Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1358 ggr
Mabrotnosh
2013-09-23 10:05

Barnkläder

Någon som kan förklara för mig hur och när man använder små tröjor i Storlek 50 eller 56. Jag menar klä ett spädbarn som en vuxen går ju knapåy inte då menar jag byxor och tröja. Tröjan åker väl bara upp där bak? Och varför säljs det kort ärmade kläder till vintern? Hur klär ni era barn till vintern?

Annons:
Ria74
2013-09-23 11:08
#1

Jag har en del tröjor till min tjej, mest sådant jag ärvt och del jag har fått. Kan väl inte påstå att jag använder det så ofta. Byxor däremot använder jag en hel del.

Kortärmade bodys använder jag fortfarande när vi är inomhus, vi har så varmt inne att hon blir för varm i långärmat.

Ska vi ut så får hon en kofta eller något varmare på sig helt beroende på temperaturen och vad vi ska göra. Ska man bara ut i bilen blir det inte så mycket kläder på som om vi ska stanna ute länge och det är regn, rusk och kallt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2013-09-23 12:20
#2

Till och med på min ettåring föredrar jag långärmade bodys nu när det börjar bli kallt så att det inte blir någon glipa. T-shirt kan man ju ha över en långärmad body och byxor har jag använt från början. När dottern var en liten bebis föredrog jag att klä henne lite svalare och stoppa om med täcke istället.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
2013-09-23 12:42
#3

Jag förstår inte alls varför det finns tröjor till spädbarn, så otympligt! Body is the shit, kanske med en tjockare tröja/kofta till vintern.

Mabrotnosh
2013-09-23 18:05
#4

Kom på detta med tröjor i storlek 50 då jag letade igenom lådan med ärvda kläder och skakade på huvudet åt alla tröjor vi hade. Sen höll en släkting på att tjata ihjäl mig idag att mitt barn var för kallt klädd och att jag var tvungen att ha fler filtar och det där överdraget till själva vagnen vad tvungen att användas nu när det blåser. Min dotter ligger och sover skönt i en lite tjockare mössa och en stickad overall från kappahls newbie med tossor och vantar och en filt i bomull. Det är 15 grader ute och strålande sol, visste det blåser men ändå. Jag tycker själv synd om barnet för jag klätt på henne för mycket kläder. Varför sånt tjaffs att man inte klär sitt barn ordentligt? Men antar att det bara är att vänja sig.

[Tess86]
2013-09-23 20:41
#5

Det verkar som att det var vanligare förr med tröjor än idag, i alla fall om man jämför klädbutikerna med de kläder som finns sparade sen man själv var liten. 

Vi använder bara bodys. Nu använder vi mest långärmade, men kortärmade kan vara praktiskt ibland under en tjocktröja. Jag försöker att klä mitt barn ungefär lika mycket som jag själv är klädd, men när han sover har han ju en filt på det. När vi går ut har jag bytt ut filten i vagnen mot ett litet stoppat täcke. 

Ute har han oftast än så länge varma byxor och en tröja och en tunnare mössa. Ibland har han bara strumpor och ibland tossor. Men han är ju oftast bara ute i vagnen eller bilstolen (på väg till bilen) och då har han filt också.

Rutan_
2013-09-23 20:45
#6

Vänd vagnen åt det håll blåsten inte kommer från, så gjorde vi.

Tröjor använde vi inte förrän sonen närmade sig året och kunde gå.

Annons:
[Jawa´s]
2013-09-23 22:37
#7

Inomhus har vi oftast inga kläder alls på vår 2v gamla son då vi ligger och myser hud mot hud och med filtar nästan hela tiden. På natten eller när han ska sova själv har han dock långärmad pyjamas eller body på sig då han drar ner täcket med armarna hela tiden. De äldre släktingarna frågar dagligen varför han inte har mer kläder på sig, eller rättare sagt tjatar om det :P Åker vi iväg med honom så har han något tjockare plagg (typ mysdress) på sig och filt med om det behövs, men jag tycker att han blir så himla varm av allt så det känns ofta överflödigt med massa tjocka kläder.

Destany
2013-09-24 05:36
#8

Jag brukar klä sonen i lånarmad body o långbyxor, det brukar sluta med att han ligger i bara body här hemma för han blir för varm. Ska vi ut så har han en munkjacka över o filt nu när det e kallare ute.

JossanH
2013-09-24 11:33
#9

Jag kan se en praktiskt sak med tröja på spädbarn och det är om det är lite svalt när man luftar rumpan så barnet ligger med rumpan bar men har tröja på överkroppen. Jag har också fått höra att vi i land haft lite sparsamt med kläder men känner man efter på små barn så att de är varma så är det ingen fara! Filtar är ju så praktiskt på småbarn. Pälsa på lagom mycket och med filt om man ska ut och åka och när bilen blivit varm så tar man av filten!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
2013-09-25 08:08
#10

När ska man egentligen slänga på locket på vagnen?

Destany
2013-09-25 09:10
#11

Jag har på vindskyddet nu på vagnen har haft det några veckor

ChristineL
2013-09-25 09:40
#12

#10 - Jag har haft det hela sommaren för att skydda mot stekande sol. Det finns liksom inga regler, gör det som känns bäst för DIG!

JossanH
2013-09-25 10:40
#13

Vi körde med vindskydd så fort det kändes som att det behövdes helt enkelt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Ria74
2013-09-25 14:32
#14

#10 När det är kallt har jag det på. Är det fint väder och varmt räcker det med täcke än så länge och eventuellt komplettera med en filt. Nu bor jag i skåne och det har varit ganska fina dagar än så länge.

Vid regn har jag det alltid på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: