Annons:
Etikett26-omröstningar
Läst 1417 ggr
Ria74
9/8/13, 9:31 PM

Samsova

Har ni samsovit med era barn?

Ibland hör man att det ska vara så farligt att samsova. Min BVC-sköterska är positiv till samsovning, men en del personal inne på bb påpekade att risken för plötslig spädbarnsdöd ökade när man samsov.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
9/8/13, 9:33 PM
#1

Jag samsover med min lilla tjej. Hon har ett väldigt stort närhetsbehov och vill gärna vara nära hela tiden.

Det känns som hon blir tryggare när hon får sova hos mig och då anser jag att det är bättre att ha det så.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gnuttan
9/8/13, 10:00 PM
#2

Jag samsov med Fabian tills han var ungefär 3 månader, då testade jag att lägga han i sin säng och sen dess sover han där. Nu sover han mycket bättre i sin säng än bredvid mig. Men ibland saknar jag att ha han bredvid eftersom det är så mysigt :)

Mabrotnosh
9/9/13, 10:57 AM
#3

Vi samsover inte. Sambon kan inte ligga still med armarna i sömnen. Har varit nära att få hans armbåge på näsbenet flera gånger. Tror dock inte vi hade samsovit ändå. Konstigt att bb säger att det ökar risken för psd till mig sade de att det var nyttigt att sova nära nära.

[Zorita]
9/9/13, 2:27 PM
#4

Vi samsover, lillen ligger på min sida med en kudde mellan honom och sambon om min sambo skulle röra sig för mycket i sömnen. Han vägrade att sova ensam redan från början och det är så mysigt att låta honom ligga kvar efter att han somnat på tutten :) Det är inte helt klart ifall samsovning ökar eller minskar risken för psd, studier visar lite olika. Den senaste studien som gavs ut i år visade att det höjde risken, men pga hur den genomförts litar jag inte på de resultaten. För oss funkar det bra och jag tror det är nyttigt för lillen att få den närhet han behöver.

Rutan_
9/9/13, 8:43 PM
#5

Vi hade vår son mellan oss i två veckor, sedan fick han sova i sin egen säng. Varken sambon eller jag sover bra när det är trångt, vi behöver utrymme. Sonen sov hur bra som helst i sin egen säng, tack och lov.

ChristineL
9/9/13, 8:48 PM
#6

Vår dotter sov delvis mellan oss i max en månad då hon efter nattamningen inte ville somna om i egen säng (som ändå står precis vid min sida och i samma höjd). Nu har hon passerat tre månader och sover hela natten i egen säng. Efter att vi varit uppe vid 6-7 somnar vi om ett par timmar och då brukar hon få komma upp i vår säng bara för att det är så mysigt.

Annons:
[AmandaO]
9/9/13, 9:30 PM
#7

Ibörjan när vi kom hem med Lillan så sov hon själv jämte oss i sin babysitter (man kan göra den till en vagga). Sen efter ett par veckor så fick hon ligga i babynestet mellan oss. Varför vet jag inte, det bara blev så. 

Hon kan sova i sin säng på sitt rum då hon gör det på kvällarna tills vi flyttar in henne till oss. Men jag är inte redo för det steget än.

Tina-A
9/9/13, 9:55 PM
#8

Vi samsov i 2 år, och nu sover hon i vår säng ibland och ibland i sin egen, hon får välja själv. Nu är hon 2½ :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

regskylt
9/10/13, 6:27 PM
#9

VI samsov i typ 8 månader eller så, kommer inte ihåg exakt. Vi hade en 200*200 säng så var gott om plats. Jag la barnet långt bort från mig och långt bort från hennes pappa, hon hade egen filt och vi separata täcken (hon föddes i juli) Funkade jättebra att ha i sängen men inte alls i egen säng. Jag hade sömnproblem och mådde jättedåligt så det blev lättast i sängen, var bara att hoppa fram ett steg, slänga fram bröstet och så ammade hon tills vi båda somnade. Hände även många ggr när hon blev lite större och förflyttade sig att hon tog bröstet själv när hon var hungrig utan att jag vaknade. Var även lätt för hennes pappa i början att lägga henne till mitt bröst när jag vilade så djupt (men var ändå fullt medvetande men avslappnad i kropp och själ).

Vi brydde oss inte vad folk sa, vi gick på magkänslan. hade vi haft mindre säng så hade det varit en annan sak. Barnet blev inte varmare mellan oss och att ligga på barnet var inte heller stor risk.

JossanH
9/10/13, 11:21 PM
#10

Vi samsov fulltid i kanske 5-6 månader, efter det samsover vi när hon vill det. Nu är hon 13 mån och sover i spjälsäng som står precis bredvid min sida av sängen. Skulle inte ha ro att inte ha full kontroll över hur hon har det på natten. Vissa perioder kräver hon extra närhet och då sover hon hos oss, och jag brukar stoppa om henne och kolla så att allt är bra. Jag skulle inte klara av att ha henne i eget sovrum redan nu. Jag tycker att det är mysigt att samsova men hon somnar i egen säng, vilket är säkrast, och sover hon gott så ligger hon där hela natten, ofta 10-12 timmar per natt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
9/14/13, 9:27 AM
#11

Jag samsov med äldsta dottern i nära 4år. Fast vi flyttade över till hennes säng när hon var runt 2½-3år. Nu samsover jag med bebis och kommer göra det så länge det fungerar. Jag älskar att sova nära mina barn!

Elisiajohansson
9/14/13, 11:43 AM
#12

Visste inte riktigt vad jag skulle svara, jag tog bort en spjälsida samtidigt som jag inte hade någon stomme på min säng, så vi låg i varsin säng men brevid varandra ändå :)

Upp till toppen
Annons: