Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3652 ggr
ChristineL
2013-07-02 12:14

Napp/inte napp?

Vi har en dotter som blev en månad i söndags, senaste 1-2 veckorna har han fått använda napp nattetid, om hon vill det, och nån gång på dagen om hon varit extra gnällig. Jag funderar över hur mycket sugbehov en bebis har? "Måste" dom suga mer än när dom äter? Jag vill liksom inte att hon ska bli beroende av napp och vilja ha den för jämnan sen när hon blir äldre.

Hon har två kusiner på 5 och 3 år. Femåringen hade napp konstant fram till fyraårsåldern, var väldigt sen i talet och har fortfarande svårigheter. Treåringen använder napp konstant och säger inte ens "mamma" eller "pappa", jag tror att det hänger ihop med nappanvändandet, att det hämmar talet och det vill jag inte att min flicka ska vara med om. Jag säger inte att det hänger ihop, men det är vad jag tror.

Hur gör ni andra/har gjort med era små barn?

Annons:
Mitralis
2013-07-02 12:21
#1

Man måste ju inte ge sitt barn napp. Tänk på hur många år människan har funnits och hur länge nappen har funnits. Vi har alltså klarat oss längre utan napp än med 🙂



ChristineL
2013-07-02 13:18
#2

#1 - Det är för all del sant, men då gav man ungarna sprit för att dom skulle vara lugna :P Och ännu längre bak fick dom säkert suga på en pinne :P

PogoPedagog
2013-07-02 14:32
#3

>Vi har napp. Jag tycket det var jättebra i börjkan när han hade magknip. Utan napp spände han hela kroppen och fick ännu mer oint i magen. Med napp slappnade hela ungen av och fick därmed mindre magont.

Nu när han är ett halvår har vi infört att nappen endast är tillgänglig när han ska sova. jag vill inte att han ska bli som du nämnde, en femåring med napp i munnen konstant.

Destany
2013-07-02 17:47
#4

Jag använder napp på Oscar som e 3 veckor för han har sånt sugbehov. Jag vill inte heller vänja honom att alltid ha napp så han får den bara när han e kinkig o när han ska sova

Ria74
2013-07-02 18:33
#5

Som det känns nu kommer jag att låta mitt barn ha napp om hon vill.

Jag hade själv napp när jag var liten och la den när jag var ca 3 år i samband med att jag fick vattenkopper. Det påverkade inte talet alls för min del, utan jag var en riktig pratkvarn tidigt och talade rent snabbt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2013-07-02 22:29
#6

Vi har en dotter på snart 11 mån. Hon har fått naturgumminapp från hon var knappt 1 vecka gammal. Hon har inget stort sugbehov men den hjälpte henne att somna och gör fortfarande. Hon kan få ha nappen ibland om hon är trött eller ledsen men vi leker inte med nappen i munnen och hon sover sällan med den en längre stund om hon inte sover väldigt oroligt. Då är den en lugnande källa. Talet har inte påverkats av hennes napp. Hon babblar ganska friskt redan och säger både mamma, pappa, apa, tack tack, mormor, namnam etc. Men för mig är det viktigt att nappen inte sitter i av vana utan bara vid behov.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Elisiajohansson
2013-07-07 10:13
#7

Jag tycker att det är helt ok med napp om barnet vill ha det, dock skulle jag börja vänja av när barnet har ganska många tänder och börjar prata mer. En del får inga tal problem av napp men har man de för länge kan de nog påverka en del där.

[tintilar]
2013-07-17 22:53
#8

Jag har givit napp i situationer då jag inte kunnat ge bröstet. Tex i bilen eller när jag är upptagen och pappan måste ta barnet osv. Mina barn har dock haft fri tillgång till bröstet och ja, barn suger mycket! Det är givetvis individuellt men sugbehovet stimulerar inte bara matbehovet utan är även ett sätt att få närhet, trygghet och lugn. Min dotter snuttade ofta på bröstet, mest hela tiden tyckte folk men jag tyckte inte att det var några problem. Sonen snuttade mindre men också mycket i perioder. Ammade dottern till 15 månader, sonen ammar jag än och han är 16 månader. Nu upplever jag inte att han har nåt behov av att snutta men han tycker om det och säger till ibland när vi gosar att han vill ha bröstet. Då säger jag nej, nu gosar vi istället och det accepterar han. Jag ammar endast morgon/kväll/natt nu.

Mina båda barn har självmant slutat med napp vid 8 månaders ålder. Dottern blev förkyld och hade svårt att andas med nappen i munnen varpå hon tog ett uppehåll och sen glömde vi börja ge den igen. Sonen slutade bara av sig själv, vi gav den inte så mycket och han spottade ut den ofta när vi gjorde det så tillslut glömdes den bort. Jag upplever att mina barn haft ett sugbehov till kanske 13-14 månaders ålder. Dom ville ha bröstet efter det också, men det var inga problem att dra ner på snuttandet och jag upplevde inte att dom behövde det för att få närhet och trygghet, det gick bra att mysa och kramas istället.

Jag tycker att man ska lyssna på sitt barn och sin egen magkänsla. Alla barn är olika och alla föräldrar gör på sitt sätt.

[MyCassie]
2013-07-21 01:36
#9

Sugbehovet är så olika från bebis till bebis. Vårat barn somnar lättare med nappen i munnen men sen spottar hon ut den och sover hela natten utan napp, det är enda gången hon använder napp med undantag för extra griniga dagar.

Hon äter sig mätt och glad när hon får flaskan och då vill hon inte ha någon napp i munnen efteråt.

Enda nackdelen med napp är väll att det kan förskjuta talförmågan sägs det men att ett barn inte kan prata kan bero på andra anledningar också än just nappen.

Fördelen med napp är många, bla minskar det risken för kolik. Vår dotter hade kolik vid 1 månaders ålder och det är en ren plåga, hon skrek 12 timmar i sträck varje dag, jag höll på att bli tokig.

AnnaFagerell
2013-07-21 08:56
#10

Har haft napp åt alla tre, det är en säkerhet när barnen är bebisar och det är en trygghet när de ska sova eller slår sig etc. Mina har haft napp tills 3-4 års ålder och det har blivit ganska tvärt att vi tog bort nappen. Min son som idag är 3 har napp när han vilar/sover men måste lägga ifrån sig nappen på dagen. Alla mina tre har pratat tidigt och har inga språkproblem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

polgara
2013-07-21 22:37
#11

Kan bara svara för hur jag gjorde med mina barn, har 3 st, alla har haft napp till de var i runt 3-4 års åldern när det var läggdags eller extremt griniga dagar. Inga har haft problem med talet, börjat prata tidigt. Den äldste sonen var 2 år o 9månader när lillebror föddes, han var nästan nappfri då men eftersom lillebror fick ha så ville han också ha, vi gjorde ingen stor sak av det, han har heller inte fått några med senare i livet, började gå vid 10 månader, pratade meningar vid 16 månader, lärde sig läsa o skriva vid 4 års ålder, fick 3dje klassens läroböcker i första klass eftersom han redan läste o skrev flytande. Jag tror inte på att talet blir hämmat pga nappen. Alla mina 3 söner har varit tidiga med prat trots napp. 

Har en väninna som också har 3 barn, ingen av hennes ungar har fått ha napp, de har varit extremt gnälliga o de har inte heller börjat forma ord förrän långt efter 1 årsdagen

Ria74
2013-07-23 22:34
#12

 Nu är min dotter född och jag har napp till henne. Hon får kolik på kvällen och det som fungerar bäst är när hon får suga på nappen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Wezza
2013-07-23 23:39
#13

Jag blir 14år i september och har aldrig i hela mitt liv haft napp.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Annons:
[Tess86]
2013-07-31 15:53
#14

Vår son låg ju på neonatal i två veckor efter sin födelse och han fick napp nästan direkt hos dem. Han hade den hos sig i sängen och de provade då och då att ge den till honom. När de skulle ta blodprov eller andra tester gav de honom sockerlösning i munnen och stoppade in nappen. 

Jag började amma honom två dagar efter förlossningen, innan dess var det för svårt att ta upp honom med alla sladdar och slangar. Han ammade då med CPAP i ansiktet och trots att han var för tidigt född, hade slangarna i ansiktet och fick ha napp däremellan kom amningen igång ganska snabbt. Medan vi var på neonatal blev han sondmatad i samband med amningen, sista dygnen koppmatade vi honom i samband med amningen och sedan vi kom hem har han bara ammat. Han äter alltid bra vid amningen och ger signaler när han är hungrig trots att han har napp. 

Vi har fortsatt med napp hemma eftersom han är van vid det, men oftast vill han inte ens ha det. Om han ligger hos oss suger han hellre på ett av våra fingrar än på nappen. 

Vill han ha napp kommer han att fortsätta få ha det även när han blir äldre, men bara på natten eller vid vila på dagen, aldrig när han är vaken eller uppe. Jag tror inte att det är svårt att sluta med napp sen, när man som förälder vill att barnet ska sluta.

OlgaMaria
2013-08-08 11:53
#15

Min första tjej hade napp tills hon var tre. Hon var beroende av den och det var lite tufft att sluta. Men hon fick bara ha den när hon skulle sova.

Min lilla kille som nu är 1 hade napp lite grann första månaderna men slutade själv i samband med en förkylning när han var 4 månader.

Jag tycker inte att något är sämre eller bättre. Jag tror nappen underlättade för vår tjej otroligt mycket och jag skulle inte ha velat vara utan den. Men det är också skönt att killen inte är så intresserad så nu slipper vi tänka på någon napp för hans del.

Så skulle jag få en till skulle jag inte tänka så mycket hit eller dit. Om bebis vill ha, sover bättre med napp, så är det ju bara skönt. Nappen kommer underlätta många läggningar samt när man slutar amma osv… Om bebis inte är så intresserad så kan man ju försöka utan och vara glad för det. Så mitt tips är, fundera inte så mycket. Det enda som är viktigt är att nappen inte tar över och är i munnen hela dagarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lathundarna
2013-08-10 13:50
#16

Grabben här hemma (19 månader) har haft napp sen vi kom hem från BB. Stort sugbehov + att det känns som att det är enklare att vänja honom av med nappen än tummen (som han tog till när vi testade nappfritt). Tror inte vi kommer stöta på nån vidare patrull när det är dags att hänga upp den i trädet 🙂

Upp till toppen
Annons: