Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 765 ggr
Ria74
2013-08-27 21:29

När börja med leksaker?

När började ni köpa leksaker till era barn och vad köpte ni i början?

Jag har en liten tjej som nu är 6 veckor och börjar intressera sig för enkla leksaker med starka färger. Inte så att hon aktivt leker med något, men hon tittar gärna på färgglada saker och gillar verkligen speglar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Tess86]
2013-08-28 14:10
#1

Jag köpte leksaker redan när jag var gravid och har visat dem för bebis ända sedan vi kom hem från neonatal (då var han två veckor gammal). Jag rör dem fram och tillbaka i luften framför honom, plingar försiktigt vid sidan av hans huvud med dem så att han vänder huvudet efter dem (det gjorde han från ett par veckors ålder), sätter dem vid hans hand så att han får känna på dem, stryker de mjuka sakerna mot hans bröstkorg eller kind och pratar om leksakerna med honom. Nu är han sex veckor gammal (men är född fem veckor för tidigt) och viftar ibland efter leksakerna och griper om dem ibland. Jag har också börjat läsa böcker för honom, sedan han var tre veckor gammal). Jag läser med olika tonfall och tittar in i hans ögon emellanåt och han slappnar av och blir lugn. Allt som utvecklar sinnena och Språket tror jag är bra direkt från födseln. Men man får inte glömma bort att det viktigaste är "ansiktstid", dvs när man har ögonkontakt med bebisen och bebisen får se ens ansikte när man pratar med den och gör olika ansiktsuttryck.

Jag har köpt saker som man kan hänga upp och titta på (mobiler), mjuka skallror och bollar, gosedjur och snuttefiltar, färgglada leksaker i plast och trä, och mjuka små gosedjusfingerdockor som jag kan leka med framför honom och som är så små och lätta att han kan hålla i dem.

JossanH
2013-08-29 12:24
#2

Vi har haft olika leksaker från början och trots att jag är en djurmänniska, sambon är en bilmänniska så har vår dotter blivit tokig i dockor! Redan vid 9-10 mån vyssjar hon dom i famnen, matar med flaskor och säger "nam nam", kramar och fixar med dom. Nu är hon 1 år och bäddar, pussar, pratar med och leker med sina dockor. Redan när hon var 3-4 månader älskade hon böcker. Både att bläddra i själv och läsas för.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: