Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 13225 ggr
Mabrotnosh
2013-09-23 09:56

Ligga på magen?

Har en dotter på 1 månad och löste någonstans att det är viktigt att lägga barnet på magen så de ska få träna nacken och att de främjar deras utveckling. Ju tidigare man började med det desto bättre. Man skulle tydligen få denna information från BVC. Vi har inte fått information om detta pch vi kanske inte medvetet tränat henne utan vi har ibland bara haft henne på axeln då det är extra kinkigt. Hur viktigt är det egentligt? Hur ofta ska man göra det? Hur mycket ska de kunna när de är 1 månad? Är det något annat jag borde tänka på?

Annons:
Ria74
2013-09-23 11:10
#1

Molly verkligen avskyr att bli lagd på golvet på mage för att träna nacken.

Bvc tipsade mig om att jag kan ligga på rygg och ha henne på mage ovanpå mig så hon får lyfta huvudet för att se mig. Det har funkat kanon för oss 🙂hon formligen älskar att ligga så.

Hon är nu 10 veckor och ganska så stabil i nacken.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
2013-09-23 11:15
#2

Du behöver inte känna stress! Bebisar lyckas träna sin nacke även om du inte tänker jättemycket på det. Du kan lägga din bebis på magen när hon är mätt och pigg. Låt henne ligga så länge hon vill. Vissa älskar det och andra avskyr det. De tränar sin nacke även när man håller dem mot axeln som du säger.

Om bebisen växer fort och har ett stort huvud blir det ganska viktigt att man själv tänker på att de får träna nacken varje dag. Men oftast kommer det där naturligt. Det är verkligen inget du behöver känna stress kring.

Det är väldigt olika hur mycket de kan vid 1 månad och det handlar mycket om hur de är byggda i kroppen och hur mycket vakna de är. Egentligen behöver du inte tänka så mycket på nackträning förrän vid tre månader ungefär. Jag har för mig att de kollar nacken på läkarkollen vid fyra månader (har jag rätt? det är inte tidigare iaf).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
2013-09-23 12:17
#3

Vår dotter gallskrek med armarna utåt och ansiktet i filten när vi la henne på magen. Hon fick inte mycket nackträning så men tränades ändå via vardagliga ting. Hon blev stadig fort och kunde sitta själv korta stunder när hon var 4,5 månad. Så känn ingen stress för det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
2013-09-23 13:49
#4

Min son kunde lyfta nacken redan vid födseln så vi har inte fokuserat så mycket på det. Men han brukar få ligga på vår mage och titta sig omkring ibland. Sen tränas ju nacken när man bär honom också eftersom han håller uppe huvudet själv då och följer med på vad som händer. Jag vågar inte lägga honom på en filt på magen eftersom han brukar köra fram huvudet rätt hårt och har en gång knockat sig själv på mitt nyckelben. Är rädd att han skulle göra illa näsan mot det hårda marmorgolvet. Han gör liksom armhävningar också så han får till en väldig fart ibland.

[Tess86]
2013-09-23 21:02
#5

Vi fick inte heller höra det varken på neonatal eller bvc, men jag har läst på mycket själv och började med magträning tidigt. Billy gillar att ligga på vårt bröst och titta upp i ansiktet. På mage på en filt gillar han bara en stund ibland. Antingen lägger vi en filt på soffan eller så lägger vi en vadderad filt vikt flera gånger på golvet, så att det inte ska bli hårt för ansiktet och huvudet när han slår ner med huvudet. Vid åtta veckor kunde Billy rikta ansiktet rakt framåt och hålla kvar huvudet så en stund. Nu vid tio veckor lyfter han ibland upp huvudet en kort stund från ens hand när han ligger på rygg. 

Hur viktigt är det? Jag har läst att brist på magträning försenar all annan utveckling förutom att gå. D.v.s. ett barn som inte fått magträning varje dag lär sig senare än magtränade barn att t.ex. hålla upp huvudet, att rulla runt och sitta upp. Om det gör någonting om det blir försenat vet man väl inte, alla lär sig till slut, men det kan vara frustrerande för ett barn som är redo mentalt men inte fysiskt. 

Hur ofta? De rekommenderar att man gör det varje dag, gärna flera gånger. Speciellt om barnet fort blir ledsen, då kan man göra det fler men kortare gånger istället. Men magträning kan också vara att sjunka ner i soffan med barnet på bröstet efter att man t.ex. rapat det. Eller så kan man vända barnet på skötbordet en stund i samband med blöjbyte och klädbyte. Då kan man också kontrollera så att barnet inte fått utslag eller annat på ryggen. 

Hur mycket ska de kunna vid en månad? Inte så mycket alls tror jag. Många barn kan vid en månad lyfta huvudet lite grann, kanske tillräckligt för att vrida det från sida till sida, men en bebis är fortfarande väldigt slapp vid en månads ålder.

Är det något annat jag borde tänka på? Inte när det kommer till magträning tror jag, annat än att man kan uppmuntra barnet till att träna genom att hålla sitt ansikte nära så att barnet kan titta på det när barnet tittar framåt, att prata och kanske visa leksaker, och att visa att man själv blir glad när barnet lyckas. Och så kanske ett lite fast underlag som ger stöd, men tillräckligt mjukt för att barnet inte ska skada sitt tunga huvud som ofta slår ner i "backen" ganska hårt. 

Annat som bvc inte informerade oss om utan som jag fått läsa mig till själv: Vikten av att lägga barnets huvud åt olika håll när man lägger ner barnet i vagnen eller sängen. Om barnet alltid ligger på bakhuvudet blir det platt, om barnet alltid ligger på samma sida blir det snett - omväxling alltså!

JossanH
2013-09-23 23:15
#6

#5 hmm, som sagt, vi tränade sällan magträning med tjejen och hon kunde sitta redan vid 4,5 månad och har varit tidig med det mesta..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Destany
2013-09-24 05:33
#7

Sonen hatar att ligga på mage men han är stark i nacken ändå. Jag försöker få honom att ligga på mage ändå men han blir arg efter ca 1 minut. Han är nu 13 v

[Tess86]
2013-09-24 08:02
#8

#6 Ja, det är ju såklart individuellt. I studier tittar man ju på trender och gör generaliseringar. Men om man har ett barn som inte är lika stark i nacken från början kan säkert mycket magträning skynda på utvecklingen.

Ketang
2013-10-03 14:19
#9

Stressa inte över det. Mina båda barn har jag aldrig tränat det med och dom har blivit stabila i nacken ganska fort ändå. Tycker inte om den där hysterin om att man ska träna dom för att dom ska bli stabila så fort som möjligt osv. Låt dom utvecklas i sin egen takt, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: