Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 806 ggr
Elisiajohansson
2013-09-14 09:06

Två barn - Det praktiska!

Hej, hur klara man egentligen att vara ensamstående till två barn? Jag tänker ett på 2 år och en nyfödd? Jag tänker ge några exempel som jag gärna vill ha svar på, och jag blir jätteglad för många utförliga svar.

ex 1:
Ponera att de äldre barnet ska äta, samtidigt som den lilla också ska äta, vad gör man? Eller om den lilla skriker när man matar?

ex 2:
Det äldre ska sövas, den lilla ska inte. Hur gör man? Detta är det jag minst av allt får ihop. Jag menar det tar ju en stund att söva ett barn, man kan ju inte lämna den lilla utanför samtidigt är det ju svårt att ha med det.

ex 3:
Man matar den lilla, och den stora blir avundsjuk eller vill komma upp, vad gör man?

Tackar på förhand för svaren :)

Annons:
Ketang
2013-09-14 09:21
#1

1, Det äldre barnet får lära sig att vänta ett par minuter helt enkelt. Skaffa en extra backup som tex kul film på tv eller något annat som kan distrahera. Sen lär man sig rytmen och kan undvika att mat tiderna krockar.

2, Nu är inte jag ensamstående, men väl ensam vissa läggningar. Och jag har helt slutat att följa klockan till punkt och pricka. Man får anpassa sig! Försöka att lägga dom samtidigt i samma säng. Vi har ju en dubbelsäng så jag lägger båda barnen samtidigt. Ibland blir det lite sent för den stora tjejen, men då tar vi sovmorgon och går till dagis lite senare. Vad gör det liksom? Det kan ju bli lite svårare när man sen ska börja jobba, men då har man nog fått mer rutin på det där.

3, När jag ammar och stora tösen vill komma upp så flyttar jag mig till soffan och så får hon sitta jämte mig. Har man så små som två år så är det nog ännu viktigare att ge den äldsta tid. När man ammat färdigt kan man lägga ifrån sig bebis och plocka upp stora syster/bror.

Sen är det så att man INNAN man har två barn har svårt att förstå hur man ska få ihop det. Men när man väl har det så löser man det!

Elisiajohansson
2013-09-14 10:04
#2

Tack så jätte mkt för bra svar :) det är nog som du säger att de lägger sig när man väl är där :)

Elisiajohansson
2013-09-14 10:51
#3

En fråga till, hur gör man om de lilla barnet väcker det äldre för mat på natten?

Ketang
2013-09-14 15:03
#4

Det funderade jag jätte mycket på också. Men även om bebis hade ett par nätter som hon faktiskt skrek på så vaknade aldrig min stora tös. Men sen har det hänt att stora tösen vaknat och väckt bebis. Men då har ju vi lagt oss i samma säng och dom har tillslut somnat.

Däremot är det extremt jobbigt när stora tösen börjat bråka på nätterna och sparkats och slagits. Men har du en två åring kanske hon inte är så avundsjuk och arg när bebis kommer. Vår stora tös har haft det riktigt jobbigt med att bli storasyster och bråkar flera gånger om dagen för uppmärksamhet.

Velinga1984
2013-09-15 08:17
#5

Jag är inte heller ensamstående. Däremot funderar min sambo att återgå till att ligga ute på veckorna och bara vara hemma på helgerna. Helt okej för mig, då han jobbat 7-16 det senaste för att vi ens skulle kunna skaffa barn.

Jag får 9 år emellan på mina barn, vilket för det hela smidigt. Sen kommer jag inte heller amma så det äldsta barnet kan hjälpa till att mata. Sen tillkommer 9åringens fritidsintresse där bebis helt enkelt får följa med på. 

Utöver det är tanken att jag ska studera halvtid när bebis är drygt 2 månader. Lever med mottot "Vill man, så kan man".

Var ensamstående i många år med min son, så att ha en sambo hemma om så bara på helgerna är guld värt 😃

Elisiajohansson
2013-09-15 09:17
#6

tack, bra motto verkligen. :) och det är väl så det är!

Annons:
Upp till toppen
Annons: