Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2927 ggr
[Tess86]
8/6/13, 8:03 PM

Ska vi ge mer närhet?

Vår son är tre veckor gammal nu, men är född fem veckor för tidigt, så egentligen skulle han inte vara född ännu.

Han ammar ca sex gånger per dygn och då får han ligga hos mig i ungefär en timme (det varierar ju såklart), på natten blir det ofta kortare. Men han sover sällan hos oss, han sover oftast i vagnen på dagen och i korgen på natten. Efter Amning kan han sova en stund hos mig eller om han är vaken så passar vi på att prata och leka med honom. Men oftast när han ammar har både han och jag kläder på.  

Vi brukar lägga honom i bara blöja mot vårt bara bröst men ofta stökar han och har svårt att komma till ro på det sättet. Han stånkar, knorrar, lyfter huvudet och lägger det från sida till sida och verkar inte alls komma till ro. Då har det blivit att vi har tagit ner honom igen och han får ligga på rygg, som han verkar föredra. (Han får ligga på mage en stund varje dag när han är vaken, för att träna nacken, men just som avslappning verkar han inte gilla att ligga så).

Vi har en bärsjal men vi har inte provat använda den ännu (vi har varit hemma en vecka med sonen). Från neonatal är han van att få sträcka ut sig i sängen när han har somnat och han är alltid nöjd med att få sova i vagnen eller korgen. Det känns inte riktigt som om vi har hittat tillfällen när vi skulle bära honom i bärsjalen. 

Men min fråga, borde vi se till att han får mer närhet hos oss även om han inte själv visar att han vill ha det? Eller ska vi låta honom sova där han är lugn? Kan det vara så att han blir för stimulerad av att ligga uppe för att sova? 

De gånger han har svårt att somna (trots att han har fått mat och torr blöja) går det att lugna honom i famnen. Han somnar om man sjunger för honom och pratar lugnt. Men oftast är det nattetid han är orolig och när han har fått komma till ro lägger vi honom oftast i korgen för att själva få sova.

Annons:
JossanH
8/6/13, 8:17 PM
#1

Jag tror att vi som föräldrar är så himla rädda för att göra fel men jag tror att om man lyssnar på sitt barn så får man en bra relation och ett nöjt barn. Vissa ungar vill ha mer närhet än andra. Jag tänkte ibland samma sak (fullgången graviditet) men när hon blev lite äldre började hon också vilja vara mer i famnen och bli buren mer. Så länge man vågar vara lyhörd och inte ignorera när barnet vill ha närhet så tror jag att man får ett nöjt barn :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
8/6/13, 8:27 PM
#2

Jag är också inne på samma spår som #1. Närhetsbehovet kan också förändras och det är nog viktigt då att inte vara van vid att inte vara nära, att man inte tror att det är närhet som behövs då utan något annat. Om du förstår? Att man inte tänker bort närheten utan när det är något fel kan det vara närhet han behöver, även fast det inte varit så förut.

Närhet är ett behov alla människor har, speciellt små barn, i olika grad. Det finns dock där alla alla behöver vi närhet i olika mängd :) Det finns massa forskning kring hud mot hud och att det är otroligt viktigt och nyttigt för barnen, men den mesta forskningen rör nyfödda. Jag tror dock det är fortsatt nyttigt och skänker lugn, frigör oxytocin, främjar Amning och sprider lite allmän harmoni och kärlek när man ligger hud mot hud även upp i åldrarna :) Om sonen verkligen inte gillar det så tror jag däremot inte man ska tvinga sig på honom!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
8/6/13, 10:04 PM
#3

Min tjej visar tydligt när hon vill ha närhet och visar hon att hon hellre vill sova för sig själv låter jag henne styra.

En period nu har hon velat bli buren hela tiden, men för bara en vecka sen ville hon hellre ligga för sig själv och sova.

Jag tror att man ska låta sitt barn styra även behovet av närhet. Dom visar ofta själva vad dom vill.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
8/6/13, 10:16 PM
#4

Vi har faktiskt också haft en riktig "närhets period" nu här hemma där dottern på 11 månader har haft svårt att sova utan oss och hon har då sovit i vår säng mycket mer än innan trots att spjälsängen står precis bredvid oss. Likaså har hon velat bli buren mer. Vi har anpassat oss efter vad hon bett om och behövt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
8/6/13, 10:29 PM
#5

Generellt verkar han vara ett väldigt nöjt och harmoniskt barn men när han är ledsen eller orolig så är det närhet vi provar i första hand, efter matning och blöjbyte då. Vi tycker ju att det är mysigt med mycket närhet med honom så om han är nöjd hos oss får han vara där. Om närhetsbehovet ändras så kommer vi antagligen att märka det. Men på många nyblivna föräldrar, och även i böcker man läser, låter det som att det nya barnet ligger hos föräldrarna i princip hela tiden, dygnet runt, och det gör ju inte vår son. Då börjar man undra om det är något vi missar. Men eftersom sonen är nöjd så får han antagligen så mycket närhet som han behöver. 

När vi låg på neonatal hade han aldrig några kläder på sig. Han hade ju bara blöja där och låg under filtar för att hålla värmen. Då fick han hud mot hud-kontakt så fort vi höll i honom, eftersom vi alltid tog av egna kläderna då. Och visst verkade han tycka om det, det verkar han ju fortfarande göra, det är mest det där med att ligga på mage som han inte riktigt gillar just nu (då brukade han sova så hos oss, alltså när vi var vakna). Problemet när vi var där var att han vaknade och skrek flera gånger per natt för att han hade sparkat av sig filtarna och frös. Ibland hade han till och med för låg kroppstemperatur. Så sedan vi kom hem har han alltid sovit i pyjamas och strumpor eller sovpåse. Så nu får han inte hudkontakt vid varje Amning längre. Vi ser till att han får det varje dag ändå, men det blir ju inte vid varje Amning. När han skriker efter mat och vi ska amma och värma extra mjölk och koppmata så blir det inte att man börjar med att klä av honom också. 

Men jag kanske oroar mig i onödan. Räknar man ihop det under dygnet så är han ändå nära oss rätt många timmar.

[Tess86]
8/6/13, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Måste ju lägga in en bild på honom också, tagen idag, när han är tre veckor gammal ❤️

Annons:
JossanH
8/6/13, 10:59 PM
#7

Men vilken liten skrutt så söt :) Vi hade inte heller speciellt mycket hud mot hud när vi väl kom hem från bb. Det var sommar och varmt och i början sov vi hud mot hud i sängen men upptäckte att hon ofta sparkade ner täcket en bit så fick börja ha body på under nätterna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
8/6/13, 11:06 PM
#8

Ja, han är så söt :)

Det är svårt det där med temperaturen nu under sommaren. Men vi har märkt att om han bara har body på sig så får han väldigt svala ben och kalla fötter, så han får ha långbent och strumpor eller sovpåse. Och han känns inte för varm då. Men han är ju väldigt smal också, näst intill mager, så det är kanske därför som benen och fötterna lätt blir kalla. Han har ofta svala händer också, men vi kan ju inte ha vantar på honom :P

JossanH
8/6/13, 11:12 PM
#9

#8 nu i sommar tycker jag att det varit så svala nätter så vår dotter har sovit i långärmat och långbent pyjamas hela sommaren då hon oftast bara har en tunn fleecefilt och brottas med på nätterna. Tjockare täcken sparkar hon av sig. Hon somnar också ganska sent (typ 21:00) så det har oftast blivit ganska svalt i sovrummet då. Har öppet fönster hela natten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
8/7/13, 8:10 PM
#10

Vi har också fönstret öppet i sovrummet, och i resten av huset också, så det blir ju svalare på kvällarna. Vi lägger oftast inte vår son i sovrummet förrän vid elva-tiden på kvällen. Han sover i vagnen på kvällen, jag matar honom en sista gång innan natten och så får han sova i sovrummet när vi också ska gå och lägga oss. Han har en stickad filt, men det är sånt där tunt, mjukt garn och stickad med hålmönster, så den är ganska sval. Vi vågar ju inte ha för tjocka täcken på honom nu när han är så liten.

Upp till toppen
Annons: