Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1440 ggr
Velinga1984
2013-09-16 07:45

lite frågor om nyfödd

Jag fick en fråga av en tjejbekant som ska ha barn i februari, om det är bäst att mata varann eller var 3e timma när dom är små. Jag sa som det var, min son har alltid fått när han är hungrig oavsett tid emellan så kommer vi även göra med denna bebis. 

Min tjejbekant tittade på mig och undrade hur man då fick tid över till annat, och hur man får sova på nätterna när de ska äta ofta. 

När hon fick veta att min son sov hela nätterna vid 2 månaders ålder så tyckte hon det var sent (!). Hon hade räknat med att de i princip sover nätterna från start eller iaf äter bara nåt enstaka mål.

Detta är en väldigt trevlig tjej med sunda värderingar i vanliga fall, jag bara undrar vart hon fått sin information ifrån.

Annons:
ChristineL
2013-09-16 08:44
#1

Haha, ja… ;) Första dagarna på BB så sa dom var tredje timme i början tills hon börjar gå upp i vikt igen. Sen lät vi henne sova tills hon vaknade själv vilket kanske var var tredje/fjärde timme och hon åt sig nöjd och kunde sedan vara vaken 3-4 timmar mitt i natten :P Men det blev ordning på henne med och hon sov hela nätter vid 2 månader. Vad jag har läst mig till så är det vanligast vid 3 månader. Och ja, man får ju inte mycket tid över till annat när man har bebis, vad trodde hon egentligen?

Velinga1984
2013-09-16 08:46
#2

Jag har ingen aning hur hon tänker faktiskt. Jag får inte ihop det alls, en bebis tar tid speciellt i början. 

Men sen är alla barn olika, en del sover nätter från dag 1 och vissa knappt ens vid några års ålder.

ChristineL
2013-09-16 08:59
#3

Visst är det så, absolut! Men dom är ju inte direkt förprogrammerade :P

ChristineL
2013-09-16 09:28
#4

Oh, kom att tänka på en kollega som uttryckte sig såhär när vi var och hälsade på: "Det verkar så skönt att vara mammaledig, man får så mycket tid för sig själv!"

Eh,ja just det ;)

Mabrotnosh
2013-09-16 10:00
#5

Skönt att vara mammaledig för att man får så mycket tid för sig själv?…. erm vilken chock hon kommer få när hon skaffar barn själv.

ChristineL
2013-09-16 10:07
#6

#5 - Hon är inte riktigt vassaste kniven i lådan ;) Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara. En lyckad dag är ju liksom om jag får duscha…

Annons:
Mabrotnosh
2013-09-16 10:16
#7

Ja eller som idag när sambon faktiskt stannade hemma tills bebis hade somnat igen så jag kunde få sova. Vaknade för 30 min sen och behövde nog den sömnen. Han struntade i att han kom sent till jobbet.

Velinga1984
2013-09-16 13:40
#8

#4 Fast jag får nog hålla med där. När man kommit in i rutinerna med liten så hade jag massor tid över. 

Denna gång kommer jag börja plugga på halvtid när bebis är drygt 2 månader.

Ria74
2013-09-16 15:21
#9

Det är ju väldigt olika mellan bebisar hur mycket tid man får över till sig själv.

Min lilla tjej som är 9 veckor sover inte mer än 4 timmar i sträck än, sover hon 5 är man närmast lyrisk och tycker man har fått sova en hel natt 😉

Sen har hon väldigt stort närhetsbehov och vill bli buren hela tiden så det där med att hinna med så mycket annat än henne finns inte än. Det känns lyxigt att få gå på toa ifred numera 😛

Det blir ju lite av en chock om man går in med inställningen att bebisen ska sova i princip hela nätterna från början och att man ska få mycket tid över om då man får en bebis som t.ex har kolik eller vill bli buren hela tiden.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
2013-09-16 15:58
#10

Jag undrar hur din vän/bekant tänker sig att hon ska få sova på nätterna om hon inte matar bebis när den är hungrig. Tänker hon sova med ett gallskrikande barn?

Vår son är två månader nu. En gång har han sovit sju timmar men det har han inte gjort igen. Som längst brukar han sova fem timmar, oftast omkring tre. På natten vaknar han ibland efter en eller två timmars sömn. 

Men mellan matningarna spenderar man ju också en massa tid med bebis. Man matar ju inte bara och lägger bort barnet. Ofta får vår son sova hos någon av oss, och om han är vaken hittar vi på saker med honom - magträning, leker med leksaker på en filt på golvet, leker i babygymmet, pratar, sjunger, läser böcker för honom. Han har redan en favoritbok. När jag läser den för honom tittar han intensivt på mig, viftar med armarna och ler och känner med händerna på den mjuka hunden i boken.

Destany
2013-09-16 16:09
#11

Min son som är 3 mån äter efter 2.5 timme igen. Han vill alltid bli buren och har först nu börjat sova hela nätterna. Blir lite irriterrad på dem som tror att man bara går hemma. Kom på idag i affären att jag glömt o borsta tänderna. När sambon kommer hem brukar jag duscha men eftersom sonen e så mammig brukar jag få duscha i tonerna av hans skrik medans sambom försöker få honom lugn

ChristineL
2013-09-16 16:55
#12

Visst är alla barn olika och jag kan nog säga att vi har rutiner, men jag vet aldrig om hon tänker sova 10 minuter eller tre timmar, det är så olika från dag till dag. Och får jag tid att göra något annat än att vara med henne så blir det oftast mat, tvätt, katterna som ska tas om hand.

Rutan_
2013-09-16 20:52
#13

Jag hade massor med tid över för mig själv nästan direkt, vi blev väldigt bortskämda =P Men både sambon och jag hade inställningen från början att vi typ aldrig skulle få en lugn stund, så när sonen istället var så grymt enkel och nöjd jämt var det ju riktigt trevligt.

Vi har samma inställning den här gången, förväntar oss inte att det ska bli lätt på något sätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: