Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2500 ggr
PogoPedagog
5/17/13, 10:17 AM

Tupplurar och nattsömn

Hej. Vi har problem med att få ordning på tupplurarna under dagen så att våran femmånaders bebis är lagom trött till nattningen. Som det är nu vaknar han runt kl 8  (7-8:30) och är pigg i ca två timmar. Därefter sover han en stund. Han behöver sova en sväng på eftermiddagen oxå. Det stora problemet är den sista tuppluren. Den skulle behöva ligga någonstans mellan kl 17-19 så han hinner vara vaken ett par timmar innan det är dags för nattning.

Vi har läggdags runt kl 21 varje kväll med samma rutiner, pyamas, ammning och sedan brukade det gå fint att bara lägga honom med nappen och favoritgosedjuret. 

Nu lyckas vi aldrig tajma sista luren så han är alltid antingen jättetrött och somnar för tidigt utan kvällsrutinen vilket gör att han varknar flera ggr och är ledsen. Eller så har han sovit nyligen opch är jättepigg  och vill inte heller sova.

Någon som har några bra råd kring detta? Vi har försökt i ett par dagar att senarelägga första tuppluren till runt lunchtiden och att han bara får sova en gång på em/tidig kväll men jag tror han behöver tre tillfällen för han blir bara jättetrött och ledsen och det fungerar inget vidare.

Annons:
AnnaFagerell
5/17/13, 12:56 PM
#1

Bebisars sovrytm har jag lärt mig att den inte går styra när dom är så små, man får vänta och härda ut tror jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PogoPedagog
5/17/13, 1:25 PM
#2

Men alla säger ju också att det är bra att ha samma läggdags från ca 3 mån ålder och det går ju inte om barnet inte är redo för nattning då?

SpattFia
5/17/13, 9:40 PM
#3

Vid fem månader så sov mitt barn 3 pass under dagen

Upp kl 8

Sova 9:30-10:15

Sova 12:00-14:00

Sova 16:30-17:15

Nattning 19:30-20:00

(Tiderna är ungefärliga) och hon var alltid tröttare på förmiddagarna än på eftermiddagarna, och är det fortfarande förresten.

Är det möjligen så att ditt barn är övertrött? Två pass låter lite lite vid fem månader i mina öron men å andra sidan vet jag inte hur bra han sover på nätterna (kanske sover precis hela natten utan uppvak) eller hur länge hans två sovpass på dagen är så, ja, ta det som ett tips bara :-)

AnnaFagerell
5/17/13, 10:34 PM
#4

Alla mina tre har sovit när de var trötta upp till 1 års ålder ungefär. Det var inga problem med nattning efter det heller. Själv har jag aldrig läst eller fått veta att man ska natta bebisar på tre månader speciella tider. Dom sover när dom är trötta och jag tror att stör man det för tidigt blir de bara gnälliga, skrikiga och osäkra. Mina har varit med mig i många månader och jag har rättat mig efter dem… Inga problem som sagt här. Trots flera barn som krävt sitt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PogoPedagog
5/18/13, 9:14 AM
#5

#3 Nej han sover för det mesta tre luraribland fyra. Det var bara något vi provade ett par dagar för att se om det skulle hjälpa. Det funkade inte kan jag säga.

NU är vår senaste plan att göra som AnnaFagrell har gjort och skita i råden man får om att ha fasta nattningsrutiner och helt enkelt låta honom somna när han är trött på kvällen. Oavsett om det är kl 19 eller kl22.

Tina-A
5/18/13, 6:26 PM
#6

Ja, jag tycker inte du ska vara helt fäst vid vilken tid det är. Från 3 månader pratas det om att man kan införa lite rutiner och så men att de ska exakta är inte så noga. Däremot kan ni ha samma rutiner inför nattning (tex släcka ner 1 timme innan det börjar bli dags, bada, sätta på pyjamas, lägga sig i sängen och läsa en bok eller två och så godnatt). Exakt vad klockan är tror jag och tycker jag inte är det viktiga, utan själva rutinerna.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnnaFagerell
5/18/13, 7:22 PM
#7

Man blir bara knäpp när man inte får som man skulle vilja, bäst att bara vara ett tag…
🙂

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PogoPedagog
5/18/13, 10:05 PM
#8

#6 Problemet är ju att vi inte kan dra nattningsrutinne om vi inte har ett fast klockslag. Han visar nämligen inte i god tid att han börjar bli trött, utan det är bra humör och sitta och prata eller ligga på filten och kolla på grejer och sedan pang! så är han kanontrött och vill sova:P

Förhoppningsvis så får vi kläm på det här snart, man kan ju inte vara proffs på allt från början. Ikväll är han vaken än och verkar inte vilja sova.

JossanH
5/18/13, 11:43 PM
#9

Vi har inte följt några direkts rutiner med vår dotter (som nu är 9 mån) utan hon har sovit när hon har velat. Nu sover hon bara 2 ggr under dagen och det kan variera mellan 1-3 timmar beroende på hennes behov för dagen. Hon brukar ofta nattas vid 21 för då brukar hon vara trött. Är hon inte trött är hon vaken lite längre och tvärt om. Man hamnar lätt i någon form av rutiner, vår dotter äter gröt vid 20:30-21:00 och får på sig pyjamas innan eller efter sista kvällsmålet, borstar sina 2 tänder och så lägger vi oss i vår säng och hon somnar. Så flyttar vi bara över henne till sin säng. Jag har inte hakat upp mig på några rutiner till punkt och pricka. Idag tex var jag med dottern till mina föräldrar och hon fick pyjamas på sig där, äta gröt och nattades i vagnen på vägen hem vid strax efter 21:00.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: