Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 1867 ggr
[Adelina]
2013-05-01 18:12

Vad har hänt ?

Ja, nu har då min dotter som är 17 år fått några sammanbrott och hon gör saker som jag helt enkelt inte accepterar. För det första kom det hem en räkning på 21.000 kr från olika klädaffärer, och det är kanske inte riktigt vad man vill ha hem fast ekonomin är stadig. Sen ringer rektorn hem från skolan och säger att hon skolkat 3 dagar från skolan i sträck. Hon har också börjat gå ut oftare och längre på kvällarna och ibland kommer hon inte hem före sent på nätterna. Hittade även en cigarett i hennes jackficka. Vad har hänt med henne ?

Tackar nu redan för svar, Funderande mamman Adelina.

Annons:
Bumsibum
2013-05-01 18:34
#1

de är väll så tonåringar är… och de me 21.000 kanske hör till ovanligheterna men allt de andra känner man igen.. dock inte cigg.. men en del andra på skolan rökte.. är bara 25 så var inte sååå längesen jag själv va i den åldern..

[Adelina]
2013-05-01 18:36
#2

#1 Är bara orolig att hon har hamnat med fel ''personer'' i skolan för hon har inte förr varit sådär. Och hon är inte heller med sin bästa vän mer. Har inte sett dem tillsammans på säkert 2 månader. Blir bara orolig. Tack för svar :)

Bumsibum
2013-05-01 18:40
#3

aha… :( förstår att du blir de, men hon kanske skaffat kille som är något år äldre o ser upp till honom? ibland blir de så.. 😐

[Adelina]
2013-05-01 18:43
#4

#3 Hoppas bara då att inte han har någon påfrestning så hon gör allt vad han gör. :/

Bumsibum
2013-05-01 18:56
#5

nä, hoppas inte de.. :( tyvärr är tjejer i den åldern blinda o gör mkt för "kärleken" men hoppas du har en klok dotter.. 🙂

[Adelina]
2013-05-01 18:57
#6

#5 Tack för råden,tipsen 🙂

Annons:
Nilam
2013-05-02 10:04
#7

Jag skulle inte sitta och vänta… Hon bor fortfarande under ditt tak och du försörjer henne, så hon har inget val än att göra som du säger. De där pengarna ska hon betala tillbaka, hon får skaffa sig ett helgjobb eller nåt, sedan ska hon inte ens ha tillgång till att kunda handla på det där sättet, ingen kredit - nada! Hon SKA gå till skolan och hon ska gå hem efter skolan är slut. Utegångsförbud tills skulden är avbetald.

Detta fenomen är för stort och växande i Sverige (inte bara sverige förstås). Och problemet är att vissa föräldrar inte valt att diciplinera sina barn, dessa barn i sin tur sprider detta beteende till andra och vi har då en epedemi.

Min syster var nära på att dö pga av detta fenomen. Jag kommer aldrig låta min dotter hamna i den situationen. 

Jag hoppas allt löser sig och att inget händer din dotter!

Sweelin
2013-05-02 22:36
#8

#7 Word. Håller helt med! Jag tycker föräldrar nu för tiden är alldeles för … veka? Inte ett personligt påhopp till dig TS utan bara allmänt.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Nilam
2013-05-03 11:48
#9

För att TS inte ska ta illa upp så är mina föräldrar en av dessa "veka" föräldrar, men jag älskar dem förstås ändå! Det är inte lätt att vara hård mot sina barn. Men det är för deras bästa.

Knaprig
2013-05-04 23:37
#10

bara liten tanke om dom där 21000, vad jag vet så kan ingen under 18 göra ett lagligt avtal, så du borde kunna slippa den räkningen även om det nog kommer bli en del strul med det, beror lite på hur det lyckats gå igenom.. men som sagt, affärer osv kan inte ingå ett avtal med en minderårig så det ska inte gälla.

Åsa S
2013-05-10 23:40
#11

En förälder kan häva ett köp som ett barn under 18 år gjort för man får inte ingå köpavtal när man är under 18 och kreditköp får man ej bevilja nån under 18år.

[Thiah]
2013-05-25 02:02
#12

Man får inte ingå avtal med en person som är under 18 år utan målsmans tillstånd. 

Som målsman får man därmed ingå avtal åt sitt barn och då kan det inte tas tillbaka trots 21 000 kronor i räkning.

Skaffa ett kontantkort åt era barn är mitt råd

Upp till toppen
Annons: