Annons:
Etikett10-amning
Läst 11594 ggr
Lillalukas
2013-08-08 11:35

Ammning hur ofta?

Vi har en 5 veckors bebis som jag har ammat när hon vill, så har fått lite påpekande på att jag ammar henne ofta. Så frågade på bvc idag och då när jag sa att hon äter ungefär varannan timme (något oftare på kvällen) så tyckte hon att jag borde försöka med minst 2,5 timmar imellan amningstillfällena och att hon borde klara 3 timmar. Så nu försökte jag vänta 2,5 timmar men strax före 2 timmar blev hon hungrig/ledsen så försökte trösta henne men inget funkar, men visst nu har det gått den tiden hon tyckte att det minst skall gå imellan men hur lång tid behöver jag ha det såhär för att få henne att klara längre tid imellan? Om ni förstår hur jag menar?. Tycker att det känns jobbigt när hon antagligen är hungrig. Och hur lång tid har/hade ni imellan amningstillfällena vid 5-6 veckors ålder ? Och hur lång tid ammar era åt gången?

Annons:
Tina-A
2013-08-08 11:40
#1

Öh, varför ska du (försöka vänta" mellan tillfällena? Det är ju fri Amning som gäller, dvs var 10e minut om barnet så vill. Vi ammade ungefär varannan timme på dagen, varje timme på kvällen (ibland 2-3 timmar i sträck!) och ungefär var tredje på natten. Precis så ofta som barnet vill. Jag upplever att bvc generellt är väldigt okunniga så dom skulle jag lyssna på så lite som möljigt gällande allt i princip.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

OlgaMaria
2013-08-08 11:40
#2

Du kan amma precis så ofta och länge som din dotter vill så länge som du orkar och hon inte kräks massor/har ont i magen (för att hon äter för mycket/ofta).

Vissa behöver amma ofta/länge, kanske speciellt första månaderna innan det kommit igång ordentligt. Du ska verkligen inte lyssna på sånt där prat. Om du upplever att din dotter är hungrig så ge henne bröstet och var glad! :) 

Det är så otroligt olika hur ofta man behöver amma. Behöver man amma ofta men försöker amma sällan pga påtryckningar kan amningen till slut sluta fungera och man får gå över till ersättning. Det kan vara helt i onödan om man bara får lov att amma i sin egen takt.

Om du har lite lite mjölk så är det bästa du kan göra att amma så ofta flickan vill och själv ta det lugnt, vila mycket och var nära bebisen. Då kommer det komma mer. Om du drar ut på amningstillfällena blir det bara mindre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tina-A
2013-08-08 11:42
#3

Barnet ska heller INTE gråta innan Amning, då har man missat alla tidigare signaler och barnet är superhungrigt. Man ska amma innan barnet hinner bli ledsen. Du ska absolut inte tvinga din nästan nyfödda lilla bebis att vara hungrig och ledsen mot hennes vilja, det finns ingen anledning. Bara taskigt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lillalukas
2013-08-08 12:02
#4

Jag vet att man skall ta allt med en stor nypa salt som bvc säger, men kändes jobbigt efter att man vart där idag och även när bekanta påpekar att man ammar ofta. men när hon har vart hungrig så har hon fått äta, men hon kräks en del men när jag påpekat det så har jag fått till svar att vissa barn är bara mer kräkiga än andra och vår dotter går jätte bra upp i vikt, men eftersom hon kräks en hel del kanske det är för tätt? Usch vad allt bara känns jobbigt just nu.

OlgaMaria
2013-08-08 12:15
#5

#4 Det är naturligt att hon kräks en hel del när hon fortfarande är så liten. Ammar man mer sällan kan det också bli så mycket i magen på dem att det blir svårt att behålla och så kräks dem ändå en hel del.

Hon går upp i vikt bra, och kräkningarna är antagligen inget att oroa sig för. Så små barn kräks, så är det bara. Du har egentligen inget att oroa dig för. Det är bara för att folk säger saker som du börjat oroa dig, eller hur? Koppla av och lita på bebis och din intuition. Kvinnor har ammat sina barn när bebisen velat i alla tider och så fungerar det också i djurvärlden. Oroa dig inte. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
2013-08-08 12:47
#6

Förr var det strikta regler gällande Amning. Minns när min sambos släkting berättade att hon suttit på vårdcentralen med sin lilla bebis för att barnet skrek så mycket. Det satt en äldre kvinna bredvid henne och sa bara; "du behöver inte vara här, barnet är ju hungrigt! Ge bröstet oftare så ska du se att hon blir nöjd". Hon lydde rådet och struntade i BVCs alla regler gällande tider och fick en nöjd bebis :) Jag ammade nog ungefär var tredje timme i den åldern och kanske något längre mellanrum på natten men jag hade så otroligt mycket mjölk så hon behövde inte tutta igång produktionen direkt ;) Hade även en snabbätare som oftast var nöjd efter 15-20 min vid bröstet. Ibland ännu kortare. När produktionen skulle igång lite extra igen när hon var kanske runt 4 mån så blev det Amning kanske 4-6 ggr på nätterna. Andra runt omkring mig oroade sig lite över att hon åt så mycket nattetid men inte jag, och nu äter hon aldrig på nätterna. Enda gången då vi faktiskt valde att räkna lite tid var efter att dottern ammats ovanligt mycket 2 kvällar på raken och kaskadspytt över hela sig, soffa, säng, filtar och mig (hon kräktes nästan aldrig annars), då bestämde jag mig för att det skulle gå minst 2,5-3 timmar mellan amningstillfällena och det var absolut inga problem. Var nog jag som la henne vid bröstet utan att hon egentligen krävde det ;) Vissa barn kräver extra närhet, mat och mys vid bröstet. Du kanske har ett sådant barn. Lyssna på ditt barn, inte på dom runtomkring :) Det är du som är mamman och du ammar precis så tätt som du känner är nödvändigt för ditt barn. Många är så inpräntade med "gamla skolans regler" :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Tina-A
2013-08-08 14:35
#7

Vissa kräks mer än andra, hon ska fortfarande få äta så mycket och ofta hon vill.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Velinga1984
2013-08-08 19:03
#8

Fri Amning är det bästa när man ammar. Stackars barn att behöva vara hungrig för bvc säger så.

Anne.K
2013-08-13 17:28
#9

Det är bara att amma på så mycket ditt lilla barn vill. Jag själv gjorde nästan inget annat än att bara amma de första veckorna med min dotter. Hon var ett sådant barn som ville ha mycket närhet och kunde sträckamma henne ett par timmar ibland. Och ja, barn kräks. Hon kräktes alltid lite efter nästan varje Amning men gick fint upp i vikt ändå. Så lyssna på ditt barn och inte vad bvc eller folk säger. Lita på att du som mamma vet bäst vad ditt barn behöver.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Bumsibum
2013-08-15 11:36
#10

#3  ställer du klockan för att hon ska amma eller vaknar hon skrikande?

med tanke på att bebisar inte ska hinna skrika/gråta innan de ska bli ammade enligt dig.. 🙂

JossanH
2013-08-15 15:15
#11

#10 mitt barn har nästan aldrig gråtit för att få mat, det hände ett par ggr under hela amningsperioden. Man behöver inte ställa klockan eller ha en skrikandes bebis för att veta att det är dags för mat. Lite mer rörelse och gny så vet man att det är dags. När barnet gråter är det mycket svårare att börja mata eftersom barnet då är upprörd och har svårare att komma till ro.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-08-21 19:10
#12

Jag förstår ärligt talat inte hur bvc kan säga en sån sak! Fick höra här om dagen att en kompis skulle banta sin 3månaders bebis som gick upp i vikt för fort!!! Jag blir galen! Båda mina barn har fått äta/amma precis hur länge och ofta dom velat. Min nu 4månader gamla tös äter ibland med bara 30min mellan. Kanske inte för att hon är hungrig alla gånger utan för mys. Ska man vägra dom det? Snart säger väl bvc att man inte ska bära eller ha dom nära också… 😡

Jag säger, gå på DINA känslor! Känns det bra att amma när bebis behöver det så kör på det och strunta i alla "förståsigpåare"!

Bumsibum
2013-08-22 09:06
#13

#11 ok ;)

Annons:
Tina-A
2013-08-22 11:59
#14

#10: enligt mig? Enligt forskarna. Gräver bebisen har man missat alla tidigare signaler och gråt är den allra sista, helt hysteriska signalen. Dom ska inte behöva gråta för att få mat. Vi sov bredvid varandra och hon grät nog nästan aldrig på nätterna. Vi ammade nog 3-4 gånger per natt i början, inga problem.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
2013-08-22 12:13
#15

Nu ammar inte jag, men jag ger min lilla tjej ersättning när hon visar att hon vill ha mat oavsett om det är 4 timmar mellan eller bara 2.

Oftast reglerar hon själv hur ofta hon äter, vissa gånger kan det gå fyra och en halv timme mellan och andra går det vara två timmar mellan måltiderna. Vissa gånger äter hon mer och andra mindre.

Jag antar det är samma med Amning, ibland äter dom längre period och ibland kortare. På det viset reglerar dom ju själva hur mycket dom behöver.

Dessutom säger dom på bvc här att man kan aldrig ge för mycket mat. Bebisen kräks upp eventuellt överskott.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: