Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4568 ggr
Ell
2013-05-16 15:59

Krångel med amning

Min lilla nioveckors tjej har börjat krångla med amningen. Hon skriker och vill inte ta bröstet alla gånger. Har förstås googlat lite på det och läser att det är ganska vanligt att bebisar gör så men blir inte mindre frustrerad för det. Känner mig ju värdelös när hon inte vill amma. :( Det är ju inte bara mat, det är så hon blir tröstad och brukar somna också. :(

Finns det någon här som haft liknande problem och vad har ni gjort då? Vill verkligen amma så länge som möjligt under första året.

Sedan vill jag passa på att fråga om ni någonsin brukar (brukade) väcka era små bebisar för Amning eller om ni brukar låta dem sova tills de vaknar? Hon har börjat sova längre stunder på dagarna nu (upp mot fem timmar ibland) vilket känns konstigt (mest ovant antar jag). Hon verkar ju glad och nöjd för det mesta annars så jag antar att hon behöver den extra sömnen.

Sitter och läser lite artiklar på nätet och hamnade på denna sidan: http://www.babyn.se/bebisen-ar-2-manader-gammal.html

Reagerade på meningen "Undvik att mata bebisen i sängen…". Varför ska man göra det? Gör inte alla det? Älskar att liggamma min bebis!

Annons:
Tina-A
2013-05-16 16:37
#1

Självklart får du mata ditt barn i sängen och precis vart du vill, överallt! Det är vanligt att det kan krångla lite emellanåt och det kan bero på många saker. En vanlig orsak är att mjölken rinner till för fort och att de då inte vill hålla tag, är det något du upplever? Du kan i så fall handmjölka ut den första mjölken tills det värsta trycket lagt sig och sen prova. Det finns en artikel om Amning inne på www.gravid.ifokus.se också om du vill läsa där inne! Det kryllar också av nyförlösta mammor som upplever precis samma som du, samtidigt :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ell
2013-05-16 18:26
#2

Nej de gångerna hon har gjort så så har hon inte ens hunnit testa att suga innan hon slänger bak med huvudet och skriker istället. Efter flera försök, vi har tagit pauser, bytt bröst, bytt ställning (sittande, liggande) men hon vill bara inte. Ändå märker jag att hon är hungrig. Vid två tillfällen har jag pumpat ut och gett henne på flaska istället även om jag vet att det är dumt. Då har det hunnit gå så lång tid och hon är både trött och hungrig. Och det funkade ju, hon slutar skrika, äter och somnar. Det har bara varit enstaka gånger som tur är men det är jättejobbigt när hon gör så. Jag blir ju också ledsen och skapar en ond cirkel. Händer det igen så testar jag nog att koppmata henne istället för att använda falska. Vill inte förstöra amningen mer.

Tina-A
2013-05-16 18:39
#3

Åh, vad frustrerande! När min dotter inte ville suga tag brukade jag amma ståendes, det funkade varje gång. Då stod jag med henne och hade henne nära bröstet, sen böjde jag rejält på knäna (som ett knäböj) och sträckte igen och liksom vaggade och gungade henne upp och ner. Då sög hon alltid tag efter bara en liten stund! Så har jag ammat både hemma och ute bland folk när hon inte velat ta tag ute. Men man får försöka ignorera de omkring och fokusera på att mata sitt barn även om man ser lite dum ut :-) jag tycker att du borde testa, för oss funkade det som sagt jättebra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2013-05-16 20:25
#4

Jag skulle oxå vilja tipsa om att prova nya ställningar. För mig och min son har det varit så att ett visst sätt att amma fungerar jättebra en period och så duger det plötsligt inte alls. Och vissa perioder går ena bröstet bra men inte det andra och så plötsligt byter det:P

Här finns videor som visar en massa olika ställningar att amma i.

http://ammehjelpen.no/video

AnnaFagerell
2013-05-16 20:43
#5

Låter lite som om du blir stressad, med all rätt, och så känner hon det kanske? Tycker inte det är dumt att mjölka ur och ge flaska någon gång, man gör allt för att det ska fungera… Får hon ont i magen av amningen kanske så det är därför?

Jag har inte väckt någon av mina barn för Amning. De vaknar om de är hungriga och är det för tufft för dina bröst kan du ju mjölka ur när lillan sover

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ell
2013-05-16 21:53
#6

Nu krånglade hon lite på kvällen igen och det känns som det kan bero på att hon har gaser i magen som inte riktigt vill komma ut. Vi ger henne både sempers och minifom och jag har testat att utesluta mjölk ur kosten men det verkar kämpigt ändå. Hon är ganska svårrapad kan jag tillägga. Så har ni några tips mot gasig mage på spädbarn så får ni gärna säga till också. Men olika ställningar var ett bra tips. Tycker bara att det är så krångligt att få till det ibland.

Annons:
AnnaFagerell
2013-05-17 05:35
#7

#6 eftersom alla mina tre varit känsliga mot mjölk kan jag säga att det tar minst en vecka innan din mjölk är mjölkfri om du undviker mjölkprodukter. Andra bra saker för bebisar med magknip är massage på magen och varma bad. Bajsar hon som hon ska? Ett av mina barn krånglade längre fram och tyckte det var jobbigt att äta för att magen var full. Sen sätter de ihop matning med ont i magen, inget ovanligt. =(

Hur ofta ammas hon? Hon kanske får för mycket mat och ont i magen av det och sen när hon skriker tror man hon är hungrig och matar igen? å så kanske hon bara har ont i magen och ej är hungrig egentligen?`Svårt sånt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-17 07:29
#8

Vill bara inflika att man aldrig kan amma ett barn för ofta.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-05-17 12:54
#9

#8 Den kan få ont i magen om man ammar hela tiden och magen aldrig får vila, det fick jag lära mig den tuffa vägen med ett av mina barn som alltid ville snutta. Blev mkt bättre om magen fick vila lite mellan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-17 19:06
#10

Man kan aldrig amma för mycket och barn får inte ont i magen av att amma. Bröstmjölk passerar tarmen jättefort (här snackar vi typ 20 min) så att amma hela tiden är inte konstigt och inte farligt. Barn kräks alltid upp överskottet så man kan aldrig mata för mycket. Däremot kan det man själv äter påverka så barnet får ont i magen. Barnet kan också ha fel tag om bröstet och svälja för mycket luft vid Amning som kan bidra till ont i magen. Det kan hända tex om man ammar för -sällan- , då barnet hinner bli för hungrig och kanske gråter innan man börjar amma nästa gång. Man ska amma på barnets första signal och inte gärna när barnet redan är ledsen. När det är för hungrigt kan barnet också stressa och både barnet och mamman kan slarva med taget eftersom barnet är så himla hungrigt, och då kan det bli lite tokigt och komma in för mycket luft. Att amma en gång i halvtimmen är alltså varken konstigt eller farligt på något sätt utan man ska amma fritt, hur och när som helst, vid minsta tecken från barnet. Sen finns det många fler saker som kan göra att ett barn får ont i magen, stress tex eller trötthet eller ja, en massa. Men jag läste ingenstans att ts trodde bebisen hade ont i magen? Kanske missade jag det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-05-17 22:30
#11

#10 allt är individuellt. Ett av mina barn fick ont i magen! Tycker inte du ska säga att det inte var så när BVC höll med på detta… Min bebis låg vid bröstet hela dagarna… 24 timmar om dygnet! När vi drog ner det och inte matade hela hela tiden blev han mkt lugnare. Sedan åt han ca en gång i timmen eller med 1,5 timme mellan. Alla bebisar följer inte regelboken. Men tänk så enkelt det vore om det fanns en sådan! Inga problem någonstans

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-17 22:57
#12

#11: BVC vet i regel i princip ingenting över huvud taget om Amning så de skulle jag inte lyssna på alls när det kommer till Amning. Jag har hört så sjukt mycket idiotiskt från BVC om Amning, likaså mina vänner, så där har de inget förtroende. Många av dom lutar sig fortfarande mot gamla råd där man trodde att barn skulle amma var 4 timme och som sagt, att magen skulle "vila" vilket inte alls är sant. Bröstmjölk passerar så fort då det är så lättsmält så det finns knappt något att vila ifrån.

Att en bebis snuttar hela tiden lär ju snarare vara en fråga om att inte komma till ro? Då kan det onda släppa av att lugna ner sig och komma till ro, men det har inte med själva bröstmjölken och amningen att göra. Det är bra för bebisar att pausa från amningen ibland för att de behöver vila och finna ro i sig själva och att snutta 24 timmar i sträck är förstås inte sunt, men det är inte amningen som gör att barnet får ont i magen, så vida det inte är något du äter som barnet inte tål eller om det kommer in luft. Amningen i sig utgör inget problem utan det ligger någon annan stans.

Dock tror jag inte ts bebis ammar 24 i sträck utan jag tolkade det som att hon ammade rätt normalt, vilket kan vara allt från 15 minuter mellan amningarna till typ 4 timmar. Så det lär nog inte vara ett problem.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-05-17 23:03
#13

Alltså jag håller som sagt med dig om att bebisen måste få vila från att amma 24 timmar i sträck, det gör jag, men jag hoppas du förstår vad jag menar när jag säger att det inte är amningen som är problemet (ja, såvida barnet inte tål något du äter och på så vis får ont varje gång på grund av det ämnet som gått ut i mjölken) och magen behöver inte vila. Barnet däremot kan behöva vila. Magproblem kommer från så mycket mer än bara mat.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnnaFagerell
2013-05-18 08:21
#14

#12 Tycker inte det där var trevligt sagt om BVC. Jag har olika erfarenhet om just dessa personer eftersom jag gått på olika ställen med mina barn och vissa är faktiskt kanon. Att säga att alla går efter äldre modell tycker jag är fel. Sista gången jag ammade fick jag svampinfektion i mina bröst och krånglade i flera månader innan amningen fungerade men jag gav inte upp trots att det gjorde jätteont och bebisen hade svamp i hela munnen som var svår att bi av med då jag själv hade i brösten. Man måste själv vilja allt man gör idag och kan inte hoppas att andra ska peppa en till allt. Men det gäller inte bara Amning. Hela samhället är ändrat och man måste se över och till sig själv.

Det blir ju amningen i sig som är problemet om bebis ligger vid bröstet alltid, därför påstår jag att det inte är bra att amma hela tiden. Sen vad som är den primära orsaken kan spela mindre roll. Jag testade amma mer sällan och det fungerade för bebis. Sen kan resten kvitta. Jag har ammat två av mina tre barn, första barnet blev allt bara så fel och jag var stressad. De andra två gångerna har jag haft superont i flera månader och det var egentligen på slutet som jag njöt av amningen. Sen undrar jag om bebisar egentligen måste amma en gång i timmen för det är inget annat djurslag som gör så. Amingen så ofta tror jag kopplas till andra faktorer. Men jag är inte den som sagt nej heller även om jag inte tycker man ska ta fram tutte så fort bebisen skriker. Finns ju många andra saker som bebisen kan vilja, inte bara mat. Och mer mat på en bebis som har ont i magen blir faktiskt mer ont i magen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-18 11:17
#15

Amning är ju också mycket mer än bara mat och det är helt normalt att bebisen ammar när den är hungrig, törstig, snuttsugen, trött, vill gosa, vill ligga nära och flera gånger där emellan. En gång i timmen är inte alls ovanligt och helt naturligt. När du skriver sådär så märker jag att du inte riktigt förstår hur jag menar. Amningen gör inte att ett barn får ont i magen och man kan aldrig amma för mycket. Forskningen idag säger att man alltid ska amma på minsta tecken från barnet och det är det man ska göra. Om barnet ätit för mycket kräks det upp överskottet så det är bara att amma på. Amning verkar lugnande på barnet och kan även vara smärtstillande. Om det i ditt fall handlar om ett stressat barn som inte kommer till ro är det DÄR problemet ligger, barnet får absolut inte ont i magen av att amma mer. Barnet har då ont i magen av andra orsaker och amningen har inget med det att göra. Jag har aldrig stött på ett bra bvc och jag har inget förtroende alls för dom. Vad kul att du hittat några enstaka som är bra, det har varken jag eller någon jag känner gjort. För att dra några exempel av vad bvc sagt till mig och mina närmaste (pålästa) vänner är; man ska börja med smakportioner vid 4 månader, man får inte ge hemmagjord gröt eller hemmagjord välling då det kan vara direkt skadligt, barn under 2 år kan inte ha feber, du måste sluta amma när barnet är 1 år för annars kan barnet få hål i tänderna av den söta bröstmjölken, barn säger alltid sitt första ord vid 1 år och det första ordet är alltid mamma. Osv. Osv. Osv. Allt dessa är skrattretande och självklart helt fel, ingenting är sant. Mina vänner som inte är pålästa han inte kunskap att avgöra om bvc är bra eller inte då de förstås inte kan avgöra vad som är sant och inte.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-05-18 19:20
#16

Tror inte riktigt vi har samma syn och det spelar ingen roll för mina barn har blivit bra ändå =) Tycker inte att en bebis ska behöva kräkas för att den ätit mer än den behöver, tycker det är bättre hålla igen lite då.

Sorgligt att det finns BVC som kan säga sådana saker men är man själv något så när funtad så tror man kanske inte allt man hör… Fast man borde kunna stötta sig mot dem… Man kan ju ringa och prata med bb här också, där är jättettrevliga och hjälpsamma. Det där med ska och ska vad gäller mat osv tycker jag man själv får klura lite på… min minsting åt inget annat än bröstmölk i över ett halvår, han ville inte ha något annat å han mår bra =) Däremot kanske man ibland behöver ge nåt mer, det är skilda saker på måste och bör.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-18 19:44
#17

#16: jag är säker på att dina barn är perfekta! Jag har förstått att du tycker att man ska hålla igen men det är inte det forskningen säger idag. Då Amning är ett av mina största intressen plöjer jag en och annan vetenskaplig rapport och uppdaterar mig på den nya forskning som finns iaf någon gång i månaden. Och ja det är tråkigt med bvc, men det kan vara svårt att veta vad som är sant och inte. Jag har fått massor med kommentarer om att vi inte gett pulvergröt från affärerna samtidigt som jag vet att de är pumpade med felaktig info från bvc, samma med Amning där folk tror att mjölken sinar eller andra felaktiga kostråd från bvc. Man tror ju att man kan lita på bvc men så är iaf inte mina erfarenheter tyvärr! Tur att man har lite grund att stå på och att jag håller mig uppdaterad nog för att inte lyssna på ett ord de säger.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-05-18 20:18
#18

#17 men det måste vara jobbigt och tråkigt att ha inställningen att bvc är strunt…  Sen har ju alla givetvis olika åsikter om saker… tror det är mkt bra att amma och ofta men det skall vara så som det fungerar för just den mamman och hennes barn… Sen tror inte jag heller ett dyft på folk som säger att dom inte kan amma och inte ens provat men det är en annan femma  😉

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2013-05-18 23:23
#19

Det jag tänker på är att du kanske ska försöka erbjuda bröstet lite oftare så det inte finns något "måste" mellan er för att bebisen är jättehungrig. Måste även inflika att även jag stött på mycket konstigt på BVC.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Helin_
2013-05-21 21:05
#20

Mina barn föddes för tidigt och vi vart erbjudna flaska redan på sjukhuset innan amningen kommit igång. Vi vart rekomenderade av barnläkare att mata var 3dje timme. Däremellan skulle magen vila. När dom vart lite större ca två månader så bestämde dom själva att amma 1 gång i timmen vilket vart alldeles för jobbigt för mig att amma 1 barn och rapa o byta blöja o sedan göra om proceduren med nästa barn (tvillingar) mitt råd är att ta de lugnt och slappna av. De kommer lösa sig och blir de för jobbigt så ring amningsmottagningen.

Annons:
Tina-A
2013-05-21 21:50
#21

#20: Men åh :( Var det bröstmjölk eller ersättning ni fick ge? Att neka barn mat i 3 timmar är absolut inte schysst, bröstmjölk passerar tarmen jättefort och att de är hungriga efter 30 minuter igen är alltså inte konstigt. Att då neka ett litet spädbarn mat i ytterligare 2,5 timmar…. Jag hoppas att det här var många år sedan för det du beskriver är förlegade råd.  Eller ja, man ger fortfarande ibland rådet att "se till att hen äter var 3e timme", dvs om barnet inte ätit efter 3 timmar är det dags. Det är inte så att man inte ska mata där emellan utan det du säger, att amma 1 gång i timmen, är mycket mer normalt!

Vill dock tillägga att en del barn äter var 3e timme av sig själva och det behöver inte vara något konstigt! Det kanske låter dumt när jag skriver så men det jag reagerar på är att någon ger en tid då man ska amma. Det är barnet som ska styra och är barnet hungrigt efter 15 minuter så ammar man efter 15 minuter. Man väntar inte ytterligare 2h 45min. Är barnet inte hungrigt förän efter 4 timmar kan man vänta tills dess, det är barnet som ska styra.

Jag förstår att det var tufft med tvillingar, det är hemskt mycket jobb. Många dubbelammar (alltså ammar båda samtidigt) just för att spara tid när man ammar tvillingar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
2013-05-21 22:28
#22

Nu har jag ju inte barn än, men kommer att få barn i sommar och planerar att amma.

När jag läser att man ska amma varje timme så undrar jag ju mest hur det ska gå till rent praktiskt? Det är ju inte hållbart att vara uppe varje timme och amma dag som natt. I längden kommer man ju inte att orka.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ladydragon
2013-05-21 23:29
#23

#22 liggamma eller sitta och amma och sova samtidigt går utmärkt 🙂

jag var själv med sonen när han var bebis och det medförde att jag var sååå trött hela tiden men det var oerhört skönt att kunna slumra en stund när sonen ammades 
självklsrt så sover man rätt lätt och man får se till att bebisen ligger stadigt så det inte händer något

AnnaFagerell
2013-05-22 05:59
#24

#22 Mina barn har ätit ofta men det har ändå blivit ett par timmar mellan ibland. Man får koncentrera sig på bebis helt enkelt och strunta i allt annat så länge. Lätt när det är första barnet, svårare när man har fler barn. speciellt om amningen tar tre kvart varje timme…  För det snackas mest om hur ofta man ska amma, inte hur lång tid det faktiskt tar också. Men det är bara ett par månader det är sådär, sen mattas det ut med ett par timmar mellan. Att ligga ner och amma lär man sig, om man vill, ibland kan det bli lite vått i sängen men en handduk under bebisen och sig själv vid överkroppen fungerar mot det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Helin_
2013-05-22 06:57
#25

#21 självklart fick mina barn mat när dom var hungriga och rekomendationen var att amma var tredje timme minst. Nu funkade inte de så för mig utan barnen ammade varje timme tills vi gick över på ersättning för att jag var så slut. Ts, barn behäver rutiner och har inte utveklat sitt sinne för när den börjar bli hungrig lika bra som andra barn vilket resulterar i att barnet blir vrålhungrig på en gång. Tycker att de låter på ts som att problemet kan vara att hon ammar för sällan på dagen? Att bevos sover 5 timmar i sträckt utan att ammas tycker jag iaf inte låter normalt. De är väll bättre att väcka var tredje timme på daagen o försöka få bebisen att sova sammanhängande en längre stund på natten? Tänker äcen på att bebis kandke har ont i magen? Ts prova sluta med stark mat pch gasbildande mat. Ät inte heller produkter med mycke laktos eller gluten och drick mycke pepparmintste. På apoteket finns de även magdroppar som du äter ajälv som sedan går över till bebis via mjölken. Bifiform? Kan dom heta så? Miniform är även bra för magknip på bebisar. Små bevosar känner inte skillnad på hunger och magont. Lite magmassage o och windi fispipar är oxå bra. Fispiparna vrular finnas i bebisaffärer o är ett pytte litet rör som man stoppar in i rumpan på bebisen för att frigöra gaserna. Ha ävrn koll på att bebisen bajsar ordentligt så att de inte är därför. O kom ihåg att inte stressa eller bli lessen de blir bättre. Ya de bara lugnt.

Tina-A
2013-05-22 07:46
#26

#22: ibland är det mer sällan än 1 gång i timmen, ibland oftare. Det är därför man rekommenderar att du sover samtidigt som barnet sover (även på dagen alltså) för annars blir man jättetrött. E

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Helin_
2013-05-22 13:23
#27

Om man får ett barn som vill amma ofta så rekomenderar jag att försöka pumpa ut så att pappan kan ge oxå så att mamman får lite längre sammanhängande vila. Går de inte att pumpa kan man ju alltid prova med ersättning. De brukar mätta lite längre oxå.

Annons:
JossanH
2013-05-22 22:28
#28

#27 det är inte alltid det funkar att pumpa eller att flaskmata plus att flaskmatningen kan göra så att barnet vägrar bröstet efter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-05-22 22:39
#29

#28: Bra inlägg!

Det är så många som tror att de inte har någon mjölk för att de inte kan pumpa ur och sedan får panik och börjar med ersättning… Alla KAN inte pumpa brösten alls trots att de har jättemycket mjölk. Det är inte konstigt och visst kan det periodvis vara tufft att heltidsamma utan avlastning men det är under en så kort period. Vill man så kan man! (och orkar man inte så måste man faktiskt inte)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-05-23 05:55
#30

#28 Jag har pumpat och andra har kunnat ge mina barn flaska och det har gått bra att amma ändå. Jag åkte bort över dagen när bebis bara var ett par v gammal, hade pumpat upp och fryst in och tränat ge bebis flaska, hade pump med mig och pumpade hela dagen och när jag kom hem var det inga problem amma. Jag tror det är mamman som stressar barnet isåfall att inte ta bröstet igen. För mig var det viktigt att kunna göra andra saker också än att bara amma i ett helt år och inte släppa någon annan inpå barnet. Men jag håller till viss del med om att mamman oftast har mjölk så det räcker till bebisen och det jag tycker är märkligt är alla dessa unga mammor som är på stan och som flaskmatar sina bebisar, det ammas nästan inte alls bland yngre. När jag gick på mammagrupp var jag yngst ammande, 21 år, de andra ammade inte. Och alla sa att de ej kunde… samhället är så tråkigt funtat att folk idag inte vågar säga att de inte vill amma… För att folk hackar antar jag på de som inte vill

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-23 07:35
#31

#30: Jag håller med dig, det är jättetråkigt att folk inte ammar som förut när Amning är så himla bra för barnet. Många TROR också att de inte kan. Så fort något strular tror de att det inte funkar, eller när de inte kan pumpa tror de att de inte har mjölk. Normalt så sinar inte mjölken för den som ammar tillräckligt ofta.

Och det är faktiskt rätt vanligt att amningen förstörs när man introducerar flaskan. För en del barn funkar det bra att växla mellan flaska och bröst men för långt ifrån alla, så man ska tänka sig riktigt noga för innan man försöker sig på det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2013-05-23 09:15
#32

#31 Ja jag tycker man borde ta upp mer på föräldrakursen om hur jäkla svårt det faktikst kan vara så det inte kommer som en chock. Jafg visste som tur var att det kan vara för jävligt i början men att det går att lösa om man bara kämpar tack vare folk i omgivningen som fått barn innan mig.

Sedan borde de förutom att berätta hur svårt det kan vara berätta mer om att om man bara härdar ut så lär sig nästan alltid både barn och mamma hur man gör! Många verkar ge upp efter ca två veckor för man tror att det aldrig kommer sluta göra ont t.ex. 

Och inte minst borde de ärligt berätta om vilka stora fördelar det faktiskt finns med Amning och att man kanske får offra sig lite för sitt barns skull, de kommer faktiskt i första hand!

AnnaFagerell
2013-05-23 12:22
#33

#31 Det tog flera månader med två av mina barn för att få amningen att fungera så man måste själv vara väldigt villig att få det fungera… Jag hade ont i flera månader men skam den som ger sig =) Saknar det lite faktiskt… Men man kan inte skaffa fler barn för att det är mysigt att amma =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-05-23 12:33
#34

#32 håller helt med!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
JossanH
2013-05-23 12:39
#35

#30 vad bra att det funkade för dig :) Men alla kvinnor kan inte pumpa och alla barn tar inte bröstet efter flaska. Det handlar nog sällan om stress utan mer om att det går så mycket lättare att få maten ut ur flaskan än ut av bröstet och då är inte bebisen villig att suga på samma sätt längre. Det är klart att det funkar för endel medan det för andra inte funkar alls. Sedan förstår jag om man slutar att amma om hela amningen bara blir en frustration och det tär psykiskt på mamman. Viktigast är att alla mår bra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2013-05-23 13:04
#36

#35 Då kan man fråga sig VARFÖR det tär på mamman när det är det naturligaste som finns? Jag hävdar ändå att något är fel isåfalll. Vore vi djur skulle bebisen isåfall inte leva länge, eller? Jo det skulle den nog för den mamman skulle fixa det…  Det är människan som uppfunnit psykisk stress

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2013-05-23 13:12
#37

#36 så du menar att man ska kämpa även om man känner att man får mer och mer ångest över det och barnet för att det var enda alternativet för många herrans år sedan? Prestigeammande ser jag inte som något positivt. Man ska få en bra start med sitt barn och funkar det inte och man inte orkar kämpa så ska man inte tvinga sig till saker som gör att närhet med barnet framkallar ångest. Vad spelar det för roll om människan "uppfunnit" psykisk stress? Finns den där så är det inget man kan välja bort. Ibland får man försöka ha lite förståelse för andra människors situation tycker jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2013-05-23 13:15
#38

#36 också underligt att du förespråkar att pumpa och ge i flaska, förr fanns det ingen flaska så då fick modern allt ha sitt barn med sig överallt annars hade barnet svultit ihjäl.. ;) Ibland får man se till den tid man lever i. Vi har flaskor och många klarar att pumpa. Bra för dom :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2013-05-23 20:58
#39

#38 Det enda som verkar finnas för vissa mammor är att helt sluta amma, då menar jag att det är bättre att lätta på stressen genom att ge barnet med flaska och kanske stanna upp och fråga sig själv varför man känner att det är jobbigt, ta tag i det som är jobbigt istället för att skjuta undan det vilket många väljer att göra. Människan väljer tyvärr ofta den enkla vägen för att komma undan saker, jobbiga saker, istället för att ta reda på vad det egentliga problemet är. Vilket idag tyvärr är samhället i sig.

Mammor idag ska klara av att vara hemma med bebis, amma, göra karriär, vara sociala och har så otroligt många måsten. Många måsten går ut över det man satt sig själv i, ex barn. Klarar man inte av att amma sitt barn pga stress och för att man har så himla mkt runt sig tycker jag att man ska fundera varför man skaffat barn. Amning knyter bebisen till mamman, det bara är så… Kanske världen skulle vara lite mindre krånglig om mammor stannade upp och tog en sak i taget. Har man en ny liten bebis kanske man ska "göra" det under en period och sen ta tag i nästa grej, inte allt på samma gång. Sen finns det dom som klarar av femtioelva saker samtidigt också, men dessa klagar sällan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2013-05-23 21:41
#40

#39 jag kan säga att många faktiskt mår otroligt dåligt över att inte kunnat amma sitt barn. Och mycket pga pressen utifrån att alla ska vara så duktiga. Man ska amma och man ska vara världens lyckligaste när man precis har fått barn. Alla är inte det och pressen utifrån kan göra det mycket värre. Ja, Amning knyter band mellan bebis och moder men om mamman bara känner ångest, olust och ledsamhet när barnet ammas kan amningen i sig göra att bandet blir sämre. Jag vet en kvinna som kämpade på i ca 10 dagar. Hon ville men barnet bara grät och var hungrig. Hon satt och ammade en gång i timmen och frustrationen mellan henne och barnet växte. När hon sedan valde att ge upp blev hon så mycket lyckligare och fick ett mycket bättre förhållande till sitt barn. Jag tycker inte att man kan sitta och klandra sådana människor. Att dagens kvinnor ska vara så himla duktiga och klara mycket saker beror på pressen utifrån. Man ska vara snygg och smal direkt efter bebisen har fötts och man ska ha ett bra jobb och vara världens bästa förälder som även måste amma för annars ska man tydligen fundera över varför man skaffat barn. Många vill inte känna såhär eller leva såhär men samhället säger att du måste det för att vara någon. Det är bra att amma, det vet vi, men får man inte till det så ska man inte behöva känna pressen utifrån att man inte gjort mer. Vad som är gränsen för mig är förmodligen inte gränsen för dig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2013-05-24 05:22
#41

#40 Det är just det du skriver som jag försökt förklara… Alla andra tycker så himla mycket och dagens mammor tror att det måste vara så… Att man måste vara så himla duktig osv istället för att själv köra sitt race, strunta i andra och förhålla sig till det man skaffat sig. 10 dagar är ingenting tycker jag. Jag kämpade i flera månader innan amningen fungerade och läser man på eller blir påtalad detta så finns det skrivet att det tar flera veckor innan den tjocka mjölken rinner till och bebisen faktiskt blir nöjd. Men det kanske är som någon skriver ovan, att BVC inte är ett dugg hjälpsamma och då kanske inte modern får rätt stöd, eller som jag vet flera, inte får rätt stöd från barnets pappa. Som vi alla vet är det vanligt med deppression och ångest vid barnafödande och då är det väl detta man bör bli informerad om innan födseln så man vet att man måste kämpa med detta. För ja, jag tycker att man ger upp för tidigt, för mammans bästa heter det, men vad är bäst för barnet? Ja jag vet att det inte är bra för barnet med en deppig mor men herregud, en vecka eller tio dagar är väl inget, kom igen när morsan ska ta hand om barnet i 18 år, det kommer fler deppiga stunder, var så säker!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
JossanH
2013-05-24 10:29
#42

#41 jag tycker bara det du skriver är så… Osympatiskt… Hur någon upplever något behöver inte alls vara samma sak för någon annan. Att alla ska förväntas känna och göra precis som dig är orimligt. Så varför är påtryckningar från samhället, som lätt gör en pressad, stressad och framkallar ångest, okej om det handlar om Amning men inte om det handlar om karriär eller att vara duktig på andra områden? Alla slags press och perfekta ideal gör att människor mår dåligt och känner sig dåliga som inte uppfyller kraven. Oavsett om det handlar om Amning eller inte! För mig är det oförståeligt hur man kan se ner på någon annans problem på det sättet du gör. Kämpa dig blå, riskera din och barnets relation första månaderna annars är du inte en bra förälder… Nä tacka vet jag den fria viljan och har man gjort vad man kan och vad som är möjligt i sin egen situation kan man inte göra mer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ell
2013-05-28 13:10
#43

Nu var det ett tag sedan jag startade denna tråden. Tack för alla tips men detta om att amma henne oftare fungerar tyvärr inte riktigt för oss för hon är totalt ointresserad när jag försöker ge henne bröstet oftare. Ibland blir hon bara arg och börjar skrika om jag lägger henne vid bröstet när hon inte är hungrig. :(

Vill och kommer försöka amma henne så länge som möjligt men längtar ändå tills hon kan börja med smakportioner och välling för då vet jag att hon får i sig näring på andra håll också och pressen på amningen kan lätta lite. Även om jag VET att Amning är det allra bästa!

[Blodpudding]
2013-05-28 15:23
#44

#41 Man ska väl ta hand om sitt barn i 18 år? Sen behöver det ju inte vara lite deppig i en vecka, man kan bli djupt deprimerad eller till och med hamna i en psykos i månader.

Men kämpa på med amningen ändå eller?

Ria74
2013-05-28 15:39
#45

Jag går in med inställningen att fungerar amningen så är det jättebra och något jag kommer att göra. Men fungerar det inte så tänker jag inte må dåligt över det och känna mig som en dålig mamma för att jag inte kan amma mitt barn.

I mina ögon så är det bättre med en mamma och barn som mår bra även om dom måste sluta med Amning än att mamman som mår riktigt dåligt men ändå kämpar på och kanske får en depression på köpet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: