Annons:
Etikett10-amning
Läst 2410 ggr
Ria74
9/12/13, 10:34 PM

Amma eller inte

Det är ofta diskussion om vilket som är bäst, amma eller flaskmata.

  1. Vilket gör/gjorde du?
  2. Vad gjorde att du bestämde dig för just det valet?
  3. Hur har omgivningen reagerat på ditt val?
  4. Känner du att du får stöd för ditt val?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
9/12/13, 10:42 PM
#1
  1. Jag flaskmatar mitt barn.
  2. Jag gick in med inställningen att kunde jag amma skulle jag göra det. Tyvärr så fungerade de inte pga att mitt blodvärde sjönk oroväckande efter en tuff förlossning och jag producerade inte tillräckligt med mjölk. I ca en vecka ammade jag, men varken jag eller Molly mådde bra av det så det blev flaska tillslut.
  3. Min släkt och mina vänner är positiva och har inställningen att huvudsaken är att både jag och Molly mår bra. Bekanta längre ut är mer ifrågasättande till varför jag inte ammar.
  4. På bvc har jag fått mycket stöd i mitt val och vänner har stöttat mig i mitt val. Oftast är det människor man inte känner så väl som ifrågasätter och vill ha en förklaring till varför man inte ammar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
9/13/13, 8:11 AM
#2

1 Jag ammar/ helammade till ca 6 månader sedan började han byta ut enstaka mål.

2 Sambon har allergier, astma och eksem och trots att det inte riktigt är utrett om huruvida det verkligen hjälper med Amning mot sådant vill jag gärna tro det. Dessutom vill jag åt den extra skjutsen till immunförsvaret för barnet.  För övrigt hade jag precis som #2 förlorat massa blod och hade ett blodvärde på 63 efter några dagar med dålig produktion som följd. Men jag fick blodtransfusioner så då kom det ju igen. Himla konstigt att inte du fick det tycker jag, det verkar ju vara helt slupmässigt:(  

3 och 4 Stöttande omgivning. Min syster har haft himla svårt med amningen av sina barn i början så jag var inställd på att det var svårt och att jag skulle få kämpa för att få det att fungera. Det enda är väl att nu när han är större ca 9 mån så verkar BVC tycka att Amning är lite lätt överdrivet men det skiter jag ju totalt i vad dom tycker.

[Tess86]
9/13/13, 12:58 PM
#3

1. Jag helammar, kommer att göra det tills han börjar äta mat, då man ju naturligt minskar ner amningen vart efter men jag vill fortsätta amma i åtminstone ett år.

2. För mig var det ett självklart val. Jag hade bestämt mig innan att jag skulle göra det oavsett hur svårt det var. Han föddes för tidigt och sondmatades och jag pumpade var tredje timme i början för att få igång produktionen, så att han kunde sondmatas med mjölken och sedan ammas. Första dagarna var det svårt att få igång tillräcklig produktion med pumpen och han fick ersättning vid vissa mål. Jag mådde dåligt över det, jag ville att han skulle få det allra bästa för honom. Så jag fortsatte att pumpa även om brösten blödde både utanpå och inuti ibland, och efter ett par dagar kunde ha få bara bröstmjölk, och ammas samtidigt som han sondmatades. För mig är ersättning en nödlösning och jag skulle inte alls vilja att min son växte upp på det. Det är onaturligt med komjölk, den innehåller inga antikroppar, kan ge kolik och är inte specialdesignad för mig son, så som bröstmjölken är. 

3. Ingen har sagt något särskilt om det, alla tycker nog bara att det är naturligt och självklart. Det var bara i början som min mamma frågade hur det gick, när han var så liten och kämpade med amningen. Vissa har sagt att det är gulligt också, när han ligger där och snuttar och blir helt avslappnad.

4. Ja, visst. Jag fick mycket hjälp i början. Min man hämtar saker till mig, fixar mat och sånt när jag är upptagen med amningen. Min mamma vill alltid passa upp på mig när jag ammar.

Tina-A
9/13/13, 5:42 PM
#4
  1. Vilket gör/gjorde du?
    Helammade

  2. Vad gjorde att du bestämde dig för just det valet?
    Det var ett självklart val för mig. Skulle aldrig ge ersättning om jag absolut inte var tvungen.

  3. Hur har omgivningen reagerat på ditt val?
    Ingen har väl reagerat nämnvärt, ingen har sagt något om det.

  4. Känner du att du får stöd för ditt val?
    Jo, jag antar det. Ingen har som sagt sagt någonting..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorita]
9/13/13, 7:08 PM
#5

1. Jag helammar. 2. För jag tyckte det verkade mysigt. Sen är ju alla fördelarna med Amning en bonus ;) Jag såg det som en självklarhet att jag skulle amma eftersom jag tycker det ser så trist ut att sitta med flaska och mata. Så jag var inställd på att göra allt jag kunde för att det skulle fungera. Bortsett från lite krångel i början har det än så länge gått bra, fast jag använder amningsnapp och försöker vänja oss av med den nu. 3. Alla är väldigt stöttande, speciellt min sambo. Alla i min släkt har ammat så de skulle nog tycka det var konstigt om jag inte gjorde det. Läkare och sköterskor verkar av nån anledning förvånade när de hör att jag helammar, kanske Amning inte har lika stort stöd här i Spanien. 4. Absolut!

[Tess86]
9/13/13, 7:30 PM
#6

#5 Inte för att du kanske behöver tips, men jag använde också amningsnapp i början för att min son inte kunde komma tillräckligt nära med CPAP:en i ansiktet. Så vi fick också vänja oss av med den sen. Jag fick tipset att klämma ihop bröstvårtan lite för att hjälpa barnet att få ett större tag, man klämmer alltså ihop på samma ledd som barnets mun, från mungipa till mungipa. Det funkade rätt bra. Det var så skönt att kunna sluta med nappen, att slippa greja den på plats och med viftande, hungrig bebis som slår bort den, slippa hålla på och diska dem hela tiden och lägga fram till nästa Amning, och att veta att man kan mata sitt barn var som helst även om man skulle glömma att packa med amningsnappen. 

Kan det vara så att det är ovanligare i Spanien därför att kvinnorna går tillbaka till jobbet tidigare? Man kan ju inte helamma om man inte är med barnet hela dagarna.

Annons:
[Zorita]
9/13/13, 9:00 PM
#7

#6 Tack! Jag ser så fram emot att bli av med den! Problemet är att han inte tar tag alls, han bara spottar ut bröstet om det inte har nappen på. Några gånger har han fått tag men då suger han bara några minuter max. Men nu blir det nog OT, startar en ny tråd om det!

Rutan_
9/13/13, 9:09 PM
#8
  1. Vilket gör/gjorde du?
    Jag helammade.

  2. Vad gjorde att du bestämde dig för just det valet?
    För mig var det självklart att göra det från början. I och med förlossningsdepressionen blev jag rådd att sluta amma helt, men då amningen i perioder var i princip den enda kontakt jag hade med min son så ville jag fortsätta mycket för den sakens skull.

  3. Hur har omgivningen reagerat på ditt val?
    De allra flesta har varit positiva, men har även fått en och annan mindre trevlig kommentar om det (från okända).

  4. Känner du att du får stöd för ditt val?
    Ja.

    Angående amnningsnapp.
    Min son klarade inte av att amma utan amningsnapp så vi använde den tills han slutade amma (runt tio månader). Men jag tyckte inte att det var krångligt eller jobbigt heller, och hade alltid en hemma och en i skötväskan. Jag har sett att det finns lite olika sorters amningsnappar, den vi hade var väldigt enkel, hade aldrig problem med att få fast den, få den att sitta kvar osv. Vi var väldigt nöjda med den =)

[AmandaO]
9/13/13, 9:39 PM
#9
  1. Flaskmatar

  2. Massa anledningar, men en var vell att jag inte hade tillräckligt med mjölk eller större ork att stimulera den. 

  3. Dom tycker jag/vi gör helrätt som kör på ersättning.

  4. Jajamensan.

Patriszija
9/14/13, 7:53 AM
#10

Vilket gör/gjorde du? Helammade i 3mån därefter ersättning Vad gjorde att du bestämde dig för just det valet? Mjölken sinade tyvärr och jag vet inte varför..kämpade i flera dagar med att pumpa och amma men min dotter bara skrek då hon inte blev mätt så var ju tvungen att ge henne ersättning. Hur har omgivningen reagerat på ditt val? Blev lite ifrågasatt i början men när man förklarat så förstod alla, men det var riktigt jobbigt att kämpa och samtidigt bli ifrågasatt. Känner du att du får stöd för ditt val? Jag kände stöd från min sambo även om han inte kände till ersättning så bra först. Nära anhöriga ifrågasatte mer och det var jobbigt.

Elisiajohansson
9/14/13, 9:11 AM
#11

1. Flaskmatar
2. Pga att jag fick börja med mina mediciner
3. Omgivningen har inte reagerat alls mkt
4. Absolut :)

ChristineL
9/14/13, 9:47 AM
#12

1 - Jag helammar
2 - Jag har alltid varit positiv till Amning och skulle aldrig kunna tänka mig något annat. För mig är det en självklarhet.
3 - Ingen har reagerat särskilt
4 - Javisst, fick jättebra stöd och hjälp redan på bb med att få till det och ingen har ifrågasatt mig.

Ketang
9/14/13, 3:08 PM
#13
  1. Jag har helammat båda mina barn.

  2. Jag vill amma för att jag tror att det är det bästa, det är mysigast men även smidigast. Sen har jag haft förmånen att ha mycket mjölk så jag har aldrig haft några problem och har aldrig behövt fundera på ett alternativ.

  3. Många har kommenterat att det är bra att jag ammar. MEN jag tycker det är lite märkligt att andra ens ska ha åsikter om hur man gör.

  4. Ja, jag har bara fått höra positivt så det är ju ett bra stöd.

Annons:
Mabrotnosh
9/16/13, 10:22 AM
#14

1. Flaskmatar 2. Varför ska jag? 3. Svärmor var skeptisk. Sambon positiv till flaskmatning då han får vara delaktig. Bekanta ifrågasätter. Främlingar glor. 4. Bb och bvc har varit jätte stöttande.

Upp till toppen
Annons: