Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 2631 ggr
[MyCassie]
9/20/13, 5:52 PM

Ska ha barn utan en tanke på kostnad

Just nu är en bekant till mig väldigt sur på mig endast för att jag som hon sa "påstår att barn är dyra". 

Hon är själv just nu gravid, jag har redan barn, hon har inget jobb och därmed ingen fast inkomst och inte heller något fast boende utan flyttar runt hela tiden bor med kompisar eller bor i en lägenhet, flyttar, bor där ett tag, flyttar, bor där ett tag och flyttar…. ja ni förstår.

Hon mena på att barnsaker så som kläder inte kostar mer än ett par hundralappar i månaden då man inte behöver slänga ut så mycket pengar på barn. Hon räknar med att leksaker och kläder till ett barn klarar man på 2-500kr/mån. Nu menar jag inte 500kr leksaker och 500kr kläder utan endast 500kr för både leksaker och kläder.

Medan jag menar att det kostar mer än så och pga det är hon nu rosensasande på mig och påstår att jag inte kan ett skit och att jag bara köper lyxgrejer till min dotter. Gå-stolen vi har påstår hon att hon kan köpa en ny för en hundring, att vi betala 700kr för våran anser hon att vi bara satsat på lyx. Vårat babyskydd (Brio Primo) kosta 1200kr och hon påstår att det bara är något extravagant och att barn inte behöver någon sådan, återigen bara lyx i hennes ögon, och att det går bra med en vanlig kudde för 200kr. 

När jag sen också berätta för henne att om amningen inte funkar som det inte gjorde för mig får hon räkna med en kostnad på ca 500kr/mån i matväg, något billigare i början. Kommentaren jag fick var att jag får skylla mig själv när jag inte ammar mitt barn och att hon kommer amma till 100% och kommer enligt hennes egna ord "aldrig köpa ersättning". 

Jag försöker hjälpa henne, få henne att förstå då hon också ber om hjälp och råd. Men hon blir så förbannad och visst hon har ett väldigt hett temperament och flyger i taket för minsta lilla. 

Hur skulle ni göra i detta läge?

Annons:
ChristineL
9/20/13, 7:15 PM
#1

Väldigt fel syn på barn måste jag säga att din kompis har. Visst kan det bli billigt om hon köper begagnat och/eller ärver saker. Men när det gäller sånt som exempelvis babyskydd och barnvagn så måste man ju tänka på säkerheten (enligt mig). Fick också en Brio Primo för 1200:- och då var den nedsatt i pris. Hur ska ett spädbarn kunna sitta utan stöd över huvud taget? 🤔

Jag förstår att det är jobbigt för dig, du menar ju bara väl, men svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp 😕

[MyCassie]
9/20/13, 7:18 PM
#2

#1 Väldigt svårt att prata med henne också eftersom hon blir så aggressiv och jag vill gärna inte befinna mig kring henne när hon blir förbannad för då flyger det grejer och i värsta fall kan man få en smäll.

[Murvel]
9/20/13, 8:15 PM
#3

Barn har klarat sig i många generationer (och tusentals år) utan de lyxartiklar vi har idag, så på de sättet har hon väl rätt. Mycket går dessutom att köpa begagnat och därmed rätt billigt idag. Det finns ingen anledning att predika om hur mycket man måste lägga ner ekonomiskt, då hon kanske har tänkt på och det och eventuellt mått dåligt över sin ekonomiska situation. Med det sagt: så låter det som att din vän kanske inte är redo att ha barn egentligen.. Vare sig ekonomiskt eller när det kommer till trygghet, dvs lite lugn och ro och inte byta bostad varannan månad. Om det finns tillbehör som underlättar både för en själv och barnet, som ger trygghet och säkerhet, så bör man ju inte räkna bort det för att det är "lyx", även om man givetvis inte kan köpa allt man vill alltid ;) Finns det någon pappa med i bilden? 

Har din vän bestämt sig för att behålla barnet finns det väl inget annat att göra än att stödja och hjälpa till. Om det nu är en god vän. 

Förhoppningsvis kommer hon att ha större tålamod med sin bebis än med sina vänner, så saker inte "börjas kastas". Låter extremt wt…

[MyCassie]
9/20/13, 8:29 PM
#4

#3 Så sant så men att ett barn bara skulle kosta ett par hundra i månaden har hon ju fel på, ett par hundra är ju bara blöjorna och det är ju så mycket mer än det som kostar. Försäkringen tex kostar men det vet jag att hon inte kommer ha någon på barnet.

Nej någon pappa finns inte. Hon blev gravid med en killkompis efter att ha tjatat, ja litterärt, på honom att ligga med henne då hon ville ha en bebis att gosa med. Hennes killkompis tänker inte ta något ansvar överhuvudtaget och vill heller inte vara delaktig i det hela, han har i princip flytt fältet och jag tror inte ens de har kontakt längre.

Jag vet att hon kanske tar illa vid sig när man pratar ekonomi men hon frågar ju om råd och vad allt kostar och sen flyger hon i taket när hon får svar. Hon har inte ens råd med saker till sig själv, var och varannan dag skriver hon på fb att hon har det knapert, knappt mat i kylen och bara ynka kronor kvar på banken efter räkningar. Hur hon får in barn i den bilden sen är mig en gåta.

Man försöker vara stödjande till henne men hon blir så aggressiv när man försöker hjälpa henne tex tipsa jag henne om att sälja bilen när hon har det knapert och åka kommunalt istället men det skulle jag inte ha gjort, då fick jag höra om att hon inte säljer sin "ögonsten" och att jag ska ha en smäll… och ditten och datten. 

Kan väll tillägga att hon har grav ADHD så när hon blir arg så kan det smälla eller så flyger skålar mm i väggen efter en. Nu gör diagnosen i sig inte en kvinna till en dålig mor, absolut inte, men hennes temperament är inte att leka med. 

Står helt frågande till hur jag ska hantera situationen och hjälpa henne på bästa sätt.

PogoPedagog
9/20/13, 9:21 PM
#5

Det går verkligen att komma undan sjukt billigt så länge man inte får speciella behov som tex ersättning och mediciner. Allt går att köpa beganat i princip eller helt avstå från. Tygblöjor går att hitta på jättebra paketpris om man lägger lite tid att leta. Har t.ex sett paket som täcker hela blöjtiden( ca tre år) för 800 kr. 

Så jag tycker hon har delvis rätt men det är ju bra att du förbereder henne på att vissa utgifter kan man inte kontrollera.

[Murvel]
9/20/13, 9:23 PM
#6

#4 Vi får hålla tummarna för att hon ändå inser att barn - förutom att kosta pengar - även tar tid och tålamod och inte ENBART är något att "gosa med".  Precis som du skrev så gör ADHD en inte till en dålig mor, men tillsammans med en krånglig livssituation och relativ fattigdom och en lite naiv inställning till kostnader - så kunde situationen, så att säga, ha sett bättre ut.   

Jag förstår att du blir frustrerad.. 

Men saker har en tendens att lösa sig. Även om hon blir sur på dig tillfälligt så kanske du påverkar hennes inställning lite, så att hon börjar fundera mer på hur hon ska sköta sin ekonomi och ha råd med det som barnet behöver. När barnet väl är fött så MÅSTE hon ju lösa det. Har hon inte råd med mat så blir bilen kanske såld ändå, eller om någon släkting lyckas hjälpa till. Jag känner ju inte din vän ,men vissa kan ha svårt att erkänna att någon annan har rätt, eller så har hon helt enkelt aldrig vuxit upp med någon bra barnvagn eller annat än begagnade kläder, och förstår inte varför det skulle behövas annat.

Annons:
[MyCassie]
9/20/13, 9:25 PM
#7

#5 Jo tygblöjor vet jag om men hon kommer använda engångsblöjor. Och när hon pratar så pratar hon splitternya saker från leksaksaffärer osv. Hon hävdar att jag har noll koll på vad leksaker kostar i butik och att man kan köpa nytt för någon hundring.

PogoPedagog
9/20/13, 9:29 PM
#8

#7 Ja det kan man på ÖoB tex. Det går som sagt var att hitta billigt om man vill.

[MyCassie]
9/20/13, 9:37 PM
#9

#6 Man kan ju hoppas men såhär har hon alltid varit så jag tvivlar på att hon ändrar inställning. Nu jämför jag inte på något sätt barn med djur men det var samma inställning när hennes katt fick ungar. 

"Kattungar kostar inget, de behöver bara billigt torrfoder och inget annat. Kissa och bajsa kan de göra ute, blir de sjuka så får de klara sig själva. Dör de så dör de."

Det är den mentaliteten hon kör med.

Hon har inte heller räknat in dagisavgiften sen när barnet är äldre, hon anser inte att ett barn är i behov av att gå på dagis. Sant förvisso om man vill ha barnet hemma hela tiden men det är samma inställning när det kommer till skolan vid 6 års åldern.

Det som skrämmer mig är hennes temperament. Hon har varit runt barn tidigare och när hon blev arg så fick de ungarna höra med råge, en unge slog hon till med ett hundkoppel. Detta skrev hon sen också på fb. Jag frågade henne lite snällt varför hon gjorde så mot barnen och fick till svar "barn ska ha en tydlig uppfostran" när jag sen sa att man slår inte ett barn så blev det samma gamla vanliga, att jag inte kan någonting och är totalt blåst i huvudet.

Jag har övervägt många gånger att säga upp vänskapen med henne för jag orkar knappt själv längre. Det är som om jag får uppfostra henne hela tiden. Samtidigt vill jag ju hjälpa och vill se en ljusglimt men när man väl ser den där ljusglimten så kommer mörkret strax därpå, hon vänder på en femöring.

Tina-A
9/20/13, 9:54 PM
#10

Konstigt att hon tror hon kan köpa nytt för dom priserna!! Hon får väl kolla i en vanlig butik, saker och ting är sjukt mycket dyrare än man kan tro..

Däremot kan man komma undan billigt ändå om man vill, men NYTT kan man inte köpa!

Vi köpte barnvagn för 400kr, köpte inget sködbord alls (behövdes inte, vi bytte blöja på skrivbordet eller i sängen!), köpte ingen bilbarnstol (har ingen bil), köpte ingen gåstol (kändes onödigt), fick massa begagnade kläder, fick massa leksaker, fick en barnstol att äta mat i gratis, hon sov i vår säng i 2 år så hon behövde ingen spjälsäng..

Köpte lite leksaker och lite kläder och blöjor men vi kom väldigt billigt undan och det kan man lätt göra om man inte vill köpa nytt. Men din vän verkar inte ha tittat in i butikerna på senaste tiden… :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

viktoria91
9/20/13, 10:09 PM
#11

Som sagt kan man köpa mycket billigt begagnat eller ärva. Däremot att hon inte har någon inkomst och flyttar runt en massa låter inte planerat nånstans. Jag skulle ex aldrig låta mina djur flytta runt en massa.

[MyCassie]
9/20/13, 11:21 PM
#12

#10 Fördelen är väll när man får en massa av släkt osv, tyvärr har jag inte mycket till släkt så vi har bara fått några saker från min mans släkt resten fick vi köpa själva. 

Har inte heller någon bil men bilbarnstol har vi för vi har ingen lust att betala extra varje gång vi ska åka taxi tex så ha egen stol är billigare för våran del.

Visst går det att komma billigt undan, det vet jag själv men vill man som hon ha allt nytt så är det inga 500kr inte, bara en barnvagn går på flera tusen, våran gick på 6000kr.

Vet inte riktigt hur hon planerar men hon ska snart föda i alla fall någon månad eller så och har hittills bara köpt 2 bodyn, hon verkar inte ha någon större panik precis. 🤔

[Tess86]
9/21/13, 9:11 AM
#13

Jag tycker att hennes våldsamma natur verkar vara ett ännu större problem än hennes inställning till ekonomi. Du säger att hon redan har misshandlat ett barn, och nu får hon snart ett eget litet spädbarn. Om jag var du skulle jag redan nu rådfråga SOC hur man ska hantera detta, om du som närstående kan hjälpa det kommande barnet på något sätt, och när barnet väl är fött får du för barnets skull aldrig tveka att anmäla om du ser henne höja en hand mot barnet (eller om hon själv erkänner att hon har gjort det). Som vuxna runt omkring måste vi alltid stå på barnens sida, där får vi inte ta hänsyn till förälderns känslor. Det finns aldrig några ursäkter till att misshandla ett barn och vi får inte låta någon komma undan med det därför att "det är synd om dem".

Annons:
PogoPedagog
9/21/13, 9:27 AM
#14

Risken finns väl tyvärr att hon får en chock när barnet väl kommer om hon har så dålig insyn i hur det fungerar. Om du orkar är det nog jättebra om du finns där och lyssnar och lägger dig i. Sen finns ju SOC och BVC som är bra på stöd som du kan uppmuntra henne att kontakta om hon inte verkar klara det. Förhoppningsvis är hon en av de oansvariga som plötsligt gör en helomvändning när de får barn.

[MyCassie]
9/21/13, 10:47 AM
#15

#13 Har tänkt åt det hållet också.

[Rödluvan]
9/22/13, 8:51 AM
#16

Soc kommer nog få ögonen på henne ganska fort, om hon är så aggressiv.

[MyCassie]
9/30/13, 11:20 AM
#17

Börjar bli rätt jobbigt nu.

Haft samtal med henne och numera sitter hon och säger att hon önska kunna dumpa sin unge hos mig varje dag efter att det är fött så hon sen kunde gå och extraknäcka någonstans samt gå ut med kompisar.

Detta sa jag prompt nej till och förklara att hon får vara föräldraledig som så många andra föräldrar vilket nu gjort henne totalt lack på mig. 

Hårt av mig kanske men jag har jobb, studier, hem, djur och själv barn att sköta. Jag kan liksom inte bara slopa allt för att ta hand om hennes nyfödda barn, detta har hon svårt att förstå.

Just nu försöker hon också lära mig hur jag ska sköta min familj och börjar peka på sådant hon anser jag gör fel. Hon pekar bla på saker i mitt hem som är farliga för barn enligt henne. Tex har vi en filt i ena hundbädden och denna filt är farlig när den ligger löst tydligen, barnet kan ju ta självmord med det menar hon. 

Usch, orkar knappt längre. Hon tömmer mig på energi.😴

[Murvel]
9/30/13, 1:05 PM
#18

#17 För att se det positivt, så låter det du skriver som att hon ändå börjar inse att barn inte är något man bara "myser med" utan som kräver en enorm tid - och även pengar. Och hon verkar inte kunna ge båda. Så kanske testar hon därmed lite lösningar "a men om DU tar barnet, så kan ju jag tjäna pengar". Men du är inte pappa/partner/vårdnadshavare till barnet och därmed är det knappast själviskt av dig att inte tycka att det är okej. Det är själviskt av henne att be dig om sådana stora tjänster för att avlasta hennes oansvar, och det är själviskt av henne att skaffa barn under förutsättningar hon inte klarar av. 

Hur har era andra vänner reagerat?

[MyCassie]
9/30/13, 1:31 PM
#19

#18 Vi har inga direkta gemensamma vänner men hennes vänner har fått sina liv hotade från henne på fb och i verkligheten, hennes föräldrar likaså. Hennes vänner bryr sig inte om henne längre och hennes föräldrar har hon ingen direkt kontakt med.

Hon hade vårdare och godman tidigare som sprang hos henne men vet inte vad som hände med dessa och var de tog vägen sen.

Ria74
9/30/13, 8:58 PM
#20

Låter som en jättejobbig situation. Tycker verkligen inte du är självisk som inte kan eller vill ta hand om hennes barn. Väljer hon att skaffa barn är det hennes och eventuell pappa till barnet som har ansvaret.

Om hon har god man så är det ju en möjlighet att kontakta denna och förklara situationen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Tess86]
9/30/13, 10:00 PM
#21

Jag tycker att ditt ansvar för barnet endast ligger i att varsko myndigheterna om barnets situation, att ta hand om barnet har du ingen skyldighet att göra.

Mabrotnosh
10/2/13, 2:03 PM
#22

Tror hon börjar vakna därför hon kommenterar allt i ditt hem nu. Hon försöker ju iallafall hitta lösningar men kommer nog inse att det inte är så jäkla lätt alla gånger.

MarHai
10/27/13, 2:31 PM
#23

Hur har det gått?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[MyCassie]
10/27/13, 5:20 PM
#24

#23 Ingen aning. Har inte hört av henne på länge annat än det hon skriver på fb.

Upp till toppen
Annons: