Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1778 ggr
Emelie-E
6/14/13, 11:00 AM

Frågor och funderingar

Vad kan man göra om ens son på 2.5 år vägrar äta frukost? Det enda jag möjligtvis kan få i honom är lite yoghurt i en flaska, något annat går inte. Det första han äter på dagen kan vara vid 11-12 tiden, och då har han allt som oftast varit vaken sedan kl 8. Tre dagar i veckan är han på förskolan och jag förstår inte hur han orkar utan frukost.. Har ni något bra tips på hur jag kan få i honom något vettigare än bara yoghurt att äta på morgonen? Smörgås och flingor som han annars äter går inte. Gröt vägrar han äta över huvud taget. Sen är mina egna idéer slut på vad man kan ge. Sen har vi problem med läckande blöjor på nätterna. Var och varannan morgon vaknar han av att han har kissat igenom och jag förstår inte vad det beror på. Storleken måste vara den rätta, för tror verkligen inte han väger mer än 16 kg(up&go) så man ens kan testa nästa storlek. Är även tveksam till om han ens väger över 15.. Ska till BVC om ca två veckor så får väl reda på då vad han väger, men känns så där att testa en större storlek på blöja innan jag vet vad han väger exakt. Har även varit med om att blöjor som är för stora också läcker. Någon som har något tips gällande detta? Han får en ny blöja precis innan läggdags men ändå läcker det igenom.

Annons:
AnnaFagerell
6/14/13, 11:16 AM
#1

Hur dags går din kille till dagis? och hur länge serverar dom frukost på dagis?

Jag har samma problem. Min kille är i samma ålder och han äter när han vill känns det som. Kanske du kan få honom att äta någon frukt han gillar eller riskaka eller nåt annat? Hur länge är han uppe innan du vill att han ska äta frukost? Kl 08 verkar ju vara ganska sent att stiga upp så jag skulle väckt honom minst en tille innan ni ska iväg eller ännu tidigare för att han ska hinna bli hungrig.

Hur dags lägger han sig? Dricker han någon innan läggdax? Snurrar han runt mycket i sängen så det är därför blöjan läcker? Min son får inte så mkt att dricka innan han ska sova. Äter middag mellan 17.30-18.30 och sover mellan 19.00-20.30 beroende på hur dags han varit uppe och om han varit på dagis etc. Sen sover han till 06.00-07.00 beroende på om vi ska upp eller ej och den läcker ej. Han väger 14 kg och har nr 7 i blöjstorlek, precis bytt upp.

Kan det vara så att han har orliga mage så han snurrar runt i sängen så blöjan läcker samt att han har svårt äta frukost om han ej hundra i magen? Kanske för enkelt men jag frågar ändå

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rutan_
6/14/13, 11:37 AM
#2

Min son är ungefär lika gammal och han äter nästan alltid bara yoghurt till frukost här hemma, fast jag har lyckats få honom att äta en kiwi eller nektarin också den senaste veckan. Vi äter frukost vid sju-halv åtta.

Har också lite problem med att det läcker igenom blöjan på natten. Vi gör som #1,  men ibland är blöjan ändå överfull och lägger han sig på magen då så trycks det ut i sängen. Har provat att sätta ny blöja vid tolvtiden men det verkar som att det inte spelar någon större roll om vi bytar då eller inte.

#1 Vilken blöja har ni på natten?

Emelie-E
6/14/13, 11:57 AM
#3

#1 klockan 9 börjar han på dagis så han får ingen frukost där. Fruktstund har de dock ca kl 10 och det äter han så vitt jag vet. Men det kan inte vara mer än några få bitar. Jag försöker med det mesta. Banan, kex(smörgåsrån), smörgås, flingor och yoghurt men ingenting går. Kanske riskaka skulle funka då det är något han brukar tycka om. Kanske man skulle väcka honom en halvtimme tidigare men jag tror inte det hjälper. Idag vaknade han 07.45 och vid 11 nu åt han 1-2 smörgåsar och drack lite oboy. Han lägger sig vid 20 och somnar kanske runt 20.30. Och nu när du nämner det så har vi börjat kolsyra vattnet i sodastreamer så nu dricker han mer än vad han gjort tidigare. Så det kan bero på det. Men om han dricker så mycket på kvällen vet jag faktiskt inte ändå. Vissa dagar äter vi middag tidigare och ibland blir det senare, som igår. Men i morse hade inte blöjan läckt. Sen får han även lite yoghurt i flaska även när han lägger sig. Jag tycker nog att han ligger rätt stilla under natten, byter sida och har sig gör han ju men inte så som han gjorde när han var lite yngre och hamnade nere vid fotändan titt som tätt. Magen vet jag bråkar lite då han är hård i magen nu igen. Men frukost har alltid varit svårt att få i honom. #2 att byta blöja på natten har jag också funderat på att göra, men då han har börjat sova hela nätter nu äntligen så vill inte jag gå in och störa i onödan. Känns skönt att läsa att det inte bara är min son som bara får i sig yoghurt på morgonen. Känner man sig inte lika dålig som mamma.

regskylt
6/14/13, 12:27 PM
#4

Jag hade liknande problem med min dotter när hon var i samma ålder, från att hon var 1,5 så åt hon inte frukost. Inte hemma eller på förskolan, hon blev hungrig runt 10-11 tiden. Lite youghurt iflaska fick hon i sig och när jag pratade med bvc så var det ju bättre än ingenting alls. Sen så äter barn när de är hungriga, så du behöver inte oroa dig att din son inte får i sig tillräckligt, så länge han inte är underviktig eller så.

Lycka till!

Emelie-E
6/14/13, 12:32 PM
#5

#4 Underviktig tror jag inte han är, men det får jag väl svar på om ca två veckor då det är dags för BVC igen. Och jag har väl hört det samma också, de äter när de är hungriga och det de får i sig är bättre än ingenting. Men man blir orolig ändå :/

AnnaFagerell
6/14/13, 3:31 PM
#6

#3 Du är ingen dålig mamma! Ibland får man lite motgångar bara.

Kolsyrat skulle jag nog inte ge en sådan liten. Mina får det inte. Min son vill inte ens ha det. Det kan bli bubbligt och kanske även driver på?! Fick råd att inte ge dricka alls två timmar innan läggdax men det kan man ju inte ta bort helt om de är törstiga. Vill min kille ha lite innan han ska sova får han bara pyttelite mest för att fukta munnen å så. Det är länge sedan han kissade genom nu faktiskt, peppar, peppar.

Maten är svå. Han äter nog när han blir hingrig. Är han nöjd för övrigt tycker jag inte du ska försöka truga i honom utan erbjud, vill han inte ha så nä då får det vara.

Kanske får han ta fram sin egen frukost? Blev roligare här då iaf. =) En stol vid kylskåpet hjälpte till att ta ner allt.

#2 jag använder, öhum, min son använder =) bara vanliga libero up&go. Inget annat speciellt. Men han är faktiskt torr nu också vissa nätter så kanske han håller på att snart lära sig potta med?

Har någon av er andra barn i denna ålder som går på potta? Min gör det ibland när han har lust men hälften av gångerna kissar han inte utan bara sitter. Kanske om man tränar potta lite mer så slipper man kiss i sängen på natten?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[Thiah]
6/14/13, 6:11 PM
#7

Jag tror inte du behöver oroa dig för ätandet. Barn äter när de är hungriga och även hungriga barn klarar sig bra på dagis under en fm/em. 🙂 Och äter han en bra lunch samt mellanmål + mat hemma så får han i sig det han behöver.  

Sen det där med blöjan. Bara för att det står vissa kilon på blöjorna så betyder inte det att dom räcker för era barn. Barn kissar olika och kan därmed behöva en större blöja än vad kilona säger.  Det kan även vara så att just nattblöjan behöver vara större men inte dagblöjan.

Rutan_
6/14/13, 9:33 PM
#8

#6 Min började med att sitta på pottan tidigt men slutade med det plötsligt, nu vill han absolut inte ens sitta på varken den eller toaletten, han vill ha blöjan.

#7 Har en storlek i libero up&go på dagen och en annan storlek pampers babydry på natten. Har han up&goblöjan är det nästan alltid dyngsurt i sängen, den andra är det bättre med. Vissa perioder är blöjan torr eller nästan torr medans andra perioder är blöjan överfull och/eller sängen är blöt. Man vet aldrig hur det kommer vara på morgonen, det är lika spännande varje gång ;)

AnnaFagerell
6/14/13, 9:42 PM
#9

#8 Har det betydelse om ni varit lediga eller om han varit på dagis? Kan du minnas det?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rutan_
6/14/13, 10:22 PM
#10

#9 Det har jag inte reflekterat över, var ett tag sen han slutade med det nu. Han pratar ofta om att sitta på pottan men när det väl kommer till kritan så vill han inte.

AnnaFagerell
6/14/13, 10:29 PM
#11

#10 menade med full blöja på natten =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rutan_
6/14/13, 10:36 PM
#12

Jaså =P
Nej det spelar ingen roll om han har varit där eller hemma, det är olika ändå.

Tina-A
6/14/13, 10:46 PM
#13

Testa riskaka! Äggröra kanske också skulle vara något? Går snabbt och lätt att fixa.

Och jag tycker absolut ni kan byta blöja på natten. Byt den när ni går och lägger er, det kan hjälpa!

Vi var tvunga att alltid byta blöja mitt i natten för att det inte skulle gå igenom när dottern var liten. När hon var 1 år och 10 månader slutade hon med blöja på dagen och 2 veckor senare var hon även torr på natten så då försvann det problemet! Så att sluta med blöja kan också vara en grej att testa, då kanske han blir torr eller iaf kissar lite mindre på natten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Tina-A
6/14/13, 10:47 PM
#14

Får han välling eller något vid läggdags? Det kan vara läge att sluta med det kanske!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rutan_
6/14/13, 11:09 PM
#15

Ser att jag blandar dåtid och nutid i mina inlägg lite hur som helst… skyller på att jag är vimsig ;)

Nu för tiden dricker han max ett glas vatten till kvällsmaten ca en timme innan han lägger sig.

Emelie-E
6/15/13, 9:42 AM
#16

#6 Han älskar bubblorna och han dricker mer vatten (även om det inte är några mängder) om det är kolsyrat än annars. Han har varit riktigt dålig på att dricka vatten ett tag nu. Jag tvingar honom aldrig att äta, jag frågar om han vill ha och vill han inte så ger jag honom inget heller, för han kommer ju inte äta det ändå. Han brukar få välja och ta fram flingorna själv om han vill ha såna, bröd väljer han också själv. Men in i kylen vet jag inte om jag vill ha honom än :P Min son vägrar allt vad potta och toalett heter. Emellanåt kan han bli nyfiken och vilja sätta sig, men då sitter han bara någon sekund innan han vill gå igen. Hade gärna börjat potträna honom lite nu i sommar men han verkar inte tycka samma sak. #7 Det kanske är så. Bara jag som är orolig att om man går upp en storlek och så sitter den inte lika bra och läcker pga det. Har varit med om det med nämligen. #13 Ägg äter han inte. Har visserligen inte testat äggröra, men känns som att det kommer gå sådär. Han vill helst inte gå utan blöja alls. Så fort man tar av den början han gnälla om att han vill ha en ny, så han är inte så inne på det där med att bli blöjfri ännu. Potta och toalett lockar inte. Välling dricker han inte, men han får lite yoghurt i en flaska i sängen. En grej han absolut inte skulle få börja med när han själv valde att sluta dricka välling. Men en kväll lyckades han få med den där flaskan med lite yoghurt kvar från kvällsmaten in i sängen och sen var det kört. Försöker trappa ner det nu så han snart kan somna utan flaskan.

Upp till toppen
Annons: