Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1842 ggr
pernillaa
2013-05-20 18:13

6åring med touchtelefon

Hej

Min son som är 6 år som bor hos mig varannan vecka har nu fått en touchtelefon, en HTC, av sin far och har redan förbrukat 400 kr på en vecka, tagit 30 bilder. På startsidan om man säger så har han spotify och internet bland annat och både WiFi och bluetooth var aktiverade nu när han kom hit. Dessutom har han så mycket som 15GB minne på telefonen.
Jag tycker det är gräsligt att en 6åring har en sån dyr och avancerad telefon och dessutom har tillgång till internet på det sättet.
Jag vet ju att det blir mer och mer digitalt i unga år nu och javisst, spel i all ära i olika former. Men det här är så mycket mer än bara spel och ger honom tillgång till saker han inte ska ha tillgång till.
Han kan ju för tusan inte ens läsa och skriva ordentligt än.

Vad tycker ni?

Vilken ålder tycker ni att det vore okej med en sån här telefon?
(Menar då inte bara på en vanlig skruttig mobil för att ringa med)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Hanna
2013-05-20 18:15
#1

Röstade 15 år. Köpte själv min första smartphone nu vid en ålder av 18. Ansåg mig inte behöva det innan.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tuulikki]
2013-05-20 18:18
#2

Oj, det lät lite väl tidigt tycker jag. Nu är det ett tag sedan jag var 6 år, och allting går ju framåt, men jag förstår inte vad en 6åring ska med mobil till över huvud taget.

Jag tror jag fick min första när jag gick i 3an, använde inte den mycket alls och slarvade bort den nått år senare🤔 Gick därefter utan telefon ganska länge. Fick en splitter ny när jag gick i 6an, passade mig utmärkt och det var då jag började använda mobil, inte bara till spel. Tror det är bra att vara 10-11 och uppåt🙂

Ria74
2013-05-20 18:19
#3

Jag röstade på 12 år. Då har dom ändå lite mer hum om vad man ska använda telefonen till och hur mycket det faktiskt kostar att t.ex surfa.

Sen är det ju såklart väldigt individuellt när ett barn har mognaden att förstå sig på både ekonomin som medföljer en telefon och hur den fungerar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[NinaCrown]
2013-05-20 18:25
#4

Jag fick min första telefon när jag var ungefär 12 år (+/- något enstaka år), och tycker att det var ganska lagom så röstade på det.

Jag fick den av den simpla anledningen att min mamma skulle kunna ringa mig ifall jag var borta för länge. Vid den åldern åkte jag ensam till och från stallet, och även till och från skolan vilket var en bit för mig.

Hade väldigt sällan pengar på telefonen, utan var bara för att mina föräldrar skulle kunna ringa mig.

pernillaa
2013-05-20 18:28
#5

Han hade först en vanlig skruttig mobil som han fått av sin pappa för ca ett halvår sedan. Sen tappade han bort laddaren till den och köpte därför den här. Redan vid första telefonen tyckte jag att det var fel. Så blev alldeles chockad när han hade fått den här nu.

Ha en bra dag! // Pernilla

[NinaCrown]
2013-05-20 18:41
#6

#5 Du kan inte prata med pappan om att åtminstonde sätta tak på hur mycket som ska kunna spenderas med telefonen? Har han villigt gått och köpt telefonen tror jag inte han är så glad i att ta den ifrån er son.

Annons:
viktoria91
2013-05-20 18:43
#7

Valde 13 år, då hår man iaf i högstadiet. Jag fick min första mobil när jag var 14 år i samband med att jag fick höst ifall något skulle hända. Det var en Nokia 3310.;-)

pernillaa
2013-05-20 18:48
#8

Nej vi har så dålig kommunikation pga vår historia. Jag styr upp det som jag vill här hemma istället för att inte provocera honom för han är lite labil.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2013-05-20 19:09
#9

Förresten, hur gör man sådär med numret på kommentaren man svarar på? Alltså det blir som en länk…

Ha en bra dag! // Pernilla

[NinaCrown]
2013-05-20 19:11
#10

Då tycker jag att han får sköta räkningarna barnet samlar ihop med, eftersom att det var han som skaffade telefonen 😇

[Tuulikki]
2013-05-20 19:13
#11

#9 Jag minns inte hur det ser ut på PC, men på MacBook klickar jag Shift och 3 samtidigt🙂

[NinaCrown]
2013-05-20 19:15
#12

#11 Samma på pc, shift+3 och därefter nummret på kommentaren i fråga. Då görs det automatiskt om till en länkning.

pernillaa
2013-05-20 19:31
#13

Tack #11 och #12. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2013-05-20 19:31
#14

Funkade inte… =/

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2013-05-20 19:31
#15

Jo nu. :P

Ha en bra dag! // Pernilla

[Tuulikki]
2013-05-20 22:02
#16

Funkade ju kanon! Man lär sig nått nytt varje dag😎

PogoPedagog
2013-05-20 22:25
#17

Jag tycker oxå att det låter vansinningt men nu är det ju som det är. Kan du reglera hur han får använda den när han är hos dig kanske? T.ex bara får ha med den när han är ute och leker om du behöver ha tag i honom ( som en gammeldags mobil) och kanske leka med den max en haltimme-timme om dagen. Sedan bord edu ju kunna blockera webläsaren så att det bara går att komma in på vissa förutbestämda sidor.

Jag vet ju tyvärr inte hur man gör sådant men en sådan tjänst måste väl ändå finnas för alla som låter sina barn surfa?

Bumsibum
2013-05-20 23:07
#18

en 6 åring behöver ingen telefon överhuvud taget ens inte en vanlig "knapp mobil" för 300 kr (som man kan få för de nu)… tycker barn vid 12 kan få sin första mobil..då de  eller 10… beror på hur barnet är.. osv.. men mellan 10-12 börjar de väll se sig omkring och inte bara vara hemma då vill man ju kunna nå sina barn och att ens barn kan ringa en om de tex vill meddela att de följer me kompisen hem efter skolan eller liknande.. min dotter på 5½ år får dock "låna" min mobil ibland och spela på speciellt ett lärorikt spel där man lär sig stava ord. Och ibland vill hon ringa nån av sina morbröder, mostrar, sin mormor m.m (vi har inte hemtelefon)  så då får hon låna den, men en egen nej.. inte fören 10 -12.. och då blir de inte en som kostar mer än 1000 kr.

pernillaa
2013-05-21 06:20
#19

#17 Jag har sagt till honom att han bara får använda den hemma hos mig till att ringa, lyssna på musik och något enstaka tillfälle spela de spel han har på den. Oavsett vad han vill göra dock ska han fråga. Jag har tagit hand om mobilen.
Jag har också förbjudit honom att ta med den ut om han ska någonstans för i en byxficka kommer den snabbt gå sönder.
tyvärr är det risk att sonens pappa kommer anklaga mig för att ha gjort sönder den isf så den risken kan jag tyvärr inte ta.
Om än jag egentligen ärligt skulle tycka att en sån grej vore lite rätt åt pappan.
Jag har stängt av WiFi så han kan inte ta sig ut på internet ändå nu.

Ha en bra dag! // Pernilla

[Blodpudding]
2013-05-21 07:08
#20

Det var väl lite dumt med en telefon, det hade väl varit bättre med en läsplatta?

Annons:
[peter54]
2013-05-21 11:33
#21

#0 En avancerad smartphone till en 6-åring tycker jag är snett, då är barnet inte moget uppgiften att hantera det tillgängliga informationsflödet.

Jag valde 10 år. Jag har själv en 10-årig dotter och en 12-årig son. De har båda en smartphone, om än inte någon superavancerad. De använder telefonerna mest till att lyssna på musik och spela spel på. Spotify, Youtube och spel som Minecraft med flera, används flitigt.

Det är stor skillnad på mig som vuxen och mina barn när det gäller det teknologiska kunnandet, de är sanslöst mycket mer kapabla när det gäller elektroniken än vad jag är.

Av den anledningen är jag sååå "way back" och omkörd så att jag inte ens har en chans att hänga med i de tekniska krumbukterna, men ändå måste jag som förälder ha full insyn i vad barnen använder sina telefoner till.

Barnen har andra intressen och andra sätt att interagera med varandra nu än vad som ens var möjligt för bara 20 år sedan. Tar man ifrån dem möjligheten att delta i den nya tidens interaktion, så berövar man dem möjligheten att delta i de sociala sammanhang som gäller idag.

Detta med telefonerna är som allt annat som kan behövas för att barn ska bli fullvärdiga deltagare i sina respektive umgängeskretsar. Det är som att de vill ha Convers på fötterna, keps med stela "Skurt-skärmar osv. Grupptrycket är starkt i vissa åldrar och som förälder måste man veta exakt var gränserna går mellan vad som är rimligt och vad som genast riskerar att leda till utfrysning/mobbning.

#20 En smartphone kan man ha i fickan, det går inte med en läsplatta. Barnen kan spela eller lyssna på musik i skolbussen exempelvis på väg till och från skolan (i skolan får de lämna ifrån sig telefonen till läraren).

Ketang
2013-05-21 12:25
#22

Jag är 32år så när jag växte upp fanns det ju inga mobiler på samma sätt som det gör idag. Jag fick min första mobil (en riktigt klumpig sak) när jag var 16-17 nånting. Ser ingen som helst anledning att ge en 6åring en mobil alls. Jag röstade på 12år, men då tycker jag nog inte att barnet ska ha fri tillgång till internet.

[Thiah]
2013-05-21 15:38
#23

10 år röstade jag men det beror helt på barnet ifråga (om det ska få senare än så alltså) och då tycker jag man absolut ska ha en begräsning på ringandet/smsandet och sen inget internet.

[Blodpudding]
2013-05-21 15:40
#24

#23 Fast då går det ju inte att spela, om man inte har internet på telefonen.

[Thiah]
2013-05-21 15:52
#25

#24 du kan koppla på wifin hemma om du prompt behöver  internet. Jag sätter på wifin för att ladda hem spelen men sen behövs inget internet. 

Och barnen kan ju även spela på datorn hemma istället för i telefonen.

AnnaFagerell
2013-05-21 17:20
#26

Håller med #18. En 6 åring behöver ingen telefon alls.

Min son som är 12 fick en touchtelefon när han fyllde 12. Det är nästan också tidigt tycker jag men han använder den inte så flitigt och det är kontantkort på den så är pengarna slut är dom slut. Sen får han ladda själv många gånger om han vill ha mer pengar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Nilam
2013-05-22 18:52
#27

Jag röstade på 15+, därför frågan gällde för dessa avancerade telefoner. En simpel telefon som kan användas för att ringa vid behov behövs väl när barnen börjar röra sig fritt på stan. Jag fick en sådan när jag var runt 11-12, som var en begagnad efter min storasyster.

Dessa smartphones med spel och internet är vidriga hur de förvandlar barnen till associala zombies. På bussen ser jag hur barnen sitter intill varandra och leker med sina telefoner utan att säga ett ord till varandra. Så nej, min dotter kommer inte få något sådant, då får hon skaffa sig jobb först och betala för den själv.

Annons:
[RMSLiners]
2013-05-22 19:07
#28

Jag röstade 12 år som lämplig ålder även om jag är lite anti elektronik överhuvudtaget, inte bara till barn utan överlag.

JossanH
2013-05-22 22:42
#29

Jag skrev 15+ men vet inte, där ikring. Frågan är som sagt vad som är socialt accepterat i barnets umgängeskrets. Men jag vill inte ha ett barn som sitter på internet via sin telefon och en 6 åring med en htc låter helt absurt i mina öron :O Jag ser ju vad telefonen har gjort med mig. Jag är mycket mer asocial nu för tiden för när möjlighet finns så surfar jag.. Av gammal vana… Nä, vi ska ut på landet och bort från våra telefoner, internet och tv!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2013-05-23 05:50
#30

#29 Vi bor på landet, skulle vi vara utan all teknik då? Konstigt resonemang

Medarbetare på djurskydd.ifokus

pernillaa
2013-05-23 10:22
#31

Jag tror inte hon menade så.
Semesterplaner kanske…?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Zorita]
2013-05-23 11:42
#32

Jag har inte ens en sån telefon själv och tycker folk blir så asociala med dem. Min sambo fick precis en från jobbet och så nu får man slåss om uppmärksamheten. Jag svarade 13 år, men jag tycker det beror på personen och situationen. Tex har jag ingen aning om hur telefonerna kommer se ut om 13 år när det blir dags för mitt barn att ha en sån. Jag vet heller inte hur han är som person. Tror jag att han kan hantera att ha en telefon skulle det nog gå bra, men kan han inte ta det ansvaret får han gott vänta några år till.

JossanH
2013-05-23 12:51
#33

#30 vi ska flytta till landet och självklart ska vi inte ge oss iväg från all teknik bara byta ut telefonanvändade, tv och internet mot utomhusaktiviteter! Tycker inte att det är ett underligt resonemang ;) Hur ni gör är väl upp till er, jag säger bara hur jag vill att mitt liv ska se ut :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2013-05-23 13:01
#34

#33 Å jag menar att man kan byta dessa saker även i stan  =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
JossanH
2013-05-23 13:05
#35

#34 ny start, nya tag. Jag talar om mig och min familj, inte någon annan. Och klart vi är ute mycket nu också och leker, går ut och går mm men så fort dottern sover så sitter jag ju här och det ska få ett slut!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Blodpudding]
2013-05-23 13:06
#36

#35 Det går att avregistrera sig, varför vänta med det?

JossanH
2013-05-23 13:19
#37

#36 jag är fortfarande Medarbetare och kommer förbli aktiv inom iFokus men jag tänker byta ut mycket av användandet mot andra aktiviteter om du nu pront vill veta mer ingående hur jag tänkt leva mitt liv ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Blodpudding]
2013-05-23 13:20
#38

#37 Eh, nej.

Jag påpekade enbart att du inte behöver vänta med det. Varför inte bara göra det på en gång? Skjuter man upp det blir det aldrig av.

[Tuulikki]
2013-05-23 13:22
#39

Tänk på att inte gå för mycket OT från tråden nu.. PMa varandra om OT-frågor uppstår🙂

JossanH
2013-05-23 13:31
#40

#38 vad spelar det dig för roll? Har inte sagt att jag ska avregistrera mig någonstans. Inget mer OT för mig. Touchtelefonerna har bringat mycket gott men även en himla massa asociala människor, och små barn ska def inte ha någon. Som redan nämnts så vill jag hellre bort från internet och tv och ut i naturen! Skaffa fler djur att sköta om ihop med sambo och barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Intehärutandär
2013-07-15 19:06
#41

Jag skrev 15+. Har själv ett tonårsbarn, och barn är ju kända för att vara slarviga. "Oj, ja glömde" är en standard-fras. 

Min son har en mobil för 150 kr, med kontantkort. Går bara att ringa och sms:a och det är han nöjd med. Han ska ju trots allt ha den för att nå mig då han är på väg till/från skolan eller kompisar. Och han har förbrukat några för de trillat ur fickan då han cyklat osv. 

Vill han spela spel, lyssna på musik osv så har vi en dator hemma som inte går att tappa bort. Även tv, dvd och xbox. 

Förstår inte vad en 6-åring ska med mobil till ens? De går ju ingenstans ensamma ännu. Och föräldrarna har ju telefon att ringa kompisar - och kompisarnas föräldrar telefon att ringa till om barnet är där och leker. Även skola har ju faktiskt telefon….

Annons:
Millchan
2013-07-16 12:32
#42

#41 kunde inte ha skrivit bättre än du.

Jag har två bonusbarn som har fått varsin iphone av deras mamma som dom sitter och surfar på youtube och hittar en massa konstigheter där som dom inte ska se.

Dock har jag inget att säga till om, då jag inte är deras mamma!
Deras pappa gillar inte heller barnens tillgång till telefonerna men vad gör man när deras mamma säger att det är ok!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Upp till toppen
Annons: