Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3231 ggr
KnutKrut
2013-07-05 22:39

Laktosintolerant och ev. intyg

Min son har sedan han varit bebis haft eksem och dessutom under flera år varit hård i magen (är nu 5 år). Vi har inte kommit på vad som kan ha orsakat eksemen, men trott att det är något han äter som orsakar dem. BVC säger bara att vi ska smörja.

Nu har vi under 2 veckor provat med laktosfria mjölkprodukter och på bara några dagar slapp han sin hårda mage och dessutom verkar eksemen avta. Vi ska prova att dra ner på användingen även av den laktosfria mjölken och senare testa med vanliga mjölkprodukter igen. För att se om det har effekt på riktigt eller om det kan vara en tillfällighet att problemen upphör. Man vet ju aldrig.

Om det är fortsatt bra med de laktosfria produkterna, kommer vi då behöva någon form av intyg från BVC för att sonen ska få laktosfritt även på förskolan? Finns det tester för att avgöra om han är känslig mot laktos eller ej?

Annons:
Niwa
2013-07-05 22:45
#1

På min sons förskola behövdes ett intyg från läkare att han skulle ha laktosfri kost.
 Han fick testa några veckor utan då jag sa att han var under utredning o rekommendation från läkare, men då vi utökade testet för vi såg resultat så behövdes intyg

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Ketang
2013-07-06 19:00
#2

Dotterns förskola krävde intyg även under testperioden. Men det räckte med en utskriven journalanteckning. Det absolut säkraste testet är att utesluta laktos 100% i 15 dagar och sen ge mycket laktos under ett dygn. Det här med eksemet funderar jag över. Har dom testat honom för glutenintolerans? Om inte så gör det! Magen kan bli hård även vid glutenintolerans och eksemet… hm, min mamma har gluten och äter hon något med gluten i så får hon eksem liknande flammor över hela kroppen.

KnutKrut
2013-07-06 19:32
#3

Gluten har vi också funderat på att prova, men började med laktos. Mjölkprodukterna var enkla att byta ut mot laktosfria alternativ och det var lättare att inte sluta med t.ex. mjölk helt. Och vi har inte heller uteslutit laktos 100% då vi ibland glömmer oss och har svårt att neka t.ex. glass om vi andra äter och det inte finns laktosfritt alternativ.
När jag googlade på matallergier lät det mer som om mjölkallergi ger eksem och liknande och inte enbart laktos. Men som sagt har vi bara provat lite och inte gjort något ordentligt test. Jätteskönt iallafall att magen är så mycket bättre!

Såg i dag att han har en del eksem kvar. Det är torrt och skrovligt, arm- och knäveck samt på låren mestadels. Mindre nu, men inte borta. Fast han åt glass i dag och i går var det något också som jag glömt vad det var.

Men jag köper liksom inte BVC när de säger att det bara är att smörja. Visst kan man ge sig på symptomen, men varför inte försöka hitta problemet som orsakar eksemen? Vi har även bett om allergitest för t.ex. katt, men fått nobben.

Ketang
2013-07-06 19:40
#4

Det är bara att kämpa! Min dotter blir fem år i augusti och vi har hela tiden kämpat i motvind. Varit hos en mängd olika läkare som bara sagt att vi får leva med att hennes mage är hård. Ingen som helst hjälp har vi fått. Och på frågan om det kan vara laktos eller glutenintolerans har dom alla varit eniga om att man BARA blir lös i magen då. Men nu helt plötsligt får vi medhåll från flera stycken på vårdcentralen och på bvc när vi säger att hon blivit bättre av laktosfri kost…

Gluten ska du inte utesluta själv för att testa, säger dom som vet. Men det kollar dom med ett enkelt blodprov.

Bvc ger jag inte fem öre för tyvärr. Förstår inte ens varför man ska gå dit. Dom bara tjatar om saker som vikt och längd osv. Att dom inte vill diskutera varför han får eksemen är nog för att dom helt enkelt inte kan sånt. Under dom senaste 4½ åren har jag träffat på SÅ många inkompetenta bvc sköterskor och läkare att jag varit rik om jag fått en krona från varje… 

Jag kan bara ge dig två råd: be dom testa honom för gluten och ge dig inte om du inte får rätt hjälp!

Niwa
2013-07-06 20:04
#5

Jag fick eksem av soja

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[WickedAlly]
2013-07-11 20:44
#6

hej min bror hade exem på hela kroppen hela sin uppväxt och dom sa att man skulle smörja men det fungerar inte alls men min pappas fru sa till honom att äta kalk och alg tabletter och efter ett tag så va all exem borta detta var ett litet tips bara kanske funkar

mvh rasmus

Annons:
JossanH
2013-07-12 09:04
#7

Jag tycker det låter så konstigt att testa laktosintolerans genom att först utesluta och sedan ge kroppen "en överdos" av laktos. Jag är inte intolerant men min mage hade pajat om jag gjorde så..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-07-12 10:15
#8

#7 Inte överdos, tror inte att det ens går att överdosera iofs. Men om man utesluter laktos till 100% i 15 dagar eller mer och sen ger barnet 2-3 glas vanlig mjölk att dricka, vanligt smör på mackan, vanlig creme fraiche i maten, vanlig ost osv så märker man efter en dag om barnet blir dåligt av det, får ont i magen osv. Det handlar inte om att trycka i barnet 4liter mjölk och en massa annat med laktos bara för att chocka kroppen.

JossanH
2013-07-12 10:43
#9

#8 det var därför jag skrev "överdos", menade det inte bokstavligt talat ;) Äter och dricker jag mycket mjölk under en dag får jag jätteont i magen (ofta precis efter att jag intagit det) men vanligen klarar jag laktosintolerans bra. Har en bekant som blev ordinerad att göra samma sak då hon blev laktosintolerant men hon sa samma sak, av det de tyckte att hon skulle äta och dricka under dagen hade hon fått ont i magen innan hon blv intolerant. Det kanske funkar jättebra, men är man bara lite känslig tror jag att man kan reagera starkt på det också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-07-12 10:51
#10

Men det finns ju olika grader av känslighet. Blir man dålig av laktos är man väl intolerant. Och det går ju inte att jämföra med någon som tål laktos. Jag kan dricka massor med mjölk utan att bli det minsta dålig tex.

JossanH
2013-07-12 12:52
#11

#10 men det är ju lite det jag menar.. Jag behöver inga speciella produkter för att klara av en vanlig måltid och ibland går det även bra att dricka mjölk utan att jag känner något alls, men skulle jag göra ett test att vara laktosfri och sedan dricks mjölk och äta mat som innehåller mycket laktos så tror jag att min mage skulle slå bakut. Jag menar bara att det är ett konstigt test för är man bara lite känslig så reagerar man nog på att göra så oavsett om man behöver ändrad kost eller inte :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-07-13 10:52
#12

Ja du. Det är ju så vården säger i alla fall. Min dotter tog dom en mängd olika blodprover på men laktos ville dom inte testa henne för. Det var tydligen inte så tillförlitligt. Därför sa dom att vi skulle göra så här.

Upp till toppen
Annons: