Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 4298 ggr
[Tuulikki]
5/25/13, 5:34 PM

Färgning av hår

Nu har det ju diskuterats en del om det här med piercingar och tatueringar. Jag fortsätter på lite samma spår och undrar hur ni ser på det här med att färga håret? Vilken ålder är det lagom att få börja? Jag färgar håret just nu och läste på paketet att det står 16 år. Jag var inte ens nästan 16 när jag fick färga första gången. Hur var det för er och hur ställer ni er till frågan när det gäller ert barn?

Annons:
[RMSLiners]
5/25/13, 7:22 PM
#1

Oj, så svårt att ta ställning till. Jag var själv runt 13-14 när jag färga mitt hår (grönt) första gången. Sen dess har jag haft alla möjliga färger, allt från svart till blont, orange, blått, mörkbrunt och som på bilden synes illrött vilket är den senaste färgen. 

Säger som jag sa i andra tråden, det får jag ta ställning till då. 😉

ChristineL
5/25/13, 9:57 PM
#2

Jag färgade första gången i 13-årsåldern, knallrött och vansinnig mamma fick jag :P Jag har själv gjort alldeles för många misslyckade färgningar hemma så kommer definitivt flagga för att gå till frisör och erbjuda att betala det som "muta" ;) Åldersrekomendationer visste jag inte alls fanns!

[Thiah]
5/26/13, 10:01 AM
#3

Åldersrekomenadationerna finns väl där på  grund av allergirisken?

Jag tänker som så att vill mitt barn färga håret är det inte hela världen. Min pappa brukade titta på mig och mitt hår och säga till Mamma att det växer ju ut igen…😂

JossanH
5/26/13, 11:52 AM
#4

Jag tycker att det beror på vad för färg som ska i håret. Vissa färger och blekingar är ju extremt starka..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tuulikki]
5/26/13, 8:21 PM
#5

#4 Ja, det var lite så jag tänkte med. Känner ju själv hur blekningen är.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, och så beror det helt på. Hellre gå till frisören och få det snyggt gjort än att jag ska kladda i färgen på ungen och det slutar i kaos. Själv är jag väldigt rädd om mitt hår (även om jag plattar, färgar och sliter rent allmänt) och har gråtit många gånger för att det blivit orange eller missfärgat. Men ja, det växer ju ut igen och går att färga om😎

Ria74
5/26/13, 8:24 PM
#6

Det beror helt på vilken färg barnet vill färga sitt hår i och om det är en riktig färgning eller en sådan som kan tvättas ur på några tvättar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Bumsibum
5/26/13, 8:32 PM
#7

jag tycker de beror på vilken färg… tex svart tycker jag 15-16… en mer "vanlig" färg tex nån brun så 13. Rött,blått,rosa osv.. tycker jag med 15-16… de är så svårt… jag var väll en 12-13 när jag tog i sånt i håret som vara ett antal tvättar… 12 tvättar eller vad de var.. de var hyfsat nära min egna hårfärg.. var 14-15 när jag blondera hala håret…. (har mellanblond/ljusbrun) och 16-17 när jag fick en fix ide o färga de lila men de blev blått..

AnnaFagerell
5/27/13, 6:01 AM
#8

Min dotter har så vackert, fint blont hår att jag nog kommer säga at den dagen hennes hår är grått kan hon färga  😉

Medarbetare på djurskydd.ifokus

regskylt
5/27/13, 3:46 PM
#9

#8 hehe hade min mamma resunerat så så hade jag fått färga när jag var 16, för då fick jag mina första gråa ;D Jag fick dock färga ibland från jag var ca 15 år. Gjorde blinda "slingor" när jag var 13. Nu vid 25 års ålder och har naturligt brunsvart hår med mycket grått i så färgar jag en gång i månaden.

Min dotter är färgblind så det där med att färga håret är något som är lite annan sak i hennes fall sen.. Men jag tänker inte hindra henne bara för att hon inte har färgseende utan det får jag ta då, men inte tidigare än 12 år i alla fall. Högstadiet låter "lagom" om hon nu promt "måste"

[Zorita]
5/27/13, 5:10 PM
#10

Jag färgade nog håret vid 13-14 nånting, och omkring där kan väl vara rimligt tycker jag.

Upp till toppen
Annons: