Annons:
Etikett10-amning
Läst 2649 ggr
[postmortum91]
2013-09-25 21:25

Vill inte amma

Hej, jag har inga barn än, men ska väl någon gång skaffa.
Jag har sedan ett bra tag ställt in mig på att jag inte vill amma, och idag träffade jag en nära vän som blev mamma för 8 månader sedan och hon berättade själv att hon inte ammar, hon ammade med sugtratt eller vad det heter i max 2 veckor, och nu äter barnet från flaska och hon berättar att hon känner sig inte alls lika låst som kvinna för att pappan kan vara lika delaktig med barnet första tiden då inte hon alltid måste mata barnet. Hon berättade även att hon trodde att anledningen till att barnet sover hela nätterna kan ha att göra med att han får tillräckligt med mat innan han somnar, så att han inte vaknar mitt i natten och vill amma. Detta har bara fått mig att känna mig säker på min sak. Kan man inte vara en kärleksfull och bra mamma utan att amma? Jag är säker på att jag kommer vara en superbra mamma till mitt framtida barn, men jag vill inte amma.

Jag har hört att det är bra med bröstmjölk för barnet etc. Men det finns ju lösningar.

Kommer jag få massa hat från er föräldrar nu liksom min väninna fått av folk runtomkring sig?

Vad säger ni om detta? Har jag rätt att säga nej till att amma utan att få skit från omvärlden? Det är ju ändå min kropp och mitt barn.

Annons:
[postmortum91]
2013-09-25 21:26
#1

Dessutom kan hon jobba nu eftersom barnet kan vara hos sin mormor, det hjälper hennes självkänsla och även ekonomin. Och sedan kan även pappan vara hemma första perioden om man skulle vilja det och inte vara så förbaskat låst bara för att man MÅSTE amma.

Svarttusch
2013-09-25 21:34
#2

Föräldrar är väldigt bra på att ha åsikter. Jag har fått skit för att jag inte ammade, att jag gjorde egen puré istället för att att köpa burkar och gud vet allt. Oavsett hur du gör kommer någon tycka du gör fel. 

Det bästa för barnet är bröstmjölk, och alla inom vården "måste" försöka få dig att amma. Men när du väl tagit ditt beslut kommer de stötta dig. Jag skulle egentligen rekommendera att man ammar den första veckan i alla fall. Kanske kommer du ändra uppfattning eller så kommer du tycka det är skitjobbigt, men då har bebisen fått den viktiga råmjölken i alla fall. 

Det viktigaste är att barnet blir mätt, sen om det är ersättning eller bröstmjölk gör i princip det samma. Vissa mammor älskar att amma, vissa mår dåligt över att göra det. Det är ju självklart att man inte ska göra något som man mår dåligt över, då är det bättre med ersättning. Som du säger kan också pappan känna sig mer delaktig då (även om det finns mycket annat en pappa kan göra också, t. ex natta, byta blöja, gosa osv.). 

Jag tycker inte det finns ett rätt och fel i detta, utan det handlar om vad som passar bäst för familjen i fråga. Men mitt andra barn var det väldigt jobbigt då han inte riktigt fick tillräckligt med bröstmjölk och ville äta jämnt. Hade det varit första barnet hade det varit okej, men mitt första barn hamnade i kläm. Därför gav jag upp allt och gav ersättning. För det passade oss bäst. Första barnet fick också ersättning och då tyckte jag det var mer blickar och pikar, men det kanske var för jag var känsligare då. 

Helt enkelt: du kan aldrig göra alla andra föräldrar till lags, så gör vad som passar familjen bäst. Om någon kommenterar så säg bara: "Jag förstår att det passade er bäst men det här passar oss"

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[postmortum91]
2013-09-25 21:45
#3

Vilken bra och trevlig kommentar :)
Ja, kanske kommer jag ändra mig när jag har barnet på bröstet där nyfött, eller så håller jag mig fast. Visst jag kan ju amma det första veckan/veckorna, men isåfall med sugnapp eller vad det heter :)

OlgaMaria
2013-09-25 21:51
#4

Varför ska du använda sugnapp?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Svarttusch
2013-09-25 21:57
#5

#3 Jag skulle dock inte rekommendera amningsnapp, om du menar en sån som man har som skydd över bröstvårtan. Den gör det svårare för barnet att suga vilket kan göra att den inte ammar tillräckligt. Bättre att i så fall investera i en bra bröstvårtskräm och att smörja in efter varje Amning :) Och se till att det bebisen får rätt tag :) 

Eller menade du en "vanlig" napp kanske?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Tina-A
2013-09-25 22:12
#6

_ Kan man inte vara en kärleksfull och bra mamma utan att amma? 
_Ja, självklart :)

Och ska du amma så försök att undvika amningsnappen. För många är det lättare utan, det är något du bara behöver prova om det inte fungerar utan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Ria74
2013-09-25 22:18
#7

Jag ammade i en vecka ungefär innan det inte fungerade för oss längre.

Min inställning var att kunde jag amma så skulle jag, när det inte fungerade så gav jag ersättning istället och vägrar känna mig som en dålig mamma bara för att vissa anser att man ska amma till varje pris.

En mamma som mår bra och ger ersättning är bättre än en mamma som inte mår bra men tvingar sig till att amma bara för "man ska". Bvc har varit superbra när det gällde amningen, ingen som anklagar eller tittar snett utan dom är stöttande istället.

Mitt råd är att inte bry sig så mycket om vad andra säger. Visst det är verkligen inte roligt att få höra att det bästa för barnet är Amning, varför ammar du inte, vill du inte ditt barns bästa, ditt barn kommer att få allergier och få mängder av fakta kastade i ansiktet om hur bra Amning är och att dom har minsann ammat sina barn och älskade att amma. Men till sist är det ditt val och i Sverige är det inte farligt att ge ersättning. Vi har rent vatten och barnen kommer att växa upp vare sig dom får ersättning eller blir ammade.

Vill du verkligen inte amma alls så är det kanske bättre att pumpa och ge än att använda amningsnapp. Nu har jag inte jättekoll på hur den fungerar men har hört att det blir svårare för barnet att få ut mjölk ur bröstet med den på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mabrotnosh
2013-09-25 22:38
#8

Hej fick min dotter för 1 månad sedan och jag bad bm skriva in i min journal att jag inte ville amma. På förlossningen frågade mig bara "och du ville inte amma?" Jag svarade nej och tyckte att jag fick all hjälp jag ville ha. Kan känna stöd från yngre personer runt omkring men får höra det klassiska det är bra för barnet att ammas av äldre. Jag tycker alla ska få göra så som passar dem. Har du stöd från din sambo så kör på. Vill du inte ens prova så måste du inte. De gjorde inte jag och jag ångrar inte att jag inte försökte. Får jag fler barn kommer jag inte amma dem heller.

[postmortum91]
2013-09-25 22:53
#9

Jag vill inte att barnet ska suga på min bröstvårta, så om amningsnapp inte är något att ha så kanske det är bättre med bara ersättningsmjölk eller bröstpump, men det känns inte heller bra. Tror ni barnet riskerar att få allergier etc om man inte ammar? jag menar, man vill ju sitt barns bästa, även fast jag inte har något än. 

Jag är glad att jag ser att ni är såppas öppna här på forumet :)
Jag var beredd att få massa skit, och är nu glad att det inte alls var så illa jag hade förväntat mig reaktionsmässigt. 

#8 Min väninna skrev även i sin journal att hon inte ville amma, men när barnet var fött så tvingade de ungen på henne trots att hon grät och sa att hon inte ville. Värsta jag hört, tycker det är hemskt gjort av personalen, bra att de lyssnade på dig

Tina-A
2013-09-25 23:06
#10

#9: Allergier är till viss del ärftligt och beror säkert på mycket annat också, men visst visar forskning att Amning minskar risken för framtida allergier. Det är ju dock inga garantier såklart men du kan minska riskprocenten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-09-25 23:12
#11

Jag tyckte också att det skulle kännas himla skumt att låta barnet suga från bröstet och tänkte- funkar det så max 4-5 månader! Sedan ändrades det ;) ammade till 7 månader då hon gick över till enbart mat. Jag tyckte att det var så sjukt bekvämt att amma. Jag hade alltid exakt rätt temperatur på maten, behövde inte oroa mig för uttorkning om barnet blev sjukt, bara amma lite extra och behövde inte oroa mig för förstoppning då barn inte kan få det av att ammas :) Dessutom får barnet smak på den mat man själv äter genom att mjölken tar smak av olika kryddor och mat. Det smakar inte alltid samma för bebisen. Jag tror att det kan vara till fördel när man introducerar mat till barnet. Själv tycker jag, när jag ser mig omkring, att många ger ersättning istället för att amma. Tror inte det är speciellt ovanligt idag. Det finns fördelar med Amning helt klart men man ska ju göra som man själv vill. Men är man inte totalt emot Amning så tycker jag att man ska prova. Känns det helt fel kan du ju enkelt avbryta och då har du ju verkligen testat och kan säga att Amning inte var något för dig till alla dom som "vet bättre".

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-09-25 23:18
#12

#9: men det finns ju många fördelar med att amma (för både barnet och även mamman), inte bara allergiaspekten! Finns hur många som helst. Men man behöver inte amma ändå, det bestämmer man ju själv hur man vill förhålla sig till.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Svarttusch
2013-09-26 07:29
#13

Jag tror inte att ersättning alltid är lika med allergi. Min mamma ammade inte många av oss barn vad jag vet, ingen av oss har allergi. Syrran ammade, hennes ena fick astma. Det är inte så lätt att det handlar om bröstmjölk eller inte. Om man har allergi i släkten kanske risken är större om man inte ammar. Men som jag fattade det av min BVC sköterska är det inte allergier i första hand de oroar sig för, utan just att bröstmjölken ger antikroppar till barnet som inte går att få via ersättning. Men med det sagt; min äldsta ammades i två veckor. Han är inte mer sjuk än något annat barn och blir han sjuk går det över fort. Min yngsta är bara 6½ månad så det är svårt att veta, men han har varit sjuk en gång hittills. 

Något som är viktigt är att familjen mår bra. Mår mamman bra av att amma, kör på. Mår mamman skit av att amma och får ångest bara hon tänker på att bebisen är hungrig, ge ersättning. Det viktigaste är att barnet får mat, sen är det bara att känna efter på vilket sätt som passar. 

Självklart kan man testa med amningsnapp, men mina erfarenheten är att det inte fungerar så bra. Men det finns också många det fungerar för. Ska du ha en, se till att ha en väldigt tunn. Att pumpa går efter att man fått igång mjölkproduktionen, det går även att pumpa igång produktionen (de gör så på neonatalen t. ex), men då är det lite dyrare bröstpumpar som behövs. Vissa kan tömma hela bröstet vid pumpning och vissa kan inte få ut en droppe trots att brösten är sprängfulla så det är ingen garanti att man kan pumpa tyvärr. 

Det är bra att du funderar på det här redan innan du är gravid tycker jag :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
PogoPedagog
2013-09-26 08:59
#14

Jag tänker att det iaf är bra att ha ett öppet sinne kring det mesta med barn. Man kan ha massa idéer innan om förlossning, Amning, barnuppfostran osv. Men sedan blir man ofta förvånad över att det inte alls blir som man tänkt men fungerar kanon ändå:)

Så mitt råd blir att ge det någon vecka iaf. Kanske blir du oxå en av de som älskar att amma trots att de hatat tanken på att ha någon ätandes från deras kropp ( som jag tyckte innan haha). Eller så tycker du det inte känns bra med då har du iaf utvärderat det och provat och vet att du gör det som är bäst för just er.

Mabrotnosh
2013-09-26 10:15
#15

Detta med antikroppar. Visst barnet får antikroppar från modern så länge barnet ammar, slutar barnet amma så bildar barnet egna. Flaskmatar man bildar barnet egna på en gång. Detta med allergi och flaskmatning tror jag inte ett dugg på. Alla i min släkt som ammats som små är allergiska mot mjölk eller gluten. De som flaskmatats är friska och då är vi en stor släkt. Min sambos dotter har ammats i 6 månader hon är ägg och mjölk allergiker pojken hennes har flaskmatats och han kan äta allt. Folk säger att gör ditt eget val vill du inte amma så gör inte det när man sedan inte gör det så blir det ofta rabalder.

Mabrotnosh
2013-09-26 10:19
#16

Jag som inte ammar behöver heller inte tänka på vad jag själv stoppar i mig under tiden som barnet ammar. Jag kan äta skit stark mat eller mat som är fet utan att bry sig. Bebisen blir inte dålig i magen av min mat eller får kolik pga den.

Destany
2013-09-26 12:12
#17

Klart man är en kärleksfull mamma ändå det e ju inte så att man lägger barnet nånstans med sin flaska. Jag ammar inte för jag kan inte fick aldrig igång bröstmjölken o det svider varje gång folk tar för givet att jag ammar. Jag har min son i famnen när jag ger honom mat o gullar med honom. Vill du inte amma så e det ditt val. Bvc har aldrig sagt nåt om att jag inte kan amma o på bb sa en usk att går det inte så går det inte. Så jag känner inte att sjukvårdspersonalen bryr sig om man ammar eller inte utan det e omgivningen som stör sig

[postmortum91]
2013-09-26 13:09
#18

Oj vad många svar jag har fått. Tack :)

Jag får vänta och se, inatt drömde jag dock om att jag fick barn och i drömmen ammade jag barnet, och det kändes skitskumt i bröstet på mig xD

Men det här med häng på brösten då, hur påverkas det om man ammar eller ej? påverkar det något alls?

[Tess86]
2013-09-26 13:10
#19

Alla har rätt till sin åsikt (alltså jag menar inte utomståendes kommentarer utan jag menar mammor som vill amma eller inte) men jag tycker inte att man ska bilda sig för stark uppfattning innan man är där. Som med allt annat tycker jag att man i alla fall ska försöka prova, och kanske läsa på lite, innan man bestämmer sig.

Innan trodde jag att det skulle kännas obehagligt. Jag gillar inte om någon annan, som ens partner, rör min bröstvårtor, men det känns inte alls på samma sätt när man ammar, inte för mig i alla fall. Det känns inte obehagligt eller konstigt.

När vi var på neonatal med vår son fick jag pumpa brösten för att sondmata sonen. Det var värre och gjorde ondare. Första dagarna räckte inte mjölken utan han fick mjölk vissa mål och ersättning andra. DET mådde jag dåligt över. Jag ville inte alls att han skulle få komjölk istället för bröstmjölk utan jag ville att han skulle få det som är naturligt för spädbarn. Bröstmjölken är ju mer lättsmält, det är mindre risk för magproblem och kolik och barnet får antikroppar, något som kändes väldigt viktigt för mig när han var så liten och vistades bland så mycket folk. Då bestämde jag mig för att göra allt för att amningen skulle fungera, och det gjorde den.

Det är så skönt att kunna amma. Var vi än befinner oss har vi alltid med oss ren, lagom varm mat. Vi behöver inte blanda pulver, hitta någonstans att värma vatten och sterilisera flaskor. Och så är det gratis, till skillnad från ersättning som jag tror kostar runt 500 i månaden, mer om ens barn inte tål komjölk. 

För mig är det också en särskild känsla att kunna lägga min son vid bröstet när han är ledsen. Jag kan trösta honom och jag kan göra honom mätt. Ljudet av när han ligger hos en och äter och hans varma kropp mot ens egen, det är väldigt lugnande. Vi flaskmatar bröstmjölk ibland och för mig känns det inte alls lika nära. Sonen gör inte samma nöjda läten och blir inte avslappnad på samma sätt.

Argumentet att ersättning är att föredra för att barnet inte vaknar på natten är ju i så fall bara positivt för sin egen skull, om man inte orkar gå upp och mata sitt barn. För spädbarn är det naturligt att vakna på natten, de sover korta stunder och är vakna korta stunder och far inte illa av det. Deras magar är gjorda för att äta lite och ofta, inte för kraftig mat som tar tid att smälta.

Så som sagt, alla gör som man vill, men det går inte att komma ifrån att bröstmjölk är till för spädbarn medan ersättningen är konstgjord.

[WickedAlly]
2013-09-26 13:27
#20

Att man är en lika kärleksfull mamma har jag inga som helst tvivel om. Däremot har jag svårt att förstå att man inte vill ge Amning en chans utan väljer bort det innan man testat. Beror helt säkert på att det för mig är något väldigt naturligt och självklart, jag hoppas själv på att kunna amma länge. Det är inte på något sätt dömande från min sida, jag har helt uppriktigt bara svårt att förstå. 

Har man väldigt starka olustkänslor så förstår jag, men om man bara bestämt sig för att man inte vill så är min spontana tanke att man borde fundera en extra gång. 

Fast jag skulle aldrig ifrågasätta någon som inte ammar, man vet aldrig vad som ligger bakom och det kan ju vara ett känsligt ämne om man av olika anledningar inte kan amma. Jag skulle aldrig heller fråga någon om det inte är dags att skaffa barn snart, lite samma sak. Känns onödigt att dra upp känslor till ytan och liksom "rub it in" (svenska? :s). Människor som handskas med detta har mest troligt mer än nog att hantera utan nyfikna frågor.

Annons:
PogoPedagog
2013-09-26 13:30
#21

#18 Brösten växer ju rejält under graviditeten och bildar mjölk så risk för häng finns oavsett om du ammar eller inte. Det beror nog mest på gener antar jag?

Tina-A
2013-09-26 13:32
#22

#18: tyvärr är det graviditeten som påverkar hur kroppen förändras i första hand, inte amningen så det kommer du tyvärr inte undan.. Amning kan säkert påverka brösten i viss mån men mycket är hormonbaserat. Och så beror det på dina gener också! Vissa påverkas knappt synligt alls av graviditet medan andra "förfaller" mer, om man kan skriva så.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mabrotnosh
2013-09-26 17:36
#23

Hängtuttar får du inte om du adopterar!

[Jawa´s]
2013-09-27 02:00
#24

När jag var gravid trodde jag aldrig att jag skulle bry mig om amningen inte skulle funka. Men när jag sen låg där på BB och det inte gick utan amningsnapp så mådde jag otroligt dåligt. Och plötsligt kändes det som en stor förlust att inte kunna amma. Amningsnappen blev en kortvarig historia då det alltid slutade med att bebis drog bort den och det kom mjölk över hela oss, jag blev irriterad, bebis började skrika och flaxa med armarna, ja kort sagt så var det bara kaos. Så det blev ersättning för vår del, samt lite urpumpad bröstmjölk. Att inte kunna amma var som sagt inget jag brydde mig så mycket om under graviditeten, jag var så positiv till ersättning om det skulle behövas, men när det väl kom till kritan så bubblade massa okända känslor upp och amningen är nog något jag alltid kommer sörja lite. Men jag fick iaf känna på det med amningsnappen, bättre än inget. Och visst blir man ifrågasatt när man flaskmatar, det är det bara att förbereda sig på ;) Konstigt nog är det här med amningen typ det första folk frågar om, och allt som oftast vill folk ha ganska ingående förklaringar till varför man inte ammar. Trist men sant. Även om man flaskmatar kan man få den där närheten och mysstunden. Sen innehåller ju ersättning allt barnet behöver så egentligen kan man undra varför vissa människor är negativt inställda till "oss" som inte ammar av olika anledningar. Huvudsaken är väl att barnet i slutändan får någon form av mat. Fördelar jag har sett med ersättning under mina snart ynka 3v som mamma är att pappan kan mata lika ofta som jag matar och att vi alltid vet exakt vilken mängd mat bebis får i sig.

JossanH
2013-09-27 11:32
#25

Alltså det här missförståndet gällande Amning och allergier.. Amning förebygger och _minksar_ risken för tex allergier. Att säga att det inte hänger ihop för att man känner ammande barn som är allergiska är som att säga att det inte är farligt att röka under graviditeten för att man känner någon som gjorde det men barnet föddes helt friskt. Inget är till 100%. Inget är svart eller vitt. Så enkelt är det. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2013-09-27 12:13
#26

Alltså det här missförståndet gällande Amning och allergier.. Amning förebygger och _minksar_ risken för tex allergier. Att säga att det inte hänger ihop för att man känner ammande barn som är allergiska är som att säga att det inte är farligt att röka under graviditeten för att man känner någon som gjorde det men barnet föddes helt friskt. Inget är till 100%. Inget är svart eller vitt. Så enkelt är det. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
2013-09-30 00:27
#27

Jag tror jag ammade 20 dagar innan jag sa "stopp, detta funkar inte". Jag mådde inte bra av att amma och min dotter fick aldrig i sig tillräckligt heller så vi gick över till flaska. Sen är det inte bara mat som har med helnatts sömn att göra utan det beror också på hur tryggt barnet är, hur mycket närhet den vill ha mm.

Vår dotter började sova hela nätterna i eget rum vid 2 månaders åldern och enligt hennes BVC sköterska beror det på att hon är mätt, glad, känner sig trygg och nöjd i familjen.

Men alla barn är olika, en del kräver mer än andra.

Vill du inte amma men ändå ge bröstmjölk så kan du alltid pumpa brösten.

Annons:
JossanH
2013-09-30 22:31
#28

#27 här är det jag som inte känner mig trygg med dottern i eget rum haha Jag förstår inte hur föräldrar bär sig åt under nätterna när de inte har sina små barn bredvid sig.. Jag vaknar och stoppar om om hon har sparkat av sig täcket, vilket händer ofta då hon älskar att trycka upp benen rakt upp så täcket hamnar på sned. Jag gör det flera ggr per natt och 2 ggr har jag vaknat av att hon ligger ned och kräks, mer eller mindre i sömnen. Vet inte hur det hade blivit om jag inte legat där.. Hur gör ni? Hur kan ni slappna av?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
2013-09-30 22:43
#29

#28 För eller senare ska de ju ha eget rum ändå så. Visst var det jobbigt i början men det gick över efter någon vecka. Hon sover så bra så i eget rum och trivs med det, skulle jag vara där och peta hela tiden så skulle jag bara väcka henne och förstöra hennes sömn. Sen har vi alltid en heltäckande pyjamas på som är varm utifall hon sparkar av täcket, sommartid något tunnare pyjamas och inte heltäckande.

JossanH
2013-09-30 22:54
#30

#29 fast det är ju skillnad på vad ett barn klarar av vid 2 års ålder och vid 2 mån ålder. När hon är så stor att hon kan reglera detta själv får hon eget rum.. Tror jag ;) Vi har alltid heltäckande pyjamas (även denna sommar pga att vi sover med öppet fönster och det var svala nätter) på henne. Men hon sparkar av sig strumpor och pyjamasen kavlas upp på benen och hon blir kall. Sedan så föredrar ju jag att ha möjligheten att bara lyfta över henne till oss på natten om hon vill :) Tänk vad olika det är!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-09-30 23:00
#31

Min dotter är 2½ och hon sover fortfarande i vårt rum, när hon själv vill också i vår säng. Jag vill vänta liiiite till med eget rum så jag vet att hon utan problem springer upp själv och hämtar mig om det är något. Hon kanske får för sig att hoppa i sängen och slår i huvudet eller vad som helst, då vill jag vara säker på att hon ropar på mig eller liknande. Eller att när hon vaknar på natten vet hon att hon kan komma in till oss om hon vill, eller vad det nu kan vara. Vi väntar nog gärna till hon är typ 3 år :) Och i början lär vi sova på soffan precis utanför bara för att vara lite närmare och hålla koll på att allt funkar bra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
2013-09-30 23:05
#32

#30 Ja alla barn är ju olika. Vi tyckte det var lämpligt att hon fick eget rum när hon väl sov hela nätterna, hon sover non-stop från ca 22-11, sen är hon vaken hela dagen istället med bara enstaka små tupplurar.

Ser inget fel med att man ger barnet eget rum tidigt. Finns ju de som ger eget rum redan från födsel, är ju så olika vad som passar bäst från familj till familj och barn till barn.

[Tess86]
2013-10-01 03:10
#33

Jag ligger ofta och lyssnar efter sonens andning och om jag hör att han rör på sig måste jag alltid kolla till honom så att han ligger bra, inte lagt filten över ansiktet, inte sparkat av sig filten osv. Om han sov i eget rum skulle jag få sitta därinne jämt tills jag var säker på att han låg still och lugnt och sov, och när är man säker på det? Visst, ens sömn blir säkert störd av att man ligger och lyssnar, ibland tar det tid innan jag somnar, men om jag inte hade honom i sovrummet skulle jag vara så orolig så då skulle jag absolut inte somna. 

Vid vilken ålder han får flytta ut har jag inte alls reflekterat över, men det kommer nog dröja i alla fall. Hans sovrum ligger vägg i vägg så vi kommer nog att höra honom, men jag tänker inte flytta ut honom så länge han är bebis i alla fall.

Ketang
2013-10-03 14:02
#34

Håller med #19 ang amningen.

Jag tycker faktiskt att det bästa för barnet är att amma, om man kan det vill säga. Jag tycker också att alla har rätt till en åsikt om någon frågar, som i detta fallet. Däremot tycker jag inte att det är okej av folk att hacka på dom som inte ammar om dom inte frågar rakt ut vad andra tycker. Jag har ingen förståelse för mammor som inte vill amma för att det verkar krångligt eller för att dom inte kan dra iväg på afterwork och festa osv. Däremot kan jag ha förståelse för mammor som inte vill amma pga psykologiska skäl. Det finns mammor som mår psykiskt dåligt över att behöva amma och dom ska ju givetvis inte behöva göra det då dom mår ännu sämre då.

Men just det där att man vill kunna festa, dra iväg på eget håll och ha barnvakt ofta när bebisen är så liten tycker jag inte känns bra. JAG tycker att man ska vara med sin bebis när den är så liten. Dom är små så himla kort tid så klarar man sig inte utan att festa, jobba eller vad det nu kan vara i kanske ett år så kanske man inte ska ha barn just då?

Ang sömnen så är jag en sån som inte kan sova om inte bebis ligger hos mig i sängen. Vi har alltid sovit med våra barn och nu när sista är liten tror jag att jag kommer vilja ha henne hos mig extra länge :-) Jag vill ha mina barn nära och kunna ge dom trygghet direkt om dom vaknar av en mardröm eller liknande. Det är så kort tid av livet dom är små, varför stressa på och flytta dom till eget rum så fort? Jag har en kompis som bråkar med sin 7månade gamla son om att sova i eget rum. Han gråter och skriker om vartannat i minst 1½timme varje kväll. När dom sover borta och han får sova hos mamma i samma säng somnar han fört och är trygg. Förstår det inte alls, men hon resonerar så att han ska ju lära sig någon gång, så varför inte nu? Mår illa av bara tanken på alla barn som mår dåligt vid läggdags, mycket tack vare Anna Wahlgren!

Nu menar jag inte att alla barn är otrygga som sover ensamma. Men dom som är det borde få slippa att sova ensamma.

Läste det här i morse och grät en skvätt… "Det kom ett brev…"

Annons:
[Tess86]
2013-10-05 03:53
#35

#34 Nu blir det kanske lite off topic men jag läste brevet som du länkade till. Jag var tvungen att läsa det för min man och fick en klump i halsen när jag skulle läsa det högt.

Jag hade inte mycket koll på Anna Wahlgen förutom allt snack i media om hennes dotters anklagelser i en bok av dottern så jag gick in på Annas hemsida. Fy fan, säger jag bara! Jag började må illa av det jag läste där. Stackars föräldrar som tror på det hon skriver och stackars, stackars barn som utsätts för hennes metoder! Jag förstår inte hur det inte kan räknas som misshandel, man borde kunna anmäla henne bara på hennes texter! 

Bara att hon kallar det för en kur, som att barn som inte kan sova pang bom varje kväll behöver kureras! Hon pratar om tekniker, barns instinkter och liksom påpekar att "så här fungerar alla barn", som om barn vore några slags maskiner utan känslor. Att alla barn har en överlevnadsångest och om man lyfter upp ett ledset barn bekräftar man att faran är sann, eller att vargarna finns där, som hon så flummigt kallar det. Det är inte bara trams, det är rent ut sagt skrämmande! Eller hennes konstaterande att barn ska vara avslappnade efter max två minuter (för de kan tydligen inte vara uppe i varv, uppspelta, ovanligt pigga och glada eller oroliga som vi vuxna kan en kväll? Nej, då är det fel på föräldrarnas teknik!) Eller att man MÅSTE få barnet att skratta varje kväll. Jag mår illa när jag tänker på hur föräldrar försöker förlöjliga sig för att få ett ledset eller oroligt barn att skratta, istället för att trösta och lugna, hålla om och finnas där.

Och den lilla texten om bebisar som "ätvägrar" då, som hon kallar det, när amningen krånglar. Det finns inte ord för att beskriva hur sjuk den texten låter. Tänk att den kvinnan antagligen har hanterat sina små bebisar sådär.

Ketang
2013-10-05 08:13
#36

Ja visst är det fruktansvärt! Stackars barn :'(

JossanH
2013-10-05 09:16
#37

#34 och #35 kan inte annat än hålla med er! Finns även föräldrar som låter sina små barn ligga en timme i bajs bara för att de ska "sova" hela natten och de inte ska gå upp en timme tidigare än kuren säger. Där det slutar med att barnet får sår i rumpan då detta upprepas dag efter dag.. Varje litet barn är en individ och jag förstår inte varför just barn skulle ha exakt samma behov när vi vuxna inte har det. Helt sjukt! Och barn som växer upp med problem att knyta ann till folk..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-10-05 14:48
#38

#37 Åh jag tänker på min förra granne som lät sin pojk ha bajsig blöja i flera ttimmar för att "härdas" och inte bli bortskämd! Det är nog iofs inget Wahlgren förespråkar men minst lika illa som det hon håller på med!

Ria74
2013-10-05 16:13
#39

Tycker det låter riktigt hemskt att låta ett barn ligga med bajsig blöja för att härdas. Tycker däremot inte det kan jämföras med att inte amma sitt barn som den här tråden handlar om. Starta gärna en tråd och diskutera Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder istället :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
2013-10-05 18:25
#40

#39 Du har rätt i att det här är helt off topic. Det har ingenting att göra med mammor som väljer att  eller inte kan amma sina barn. Ingen får tro att vi jämför dessa metoder med flaskmatning, för det gör vi absolut inte!

JossanH
2013-10-05 18:48
#41

Sant att tråden gled åt sidan och detta har förstås ingenting med Amning eller flaskmatning att göra! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: