Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2896 ggr
Gizzma
6/18/13, 8:11 PM

Ouppfostrade barn

Jag varken följer eller brukar besöka barn i fokus men var tvungen att skriva detta inlägg efter att jag sett så många klagomål. På kanin i fokus skrev en medlem om ett grannbarn som jämnt och ständigt dyker upp både när hon är hemma och när hon är borta. Blev som ni kan förstå upprörd, men när fler och fler medlemmar svarade på inlägget och upplevde precis samma saker blir man snarare sur och irriterad. Jag har själv upplevt samma sak att grannbarnen kommer utan att hälsa, springer direkt in hos kaninerna och petar in fingrarna och öppnar dörren. Inlägget ses på http://kanin.ifokus.se/discussions/51bdc9fb8e0e7428be00260f-jobbig-grannbarn?discussions-1

Med det här inlägget vill jag göra er föräldrar uppmärksamma på hur barn nuförtiden beter sig och det tycker jag (och säkert många fler) inte är acceptabelt. Många av er tänker säkert "mina barn gör inte si eller så" men faktiskt så händer det väldigt ofta. Om ni vet att era barn springer till grannen som har kaniner, marsvin, hund etc. så prata med den familjen så att det är okej för dem. Grannarna ska ju liksom inte behöva sitta barnvakt åt andras barn! Det är jobbigt för djurägarna att dels behöva vara barnvakt för passa barnen hos djuren och dels oroa sig för att barnen inte lyssnar eller skadar djuren (omedvetet förstås)

Jag tycker precis som alla andra om barn, men som djurägare ska man inte behöva oroa sig för sina familjemedlemmars säkerhet så ber er igen om era barn går över till grannen, prata med de så att det är okej och är det några problem så kom överens om speciell dag/tid som barnen få gå över.

Hoppas detta gjorde er uppmärksamma :)

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Annons:
Ria74
6/18/13, 9:44 PM
#1

Självklart ska inte barn springa in till grannar och störa dom eller deras djur. Det tycker jag borde vara en självklarhet för alla föräldrar. Men tyvärr är det ju inte alltid så.

Jag har själv hund och tycker verkligen inte om när barn kommer fram och försöker krama henne när vi är ute och går. Nu har jag inte barn än, men är höggravid och kommer inom någon vecka att vara mamma.

Jag kommer definitivt lära mitt barn att man inte går fram till djur utan att fråga och att man verkligen inte klappar eller sticker in fingrar till djur utan ägarens tillåtelse.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tuulikki]
6/18/13, 9:59 PM
#2

Läste nyss hela tråden. Herregud säger jag bara! Har aldrig varit med om det själv eller ens hört något liknande.

Om föräldrarna inte kan tänka att det är synd om djuren borde de åtminstone tänka på att djur kan rivas/bitas/morra/sprattla (behöver inte vara aggressivt, de är ju djur!) så att det skrämmer barnen, eller gör dem illa!

Jag säger alltid nej när små barn frågar om de får klappa min hund, då jag vet att han inte är bekväm med det. Skulle aldrig i hela mitt liv låta ett barn gå ut med honom själv, tänk om de möter en annan hund och det blir slagsmål? Tänk om ungen tappar kopplet? Finns ju massor som kan hända. Saker som är illa för båda två!

JossanH
6/19/13, 12:35 AM
#3

Som nojig illerägare, som faktiskt har ett par djur som kan bitas ganska bra så tycker jag att det är A och O att andra barn respekterar min tomtgräns. Ibland tror jag att det finns många människor där ute som har svårt att förstå djurs värde och att djuren och djurägaren faktiskt inte känner sig trygga med andra barn som springer runt på trädgården. Barnen förstår det säkert inte och kanske inte föräldrarna heller. Har nu en dotter på 10 mån och djurens välmående är otroligt viktigt för mig. Man visar respekt för varandra helt enkelt. Kan säga att hade jag fått ungar på trädgården som rände efter mina illrar hade jag definitivt behövt ta ett snack med föräldrarna..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Citronpaj]
6/19/13, 6:23 AM
#4

Ja, jag har tur som har ett barn som inte beter sig på det viset. Men det är tråkigt att vissa föräldrar inte kan uppfostra sina barn.

Gizzma
6/19/13, 7:38 PM
#5

Det kan ju också vara så att barnen säger till sina föräldrar att det är okej att de får springa över till grannen fast de inte har frågat, men om det händer stup i kvarten att de springer över, borde föräldrarna prata med grannarna så att det verkligen är okej. Kan ju vara svårt att säga "nej nu får du gå hem till dig!"

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Bumsibum
6/19/13, 11:24 PM
#6

jag hade blitt fly förbannad ett barn eller inte jag hade inte accepterat de!!

Annons:
AnnaFagerell
6/20/13, 8:08 AM
#7

Jag tror inte det handlar om uppfostran på de barnen utan att föräldrarna helt enkelt inte bryr sig om var barnen är. Det är föräldrarna som inte är uppfostrade

Medarbetare på djurskydd.ifokus

viktoria91
6/20/13, 10:45 AM
#8

Det barnet gör är olagligt. Jag hadeanmält familjen till socialen.

Upp till toppen
Annons: