Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 6765 ggr
dizzysister
2013-05-05 20:29

kläder på sommaren??

Hej!

Jag har en liten bebis på nu 3 månader och börjar tänka på hur man ska klä henne till sommaren, ni som har lite mer vana :)

Va ska man ha på huvudet? Och dessutom resten av kroppen? Hur skyddar man bäst mot solen?

Kom gärna med era erfarenheter :)

Annons:
VildaVittra
2013-05-05 20:34
#1

Kläder skyddar bättre mot solen än vilken solkräm som helt. Så en tunn bomullsmössa med skärm (även över öronen) och en lös t-shirt är bra. Ha t-shirt på även om ni badar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nilam
2013-05-06 18:50
#2

Tunna bomullskläder med ljusa färger när det är riktigt varmt. Hatt är viktigt, men ska förstås vara av tunt tyg som kan "andas" och borde förstås ha en sån där "skärm" som går runt hela huvudet. Jag hade samma undran första sommaren med våran lilla, men upptäckte sen att man ändå tar med sig massa kläder vart man än går, så man kunde anpassa sig efter vädret om det skiftade under dagen ;)

dizzysister
2013-05-10 11:59
#3

Jo såna sommrar som vi har här i Sverige så är man ju van vid att ta med sig någon tröja ifall att de blir lite svalare :)

AnnaFagerell
2013-05-10 16:29
#4

Jag har klätt mina barn som jag klätt mig själv men med solhatt och strumpor på för bebisar brukar vara kalla om fötterna. Är bebis i solan kort stund ska denne ha solkräm. Annars sitt under parasoll och så mycket i skuggan det går. Bebisar kokar ganska lätt. Mkt dricka!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Helin_
2013-05-13 22:29
#5

Förra sommaren klädde jag mina barn i tunna luftiga kläder gärna med långa ven o lång ärm och en hatt men de var inte alltid som de gick så de har funnits dagar då vi satt i skuggan under parasoll o barnen endast iförda blöjor. I sommar blir de nog lite svårare då mina barn tar av sig kläderna själva när dom tycker att de blir för varmt så här kör vi redan med solkräm på hela kroppen. Men till en 3 månaders rekomenderar apoteket inte att man använder solkräm så de är väll bara att klä bebis svalt o hålla sig i skuggan.

AnnaFagerell
2013-05-14 05:48
#6

#5 Här sa apoteket precis tvärt om! Bebisen ska ha solkräm trots skugga

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Helin_
2013-05-14 07:13
#7

På mirt apotek sa dom att man inte rekommenderar solkräm till barn under 1 år så jag köpte solkräm från mary kay istället då dem rekomenderar från 6 månader. Mitt råd är att läsa på innan du smörjer ditt barn då solkrämen kan innehålla sånt aom inte är vra för små bebisar. På mitt bvc rekomenderade dom att vi skulle vara dom första två åren då små barns hud inte tål sol lika bra som äldre barns. Men vi skulle koka om vi satt inne hela dagen om vi inte använde ac:n o då blir de för dyrt så vi är ute hela dagarna o försöjer hålla oss i skugga o använda parasoll när de går.

JossanH
2013-05-14 13:41
#8

#7 det låter helt absurt att ni skulle sitta inne de första 2 åren pga solen! Frisk luft och utomhuslekar är ju det bästa som finns :) trots att värmen knappt har kommit hit så vill vår 9månaders bara till dörren så vi kan gå ut. Skugga och kläder. Så enkelt är det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2013-05-14 18:14
#9

LInne är ju väldigt skönt när det är varmt ute. Så jag tänker sy någon tunika och byxor i linne till lilleman. Eventuellt funderar jag på att ta en bred mudd från midjan på några andra byxor och sy på ett par linnebyxor på. Jag skulle helst göra en heldräkt så det bara blir ett lager tyg över hela kroppen men jag vet inte om det går efetrsom linne är ju inte stretchigt. Någon som vet om det går eller har ett mönster?

SaraC
2013-05-15 20:59
#10

Har också hört detta om att man inte ska använda solskyddskräm, fast det ska tydligen finnas vissa som inte innehåller det som kan vara skadligt och som de kan använda. Det är väl inte så att de ska hållas inne istället för att man ska använda solskyddskräm utan de ska skyddas med tunna kläder/hållas i skugga som #8 skriver.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: