varit ensam hemma i många år. Han fixar att laga mat och ta hand om sig jättebra. Åker tåget själv etc.

Tycker dock inte om att barnen är ensamma och ringer ofta till dem då. Vill ej de ska vara ensamma då det är mörkt.

Tänker inte så mycket på att barnen ej klarar sig själva utan mest på vad annat folk gör

Medarbetare på djurskydd.ifokus

smurfis
2013-10-16 21:37
#6

Ena dottern kunde vara själv korta stunder vid 5-6 år, men då endast dagtid och hon ville det själv. Andra dottern vill inte alls och då är det med OK. Däremot lämnar jag dem ogärna hemma tillsammans ensamma eftersom jag är rädd för att de ska bråka. Lämnar dem helst inte själva och inte när det är mörkt ute. Båda är mörkrädda.

Annons:
[Tess86]
2013-10-16 21:52
#7

Lustigt nog verkar barn vara mycket snällare med varandra när de är ensamma, bråkar inte och tar hand om varandra på ett annat sätt, än när föräldrar finns i närheten. Men man känner ju sina egna barn bäst

smurfis
2013-10-17 18:37
#8

Jo de skulle säkert hålla sams, men jag är lite rädd just för att storasyster ibland kan slå sin lillasyster ganska rejält när hon blir arg. Hon bits även ibland och jag tycker det känns lite olustigt då att lämna dem utan tillsyn. Har inte heller funnits någon anledning men det är klart att det skulle vara skönt att kunna ta en promenad utan att de ska med eller att man ska ha barnvakt!

[Tess86]
2013-10-17 19:21
#9

Ja, då förstår jag att du inte vill lämna dem tillsammans. Man ska ju gå på sin egen känsla. Precis som med frågan om vid vilken ålder man kan lämna ett barn själv hemma, varje förälder måste nog avgöra det själv.

Ketang
2013-10-22 22:45
#10

Äldsta dottern är nu 5år och hon har varit ensam hemma 30min en gång. Då satt hon vid datorn och vi var hos närmsta grannen och satt ute i hans trädgård. Så hon kunde gå ut på altanen och ropa så hade vi sett henne.  Men hon ropade bara en gång, det var när datorn hängde sig. Då gick hon ut och skrek på pappa för att datorn inte fungerade :-)

Hon kan få för sig att klättra på köksbänkarna och rota i skåpen efter godsaker om jag står i duschen osv. Så jag kommer nog vänta ett par år till innan hon får vara ensam hemma "på riktigt".

Ria74
2013-10-22 22:49
#11

Det är så olika när barn är mogna att vara ensamma hemma. Vissa kan vara ensamma ganska unga i kortare stunder och andra känner sig inte trygga själva även om dom är i tonåren.

Det viktigaste är nog att se till hur moget barnet är och om dom själva vill vara hemma.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ketang
2013-10-22 22:53
#12

#11 Vår dotter säger ibland att hon kan stanna hemma om jag ska ner och handla. Så hon verkar inte ha några problem med tanken på att vara ensam hemma. Men jag litar inte på att hon inte gör några hyss och dessutom så har vi ingen hemtelefon så hon kan inte nå mig om det händer något. Och jag litar inte på att hon är så lugn hela tiden… Misstänker att hon skulle få panik efter en stund…

Ria74
2013-10-22 22:58
#13

#12 Man får ju såklart se till om det fungerar rent praktiskt att lämna barnet hemma också. Känner man att man inte kan lita på att det kommer att gå bra så ska man inte lämna barnet hemma eftersom det helt enkelt inte är moget att klara sig på egen hand.

Man kan ju testa en stund som ni gjorde att gå in till grannen så ni har uppsikt över hur det går några gånger.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
AnnaFagerell
2013-10-23 05:49
#14

#12 Jag skulle aldrig lämna en 5 åring ensam, inte ens i 30 min. De ska testa så mycket grejer och om de inte klarar av det kan det ju få ganska stora följder. Sen att barnet säger att den kan det spelar ju ingen roll. Det säger min 3 åring också! Ingen av mina barn har kunnat ringa när de var 5 år. Min dotter som nu är 7 har precis lärt sig ringa. Det fick hon tvunget läras ig nu när hon är ensam 1,5 timme i veckan. Då skaffade jag en mobil till som ligger i huset för jag har ingen hemtelefon heller

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ketang
2013-10-23 17:56
#15

#15 Nu känner ju du varken mig eller mina barn. Du vet heller inte hur vi bor och var vi va någonstans när hon var ensam så försök inte. Vi satt som sagt på grannens altan. Därifrån ser vi vår altan och dottern satt vid datorn innanför ett av fönstren en halvmeter från altandörren. En sjuåring kan hitta på precis lika mycket jävulskap som en femåring. Skillnaden är väl att sjuåringingen kan ringa om något händer. I vårt fall hade det räckt med att skrika…

OolssonxD
2013-10-24 20:30
#16

allså som vissa andra säger, beror på barnet! jag var hemma själv vid 6-7 års åldern men kommer nog inte släppa mina barn så tidigt ensamma

[Thiah]
2013-10-25 15:15
#17

Jag tycker Ketangs lilla ensamhets prov låter jättebra. Där fick flickan känna att hon fick lite ansvar och fick lov att vara hemma ensam och sen fick hon träna på att en stund vara ensam på riktigt fast mamma och pappa var nära. 

Jag skulle säga att allt beror på barnet. Vet en femåring som skulle kunna vara ensam i 15-30 minuter medan den vuxna t.ex. går till butiken. Men jag vet också en 12 åring som knappt går att lämna ensam.

AnnaFagerell
2013-10-25 16:27
#18

Finns det egentligen en lag inom detta?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2013-10-25 17:30
#19

#18 Om det finns någon specifik lag som tar upp detta vet jag inte, men man ska sörja för, ta hand om och beskydda sitt barn tills det är myndigt.

Att lämna sitt barn en kort stund är naturligtvis inte olagligt. Förr eller senare kommer det ju att ske. Men kolla gärna på brott iFokus. Dom brukar ha bra koll på lagar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
2013-10-26 05:59
#20

#19 menade mer om det fanns en lag som sa att man inte fick lämna barnen ensamma vid någon specifik ålder. Jag vet de familjer som inte bryr sig och även låter de större barnen passa väldigt små barn hemma. Min 12 åring får lov att passa min 3,5 åring om jag ex går ut och fodrar hästarna eller så men då är jag utanför. Jag tycker det är bra om dom stora kan få hjälpa till lite men sen tycker jag inte min 7 åring är lämpad alls för det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Ove-D
2013-10-27 16:47
#21

När mina barn börjat skolan (lågstadiet) fick de välja om de skulle följa med ner till tvättstugan, affären, stallet och liknade eller stanna kvar hemma. Men de har alltid vetat var jag varit och kunnat ringa/sms:at.

exitingsvillemo
2013-10-31 22:25
#22

När vår son föddes och sambon jobbade sent så lämnade jag honom 10 minuter varje kväll för att ta in hästarna, han sov under tiden. När han blev äldre och rörligare så tog jag med honom i vagnen ut.

När han var kanske 3 kunde jag lämna honom inne när hästarna skulle in, han fick självfallet följa med om han ville det.

Vid kanske 7 års ålder kunde jag lämna honom hemma medan jag tog en promenad med hundarna eller åkte en snabbis till affären, jag var borta max en halvtimme.

Nu vid 9 år, lämnar jag honom fortfarande inte längre än en halvtimme-timme, helt enkelt för att vi aldrig behövt det. Men skulle inte ha några problem att låta honom vara själv någon timme om det är ok för honom. Vår son har aldrig varit den busiga typen som hittar på tokigheter.

Upp till toppen
Annons: