Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 8561 ggr
Helin_
2013-05-14 07:35

skaffa sista barnet, hur gammal är okej?

Hur gammal tycker du att de är okej att skaffa sista barnet?

Annons:
pernillaa
2013-05-14 07:43
#1

Jisses, det är ju så olika det där. Min storasyster fick sitt femte barn vid 40.
Jag tyckte hon var för gammal då men det handlade mycket också om hur hon mådde i sig själv.
Egentligen är det ju okej så länge man är i fertil ålder och egentligen orkar fortfarande. Kroppen blir ju mer och mer sliten också.
Huvudsaken man kan ge barnet det barnet behöver och man inte misstas för barnets mor- eller farförälder! ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

Ketang
2013-05-14 07:46
#2

Jag tycker nog att strax efter 40, kanske 45år. Inte över 50år! Har sett/träffat flera ungdomar med gamla föräldrar och dom lever med en oro som inte är rättvis. Att vara runt 20år och hälsa på sina föräldrar på ålderdomshem är inte så roligt.

[Blodpudding]
2013-05-14 08:50
#3

Det beror väl helt på hur man är. Vad man har för fysiska förutsättningar och även hur länge man kan tänkas leva. Vet man med sig att de flesta i ens släkt dör vid 70 kanske man ska tänka sig för.

Bumsibum
2013-05-14 10:26
#4

de beror väll på… vad man själv tycker.. jag själv tycker 30 - 35 med tanke på att jag är 25 och har en som blir 6 år i år. Då vill jag helst inte "börja om på nytt" för sent med ett nytt barn när min nuvarande dotter "är för gammal och snart klarar sig själv" så därför vill jag helst vara 30-35.. hade jag vatt en sen mamma och fått barn tex 28 hade jag ju kunnat tänka  mig sista barnet vid 40… om jag velat ha fler. Och skulle jag inte haft barn alls och velat ha hade jag nog kunat sträcka mig till 42-45. Men nu är jag glad att de är som de e.. så jag är en ung mamma.

[Blodpudding]
2013-05-14 14:02
#5

#4 Sen mamma? Man är inte sen för man skaffar barn när man är 28.

Bumsibum
2013-05-14 14:07
#6

#5 nä men senare än va jag var så jag mer mena ;) läs allt så fattar du nog!

Annons:
[Blodpudding]
2013-05-14 14:08
#7

#5 Nej, det framgick inte att det var vad du menade.

Bumsibum
2013-05-14 14:10
#8

nehe… nene ok… men vist jag är glad att jag var 19 o inte 28… så man får nått ur av livet efter… men alla e olika som sagt och de med o skaffa barn är ju som man själv tycker o vljer.. sin ålder eller hur??????

jag tyckte de var lagom vid 19…en annan kanske tycker de passa bra i hennes liv vid 32… inte sant ????

[Blodpudding]
2013-05-14 14:11
#9

#8 Vilka fördomar du har. Menar du att man inte får ut något av livet om man skaffar barn vid 28?

Bumsibum
2013-05-14 14:12
#10

jag vill som sagt ha barn innan en vis ålder o de fick jag…. du kanske vill leva lite först sen skaffa barn… alla anser olika eller?

[Blodpudding]
2013-05-14 14:13
#11

#10 Men varför påpekar du att man inte får ut något av livet om man skaffar barn vid 28?

Bumsibum
2013-05-14 14:16
#12

för jag tycker inte de hade vatt så kul att få barn så sent.. men alla tycker o vill olika..kan du acceptera de???

[Blodpudding]
2013-05-14 14:18
#13

#12 Men när du skriver så talar du om alla, du säger att alla som skaffar barn vid 28 inte får ut något av livet. Hur kan du ens påstå något sådant?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Blodpudding]
2013-05-14 14:22
#16

#14 "men vist jag är glad att jag var 19 o inte 28… så man får nått ur av livet efter…"

Det var vad du skrev. Att man inte får ut något av livet om man skaffar barn vid 28.

Vilket fint ordförråd du har. Nej, jag är inte troende, och jo, jag får ha sex innan äktenskapet. Även under äktenskapet också.

Bumsibum
2013-05-14 14:24
#17

med man menar jag mig själv! man kan faktist skriva "man" nåär de e en själv.-.. så funkar jag…. men iaf du har ändå velat ha barn i 10 år elelr mer utan resultat ! därför du e sååå känslig att du är en mamma som var 28 när du fick barn om du ens har lyckats bli gravid än!

[Blodpudding]
2013-05-14 14:26
#18

#17 Nej, det kan man inte. Med man menar man en stor grupp, inte enbart sig själv.

Åh, lite elak också? Hade det verkligen varit trevligt av dig om det hade varit så att jag varit ofrivilligt barnlös att skriva på det viset?

Du menar alltså att man får ut något av livet om man skaffar barn vid 28?

Bumsibum
2013-05-14 14:32
#19

okej… då var de fel av mig men i detta fel mena jag mig..! jag brukar ibland säga "nä om man ska gå o lägga sig nu" då menar jag bara mig själv inte alla andra!

men varför hålla på så bara för vi har olika åsikter??? jag skiter blanka FAN i dina åsikter elelr hur? varför då hoppa på mig om min åsikt??????
tycker jag att man/jag inte vill ha barn efter en vis ålder för jag vill njuta senare i livet (kring 40-45 och inte ha en 5 - 10 åring då) så får jag tycka så!!!!! och nu är jag glad att jag bara var 19… vilket betyder att mitt barn är 18 o jag bara är 37… medan en annan som är 37 kanske har barn som är 10 år.. PUNKT OCH SLUT, lär dig acceptera folks åsikter… jag har fan inte sagt hur ANDRA ska skaffa barn o när om de är 15 eller 45 skiter jag i deras val eller??? men vad JAG anser om MIG själv ska INGEN lägga sig i!!!

[Blodpudding]
2013-05-14 14:34
#20

#19 Det är ju ett diskussionsforum, eller hur? Varför skulle man inte kunna njuta av livet även om man har barn i 5-10-årsåldern? Är du ute efter att slänga ut dina ungar så fort som möjligt, och slippa ha kontakt med dem, eller?

Annons:
Bumsibum
2013-05-14 14:40
#21

ja.. de är de men jag skrev bara min åsikt av vad deb som skrev ville veta liksom.. eller hur ??

nej inte så jag mena absolut inte mena mer att man är ju mer fast medan barnen e små… du kanske lämnar duina 5 åringar hemma om du tex ska ut o se världen osv?? eller på en konsert där de e för små för o följa med o liknande??
ja vill liksom inte vara för gammal o inte göra ett piss när mina/mitt barn är myndiga och klarar sig själv om man inte får barvakt..

[Blodpudding]
2013-05-14 14:42
#22

#21 Som sagt, du har ganska stora fördomar. Man är inte uråldrig och kommer dö vid 45-50.

Bumsibum
2013-05-14 14:46
#23

har jag sagt att alla som skaffar barn efter 28 är kassa de borde inte skaffa barn o de borde i så fall skaffat för länge sen.. ehh näää då så! sluta klaga…!! hur lycklig är en människa som klagar o hackar på andra då????? från en skala 1 - 10….. NOLL! hoppas du snart hittar dig en redig man som gör dig lycklig å ger dig ordäntliga skjut emellan åt! tror du behöver de!

Bumsibum
2013-05-14 14:55
#24

alltså jag vill inte bråka eller liknande men blir bara så uprörd när någon anklagar en… och när folk inte kan ta att alla tycker olika.. allla människor har rätt till egna åsikter! utan påhopp!

[Blodpudding]
2013-05-14 15:08
#25

#23 Men du skriver åt det hållet. Du skriver man, vilket tolkas som det är generellt, alltså inte att det enbart handlar om dig själv. Sen så känns det konstigt att ens skaffa barn, om man är så besatt av att man ska få leva livet utan ungar sen.

Människor är inte uråldriga vid 45-50, även om du tror det.

Bumsibum
2013-05-14 15:13
#26

ok… tack o hej!

[Blodpudding]
2013-05-14 15:14
#27

#26 Nästa gång kanske du inte ska uttala dig så generellt, otrevligt och nedlåtande.

Annons:
pernillaa
2013-05-14 17:37
#28

Måste inflika här att visst, alla får ha sin egna åsikt!
Ibland uttrycker man sig fel och det är okej om man kan förklara hur man egentligen menade på ett konstruktivt sett och kanske be om ursäkt om man sårat någon.
Men det där Språket du använder och hur nedlåtande och förnedrande du är mot andra är inte okej.

Och låt mig också påpeka i det här fallet att barn FÖR TIDIGT också kan innebära att man inte hinner "ha sitt lilla roliga"!
Jag skulle nästan tippa på att ditt språk och dina taggar utåt som du så fint visar upp kan bero på just att du fick barn så tidigt.
Jag var nyfyllda 21 när jag fick mitt första barn som var oplanerat och det gick riktigt illa eftersom jag fick en förlossningsdepression. Jag var inte redo. Idag är jag 28 och har en till son som är strax över 10 månader. IDAG är jag fullt redo för att skaffa barn och är just 28 år precis som du säger är SENT!

Ska vi gå in på detaljer kan vi ju isf om du vill diskutera din situation också…eller?
Har du mage att slänga ur dig grejer som ofrivillig barnlöshet och att folk är f****r och grejer så borde du väl även kunna stå för dina egna problem?

Jag lever hellre ut mina drömmar och skaffar mig en stadig ekonomi och ett stadigt förhållande och tar reda på vem jag är INNAN jag skaffar barn. För barnets bästa. Dessutom har jag hellre roligt som ung än som gammal. Man har ändå gott om tid att ha roligt när barnen vuxit upp.
Plus att man heller aldrig helt blir fri från barnen. Förälder är man livet ut när man väl skaffat dom.
Så den här friheten du talar om när barnet blivit äldre är inte så mycket frihet som innan man får barn.
Livet står ju inte stilla heller bara för att man har barn. Roligt kan man ju ha ändå. Det är bara roligt på ett annat sätt egentligen. Mina barn fyller mitt liv med en glädje jag aldrig upplevt som ung och "fri"!

Ha en bra dag! // Pernilla

Denna kommentar har tagits bort.
[Blodpudding]
2013-05-14 18:23
#30

#29 Om du inte har problem, hur kommer det sig att du är så otrevlig? 

"hur lycklig är en människa som klagar o hackar på andra då????? från en skala 1 - 10….. NOLL!"

Det skrev du tidigare. Ska vi tolka det som att du inte är lycklig då?

Bumsibum
2013-05-14 18:27
#31

ne… du så klart !! som hoppar på andra så som du gör innan du tar reda på fakta… om saken och att du inte kan ta att folk har OLIKA synpunkter på saker o ting….! jag har saht tack o hej så varför fortsätter du?????  = att du har problem!

[Blodpudding]
2013-05-14 18:31
#32

#31 Vad för fakta är det jag ska ta reda på? Jag har läst dina inlägg, de är otrevliga, nedlåtande och generellt uttryckta. Du talar inte om dig själv enbart, du pratar om alla människor.

Din åsikt är alltså att man är halvdöd vid 45?

Denna kommentar har tagits bort.
Ria74
2013-05-14 18:36
#34

Nu tycker jag tråden spårar ur med otrevliga påhopp. Kom ihåg att det inte är tillåtet att gå till personangrepp.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Blodpudding]
2013-05-14 18:37
#35

#33 Jag börjar fundera på om du trollar. Du är rasist, du kan knappt svenska och anklagar mig för att vara invandrare som inte kan svenska?

Du kommer ju vara 37 år när din unge är stor, det är väl lite gammalt? Det är nästan ålderdomshem och kista där.

Bumsibum
2013-05-14 18:44
#36

#34 de var faktist inte jag som börja om du ser, vist jag använder lite räliga ord osv.. men jag kan inte tycka att jag börja.. jag bara försvarar mig! är trött på folk som inte låter en tycka o tänka som man vill, är de fel i detta landet eller?
Trodde sverige var ett fritt land, men ak så fel jag hade!

Ria74
2013-05-14 18:49
#37

#36 Vi har alla rätt att ha olika åsikter. Dina är lika välkomna här som alla andras. Men håll en trevlig ton i diskussionerna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Blodpudding]
2013-05-14 18:49
#38

#36 Vad pratar du om egentligen?

Vad är faktan då? Att du anser att man är för gammal att skaffa barn när man är 28, och det gäller alla människor? Att du anser att man kommer få ett skitliv om man inte skaffar barn tidigt? Att det viktigaste är att ungen blir vuxen när man är högst 37, så ska man leva livet sen?

Vad ingår i detta leva livet då? Supa, knulla runt och liknande?

Bumsibum
2013-05-14 18:51
#39

ja, säg de till blodpuddingen. Jo de förstår jag att de ska vara trevlig ton, förlåt. Tyvärr så är de en sak jag har svårt för, när jag blir riktigt irriterad. Dumt nog.

[Blodpudding]
2013-05-14 18:53
#40

#39 Jag har varken kallat dig för blattesvin, fitta eller hånat dig för någon förmodad barnlöshet. Det är vad du skrivit till mig.

tlover
2013-05-14 19:07
#41

(jag svarar alltså på TS fråga)

Jag tror att man efter 35 i alla fall ska tänka över det noga, vid det laget är det ökad risk för vissa sjukdomar så man måste ju vara extra beredd på att man kanske blir tvungen att uppfostra ett sjukt och/eller handikappat barn. Vad jag har förstått däremot så är det enklare för mamman även om hon är äldre ifall hon fött tidigare.

Själv visste jag förut att jag skulle vilja ha alla barn för 30 om det går (pga sjukdomsrisken) men nu när man försökt i 2 år och redan är 25 snart 26 så kanske det blir senare men det är ju ens egna bedömning av risker och fördelar.

l'm back

Annons:
Bumsibum
2013-05-14 19:10
#42

ja, de vet jag men du börja påhopp för att man inte får tycka vad man vill! ber om ursekt för de… men du får ju acceptera folks åsikter precis som alla andra.. plus att jag förklara för dig att jag mena MIG men de bara du sket blanka fan i!  de finns de ju text bevis på här framför!

[Blodpudding]
2013-05-14 19:12
#43

#42 Jag har inte gjort några påhopp på dig.

Jag vet fortfarande inte vad du har för åsikt egentligen.

Bumsibum
2013-05-14 19:15
#44

då så…varför då hålla på ? du fråga hela hela tiden fast jag redan hade svarat.. sånt orkar jag inte med.. låt mig tycka mitt så låter jag dig tycka ditt… ska vi säga så?

Bumsibum
2013-05-14 19:16
#45

ditt på hopp var att du inte trodde mig när jag mena mig själv och inte alla andra.. plus att du inte kan ta en annans människas åsikt.. utan att hålla på!

Helin_
2013-05-14 21:06
#46

Nog med elaka och respektlösa kommentarer. Här på iFokus visar vi respekt mot varandra och kan man inte skriva sin kommentqr snäkkt så låter man bli!!!

Sweelin
2013-05-14 21:09
#47

Men gud vilket språk! 😡

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Bumsibum
2013-05-14 21:10
#48

ja, de kan jag hålla med om #46… men sen tycker jag att man får acceptera allas synpunkter utan att frågesetta en massa.

Annons:
[Blodpudding]
2013-05-15 06:44
#49

#48 Men du skrev ju inte ut din åsikt om just dig. Du skrev generellt.

Jag har frågat dig om du anser att man inte får något vettigt liv om man skaffar barn när man är 28. Vilket var vad du skrev.

Ketang
2013-05-15 07:24
#50

#49 Kan du inte ge dig nu? Låt henne tycka det då, spelar det någon roll? Tråden blir bara värre när du fortsätter.

[Blodpudding]
2013-05-15 07:25
#51

#50 När jag fortsätter? Jag undrar enbart vad det är hon menade egentligen.

Det är däremot hon som har kallat mig en massa saker, inte tvärtom.

Ria74
2013-05-15 08:18
#52

Hädanefter tas privata dispyter som finns i tråden i pm och inte här.

Jag tycker synd om trådskaparen som får sin tråd förstörd av tjafs.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
2013-05-15 11:39
#53

Jag hoppas innerligt att #14 är anmält och att eventuellt skrivförbud övervägs av Sajtvärd efter så grovt påhopp?? Även inlägget efter känns inte okej och båda borde genast raderas och anmälas! Kan inte göra det själv från mobilen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ketang
2013-05-15 12:31
#54

Det är många inlägg från bumsibum som spårat ur :-(

kruger
2013-05-15 12:32
#55

Skaffa sista barnet i vilken ålder är helt indviduellt….

det finns dom som får sitt barn ,kanske enda också väldigt sent 40-42 år pga olika omstädigheter tex sjukdom ,kroppen ej tagit sig, mognad för o skaffa sig barn, ja listan kan göras sig lång….

jag själv anser att det är upp till var o en!

jag själv har 3 barn med långa mellan rum.. Fick den första vid 18 års ålder den andra när jag var 30 år och den siste 38 år och ,ja den siste var i  senaste laget för mig men kanske lagom för en annan! har absolut inte samma ork som när jag var 18 som med den första och var faktiskt för ung (enligt mig själv) Den mellersta var jag mogen och kände mig som en mamma i riktig bemärkelse :)….

I dag är jag 43 och livet leker med barnbarn i nästan samma ålder som vår minsta(sonen) men jag o min man kan roa oss ibland med god middag ute med barnpassning av dom stora och utflykter antingen själva el barn , så jag livet är inte slut för att man har små barn… som det sägs "små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer" och det varar hela livet….

Annons:
Ria74
2013-05-15 13:50
#56

Kommentarerna 14 och 15 är nu bortplockade pga personpåhopp.

Nu hoppas jag att tråden kan hållas ren från otrevligheter och personpåhopp.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Blodpudding]
2013-05-15 14:02
#57

#56 Du borde även då titta på inlägg 33.

Ria74
2013-05-15 14:05
#58

#57 Nu är även inlägg 33 bortplockat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Bumsibum
2013-05-15 22:57
#59

#51  jag har skrivit ett ex antal gånger att jag inte vill svara mer ändå fortsätter du… jag har dessutom svarat på din fråga mer än än gång, sen att du inte kan ta in de, de är en annan femma! :)

ha de bra, nu ska jag inte skriva mer i denna tråd, för man får inte skriva svar här jag bara svara #0 sen blev jag helt på hoppad utav blodpuddingen….! som tydligen inte kan ta att folk inte tycker exakt samma om saker och ting.. och att hon/han redan fått svar men inte kan acceptera de svaren… inte mitt problem! PUNKT OCH SLUT!

SaraC
2013-05-15 23:40
#60

Jag tycker faktiskt det är helt upp till var och en att avgöra själva. Själv vill jag nog, som jag känner nu, försöka bli "klar" med barn runt 30.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Blodpudding]
2013-05-16 06:14
#61

#59 Nej, jag förstod inte vad du pratade om, eftersom du skrev så generellt. I flera olika inlägg.

Jag vet fortfarande inte om du enbart pratar om dig själv, eller om du pratar om alla andra också.

PogoPedagog
2013-05-16 10:32
#62

Som någon nämnt tidigare så finns det ju helt klart risker med att få barn sent. Men jag tcyekr så klart att det är enbart upp till var och en om man vill ta dessa risker. Personligen så vill jag gärna få sista innan 33. Då tänker jag både på risker för skador på barnet, ökad missfallsrisk och så tror jag att min kropp skulle klara förlossningen och graviditeten bättre innan jag blir lite äldre.

Jag fick mitt första när jag var 28 och vill gärna ha ett till ganska nära. Känns skönt att få bli klar med blöjperioden ganska snabbt och det blir lättare attt hitta aktiviteter som passar båda barn om de är gansak nära varandra i ålder.

Annons:
Tina-A
2013-05-16 11:38
#63

Jag skulle nog också vilja vara klar strax efter 30. Eller strax innan, beroende på hur saker och ting blir. Men efter 30 skulle jag nog vara tveksam att skaffa fler, så som det känns idag iaf.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorita]
2013-05-16 12:09
#64

Tja jag får första nu vid 30 och sen vill jag kanske ha 2 till med 3 års mellanrum, så det blir väl kring 36-40 beroende på hur det ser ut framåt.

Det är ju upp till var och en. Det finns många 40 åringar som lever sunt och orkar med småbarn, sen finns det 20 åringar som knappt orkar med vardagen. Jag själv har då bra mycket mer energi nu vid 30 än jag hade kring 20 för att jag tränar mer och mår bättre. Åldern är inte allt.

Bumsibum
2013-05-16 13:14
#65

# 61… då e du lite trög, för jag har skrivit att de är MIG jag pratar om.. mer än en gång har jag skrivit det!

[Blodpudding]
2013-05-16 13:17
#66

#65 Du skrev även att du ville skaffa barn tidigt, så du kan njuta senare i livet. Betyder det att du anser att man inte kan njuta av livet om man skaffar barn vid 28?

Sen förstår jag inte riktigt din matematik heller. Du pratar om att skaffa barn vid 28, och även att ha 5-10-åringar när man är 45-50. Skaffar man barn vid 28 så har man inte en 5-åring när man är 45. Hur tänkte du där?

Bumsibum
2013-05-16 13:22
#67

jag tycker de

ne.. de e man inte men skaffar man barn vid 20 har man en 5 åring vid 45.. och då mena jag på vill man ha många barn och får de första vid 28 finns ju risken att man är närmre 40 när man får sitt tex 5e barn.. visa vill ha må¨nga vi är själv 5 syskon.. dock var min mamma 19 vid första och 26 vid sista.. så nu har hon 5 barn mellan 32 - 25… de måste va härligt o ha de gjort redan liksom… i stället så njuter hon av hitentils sina 6 st barn barnbarn mellan 13 - 2 år gamla.. o hon själv är 52. Så hade jag hellre velat ha de liksom än vara 52 har barn på 10 - 17 år kanske inte få första barnbarnet fören man är 55.

tlover
2013-05-16 13:26
#68

#67 alla kanske inte vill ha flera barn att det är det sista innebär ju bara att det inte blir några efter inte att det varit 5 före eller så

l'm back

[Blodpudding]
2013-05-16 13:26
#69

#67 Det är väldigt otrevligt att påstå att folk inte kan njuta av livet, bara för de inte skaffar barn vid samma ålder som du.

Eh, nu räknade du fel va? Hur kan man ha en 5-åring när man är 45 om man skaffade detta barn vid 20?

Vad är det för fel med att få barnbarn vid 55? Menar du att man är helt slutkörd och halvdöd då? Du är medveten om att de flesta arbetar fortfarande vid den tiden, och kommer troligen göra det i 10 år till. Knappast ålderdomshemmet nästa.

Annons:
Bumsibum
2013-05-16 13:30
#70

jag har för fan bara sagt va JAG själv tycker!!!!

40 ska de stå.. ;)   tryckte fel  :P sorry… *fnissar*

jag vet att man inte e döende då men jag känner att jag vill helst bli mormor ungt..är de fel i de ? nu menat´r jag inte att min dotter ska få barn vid 17 års ålder men de behöver ju heller inte vara vid tex 35…. men skulle hon få barn vid 35 är de ju inte så mkt o göra åt… lika glad ändå för att bli mormor. Om hon inte får barn alls får jag leva me de :P

[Blodpudding]
2013-05-16 13:34
#71

#70 Förstår inte du att du säger att om man inte skaffar barn vid 19 så kommer man inte få njuta av sitt liv?

Det är ändå en väldig felräkning. En person skaffar barn när denne är 20. När denne person är 40, hur gammalt är det barnet då?

Nej, det är inget fel med det. Problemet är att du uttrycker dig på ett sätt som är nedlåtande mot andras val.

Bumsibum
2013-05-16 13:39
#72

de får man ju säkert men åldern på när man skaffar barn väljer var o en själv o jag e en sån person som ville ha de ungt.. (innan 25 i alla fall) och de fick jag.. :)
andra är såna som kanske vill ha barn efter 30 så de först kan njuta, resa, festa va de nu vill…

är  man 20 o får barn är barnet 20 när man e 40… men innan i mitt förra inlägg skulle de stå 40 och inte 20 då är man ju 45 när barnet e 5..

okej… så jag får inte skriva va jag tycker, jaha nu e de tydligen fel.. jag skiter väll i andras val.. nu skrev jag om MITT de finns säkert de som inte tycker folk ska skaffa barn innan 20 - 25.. för "åhh hur kan ni skaffa barn så ung då har ni förstört ert liv"  de hör jag ofta men jag bryr mig inte mitt val inte deras.. :)

[Blodpudding]
2013-05-16 13:43
#73

#72 Men du är så extrem i ditt tänk. Även med det här med åldern. Bara för man inte skaffar barn när man är 19, betyder inte det att man väntar tills man är 40. Mellan 25-30 är inte att skaffa barn sent, vad du än säger.

Skaffar man barn när man är 28, kommer barnet vara vuxet när man är 46. Det är inte ofantligt gammalt.

Bumsibum
2013-05-16 13:49
#74

finns visa som är 40 när de får sitt första nej 25 - 30 är helt ok, vet inte om du läste de men jag skrev faktist att jag nog kunnat överväga o skaffa barn sent om jag inte redan haft bara för jag gärna vill ha barn..  men nu har jag ett o fick i ca den åldern jag ville så.. :)

japp.. de e ju helt ok, men de jag mest mena med de är att jag inte vill ha barn hur sent som helst när mitt barn närmar sig 10 - 12 tror jag inte att jag vill "börja om på nytt" me en bebis… vist lätt att säga nu.. men som de känns nu.. för ska jag ha fler vill jag helst ha tät 2-3 år emellan men nu så är hon 5½ år så redan nu tycker jag de börjar kännas "sent" med en bebis.. men som sagt är hon 10 - 12 kommer jag inte skaffa fler för de känns inte rätt för just mig.. när hon börjar bli självständig och kan upp o göra frukost själv m.m o en bebis till då nej tack, en annan kanske vill ha de så, men inte jag, de är en annan femma om jag inte haft barn.. då kanske jag resunerat annorlunda och kunnat skaffa första vid 30 - 35.. men inte nu när jag redan har en sen jag var 19.. som jag känner nu.

[Blodpudding]
2013-05-16 13:56
#75

#74 Nej, man behöver inte skaffa många ungar. Det är ganska många som enbart skaffar ett barn. Jag personligen vill enbart ha ett barn. Men jag skriver ändå inte att folk som skaffar fler än ett barn inte kan njuta av livet eller liknande. Det gör de säkert, speciellt om de vill ha fler än ett barn.

Jag pratade om folk i 25-30, då du beskrev någon som skaffade barn vid 28 som att det var sent.

Bumsibum
2013-05-16 14:04
#76

ja, jag trivs med ett barn då vet man att man alltid har råd till allt alla kläder den behöver med mera.. ska man resa har man råd (lite dyrt om man har 4 barn eller fler..) så ett är bra för min del just nu.. men man ska aldrig säga aldrig de kan ju ändras… jag är som sagt bara 25.. och vem vet jag kanske känner starkt vid 30-35 att jag vill ha en liten till men inte som jag tror/känner av nu :)

ne, inte sent.. men för mig är de de nu när jag redan har ett.. dock tycker jag efter 35 är "sent" för första men vill man ha ett då så varför inte.. som jag nämnde jag hade nog kunnat skaffa barn vid 35 till o med 40 om jag inte haft något alls då. Trots att jag tyckt de vatt sent… men hade nog inte velat va utan barn så hade fått "överväga"  och skaffat ändå.. för då hade jag ju "mitt ensam liv"  innan barn i stället ju.. men nu har jag som sagt redan ett så behöver inte tänka på de ;) Min syster var 28 när hon fick.. och de var ju hennes val.. min mamma, jag o min äldsta stora syster har vatt 19.. sen har man ingen att skaffa barn med så kan man ju inte  "planera in sin ålder" hur som helst.

Annons:
AnnaFagerell
2013-05-16 14:18
#77

Om man har rätt förutsättningar tycker jag att man skaffar barn i vilken ålder man vill och hur många barn man vill.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PogoPedagog
2013-05-16 20:18
#78

Det som gör mig tveksam till att skaffa barn senare i livet är ju även den ökade missfallsrisken. Har läst att det är så många som 50% av graviditetrna som resulterar i missfall efter 40. Det måste ju vara en sådan oerhörd sorg så det vill jag helst inte öka riskerna att få.

Är det någon som har fakta om hur det ligger till med vad man kan påverka själv? Jag menar är det lika stor risk att en vältränad lite äldre mamma som äter nyttigt osv får missfall eller skador på barnet som en lika gammal som inte tar hand om sig? Nu menar jag inte vad ni gissar på utan det skulle vara intressant om någon känner till något om detta som forskats fram.

Jag hörde föresten på P1 att det inte bara är kvinnorna vars fertilitet påverkas tidigt av ålder. Redan strax efter 30 minskar chanserna att bli gravid för kvinnor men för männen är det vid 40. Jag trodde innan att män var lika fertila till runt 55 eller så.

Bumsibum
2013-05-16 21:45
#79

#78 ja, sant de min mamma blev gravid vid 41-43 jag mins inte exakt åldern men något sånt… och hon gjorde fostervatten prov pga sin höga ålder de var grovt handikapad/missbildad och skulle inte klara sig mer än något dygn som max.. när den kom ut… så hon valde att avbryta vilket jag med hade gjort… i stället för att gå i 9 månader och sen föda barnet som sedan ska dö :( så hon fick göra sen abort i v 22-24 något.. :( men hellre de än föda ett barn som man hör skrika och se levande i vecka 40… som sen inom nån timme upp till nån dag ändå skulle dö. Mins inte sjukdumen var ju 10 -12 år sen. Så hon födde ut den död i v 22-24 något.. tyvärr.. :/

[RMSLiners]
2013-05-17 22:53
#80

Säger kort och gott att det väljer var och en själv. Personligen sätter jag en gräns på mig själv vid 32 års åldern, är 27 år gammal nu och precis fått mitt första barn (vet ännu inte om jag vill ha fler).

AnnaFagerell
2013-05-18 08:23
#81

#79 Det är ju ändå ganska ovanligt att gå hela graviditeten med ett så skadat foster. Det brukar stötas ut tidigare. Går man hela vägen brukar det ändå ha en del livsduglighet. Sen tycker inte jag det är gammalt att vid 41 få barn.

Finns ju många idag som skaffar barn med ny partner och dåå brukar det ju vara mellan 35-45 tycker jag det ser ut som

Medarbetare på djurskydd.ifokus

mikkan01
2013-05-19 18:08
#82

Jag har inte ens börjat men känner rent spontant att jag vill bli klar ganska snabbt, runt 30 någonstans….när jag är 50 vill jag påta i trädgården, resa på egen hand…inte springa efter barn…möjligtvis barnbarn 😉

~mikkan

[Thiah]
2013-05-19 19:10
#83

Har inte alls orkat läsa alla inlägg i denna tråd men jag vill helst ha mina barn så fort det bara går. Fyllde just 30 och jag anser mig väl ha ungefär 10 år kvar innan det blir jobbigt och sent att skaffa barn.

Har jobbat med föräldrar som fått sitt fölrsta barn som 40+ och det är kanske lite väl sent.

Annons:
pyromanen
2013-05-21 16:42
#84

Sålänge man är fertil och har ork att vara en bra förälder för barnet är det OK. Går inte att säga exakt ålder för detta, för det varierar ju jättemycket.

Nilam
2013-05-21 21:15
#85

Tillslut gav jag upp och orkade inte läsa mer.

Bara för att Blodpudding använder vårdat språk och en "god ton" betyder det inte att hon inte är otrevlig. Blodpudding vet exakt hur hon kan trycka på Bumsibums knappar för att hetsa upp henne. Att pressa så på någon bara för att de uttrycker sig lite klantigt är oerhört otrevligt och jag tycker att Blodpudding ska ha en varning, därför hon visar ingen respekt gentemot Bumsibums (och är inte det var ni andra medlemmar uttryckt att vi måste göra här?) Det var uppenbart vad Bumsibums menade, men Blodpudding fortsatte ställa dumma frågor och retade upp Bumsibums med flit.

Att Bumsibums blir så upphettsad och uttrycker personliga påhopp (som förstår är fel) påminner mig om ett djur som blivit inträngd i ett hörn - djuret kommer att hugga till försvar.

Jag hoppas ni ser vad jag menar och känner lite sympati för Bumsibums, för i detta sammanhang är Blodpudding irriterande och jag börjar tro det är ett troll. Detta är vad troll gör, skapar bråk genom att provocera.

Ria74
2013-05-21 22:25
#86

#85 Jag kan garantera dig att vi i admin ser precis vad som händer och håller koll på läget.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sweelin
2013-05-21 22:55
#87

#86 Ni var väldigt dryg på att rensa tråden från svordomar och påhopp 🤔

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Blodpudding]
2013-05-22 06:12
#88

#85 Jag känner mig påhoppad av dig nu faktiskt. Du visar ingen som helst respekt för mig nu, jag har redan skrivit tidigare att jag inte alls förstod vad det var hon menade.

Ria74
2013-05-22 09:11
#89

Nu går tråden OT igen! Håll er till ämnet.

Ni som vill diskutera sajtadministrationen är välkomna att pm:a mig.

#87 Sweelin du kommer att få pm från mig med svar på dina frågor.

#85 och 88 Var goda att pm varandra eller mig när det gäller detta.

Fortsätter detta kommer jag att låsa tråden och rensa den från allt OT innan den återpubliceras.

Nu hoppas jag ni kan respektera detta och inte fortsätta med OT i tråden.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[peter54]
2013-05-22 18:21
#90

Oj, lite bråkig tråd, men jag tycker så här: Först beror det på om man är kvinna eller man. Som kvinna går rimlighetsgränsen lägre än för män pga risken för fosterskador och ännu längre - menopausen.

Därför tycker jag omkring 40 för kvinnor med hänsyn till det just påpekade och 50 för män, för att barnen redan tidigt i livet, som tidigare påpekats här i tråden, ska slippa träffa sina föräldrar på ålderdomshemmet.

Fysisk och mental hälsa är också viktiga faktorer med hänsyn främst till barnen.

Åt andra hållet, alltså hur ung man ska vara när man skaffar första barnet, tycker jag generellt 25 år. Dels för att man ska hinna skaffa sig stadga i livet med utbildning, bostad, arbete = ekonomiska förutsättningar.

Dels för att man ska vara mogen uppgiften att fostra ett barn, alltså att man har den livserfarenhet som krävs för att lösa uppgiften på ett bra sätt (för barnet).

🙂

Annons:
Nilam
2013-05-22 18:34
#91

Jag har sagt vad jag ville säga, resten är knappt värt att diskutera då vi diskuterar ålder vid barnskaffande i annan tråd. Det enda man kan säga är att var och en borde få skaffa barn när de känner sig redo och vi har ingen rätt att dömma varandra i detta. Kanske man inte träffar rätt person förän man är 40, men alltid velat ha barn, borde man inte ha rätt att skaffa barn då?

[peter54]
2013-05-22 18:40
#92

#91 Det är klart att man har rätt, men det var väl inte huruvida man har rätt eller inte som tråden skapades?

Jag uppfattar det som att ens enskilda uppfattning efterfrågades och var och en har avgivit sin uppfattning.

Mina åsikter här är dessutom generellt hållna, vilket innebär att variationen är stor.

🙂

Nilam
2013-05-22 18:56
#93

#92 Läste bara ditt svar lite snabbt, så min kommentar var inte riktad till det du skrev :) Jag drog bara ett kort, generellt exempel.

MariaSus
2013-10-15 16:50
#94

Svarar på ett gammalt inlägg:

Vissa har fertilitetsproblem/får missfall eller barn med kromosomavvikelser redan i 20-25-årsåldern, andra fungerar som "friska" unga kvinnor även i 40-årsåldern. Därför går det inte att säga något generellt om vilken ålder man bör vara i när man skaffar sitt första/sista barn. Åldrandet är högst individuellt. 

B skriver att hennes mamma fick ett missbildat foster när hon var i 40-årsåldern. Kanske var det bra då att B själv valde att skaffa barn när hon var 19, eftersom hon kanske hade fått problem om hon väntat (det sägs att man ärver åldrandet av sin mamma). Ok, nu var jag superprovocerande, men vissa behöver uppenbarligen det! 

I min släkt har mammorna i flera generationer fött friska barn fram till 40, så i mitt fall oroar jag mig inte över någon övre åldersgräns. Jag blev gravid första gången när jag var 25 och då var jag minsann inte redo. Bättre när jag var 32. 

Jag tänker skaffa barn så länge jag kan, inte vill jag avverka all njutning på några få år och sen ha det överstökat - som att det är nån slags lidande med att ha småbarn. Det är väl inte nån j*a produktion det handlar om?

För min del ville jag inte skaffa barn innan jag (eller ska jag kanske skriva "man"?) hade färdig utbildning, rest jorden runt, gift mig, jobbat några år och skaffat villa. Inte optimalt att plugga med småbarn och inte skulle jag ha samma möjligheter att resa heller. Nu var det lite mening att provocera igen, men det finns faktiskt inga rätt eller fel i det här fallet.

Men, nu handlade det om sista barnet och för det finns det ingen övre gräns - det är individuellt vad kroppen klarar av. Och behöver man hjälp med IVF så är det naturligtvis ok det med - det kan finnas hundra skäl till varför man inte blir gravid och man kan ändå föda ett fullt friskt barn.

[WickedAlly]
2013-10-15 19:34
#95

För egen del vill jag vara klar med barnafödandet innan jag är 30. Jag väntar första nu, är 22 år. Vi är ganska överens om att vi vill ha tre barn och då känns åtta år rimligt om det nu skulle visa sig att nästa barn tar lite tid på sig att bli till.

Annars, om jag inte väntat barn nu och bestämt mig för att vänta så tycker jag att gränsen går vid 35. Det känns lagom att få sitt sista barn då, dels för att minska riskerna för sjukdomar men också för att jag inte vill att mina barn ska känna att deras föräldrar är gamla.

smurfis
2013-10-16 21:33
#96

Alltså jag är 36 och jag känner mig inte alls gammal! Jag ser inga som helst problem med att skaffa barn när man är uppåt 40 om man vill det.  Visst ökar riskerna lite grann när man passerat 36, men jag tror många idag är äldre när de skaffar familj mot tidigare. Fler vill utbilda sig, resa, skaffa sig en karriär m.m. Förr var det kanske inte riktigt samma utan man skaffade barn ganska tidigt. Tror även det kan vara skillnad om man bor på liten ort eller i storstan, har för mig jag läst att kvinnor blir mammor senare i storstäderna.

Vet inte, jag blev mamma första gången när jag var 26. Det var lagom tyckte jag då. Nu tio år senare så inser jag hur omogen jag var då! Nu är jag trygg i mig själv och skulle säkert inte ha något emot att skaffa ett tredje barn "på äldre dar" om det blir så. Jag ser inga hinder mer än att jag har PCOS och att det inte är fysiskt möjligt.

Destany
2013-10-17 05:01
#97

Jag fick första barnet nu när jag e 29 och jag vill ha ett till så jag blir 30+ när det föds. Hade gärna fått barn tidigare men ibland blir det inte som man vill

Annons:
JossanH
2013-10-17 13:33
#98

Det beror väl helt på person till person. Det finns dom som är 45 men fortfarande inte mogna att ta hand om ett barn. Vi blir ju även hela tiden äldre och äldre så då borde ju även fertiliteten hållas igång allt senare i livet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
2013-10-17 14:59
#99

Det är så individuellt. 

Jag vill ha sex barn, har ett och bär på mitt andra. Sex barn är inget krav dock, får se hur långt jag kommer. När det sätter stop för mig känner jag själv, inget jag kan veta i förtid.

Jaguar_
2013-10-18 17:57
#100

Jag är 27 och vet vi inte har tid att skaffa nu. Vi vill renovera, resa (första resan avklarad) och viktigt som vi ser det…Att båda har fast jobb. Vilket inte jag har just nu. Men jag skulle vilja ha mitt första barn innan jag blir 30. Sen har vi väl sagt max 3 år emellan barnen och att vi vill ha två, max tre barn. Man vet ju aldrig hur det går men så har vi planerat.

Personligen tycker jag att över 40 är lite sent, men det finns de som orkar och vill vid den åldern med så då är det fine. Vet inte om det finns någon riktig gräns på detta för gammal för att få barn. Det är ju upp till var och en. Sen kan man ju spekulera i om det är rätt för barnet att skaffa när man är över 50 år då man kommer vara 70 år när barnet är 20. Barnen kommer ju bli föräldralösa tidigare om man tittar på det åldersmässigt. Men det finns inget som säger att det kommer må dåligt av att ha äldre föräldrar. Den känslomässiga krisen man upplever när en förälder går bort får alla i slutändan. 

Sen kan man också titta på hur kroppen mår som egentligen kanske inte borde gå igenom graviditet efter 40 när mycket forskning visar att det kan bli mycket fel och man kan må dåligt osv. Men som sagt även här visar många över 40 som fått barn att det visst går att få en frisk bebis och att det gått bra under graviditeten.

So 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

TheGeneralIdea
2013-11-07 00:14
#101

Min tanke är den att jag helst skaffar egna barn innan jag är 30, helst vid 25. Efter 35 så skulle jag nog hellre adoptera då detta skulle hjälpa ett barn som behöver mig istället för att sätta ett nytt barn till världen. Jag har en vän som har gamla föräldrar och jag ser hur svårt hon har det när hennes pappa är 43 år äldre och verkar ha problem med lungorna. Jag vill inte skaffa ett eget barn när jag är så gammal då jag tycker att det är själviskt, man ser inte till barnets bästa. Som någon skrev tidigare så vill jag inte att mina barn ska leva med samma oro som min väns.

Får man barn i tjugoårsåldern så kan man hinna se flera generationer födas innan man själv går bort också, vilket skulle vara väldigt fint ❤️

Upp till toppen
Annons: