Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 8788 ggr
Destany
2013-08-02 18:36

Börja med nan 2

Jag undrar om man kan börja med nan 2 tidigare än 6 mån som är rekomenderat. Min son e 2 mån o blir inte mätt av nan 1 verkar det som äter hela tiden o skriker däremellan efter mer mat. Ska fråga på bvc oxå men tänkte fråga er oxå

Annons:
Ria74
2013-08-03 11:00
#1

Jag undrar samma sak så jag sätter ett avtryck här, men vi har semp 1. Det känns som lilltjejen inte riktigt blir mätt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
2013-08-03 15:35
#2

Vi ger NaN1 och fick rekommendationen att blanda i någon skopa Babysemp 1 Extra (den är dyr dock), vi kan inte ge henne Babysemp helt och hållet då hon får magknip av det. Vi behövde bara göra det en gång dock då hon hade en dag där hon var extra hungrig.

Sen ska man också tänka på att ge barnet exakt den mängd det ska ha enligt instruktionerna på NaN1 kartongen. Din son är 2 månader, han ska alltså äta mellan 100-160ml, vi gav och ger fortfarande vår dotter 120/150ml beroende på hur hungrig hon är och när hon matades sist och det ska ges samma mängd varje matning. 

Sen går barnens matbehov upp och ner, ibland vill de ha extra mycket och ibland extra litet. Så länge barnet växer och går upp i vikt som det ska så vet man att det får i sig den mängd den behöver. 

Vår dotter är 3 månader och jag brukar kunna läsa av hur mycket mat hon vill ha på ett ungefär vid varje matning, hon äter 5-6ggr/dag, vill hon ha mer så gör jag helt enkelt ordning lite till. 🙂

Destany
2013-08-03 18:30
#3

#2 han äter 150 o man riktigt hör hur det skvalpar i hans mage o han kräker upp en massa bara så mycket mat där e i honom men ändå skriker han efter mer. Vi började med 50/50 igår och han sov längre på natten o har faktiskt klarat sig bra idag ätit var 3-4 timme o inte skrikit efter mer:).

Destany
2013-08-03 18:50
#4

Det e 150 vatten så det blir 165 så han äter mer än rekomenderat på nan1

Tina-A
2013-08-03 19:52
#5

Som jag har förstått det ska man ge så mycket och så ofta ersättning barnet vill. Det är ju fri Amning där barnet får äta precis när och hur mycket som helst, varför skulle det inte vara samma med ersättning? Jag har förstått det som att det som står på förpackningen bara är fingervisningar, så man ska ha någon aning om var barn i den åldern brukar ligga. Den får man ge mer eller mindre beroende på hur mycket barnet vill ha. Känns ju konstigt om ersättningen ska begränsas när bröstmjölken är helt fri?

Barn är ju också olika och olika stora, äter olika mycket och behöver olika mycket. Jag har otroligt svårt att tro att man ska följa exakta anvisningar på ett paket som talar om något "standard-barn", vilket kanske inte alls stämmer överrens med ens eget barn?

Jag tror förresten att nan2 innehåller saker som är anpassat efter det lite större barnet, saker som kanske stör den lilla bebisens mage eller saker som den inte alls behöver. Jag tror inte den mättar så mycket mer? Borde man inte i första hand ge mer mat eller portioner mycket oftare om han är hungrig..?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-08-03 19:55
#6

Enligt livsmedelsverket:

"Om du ger modersmjölksersättning står det på förpackningen hur mycket ersättning som rekommenderas. Men även om barnet får ersättning är det viktigt att låta barnet styra hur mycket det vill äta."

Jag tolkar det som fri tillgång, precis som med Amning. Att barnet ska styra mängden.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Tina-A
2013-08-03 19:57
#7

Hittade också det jag tolkar som att Nan2 är anpassad efter barn som får i sig näring från mat också.

"Barnets första sex månader ger man modersmjölksersättning som ersätter amningen för barn i den åldern. Från sex månaders ålder finns tillskottsnäring som är avsedd när barnet börjar äta vanlig mat. Tidigare kallades tillskottsnäring för "modersmjölksersättning från fyra månader", men namnet ändrades nyligen och ska alltså användas tidigast från sex månaders ålder."

Det här tolkar jag som att man absolut ska ge 1an till 6 månader eftersom det är heltäckande näring. 2an förutsätter att barnet får annan näring också (mat) och därför inte heller behöver vara lika heltäckande näringsmässigt? Eller tolkar någon det på något annat sätt?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
2013-08-03 20:14
#8

#3 Min dotters mage skvalpar om det gått för länge mellan matningarna, då spyr hon också upp allt vid matningen då hennes mage är för tom.

Jag matar henne vanligen varannan till var tredje timme, då jag vet att det är så lång tid det tar tills hon blir hungrig igen. Sen matar jag henne också i omgångar dvs matning ett tag, normalt avrbryter hon själv när flaskan står på 120 om det var 150 jag fyllde i, sen rapar jag henne och sen ger jag flaskan igen. Vi tar alltså pauser i matningen. Det gör att hon får upp bubblorna ur magen och får därmed också plats med mer mat.

Din son kan också spy upp maten om han har för mycket luft i magen, annars är det relativt vanligt att barn spyr.

[MyCassie]
2013-08-03 20:20
#9

#7 Stämmer. NaN 2 är ett tillskott. Står även det på förpackningarna.

Destany
2013-08-03 20:27
#10

#8 vi rapar honom i mitten av matningen o i slutet av det o då händer det oftast att han kräker upp mycket. Han e överfull men ej mätt. #7 det e väl klart jag låter honom äta så ofta han vill men han blir ju ändå inte nöjd . Jag vet att det bara e rekomendationer hur mycket de ska äta. En kompis till mig fick rådet av bvc att hon skulle göra så när hennes son ej blev mätt av nan 1. Ska prova detta o se om han blir mer nöjd annars går jag tillbaka till bara nan 1 o jag ska fråga bvc

[MyCassie]
2013-08-04 00:26
#11

#10 Jag skulle inte ge NaN 2 då det är ett tillskott/komplement för den vanliga maten som ges vid 6 månader, det innehåller alltså inte allt ett barn ska ha. Testa annars det jag skrev och blanda i Babysemp 1 extra, det brukar rekommenderas från BVC.

Destany
2013-08-04 19:34
#12

Uppdatering. Har återgått till bara nan 1 för lilleman blev så otroligt grinig så jag ska fråga bvc innan jag gör nåt mer. Nu e han lugnare igen o han sov inte längre med nan 2 blandningen heller. Så vi e tillbaka på ruta ett med skrik, kräks och evigt ätande

[MyCassie]
2013-08-05 14:22
#13

#12 Är du säker på att det inte är kolik han har då? När ett barn har kolik så har de ont i magen och när de har ont i magen så tror de att de är hungriga och vill då också ha mer mat, ger man då dem mer mat så gör det ännu ondare i magen.

Du kan testa bära honom i kolikställning och ge kolikmassage, det funkade för vår dotter när hon fick det. Bada lindrar också.

Annons:
Ria74
2013-08-05 14:48
#14

#13 Min lilla tjej har kolik och jag blev nyfiken på hur man bär i kolikställning? Kolikmassage tipsade dom på bvc om.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2013-08-05 20:39
#15

Idag har han inte spytt så mycket o ätit ca 100 åt gången varannan timme. Han har stoppat själv. Om de har kolik då skriker de väl hela dygnet eller? Han e värst på kvällarna. Vad är kolikställning?

Destany
2013-08-05 20:40
#16

Kan tillägga att bada gör han bara värre, han hatar det o skriker från man stoppar ner honom tills han e på skötbordet igen

[MyCassie]
2013-08-05 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#14 Kan inte förklara så fick ta bild på det. 😎
Nu är vår dotter rätt stor så jag måste använda två händer men på mindre barn kan man ha de vilandes på ena armen. Denna ställning har jag läst ska hjälpa barnet få upp bubblor i magen lättare.

[MyCassie]
2013-08-05 22:01
#18

#15 Nej de behöver inte skrika hela dynget, de skriker oftast en vis tid på dagen, kvällar och nätter är vanligast. Kan läsa mer här: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kolik/

#16 Även fast du har rätt temperatur i vattnet, 37 grader? De flesta barn brukar älska att bada så det är första gången jag hör om ett barn som inte gillar det.

Ria74
2013-08-05 22:07
#19

#15 Min tjej skriker inte hela dygnet. Antingen skriker hon ett tag på kvällen eller tidig morgon/natt. Sen är det olika hur länge hon skriker vissa dagar kan hon skrika flera timmar, andra är det bara en halvtimme innan det är bra igen.

Det syns ofta tydligt när hon verkligen har ont eftersom det kommer som i kramper och hon jobbar med benen upp mot magen hela tiden.

#17 Tack så jättemycket för tipset, ska absolut testa denna ställning. Bara man kan få henne att rapa eller fisa så brukar det släppa ganska fort.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
2013-08-05 22:14
#20

#19 Så lite så. Jag bar henne rätt mycket på det viset när hon hade kolik så fort jag fick reda på den ställningen, iom det försvann koliken på bara några dagar och oj vad hon rapade när jag höll henne så. 

Lycka till och hoppas du får bukt på koliken, inte roligt när barn har det. 🙂

Annons:
Ria74
2013-08-05 22:41
#21

#20 Nej, det är inte roligt. Det skär i en när dom har så ont och man kan inte göra så mycket för att hjälpa dom.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2013-08-06 02:22
#22

#18 ja jag har rätt temperatur på vattnet men han hatar det ändå. Han hatar många saker som bebisar ska gilla som att sitta i babysitter o byta blöja:/ ska prova kolikställningen men tror inte han har ont utan e bara arg.

Upp till toppen
Annons: