Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 3095 ggr
TheLonleyWolf93
8/25/13, 9:09 PM

5-åring har en annan dialekt.

Min systers dotter är 5 år gammal och hela hennes familj bor i Dalarna och pratar dalmål och hon är född och uppväxt i Dalarna.
Men sen hon började prata så har hon pratat stockholmska, det var inget vi direkt la märke till i början men dom senaste två åren har hennes dialekt blivit allt starkare och när hon pratar så kan man inte tro att hon är född i Dalarna.
Hon pratar alltså ren stockholmska.

Jag frågade henne idag om hon hade någon på dagis som var ifrån Stockholm "nej" sa hon så jag förstår inte hur kan hon ha en annan dialekt än resten av oss? Brukar inte barn prata den dialekt dom växer upp med?

Missförstå mig inte, jag har inget emot Stockholm eller stockholmska, jag älskar dialekten och planerar själv att flytta till Stockholm när jag får möjlighet.

Kram Janina :)

Annons:
MsNattiz
8/26/13, 8:28 AM
#1

var likadant med min bror när han var liten, han pratade stockholmska istället för hälsingemål. han hade tittat för mycket på björnes magasin och fått det därifrån 😛

Mabrotnosh
8/26/13, 11:52 AM
#2

Och jag är inte alls född i dalarna men när folk gissar vart jag är ifrån så tror de jag är dalkulla. Känner inte ens någon som bor där.

Upp till toppen
Annons: