Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 6568 ggr
Anonym
Anonym
5/10/13, 3:10 PM

Barn som spelar spel med 18-årsgräns

Är man en dålig förälder om man låter sin femåring spela spel som det är 18-årsgräns för?

Annons:
[Blodpudding]
5/10/13, 5:05 PM
#1

Eh, ja.

Sweelin
5/11/13, 12:43 AM
#2

Nej… Det är ju precis som att barn kollar på 18 års filmer osv. Jag känner då ingen människa som har hållit sig under gränsen.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Blodpudding]
5/11/13, 7:05 AM
#3

Vilka filmer och spel brukar ni låta era barn se eller spela, som det är 18-årsgräns på?

Gränserna är där av en anledning, mycket våld och sex troligen i filmen.

Sweelin
5/11/13, 4:02 PM
#4

Jag tror det är värre att 9låta sin tonåring vara ute på supfester ("sova över hos kompisar/lana" vilket de flesta är i den åldern istället för att vara hemma och spela eller se film. Men visst, det finns ungdomar som blir aggressiva av detta men de ungarna har ju psykiska problem sedan innan. Och sen så finns det massa studier om just våld och spelandet men inga klara bevis på att de två hör ihop.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

LosGinos
5/11/13, 10:38 PM
#5

Finns inte en chans att spel skulle göra barn eller vuxna våldsamma. Isåfall, säg mig detta, vad spelade dom förr i tiden då? När det inte fanns spel eller teknologi som den vi har i dag? De var våldsamma…

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[Blodpudding]
5/12/13, 7:17 AM
#6

Spel gör inte folk aggressiva. Brukar folk låta sina tonåringar ge sig ut på suparfester menar du? Ger dem sprit också, eller kanske till och med följer med och super med tonåringarna?

För alla människor betyder inte det att man sprang ut och söp bara för man sov över hos någon. Vill man lana så gör man just det, inte är ute och super.

Och fortfarande är man ganska kass förälder som man låter sina femåriga barn spela spel med 18-årsgräns. Gränsen finns för en anledning.

Annons:
Tina-A
5/12/13, 11:41 AM
#7

Jag tänker mer på att barnet kanske får mardrömmar eller tycker att det känns jobbigt eller är alldeles för läskigt, att de inte riktigt kan hantera allt blod och all död. Att det är schysstare att låta dom vänta lite så dom inte blir lika skrämda?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sweelin
5/12/13, 3:02 PM
#8

#6 Jag antar att du skriver till mig?

Jadu på min "tid" så brukade de flesta mammor ge alkohol till sina barn för att vi inte skulle dricka hembränt. Och en del mammor söp även med sina barn, men de personerna umgicks jag inte med.

Tycker att det är magstarkt att kalla någon en dålig förälder bara för att de låter sina barn spela och se på filmer som har en högre ålder.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Blodpudding]
5/13/13, 6:20 AM
#9

#8 På din tid? Handlar det om att du är runt en 80, och fick suga på sockerbitar med sprit på?

Att ge sprit till sina barn är enbart korkat, och inget man ska göra. De flesta föräldrar fattar det, men så finns det även dem med noll sunt förnuft. Där ingår visst de flesta mammor du känner.

Är spelen 18-årsgräns på, kommer det ingå mycket våld eller sex. Du tycker alltså att det är okej?

Tina-A
5/13/13, 7:52 AM
#10

Jag tycker att spel med 18 årsgräns kan spelas av folk som är yngre, det beror på personen och hur de kan ta det. Min systerson är 12 år och spelar sånna spel ibland, det känns okej!

Men en 5åring.. De känns verkligen inte redo!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
5/13/13, 9:07 AM
#11

Oftast är väl spel med 18-års gräns så pass avancerade att det blir svårt för en 5-åring att förstå spelet. Sen kan det ju vara läskiga spel som en 5-åring inte kan hantera rent känslomässigt.

Det finns många bra spel som är för mindre barn och hade de varit jag hade jag nog väntat några år i alla fall innan jag lät barnet spela spelen med 18-års gräns.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
5/13/13, 11:07 AM
#12

Allt är som vanligt inte svart eller vitt. Ska jag se till min brorson så var han inte gammal när han såg sagan om ringen. Han tyckte inte att den var otäck, bara spännande. I samma veva gick det sommarlovsprogram på tv som hette "morden i midsommar" som var ett jättelöjligt program där de hittade en död människa (väldigt överspelat och inte alls dramatiskt) där en hamster var mördaren. Det programmet tyckte min brorson var skitläskigt och började gråts en gång när hans pappa skojade och sa "god natt hamstern" till honom. För honom bidrog barnprogrammet till mer rädsla än sagan om ringen. Så visst beror det på barn och spel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
5/13/13, 12:19 PM
#13

Det beror väl på vad det är för spel och varför det har så hög åldersgräns.

Annons:
Sweelin
5/13/13, 9:04 PM
#14

#9 Men va?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Blodpudding]
5/14/13, 7:05 AM
#15

#14 Du talade om "på din tid".

Ketang
5/14/13, 7:56 AM
#16

Jag tycker det är oansvarigt av den enkla anledning att det inte är lämpligt! En 5åring kan inte sortera intryck den får som en 18åring kan. Därför finns det åldersgränser på spel och filmer med våld.

Dessutom gör vissa spel, vissa människor våldsamma. För det finns vuxna människor som spelar extremt mycket och har man en skev bild av verkligheten kan spelen förvärra det skeva bilden. Nu pratar jag inte om normala människor utan dom i samhällets utkant med ev psykisk sjukdom osv där spelen förstärker viss aggression/tolerans av våld.

Men jag tror att TS förstår att det är olämpligt efter som frågan dykt upp… Låt din 5åring spela lärande spel som är anpassade för barnets ålder i stället.

Bumsibum
5/14/13, 11:38 AM
#17

kanske inte dålig… men jag tycker iaf 10 -12 år för 18 års spel…

Emelie-E
5/14/13, 12:20 PM
#18

Jag tycker det är fel att barn spelar spel med hög åldersgräns, varför? Jag kan bara utgå ifrån det jag själv har sett och att se 10&7 åringar spela skjuta och döda så många som möjligt-spel där blodet "sprutar" på skärmen kan inte leda till något bra. Dessa ungar jag tänker på är fixerade vid vapen, har massor olika leksaksvapen hemma som de springer runt och låtsas döda varandra med. De går ofta runt och säger "jag ska döda dig". I somras blev jag chockad när jag hörde den yngsta killen säga nej till en lek för att vapen inte var inblandat. Ungarna tar stypgrepp, slåss och gör allt möjligt med varandra och andra ungar. Det kan väl inte vara friskt? Och de spelar spel som är för vuxna.. Varifrån lär dom sig allt om det inte vore för spel och tv? Jag kan för allt i världen inte förstå hur deras föräldrar tänker.. Några gränser måste man faktiskt ha.

JossanH
5/14/13, 1:35 PM
#19

#18 fast det där är ju så olika. Hår många barn brukar inte gå igenom perioder där det är stor fascination och fixering av vapen? Eller döden för den delen? Min bror spelade inga våldsamma spel på 80- början av 90talet då han var liten men ändå svarade han i telefonen ibland att jag var död. Inget illa menat, bara en period. Vi har haft dagbarn som lekt polismorden och Jacki Arklöf efter morden i malexander. Inga spel inblandade där. Jag tror inte att våldsamma spel skapar våldsamma barn- men våldsamma barn kan finna stort intresse av dessa spel. Är barnen extremt/onormalt våldsamma kanske man bör göra någon utredning så att de inte börjar skada djur och sedan människor. Den stora delen i det hela tycker jag hänger på mognad och rädsla. När jag och min bästa kompis var runt 9 år kollade vi på arkiv x. Hon tyckte inte alls att det var läskigt men det tyckte jag. Det hänger ju också på varför spelet har 18 års gräns.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
5/14/13, 2:16 PM
#20

#19 Att dom lekte morden i Malexander beror ju på att dom sett det på tv. Nyheter med våld är lika illa som spel med våld. Att barn säger att någon är död är stor skillnad mot barn som springer runt och leker att dom skjuter ihjäl folk och säger "jag ska döda dig" osv…

Annons:
Sweelin
5/14/13, 5:47 PM
#21

Finns fortfarande inga bevis på att spel/film och våld hör ihop.

Vilken normal unge har inte lekt "PANG, du är död". Jag är uppväxt med disney och normala ungar vet att det är endast lekar. Tror barn blir mer enstöringar av att inte få leka med andra barn på ett barnsätt. Vilket även är att "slåss" med tex pinnar eller tjuv och polis.

Hör och häpna, barnprogram har också våld i sig.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

JossanH
5/14/13, 5:48 PM
#22

Det var inga nyheter som visade något våld vad jag kan minnas. Och jag kan även minnas väl hur "jag ska döda dig" var ett allmänt uttryck när man var liten och inte fick som man ville.. Och skjuta ihjäl har man väl också gjort på lek. Är något barn onormalt våldsamt bör man kanske göra en utredning. Men jag tror inte att våldsamma spel skapar våldsamma ungar men visst kan det säkert påverka hur barnen agerar i vissa situationer. Dock tror jag redan att många barn som är våldsamma dras till dessa spel. Tänk för ett antal år sedan, vad man skyllde våld och dödskjutningar i USA på bland annat Marilyn Manson…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tuulikki]
5/14/13, 8:57 PM
#23

Jag kan känna att det finns en anledning till att åldersgränsen finns där. Däremot tror jag inte att ett spel gör barnet våldsamt, utan snarare att det kan skrämma om spelet innehåller blod, slagsmål, vapen eller liknande.

Båda mina bröder har spelat spel som de "egentligen" varit för unga för, men de är inga monster för det utan snarare tvärt om🙂 Ofta förstår ju barn skillnaden mellan spel/lek/film och verklighet, dock känns 5 år lite väl  litet.

Sweelin
5/14/13, 9:05 PM
#24

JAHA NU SÅG JAG!

Jag trodde det stod en 15-åring! Är det en 5åring vi pratar om?! 

En 5 åring ska absolut inte spela sådana spel som är för +18! Sådana barn ska spela "lek och lär"-spel. Herregud nej.

I den här frågan så säger jag att det är fel.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Bumsibum
5/14/13, 9:07 PM
#25

haha lite kul faktist! att du trodde de var 15 åring hehe.. då är de ju inte några större fel hahah! om de vatt 15 åring.

Mitchika
5/14/13, 9:24 PM
#26

Jag tycker inte att man är en dålig förälder, men jag tror inte att en femåring får ut så mycket utav av att spela såna spel. 

Barnvänliga spel med tecknade figurer som hoppar runt, gör roliga saker, löser problem och annat skoj stimulerar fantasin, tränar problemlösning och ger positiva intryck om man låter barnen spela lagom mycket. Jag kan gräva fram tusentals (och tror inte att det är överdrivet) med teckningar och små historier som jag skrev när jag var barn, baserat och inspirerat av olika videospel. 🙂

Idag finns det ÄNNU fler spel riktade till barn än vad det gjorde när jag växte upp med mitt kära gamla SNES, så jag tycker att man borde börja med att introducera barn till spelvärlden med spel som faktiskt riktas till den åldersgruppen. 

Det måste inte vara lärospel. Jag tror att en femåring skulle tycka det är mycket roligare att spela plattformsspel där man rider runt på en dinosauries rygg och hoppar på små monster och förvandlar fiender till ägg genom att låta dinosaurien svälja dom, än att skjuta ihjäl folk i Fallout New Vegas till exempel. Allt är naturligtvis individuellt, men det är nog en bättre introduktion till spelvärlden som gynnar barnet mer. Glad

Jag såg Poltergeisttrilogin och även The Shining när jag var 8-9 år gammal och det har inte förstört mig något, vad jag har märkt. (Dock fick mina föräldrar stå ut med mina mardrömmar och att jag sov hos dom en tid efteråt) 

Jag tvivlar på att videospel skulle kunna göra värre skada, men jag tycker inte att en femåring ska spela såna spel ändå. Det finns gott om spel som passar unga barn bättre som är både lärorika och stimulerande. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[RMSLiners]
5/17/13, 11:07 PM
#27

Tycker inte man är dålig förälder. Jag kolla på filmer som sju åring som var 18 års gräns på och inte blev jag våldsam precis. ;) Personligen hade jag dock kanske inte satt ett så ungt barn framför tex Resident Evil pga risk för mardrömmar men däremot kan jag tänka mig Call of Duty eller liknande.

Annons:
[peter54]
5/22/13, 6:36 PM
#28

#0 Ja absolut, man är dålig förälder även om man låter sin 12-åring spela spel med 15- eller 18-årsgräns.

Det finns en anledning till gränssättningen, om man inte förstår varför, är detta i sig ett bevis för att man inte är mogen för spelet.

🙂

Upp till toppen
Annons: